Strana 5 z 5
- TOP hra roku 2008 a zhodnocení roku 2008
Tímto se dostáváme k poslední kapitole článku s herním ohlédnutím za rok 2008. Rok 2008 je už definitivně za námi, takže můžeme zhodnotit. Nejdříve tedy vyhlásíme absolutního vítěze. Nejlepší hrou roku 2008 se podle našeho názoru stává:
Bethesda to dokázala. Přivedla Fallout zpět k životu a to ve velkém stylu. Úkol, který před Bethesda ležel, zněl jasně: Udělat Fallout3 tak, aby se líbil starším i mladším fandům, tedy i těm, kteří pamatují starší díly. Zároveň to ale musí být titul moderní a udělat kolem sebe svůj fanklub. K tomu všemu ještě musí být hra přístupná všem, tedy i těm, kteří to pojmou jako akční hru a projdou si jen hlavní linii, ale i milovníkům RPG, kteří budou prolézat každý kout mapy a hledat každý vedlejší úkol.
Bethesda měla práci ulehčenu tím, že již před pár lety vydala Oblivion, na jehož základech mohla stavět. Výsledek je fantastický. Hra neuvěřitelně zábavná, která chytla i ty, kteří podobné hry normálně nehrají. Jasné odkazy na starší díly v moderním kabátku a provedení. Skvělý příběh, dechberoucí svět, zkrátka skvělá hra. Stojím si za tím, že kdyby Fallout2 měl vycházet letos, vypadal by přesně jako Fallou3. Bethesda dokázala, že obří 3D FPS RPG opravdu umí a už se těšíme na Fallout4, který je již v přípravě. Do té doby ale bude vznikat mnoho oficiálních i neoficiálních modifikací, takže Fallout3 vám vydrží opravdu hodně dlouho. Pro letošní rok hra s velkým H.
Index nadšení: 9,9/10
Naše Recenze: Fallout3 - Skvělý, fantastický avšak nikoliv bezchybný - hra roku 2008?
Co říci o herním roku 2008? Budu velmi kritický. Až na pár výjimek, to byla bída. Technický vývoj her se téměř zastavil a to díky orientaci na herní konzole, které však technologicky zejména svými grafickými čipy zaostávají i za současným počítačovým grafickým mainstreamem. Ačkoliv už od roku 2006 zde máme DX10.0 (NVIDIA GF8800) a v roce 2007 přišly běžně mainstreamové grafické karty s DX10.1 (ATI HD 3000), který jen volal po využití, protože opravoval některé nedostatky DX10.0, díky tomu, že trh je orientovaný na konzole, které tato vylepšení nemají a také díky kampani společnosti NVIDIA, která DX10.1 na svých grafikách nemá doposud, se až na výjimky jako jsou Assasin´s Creed a STALKER s DX10.1, hry nikam ani náznakem technicky neposunuly. NVIDIA kvůli konkurenci s DX10.1 přišla s bohužel úspěšnou kampaní o zbytečném DX10.1 (něco jako k čemu kolo, když nohy stačí), čímž vlastně vývojářům řekla, že DX10 nedělejte. Problém je, že DX10.1 není žádným druhým DX vedle DX10.0, ale jen jeho lepší verzí a vylepšením, ze kterého navíc vychází DX11. Herní vývojáři tedy hry v zastaralém DX10.0 radši moc nedělali a jen pár jich skutečně využilo DX10.1 - alespoň dodatečně. V současné době, dva roky po vydání DX10.0, zde stále nemáme jedinou hru čistě v DX10 natož DX10.1 (které se dokonce podařilo z jedné hry, která jej už měla, vyhnat) a to už nám DX11 klepe na dveře ...
NVIDIA sice můžeme zase pochválit za snahu o herní fyziku s její implementací PhysX do grafik, na druhou stranu je to věc dnes zcela podružná, fyzika kvalitu her nezachrání, navíc je zde spousta titulů bez PhysX a vůbec nám v nich fyzika špatná nepřijde. Navíc budoucnost herní fyziky není vůbec vyřešená a dost možná PhysX její budoucností není. Nejdříve by se měla vyřešit nedobrá situace na poli DX10.1 (DX10 titulů obecně) počítačových her, tedy her pro PC obecně, až pak můžeme řešit fyziku, kde si obecně myslím, že nic jiného, než implementace jednotných fyzikálních instrukcí do DX11 nebo dalšího DX, není přijatelné řešení. Je nutné poskytnout stejné nástroje, fungující na všech grafikách i platformách všem vývojářům a nevymýšlet kraviny okolo. Bohužel to souvisí s další částí částí článku ...
Samozřejmě technické zpracování je jedna věc, zábavnost a ceny her jsou věc druhá. Že počítačové pirátství je problém, na tom se shodneme. Jenže za tímto problémem stojí mnoho vlivů. Jedním z nich jsou skutečně herně nekvalitní tituly. Když minimálně 8/10 her jsou totální propadáky, co čekáte? Ceny některých herních titulů jsou pak vyloženě zlodějina. Stav on-line distribuce je příšerný, dokonce jsou hry, které stojí online více, než jejich krabicová verze v obchodě. No kde to jsme? A to ani nemluvím o příšerném stavu STEAMU, který má dvojí ceny i přístup pro Evropu a pro USA. Světu her a vydavatelům vládne chamtivost - obyčejná slušnost a čest dodat hráčům a zákazníkům kvalitní herní produkt je většině k smíchu a je to pro ně zcela cizí pojem. Počítačový hráči ale také nejsou žádní svatouškové. Když už se najde někdo, kdo vydá kvalitní hru, tak i ta je kradena ve velkém stylu, takže slušnost je cizí pojem na obou stranách.
V této atmosféře vytváření umělé a zbytečné herní platformy, kterou současné konzole Xbox360 a PS3 jsou, kampaně proti technickému pokroku, kterým DX10.1 je, dvojích podmínek pro zákazníky v USA a EU, předražených nekvalitních her a počítačových pirátů, kteří kradou i to co nechtěj, považuji za téměř zázrak, že vyšlo alespoň několik her, které se dali hrát. S obavami vyhlížím do roku 2009. Finanční a hospodářská krize herní průmysl sice zasáhne, ale to není hlavní problém. Problém je krize slušnosti, férovosti a poctivosti, věci, které podle některých do obchodu nepatří, jenže právě tento přístup zapříčinil to, co se dnes děje. Bojím se však, že to někteří prostě už nechápou. Kvalitních her bude podle mého dále ubývat, naštěstí ale ubude i těch nekvalitních, protože díky hospodářské krizi většina vydavatelů zavírá studia a omezuje projekty. Každopádně herní rok 2008 byl poměrně tristní. Rok 2009 bude podle mě rokem, kdy splaskne bublina MMORPG, kdy se vývojová studia budou chtě nechtě muset zaměřit na kvalitní produkci a ne kvantitu a kdy budeme svědky několika změn i ve velkých herních studií. Tak uvidíme ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|