Strana 3 z 5
Konfiguraci notebooku jsme rozepsali již v úvodu dnešní recenze. Ale nyní se na ní podíváme podrobněji.
(vnitřní uspořádání - zdroj notebookcheckreview)
Začněme tím nejzajímavějším a to je 45W procesor Intel Core i7-6700HQ. Jedná se o poslední generaci procesorů Skylake s maximální frekvencí 3.5GHz. Procesor má stejně jako i7 v desktopu 4 nativní jádra a díky HT technologii disponuje 8 vlákny.
Tváří se tedy v systému jako 8 jádro. Procesor jsem nejdříve otestoval pomocí oblíbeného bechmarku Cinebench v jeho poslední verzi R15.
Pokud se podíváme na procesorové skóre, je opravdu vysoké. Téměř konkuruje desktopovému procesoru jako je třeba XEON 1231v3, což je také 4 jádro s HT technologii. Taková i7 bez iGPU. Tedy po stránce procesoru byste neměli mít žádný problém, naopak, na 14" notebook je to vynikající výkon!
MSI GS40 má osazeno 1x 8GB DDR4-2133MHz pamětí. Tato hodnota je pro 1080p rozlišení dostačující, ale asi bych osadil rovnou 2x8GB už v základu, protože 16GB je dnes ideální hodnota, nemluvě o tom, že je využit dvoukanálový řadič pamětí, který procesor má. Maximální možná kapacita je 2x16GB. Zajímavější je osazený disk. Začneme tím pomalejším diskem, kterým je 1TB HDD se 7200ot/min.
U toho je nicméně jasné, že je určený hlavně na skladování dat, ne na výkon. Jako systémový disk je tady úplně jiný level diskového řešení. V M.2 slotu je 128GB SSD v podobě malé karty SAMSUNG MZVPV128. A tenhle disk už má úplně jiné hodnoty čtení/zápisu:
Ano, vidíte správně. Až téměř 2000MB/s pro čtení a 700MB/s pro zápis, to jsou zatraceně dobré hodnoty a disk v praxi opravdu létá. Jediné co mě osobně zarazilo, proč MSI neosadilo větší kapacitu, protože pouze 128GB zaplníte opravdu hodně rychle.
Instalovaná GTX 970M s 3GB paměti, není v maximální konfiguraci. Také se totiž vyrábí v 6GB edici. Jedná se o Maxwell čip GM204 na 28nm. GPU má v tomto případě méně aktivních jednotek, tedy 1280. Frekvence jádra je také ponížena na základních 924MHz až po 1037MHz, kam frekvenci posouvá boost technologie v závislosti na spotřebě a teplotě. Výkon tedy kolísá. Sběrnice je 192-bit a 3GB GDDR5 mají takt jen 5000MHz. Oficiálně je TDP 81W, což je docela dost na 14" notebook, ale chlazení karty je dost masivní.
Výkon této grafiky je zhruba někde na úrovni základních desktopových GTX 960, spíše trošku pod ní. Výkon je tedy ve srovnání s desktopem průměrně mainstreamový, ale na FullHD hraní to stačí a to i s AA (někdy). A to tak že slušně. Notebook jsem tedy otestoval dnešními běžnými benchmarky. Starším 3D markem verze 11 a nejnovějším 3D markem Fire Strike. Nezapomněl jsem ale ani na nové hry, které jsou nyní hodně populární, a to Far Cry 4, GTA 5 a Zaklínače 3.
Také jsem otestoval, jak si vede grafická karta po přetaktování na maximálních 1176/6000, co mě pustil MSI Afterburner a tímto jsem z grafiky vymačkal dalších 10-15% výkonu navrch a dorovnal tím výkon desktopové R9 380 (tedy hodně přetaktované GTX 960), co jsem měl možnost porovnat.
U Far Cry 4 jsem nastavil 1920x1080 rozlišení a ULTRA přednastavený profil přímo v menu hry. Měření jsem prováděl pomocí FRAPS a to během hraní celé první mise, která zabere cca 4 minuty. Jak je vidět z grafu, karta si na základních taktech vede celkem slušně a průměrné fps se pohybuje na hranici 53fps. Po přetaktování se průměrné fps pošoupnou na cca 59fps a minimální fps neklesají pod hranici 40fps.
U Zaklínače 3 jsem nastavil 1920x1080, všechno na maximum, ale vypnul Antialising i Hairworks, protože tyto dvě věci ubírají hodně na výkonu. Hlavně tedy Hairworks a hra by byla nehratelná. Měření jsem provedl v první misi, kde polovinu času jedu na koni po cestě. Poté seskočím z koně, proběhnu lesem a roklinou a poté se vrátím zpět na cestu. Největší propady výkonu jsou tedy v lese, kde je hodně vegetace a stínů. V této hře dostává karta opravdu zabrat a hodně pomáhá grafiku přetaktovat, čímž se dá získat dalších 3-4fps v průměru navíc.
U GTA5 jsem testoval při nastavení 1920x1080 a detaily na Very High a antialising vypnutý. Měření jsem provedl během první mise, kdy ukradnete auto a jedete s ním přes celé město. Bohužel v této hře jsem se setkal s jistým nepříjemným problémem. Během jízdy autem, hlavně při velmi ostrých zatáčkách, docházelo ve hře k nepříjemným záškubům, což je krásně vidět v grafu. Přisuzuji to omezení ve velikosti VRAM, kde 3GB této hře prostě nestačí, a v momentech, kdy se do VRAM grafice načte velká porce textur. U GTX970M bych tedy výrobcům doporučoval používat 6GB, přece jenom 3GB je pro 1080p hraní na vysoké detaily občas omezující.
- Jak si notebook vedl v syntetických testech?
Pokud se podívám na skóre z 3D marku 11 zařadila se karta po přetaktování po bok desktopové GTX960 2GB, kterou jsem nedávno testoval.
V novějším FIreStrike je na tom grafická karta o něco lépe a po přetaktování dotahuje i R9 380 4GB na základních taktech.
|