Strana 2 z 3
- Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU
PC verze The Last of Us Part I je tedy REMAKE originální hry, která vyšla už v roce 2013 na PS3 a následně PS4. Ovšem tento REMAKE vyšel až v roce 2022 na PS5. Technicky sice stále používá v základu stále Naughty Dog Game Engine (NDGE), ovšem zásadně modifikovaný a vylepšený, tak aby fungoval na x86 Radeon AMD PC platformě, což je i současná PS5. Současná verze engine má tedy zásadně přepracované prvky téměř všeho, nové systémy osvětlení, fyziky apod. Na PC používá i DirectX 12.
Bohužel ne ve všem se tvůrcům podařilo schovat prehistorické základy a původní design věcí. U PC verze jsou extrémně ostré detailní textury, 4K a podpora širokoúhlých rozlišení, nicméně některé modely věcí neschovají své stáří. Taktéž dynamické efekty jsou velmi zastaralé a některé věci na které jsou současní hráči zvyklí, téměř úplně chybí.
Stále ale v plných detailech je to slušně vypadající hra, ovšem je tu „problém“. Ty plné detaily, a hlavně kvalitu textur, si nemůžete zapnout, pokud vaše grafika nemá alespoň 12GB paměti. Ideálně 16GB. Hra se totiž běžně natáhne až na 14GB grafické paměti, pokud má méně, jednoduše se trhá a výkon je špatný. Musíte výrazně snížit detaily hry, což způsobí extrémní „rozpliznutí“ textur a pohled na hru není tak moc valný. Stále je to hratelné, ale prostě na vyšší rozlišení a detaily potřebujete výkonné karty s nejméně 12GB paměti. A pokud nemáte 12 lépe 16GB na grafice, tak vám to v nejvyšších detailech slušně prostě nepoběží. FSR2 a DLSS2, kterými je hra vybavena, sice pomohou, ale nejsou všemocné s snižují vizuální kvalitu proti nativnímu nastavení.
Takže jak hra běží?
Znovu tedy opakuji, v našem případě testujeme verzi hry 1.0.2.0, tedy již výrazně opravenou/aktualizovanou proti verzi, ve které ji SONY vydalo. Vyřešeny jsou zásadní problémy s načítáním textur apod. Zůstávají bohužel některé stabilizační potíže, ale během 16hodinové herní doby mě hra spadla zhruba 3x, takže viděl jsem prostě horší :). Současně máme možnost použít pro naše testy optimalizované ovladače AMD i NVIDIA, kdy musíme říci, že zásadně lepší výkon je těmi ovladači a UPDATE hry znát jen u Radeon grafik, kde proti první verzi výkon šel nahoru i o 10-15%. V případě NVIDIA karet nemají ani game ready ovladače, ani verze hry téměř žádný vliv na FPS, dokonce o 1-2FPS spíše výkon NV karet klesl. Celkově ale hra jede lépe na nejnovějším UPDATE, zejména plynuleji. Pokud tedy máte alespoň 12GB paměti na grafice pro vyšší detaily.
V nativním rozlišení 1080p bez DLSS/FSR potřebujete poměrně výkonnou kartu i na hraní v 60FPS. Pokud chcete využít monitorů s více Hz, tak na 120FPS musíte mít prakticky to nejlepší, co dnes na trhu je, což u této celkově vzhledově maximálně jen lehce nadprůměrné hry, je docela nářez.
Samozřejmě vyšší rozlišení jsou ještě náročnější a na 120FPS se už nedostanete ani s opravdu výkonnými cenově ještě trochu rozumnými kartami. Ne bez snížení detailů, nebo zapnutí FSR/DLSS což pak ale není hraní v tom nastaveném rozlišení, protože tyhle technologie rozlišení fakticky sníží a tím dosahují zvýšení počtu FPS. Jen se té kvalitě nastaveného nativního rozlišení snaží vizuálně přiblížit tak, abyste nepoznali rozdíl (u téhle hry ale poznáte).
Ve 4K musíte snížit svá očekávání na minimum, jen s nejvýkonnějšími současnými grafikami si budete moci užít plné detaily na hratelných 60FPS. Samozřejmě můžete podvádět s FSR/DLSS, ale to prostě není nativní 4K rozlišení ;). Ale FPS vám to nažene, takže hrát se to taky tak dá.
- Problém s 8GB grafikami, aneb méně jak 12GB VRAM je znát
Asi jste si všimli že u některých karet je nějak nízký výkon ve srovnání s tím, kde obvykle vůči některým modelům v jiných hrách stojí. A je to horší, než naše hlavní grafy FPS naznačují, protože pro pochopení a přehlednost většinou čtenářů zachycující jen průměr FPS. Zásadní hodnota minimálních FPS je však znatelně horší u karet s méně jak 12GB grafické paměti. A to tak, že je to téměř nehratelné, pokud zásadně nesnížíte kvalitu textur tedy vizuálu celé hry.
Například RTX 3080 s 10GB paměti se výrazně výkonově propadá za RX 6800XT/6900XT se 16GB. Značný rozdíl v použitelnosti je pak mezi obvykle v jiných hrách dosud vyrovnanými, RTX 3070 8GB a RX 6750 XT 12GB, kdy u té 8GB NVIDIA musíte kvality hru ponížit o třídu až dvě, aby to bylo stejně hratelné. A naopak u RTX 3060 s 12GB, která je obvykle jasně slabší kartou než RX 6650 XT, je hra hratelnější, protože ten Radeon má jen 8GB a jakkoliv průměrná FPS vypadají srovnatelně, kdy AMD to dohání lepším výkonem toho GPU, ta 12GB paměť už RTX 3060 znamená lepší průběh FPS. Pravda, u obou karet musíte snížit detaily aby to vůbec hratelné plynule bylo, a na nižší nastavení textur už ten rozdíl ve hratelnosti zmizí a 6650 XT je výkonnější, ale prostě ten vliv té větší než 8GB paměti je u grafik vidět a znát.
Tahle hra je totiž udělaná tak, aby využila 12 až 14GB grafické paměti, a pokud je nemá, tak dochází ke znatelnému poklesu výkonu a zhoršení průběhu FPS. Což je problém, když většina současných grafik mezi uživateli má obvykle jen 8GB. I těch 12GB přestává stačit a podle herních tvůrců bude brzy minimální požadavek alespoň 16GB grafické paměti na karet. A ideálem bude 24GB. Samozřejmě stále záleží i na výkonu daného GPU, neznamená to, že na výkonnějším GPU s menší pamětí pojede hra znatelně hůře než na slabším GPU s více pamětí (třeba RTX 3080 10GB je stále výkonnější než RX 6750X s 12GB). Nicméně i u mainstreamových karet prostě 12 nebo lépe 16GB paměti, bude brzy nutností. Neznamená to, že byste si s 8GB grafikou nezahráli. Zahrajete, ale, budete se muset smířit s nízkým nastavením detailů. Tahle hra není zdaleka jediná ani první, kde bych 12GB nebo spíše 16GB paměti na grafické karet označil jako minimum, pokud chcete hrát ve vyšších grafických detailech plynule.
Nemá ale smysl tvrdit, že The Last of Us Part I je dobře optimalizovanou hrou. Není, je to mizerné z hlediska využití HW prostředků s ohledem na celkový vizuál. Poměrně překvapivě náročná je hra i na procesory, kde dokáže zatížit až 24vláken, a efektivně využívá 16jader. Procesory, které 16jader nemají, jsou tedy znatelně slabší:
AMD s Intelem jsou si celkem vyrovnané v rámci konkurenčních tříd a modelů, samozřejmě AMD má dnes ohromnou výhodu speciálně s X3D variantami, které mají vysoký „herní“ výkon a běžně 150W nižší spotřebu na stejný výkon proti Intelu. Což je obří praktický rozdíl.
Takže k závěrům …
|