Strana 2 z 3
- World of Tanks – vylepšení, opravy chyb,
ale i nové chyby a hlouposti
Znovu opakuji, článek se věnuje aktuálnímu stavu hry ve verzi 9.19. platné k polovině roku 2017. Obecně jako dlouholetý hráč vidím v posledních updatech převážně změny k lepšímu. Avšak řada věcí zůstává problémem a tvůrci je buď neřeší vůbec, nebo hloupě. Začněme popořadě.
Jednoznačně pozitivní změna! Jedna z nejlepších změn hry za poslední roky, ačkoliv současný stav rozhodně není finální a hotový. MM totiž nezohledňuje třídy těžkých a středních tanků, takže ostatní sice vyváží, ale teamy mají pravidelně rozdíly v počtu těžkých a středních tanků, což ve hře, kde střední tanky zásadně válcují všechny ostatní třídy, je problém. Zejména v nových „hodnocených bitvách“ s pouze tier 10 jsou k vidění často bizardní věci, kdy jeden team má i o téměř třetinu méně celkových HP než druhý team díky totální převaze těžkých/středních tanků na jedné straně, takže tady musí tvůrci ještě hodně zapracovat.
Celkově je však hra mnohem příjemnější, když jste s vozidlem třeba 8.tieru v bitvě i s Tier 10 tanky. Ve starém systému jste tam až na výjimečná vozidla (IS3), byli víceméně zbyteční a do počtu. Nyní díky tomu že i v Tier X bitevě je často převaha Tier 8, je to mnohem zajímavější pro všechny.
Vylepšená měla být také rotace map, kdy byste už neměli hrát jednu a tu samou mapu několikrát za večer. Osobně jsem s tím ale neměl problém a spíše bych uvítal možnost vybrat si mapy na kterých chci hrát a na kterých ne. S tím souvisí i fakt, že bych osobně byl rád, pokud by tvůrci do hry vrátili některé mapy. Ale současná podoba map mě osobně jinak plně vyhovuje.
- Přepracování dělostřelectva
Jeden krok správným směrem a pak tři zakopnutí a jedno pořádné nakopnutí se do zadku. To je asi nejvýstižnější hodnocení úprav dělostřelectva, jež mě napadá. Správným krokem je rozhodně oslabení jednotlivých střel tak, že už vás nezabíjí na jednu ránu z druhé strany mapy a nekazí celou hru na jeden náhodný výstřel. Na druhou stranu jsou ještě otravnější, než kdy dříve.
Střílí na vás téměř bez přestávky. Všechny artilérie totiž dostaly rychlejší přebíjení. Výsledkem tak je, že na vás prší střely pořád, zejména když jsou ve hře třeba 3 artilérie na každé straně. Zároveň díky velkému poloměru výbuchu se prostě neschováte ani za skálu, a i s rychlým tankem vás „trefují“ za plného pohybu. Takže místo jedné až dvou střel, které vás zabily, vás nyní prostě ukoušou třeba 8 střelami. A neuděláte nic. Artilérie v této hře nemají v této podobě co pohledávat, jsou neférovým prvkem naprosto rušící strategii a jakékoliv srovnávání dovedností hráčů s tanky. Jakákoliv bitva bez artilérie je 100x lepší, zábavnější, takticky zajímavější s méně kempováním a je to opravdu znatelný rozdíl, než když na vás neustále prší střely odkudsi z druhé strany mapy, neustále vás poškozují, zabíjí vám posádku a ještě ji ochromují, a vy s tím nemůžete nic dělat.
Správné rozhodnutí bylo také vyškrtnou artilérie z čet, bohužel WG se rozhodl čety vrátit, i když jen jednu artilérii na četu. Současná podoba artilérie je otřesná, je to prvek naprosto rozvracející hru a strategické bitvy a celý update je udělal ještě mnohem otravnější. Zejména pro hráče, kteří se snaží skutečně něco hrát! Artilérie není prvek, který zabraňuje kempování, ale dělá pravý opak a zároveň tvrdě trestá hráče, kteří se snaží hrát a nekempovat. Řeknu zcela bez obalu, dobrých 60-70% mých úmrtí v bitvách, jde na účet artilérií. A to právě proto, že se nekrčím za kamenem vzadu na mapě, ale snažím se aktivně hrát a jsem za to zas a znovu trestán, nyní ještě výrazněji.
- Přepracování lehkých tanků
Suverénně nejstupidnější, nej-nepovedenější a nejméně promyšlená součást posledních update hry. Lehké tanky byla jako třída, naprosto v pohodě! Žádný rebalanc nepotřebovaly a až na pár bláznů nikdo nechtěl tier 10 lehké tanky, protože to popírá jejich pointu!
Hraní za lehké tanky byla extrémní zábava. Zábava v tom, že jste často byly naprosto slaboučké vozítko v teamu, protože MM byl až +3! Takže v tier 10 bitvách jste byli s lehkým tankem tier 7! A to byla výzva, a to byly bitvy! Měli (mohli) jste mít naprosto klíčovou úlohu, sice s velkým rizikem ale velkými odměnami v případě úspěchu. Jako spoteři i jako dorážeči, jste často mohli končit s největším naspotovaným damage, obrovskými zisky a zkušenostmi za bitvu.
Já jsem doslova miloval hraní s ELC či Bulldogem a hlavně v bitvách o ty 3 tiery výše! Jenže tomu je konec. Z lehkých tanků se stala normální vozidla. Výzva tam sice stále je, ale odměny za to jsou mnohem nižší a hrát za ně nemá smysl. Tier X lehké tanky jsou pak výsměch. Naprosto slabá vozítka, za která žádný nemá smysl vůbec hrát. Všechno, co umí, umí střední tank tier 9 stejně, a střední tank tier 10 i lépe. Takže na co hrát se špatným tier 10 vozidlem, když můžu hrát s dobrým tier 10?! V supertestu zkoušeli udělat ty lehké tanky opravdu dobré, jenže výsledkem bylo, že byly prostě zase až moc dobré a rozbíjely celou hru. Asi nejhorší součástí příchodu tier 10 lehkých tanků do hry je fakt, že současně s nástupem těch nezajímavých tier 10 lehkých tanků do hry, došlo k rebalancu lehkých tanků téměř všech nižších úrovní, protože se změnil ten MM z až +3 na standardní +/-2 a některé ty tanky by byly prostě OP. Takže došlo k jejich oslabení a zničení. Skvělé ELC je kompletně zničeno a tak dále. Navíc prostě chybí tomu výzva a zábavnost +/-2 bitvy s lehkým tankem? Proč to mám hrát, když střední tank ve stejné bitvě je mnohem zajímavější, zábavnější i výnosnější a lehký ten nepřináší žádný potenciál lepší odměny za dobrou hru?!
Celkový rebalanc lehkých tanků byl naprosto stupidní nápad, zbytečnost a hloupost, kterou si vyřvalo pár pomatenců, a výsledkem je, že lehké tanky teď skoro nikdo nehraje. Proč taky?! Tier 10 jsou nesmysl a zbytek byl zničen rebalancem tak, že ze zábavných vozítek s velkou výzvou jsou až na výjimky nezajímavé plečky a odměna za zvýšené riziko chybí. S ELC mám 1066 bitev, miloval jsem ten tank, tu výzvu, tu obtížnost a možnost hodně získat a rozhodovat bitvy z pozice outsidera. Teď jsou tank i hra pro něj zničené a hnije v garáži. Děkuji WG, mám teď více času na nehraní WoT :).
- Další změny – módy a rebalanc vozidel
Co se mi na aktuální podobě WoT líbí, jsou grafické a technologické změny, hra už dokonce využívá více jader CPU ;). Líbí se mi také vylepšení rozhraní, včetně zahrnutí funkcí mnoha populárních módů. S výjimkou indikace směru dopadajících střel, kdy ukazuje i střely od vozidel, která nejsou naspotována. To je podle mě špatně a nefér, zejména pro ta vozidla, jejichž pancířem je právě fakt, že mají dobré camo (nemají totiž žádný pancíř). Takhle když musíte nepřítele objíždět, aby vás neviděl a střílet skryti, tak když spustíte palbu, on okamžitě ví, odkud přesně střílíte i když vás nevidí. Pro některá vozidla je to prostě nefér a podstatné zhoršení jejich vyváženosti. Ponechal bych jen indikaci velikosti poškození/odražení a druh střely, ale zrušil bych indikaci směru, odkud střela od nenaspotovaného vozidla přišla.
Nadšen jsem ale z velké většiny vylepšení statistik a vlastnosti i starších vozidel. Mnohá to hodně potřebovala (a některá stále potřebují, třeba Type59 je na tom bídně s pohyblivostí i DPM jako medko svého tieru). Jednoznačně nejlepší změnou je posílení vlivu pancíře u těžkých tanků, která o tuto svou jedinou větší výhodu přicházela masivně díky prémiové munici. Nyní jsou tak těžké tanky hlavně zepředu lépe pancéřováné, a tak střední tanky musí místo prostého pálení prémiové munice, jet opravdu často i do boku. Tedy taková je teorie, v praxi to stále úplně nefunguje. Nicméně za těžké tanky se dá konečně trochu hrát. A to platí i o některých pomalejších vozidlech, kterým byla zlepšena pohyblivost.
Nejnovějším přírůstem do WG je mód hodnocených bitev a pár věcí s nimi související. A je to … no zajímavé. Musím říci, že osobně se mě ta myšlenka i většina provedení líbí. Jednak omezení jen pro tier 10, a také nemožnost tvorby čet, které znevýhodňují hráče mimo čety a pak hlavně větší náročnost hry, kdy se tak utkáváte s lepšími hráči, čemuž nahrává i fakt, že bitvy jsou přístupné jen od 18 – 24 hodin. Osobně bych to posunul na čas 20 – 02 v noci, tak aby se skutečně bitev nemohli účastnit „děti“.
A je to opravdu znát. V bitvách statisticky potkáváte mnohem zkušenější hráče a jsou tak zajímavější. Jenže je tu i prvek, kdy WG chtělo správně odměnit i nejlepší hráče z prohrávajícího teamu. Systém totiž funguje tak, že prýmek získává jen 12 hráčů z teamu, který vyhrál bitvu a 3 nejlepší hráči z prohrávajícího teamu. Zbytek hráčů z vyhrávajícího teamu nedostane nic a zbytek z prohrávajících dokonce o jeden dříve vyhraný prýmek přijde. Na první pohled to vypadá fajn, jenže bitvy vypadají hrozně.
Několikrát se mi stalo, že pokud jsem hrál fér na vítězství teamu, prohrál jsem. A skončil v pořadí od čtvrtého místa, takže jsem za svou dobrou hru pro team byl potrestán ztrátou hodnosti, zatímco sobec a srab, který se krčil vzadu za mnou, nebo opustil team a umřel pak poslední sám při marném obsazování základny skončil nade mnou a byl odměněn za svou „kvalitní hru“. Tento systém je tak terčem oprávněné kritiky, protože bitvy často vypadají tak, že se všichni seskupí do jednoho rohu a kempují a doufají přitom, že nastřílí a poodráží dost, aby se dostali v pořadí do prvních tří, zatímco hráči, kteří se snaží hrát a hrát pro team jsou k smíchu a slouží jako potrava pro děla.
Osobně ale nevím, jak to řešit :( bylo by totiž krajně nefér a hlavně hodně obtížné v celkovém systému, neodměňovat kvalitní hráče, kteří nemohou za to, že team stojí za houby a často i záměrně hraje špatně. Systém ztráty hodnosti je totiž jinak zajímavý a funkční, protože vysoké odměny v tomto režimu prostě mají jít jen těm nejlepším a nemá se na ně dostat každý. A když jsem u těch odměn. Těmi jsou bony, což je nová speciální měna, za kterou si nově můžete koupit ještě silnější výbavu pro tank či spotřební doplněk. Systém je však terčem kritiky, kdy mnozí namítají, že už tak „OP“ hráči získají ještě více OP vozidla. Já osobně nesouhlasím! Problém je, že aby bylo ten mód zajímavé hrát, musí stát odměna za to. A ta se mi zdá přiměřená. A je zcela na místě dát dobrým hráčům možnost získat další vylepšení na tank, protože musí často rozhodovat bitvy za podmínek, když zbytek teamu pochcípá za 2 minuty. Takže možnost vyhrát si lepší vybavení a používat ho všude je zcela na místě! Ale ….
Problém by nastal až v okamžiku, pokud by bony a ta vylepšená výbava byla dostupná všem k nákupu za reálné peníze! A tím se dostáváme ke stále se zvětšujícímu problému WoT, který se částečně týká i hodnocených bitev. Líbí se mi u nich, že jsou omezené jen na Tier X vozidla, se kterými jinak nemělo smysl pro většinu hráčů WoT už hrát, protože hraní s nimi je enormně nákladné a vlastně zbytečné. Hodnocené bitvy jim dávají smysl. Jenže je tu pořád problém s nákladností hraní. Pro lidi jako já, kteří hrají bez prémiového účtu a obecně necpou horem spodem do hry peníze.
Hra se stává příliš pay-to-win ….
|