ASUS v případě testovaného notebooku ROG STRIX SCAR II GL504GM neumožňuje jednoduchou instalaci větší paměti, či jiného disku. Rozebráním musíte porušit řadu plomb (nálepek) a oddělat musíte celý spodek, což není úplně jednoduché a bez rizika, že něco polámete.
Nicméně uvnitř je volná jedna pozice pro RAM a přístupné jsou také M.2 pozice pro SSD a pozice pro 2,5“ SATA disk. Takže teoreticky lze rozšířit/vyměnit RAM a oba disky a třeba i WiFi/BT kartu. A co tam je v případě testované konfigurace?
Procesor a operační paměť
ASUS v tomto případě vsadil opět na řešení Intelu, kdy bohužel AMD Ryzen verze tohoto notebooku vůbec neexistuje. Vzhledem ke značně omezeným taktům kvůli chlazení, by se přitom Intel nemohl opírat o nějak zásadně vysoké takty a výkon by byl hodně zajímavý, zejména když uvážíme ceny procesorů. V tomto případě se tedy nešetřilo, a použitý je 6jádrový 12vláknový Intel Core i7-8750H.
Samozřejmě hodně záleží na nastavení chlazení. ASUS dává přímo možnost ručně přepínat mezi režimy ventilátorů. Tichý, vyvážený a OC Boost. Rozdíl ve hlučnosti ale i výkonu je značný. Velký rozdíl je tak v teplotách CPU, a to znamená i v taktech a výkonu.
Core i7-8750H může běhat na 2,2GHz pro což platí uvedené 45W TDP, ale pokud to chlazení dovolí a teploty nepřekročí hraničních 85°C, tak může běžet až 4,1GHz (v praxi běží maximálně 3,9GHz). Rozdíl ve výkonu tedy bude značný. V praxi hodně záleží prostě na teplotách a nastavení chlazení. Změřili jsme tedy výkonu v CineBench v několika režimech a výkon procesoru se pohybuje od 767 bodů po 1210 bodů. CineBench R15 multicore:
Tichý režim chlazení: 767 – 860 bodů
Vyvážený režim chlazení: 980 – 1110 bodů
OC boost režim chlazení: 1160 – 1210 bodů.
Procesorově je to samozřejmě velmi solidní notebook, 6 jader/12 vláken v takto tenkém těle je asi současné maximum možného. Bohužel ASUS dokázal ten komplet trochu pokazit. Naše testovaná 16GB verze má totiž z nějakého nepochopitelného důvodu jen jeden 16GB DDR4-2666MHz modul CL19 od HYNIXu. Ano, systém tedy nevyužívá dvoukanálový řadič, což určitě několik procent na výkon sebere. Je to samozřejmě jasná konstrukční chyba.
Disky SSD/HDD
Notebook je vybavený dvojicí disků. Kombinací rychlého NVMe SSD s 256GB (TOSHIBA) a mechanickým Seagate FireCuda 1TB 2,5“ se 5400ot. Asi uhodnete, že jejich výkon je velmi rozdílný:
Mechanický disk je pomalý, ale protože má sloužit jen jako odkladiště, tak je to OK. Nicméně samozřejmě bychom dnes možná někteří uvítali spíše 1TB SATA SSD, které dnes začínají někde kolem 4300 korun vč. DPH (osazený 2,5“ HDD 1TB od seagate stojí 1700,-).
Nicméně systémový NVMe SSD v PCIe od Toshiba s 256GB je solidně rychlý. Není to sice nejnovější generace, která se výrazně posunula, a to i v mainstremu, ale ostudu a zdržovat určitě nebude. Vzhledem k ceně notebooků by ale bylo vhodné osadit spíše 512GB verzi, které dnes stojí kolem 2700,-, zatímco 256GB jsou kolem 1800 korun.
Grafická karta a herní výkon
A teď se dostáváme k jádru pudla, tedy k použité grafické kartě což je samozřejmě klíčová komponenta herního notebooku. ASUS nabízí STRIX notebooky pouze s NVIDIA řešení, žádná RX VEGA, která existuje už delší čas, nabízena bohužel není. Osazenou grafikou je tedy GTX 1060 6GB v mobilní verzi, která se proti desktopové liší samozřejmě takty a tedy výkonem (počítejte s minimálně 10-15% nižší výkon než má referenční desktopová GTX 1060 6GB). Ten je pochopitelně ještě silně ovlivňován chlazením a jeho výkonem.
Je samozřejmě velký rozdíl mezi tichým režimem a boost režimem chlazení tohoto notebooků. Obrovský rozdíl je v hlučnosti ale také tomu odpovídajícímu výkonu chlazení, a to přímo ovlivňuje i výkon procesoru a grafiky. Na to tedy nezapomínejte. V našem případě jsme měřili v nejlepším možném případě, čeho je tento notebook schopen.
ASUS použil méně náročné a pro tuto velikost obrazovky ideální rozlišení 1920x1080, ona by GTX 1060 ani nic většího nezvládla. Z hlediska výkonu ve hrách si můžete dovolit vysoké detaily prakticky všude, nejvyšší ale u některých náročnějších hrách hratelné nejsou. Pokud chcete plně využít 144Hz panelu a tedy mít odpovídající počet FPS, tak musíte detaily u většiny her ještě snížit. Nicméně u méně náročných multiplayerových titulů, kde na tom záleží, to není žádný problém, ty většinou graficky nejsou náročné a lze tedy využít 144Hz plně. Bohužel není přítomno G-SYNC, což by dojem plynulosti ještě vylepšilo.
Provozní vlastnosti
Ještě k provozním vlastnostem. Několikrát jsem mluvil o chlazení, který přímo ovlivňuje výkon notebooku. Samozřejmě jen ve 2cm těle toho modelu není moc prostoru. Fyziku neokecáte. Notebook dokáže být tichý, ale také velmi hlučný. ASUS vám dává přímo kontrolu, kdy kombinací kláves můžete rychle a snadno a kdykoliv přepínat mezi režimy chladiče (tichý-vyvážený-boost). Přímo to samozřejmě ovlivní výkon CPU i GPU a to znatelně.
Procesor i grafika se dokáží hodně rozpálit. V maximální zátěži lze vidět teploty přes 80°C na procesoru a kolem 70°C na GPU. Z hlediska hlučnosti je pak tichý režim opravdu docela tichý, nicméně střední režim (vyvážený) už je jasně slyšet a ten boost režim, to už je opravdu vysavač a sluchátka jsou naprosto nutná. Notebook se dokáže docela dost zahřívat zejména ve spodní zadní části jde na šasi hodně tepla a v zátěži dokáže v okolí čipů atakovat i 50°C (v boost režimu)! V žádném případě tento notebook ve vysoké zátěži nepoužívejte na klíně. V přední části notebooku, kde máte ruce, se ale teplota drží klidně jen na polovině té hodnoty, takže je to dobře navržené.
Výdrž baterie
A protože je to pořád notebook, tedy mobilní PC, je samozřejmě podstatná i mobilita. Notebook je napájení 180W adaptérem, baterie má 66Wh. Samozřejmě spotřeba Core i7 procesoru a GTX 1060 grafiky není úplně zanedbatelná, notebook dokáže v zátěži žrát až 160W. Nicméně v klidnějších stavech je mnohem úspornější.
Celkově je výdrž baterie samozřejmě hodně závislá na způsobu použití. V méně náročných činnostech, pokud to budete používat jen na dokumenty, internet, tak vydrží skoro 5 hodin. Když vypnete Wifi a omezíte jas, tak to dokáže i víc. Samozřejmě v herní zátěži můžete počítat s výdrží kolem 1,5 hodiny. Plné nabití baterie trvá 2 hodiny.