Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
Hra vyšla originálně už v roce 2020, exkluzivně na PS4. Takže technologicky jde o starší titul. Nicméně v roce 2024 se dočkal remastered verze pro PS5, a právě ta je samozřejmě základem aktuálně vycházející PC verze. Takže odstup vydání za konzolovou verzí vlastně není moc velký. PC verze má pochopitelně řadu extra vylepšení, především podporu vyšších rozlišení a vyšších FPS, současně má různé nastavení detailů a samozřejmě ovládání pro klávesnici a myš.

Technická kvalita PC portu je velmi dobrá, což není tak samozřejmé, jak bychom si dříve mysleli. Ostatně PC port prvního dílu vyšel v žalostném stavu a trvalo dlouho, než to jakž takž vyladili. A nedávno vydaný Spider-Man2 na tom také nebyl dobře. Což je škoda, protože jiné PC porty SONY exkluzivit, jsou vynikající. Například Horizon Forbidden West apod. Takže dobrou zprávou je, že PC port druhého Last of Us se technicky povedl. Hra už ani nevyžaduje povinný PSN účet k hraní.

Tvůrci se také správně vykašlali na implementaci dnes zbytečného a náročného RayTracingu, takže hra není zdaleka tak náročná, jako jiné tituly. HW nároky jsou střídmé, a to i na plné detaily. Jen se připravte, že na disku vám zabere 150GB. A s ohledem na neustálé „přechroupávání shaderů“ což je často skryto za filmečky, se nevyhnete častému načítání scén a tedy solidní rychlé SSD je naprosto nutné.

Proti prvnímu dílu není hra dramaticky vizuálně dál, ovšem viditelně přibylo detailů, nasvícení je o něco lepší a obecně prostě vypadá velmi dobře. Ovládání je na PC zvládnuto výborně, ozvučení a herecké výkony jsou tradičně špička. Jak tedy šlape na našich PC?

V hlavní redakci jsme akorát uprostřed generační technologické obměny hlavních testovacích sestav. Ze staršího 7950X3D s X670E přecházíme na modernější Ryzen 7 9800X3D (případně 9950X3D) a X870E platformu. Necháváme jinak 2x 32GB DDR5 6000MHz CL30 paměti, a měníme SSD na Gen5 generaci. Samozřejmě kvůli testování používáme i Windows 11, i když osobně zůstáváme většina na našich vlastních sestavách u W10. Novou sestavou jsme tedy prohnali všechny nové i starší relevantní grafiky ve třech nativních rozlišeních, kdy nepoužíváme FSR/DLSS. Hra je v našem případě nastavena na maximální detaily (Very High).
Nejnižší rozlišení je ovlivněno hodně výkonem CPU, takže pokud náhodou nemáte 9800X3D, nemusí zde být vámi dosahované hodnoty FPS tak vysoko, jako v našem testování.

V 1080p je naprosto bez problémů hratelná i na slabších nebo starších kartách bez nějakého omezování se. Výkonné GPU nemají problém se 120FPS+.
Samozřejmě většinu dnes zajímá 1440p rozlišení, které je mezi hráči dnes nejpopulárnější. Tady je pochopitelně hra o něco náročnější, stále je tu také znát vliv výkonu CPU, i když podstatně méně než v 1080p.

Každopádně u výkonných grafik není ani zde problém v plných detailech mít 120FPS. Běžný mainstream pak nemá problém se 60 – 100 FPS. Takže naprosto bez problémů hratelné pro většinu a bez nějakého zásadního omezování detailů či nutnosti zapínat FSR/DLSS.
Pochopitelně 4K už dá grafikám zabrat. Nicméně na plné detaily bez FSR/DLSS je stále spousta karet, které to zvládnou na 60FPS+ bez problémů. A tedy naprosto hratelně. U slabších a starších karet je možné lehce snížit některé detaily, ani nemusíte zapínat FSR/DLSS a hratelné to bude také.

Celkově ani na plné detaily ve 4K to tedy není zase tak náročná hra na dnešní poměry. Absence v mnoha hrách marketingového RayTracingu zde samozřejmě hodně pomáhá. A hra stále velmi dobře vypadá.
Tradiční slabinou PC portů SONY her je využití CPU. U této hry se ale tvůrci snažili a výkonnější CPU mívají lepší výkon, ale stále vícejádrové modely nemají prostě lepší výkon než 8jádrové CPU. Největší rozdíl je v 1080p v kombinaci s výkonnějším GPU a nemusí to být nutně high end. Nějaký rozdíl je měřitelný i ve 1440p, až ve 4K se vliv CPU pochopitelně hodně minimalizuje.

Měřeno v 1080p v kombinaci s Radeon RX 7900XTX, je nepřekvapivě na čele Ryzen 7 9800X3D před 7800X3D. Většina současných procesorů je pak naskládána za nimi. Obecně pokud máte solidní CPU s 8jádry+ aktuální nebo předposlední generace, nebudete mít problém. Až u starších čipů je ten propad výkonu znatelnější, ovšem to asi nikoho nepřekvapí a majitelé takových CPU těžko budou hrát na nějaké silnější grafice typu 7900 XTX. Nicméně kdybyste v takovém PC upgradovali jen tu GPU, tak musíte počítat, že to prostě starší CPU bude trochu brzdit, a to dokonce i ve vyšších rozlišeních.
Takže k hodnocení …
|