TEST: Fractal Design NODE 304 a Integra R2 650W - velká malá skříň a kvalitní zdroj za dobrou cenu Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Tuesday, 08 January 2013
Přejít na obsah
TEST: Fractal Design NODE 304 a Integra R2 650W - velká malá skříň a kvalitní zdroj za dobrou cenu
Fractal Design NODE 304 - PC CASE
Fractal Integra R2 650W - Zdroj
V praxi ...
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

Máme rádi produkty, které se snaží nabídnout maximum za optimální cenu, tedy že zbytečně nešetří tam, kde to není dobré, ale ani nerozhazují v prvcích, které nabízejí. To je bohužel něco, co mnoho dnešních produktů ale i firem a lidí nezná. Často se snaží nabídnout hodně skoro za nic, ale také to podle toho vypadá, nebo naopak nabízejí velmi často jen to, co podstatně levnější produkty a platíte jen za značku a podobně.

Fractal Design je příkladem toho, když je všechno skutečně optimální. Žádné parádičky, prostě jen kvalitní funkčnost. Node 304 je parádní ukázkou toho, že i malá skříň může být vlastně velká. Použitím je vhodná vlastně všude, včetně jako skříň pro výkonný herní PC do obýváku. Zde je snad jediným omezením absence možnosti osazení interní optické mechaniky (přístupu k ní zvnějšku), což ale může a nemusí být dnes problém. Dá se bez ní obejít nebo v nejhorším použít externí.

Líbí se nám kvalitní opracování a prostornost skříně pro opravdu výkonný hardware, stejně jako dobrý návrh z hlediska chlazení. Nejinak je to i se zdrojem Integra R2 650W, který za slušnou cenu nabízí více než solidní kvalitu ve všech směrech. Výhodou tohoto zdroje je pak jeho celková délka jen 140mm, což je právě velmi vhodné pro umístění do skříní velikosti NODE 304, ale i menších. I když asi jen v málokteré tak malé skříni přijde k užitku oněch 650W, jež zdroj nabízí.

  • Hodnocení

FractalDesign NODE 304 je ideální skříň, když chcete výkonný, ale zároveň rozměrově co nejmenší počítač. A tím výkonný a počítač, myslíme skutečně výkonný počítač! Žádná ultra úsporná a ultra málo výkonná 15W procesorová ořezávátka a integrované, nebo low endové grafiky. Do Node 304 můžete osadit klidně počítač na téměř nejvýkonnějších komponentách, které dnešní trh nabízí. Jediné velké omezení je deska velikosti mini-ITX, od které musíte výběr počítače, umístěný do této skříně, zahájit. Ale jak jsme vám ukázali, ani to dnes není problém. Co NODE 304 nabízí, není ani zdaleka samozřejmostí a je tak opravdu povedenou skříní klidně i pro výkonem high endový počítač, ovšem s třetinovým rozměrem i proti větším Midi skříním, natož ještě mohutnějším big tower skříním. 

(Fractal NODE 304 vs 4,3" Galaxy SII)

Stejně tak nás potěšil zdroj Fractal Integra R2 650W, který při velmi kompaktních rozměrech nabízí vlastně všechno, co od kvalitního zdroje za rozumnou cenu můžeme chtít a požadovat. Ověřili jsme si, že s přehledem a rezervou splňuje všechny normy, které má, a za cenu 1800 korun vč. DPH je rozhodně zdrojem, který lze doporučit pro kvalitní PC. V našem případě pro testovaný počítač umístění v malé NODE 304 skříni, je díky svým rozměrům o to zajímavější volbou.

Udělujeme tasloužené ocenění a naše vřelé doporučení oběma testovaným produktům.

 

Za zapůjčení děkujeme společnosti Fractal Design

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
hanbanaroda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-08 21:48:52

Tak to klobúk dúle a pochvalu inženýrům z SWE
s.e.t.y [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Modulárnost kabelů 2013-01-08 23:27:38

Škoda, že zdroj za ne zrovna malé peníze nenabízí modulárnost kabelů, takže ty přebytečné zbytečně zavazí
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-09 00:05:02
avatar
za ty peníze by to myslím nebylo ani technicky u tohoto krátkého zdroje vhodné a je to přeci jen levnější zdroj pořád ;).

modulární je až nejvyšší řada NEWTON s certifikací 80 Platinum ...
puff123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Modulárnost kabelů 2013-01-09 12:44:53

POZOR u této skříně je tam málo prostoru mezi grafickou kartou a zdrojem ,že u zdroje s "odpojitelnými kabely" se tam s tím kabelem prostě nedostanete a nebo nepřipojíte grafiku k desce..jediná možnost je demontáž rámečku do kterého se zdroj upevňuje a nechat zdroj ve skříni jen tak ležet..
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-08 23:50:58

Mohl bych se zeptat, jak byla účinnost měřena? Jaké byly použity proudové senzory na větvích, případně jaké klešťové ampérmetry jste použili? S jedním by postupné měření bylo totiž značně nepřesné.

Jinak bych si dovolil oponovat "kvalitnímu 650W zdroji za 1800 Kč". Neříkám, že je zdroj špatný, ale používá jak na primáru, tak i na sekundáru nekvalitní kondenzátory, což moc neslibuje dlouhou životnost. Zase na druhou stranu se za tu cenu nedá ani víc čekat, protože je prostě nízká na to, aby v ní byl kvalitní 6x0W zdroj.

Ještě potom drobna chybka. Tabulka účinností je od 230V Internal redundant zdrojů, ale všechny desktopové zdroje jsou 115V Internal not-redundant, což však znamená ještě o procento vyšší účinnost při 20% a 100% zátěži.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-09 00:05:38
avatar
jde nám jen o základní a rychlé ověření, že zdroj splňuje co má a tvrdí - nejsme vědecká laboratoř a nepotřebujeme super přesná měření podobných věcí, takže jsme si skutečně vystačili s jednoduchým měřením příkonu zdroje a výstupním výkonem přibližně v daných hodnotách 20/50/100% zatížení a primitivním následným výpočtem rozdílů.

Netvrdíme, že je to přesné na 0,001%, ale s přesností na 1% za to ručit můžeme a pro naše účely i rychlé a jednoduché otestování toho, zda zdroj splňuje co má, to úplně stačí. Nebudeme vymýšlet nic zbytečně složitého. To samé se týká i měření napětí na větvích při zátěži. Měření provádíme za daných situacích vždy vícekrát, takže máme kontrolu.


ano souhlasím, že na trhu jsou kvalitnější zdroje, ostatně i Fractal má v nabídce další dvě řady zdrojů z Gold i Platinum certifikací. Jenže ty stojí také úplně jiné peníze. takže v článku máš napsané to, že za dané peníze je ten zdroj kvalitní a splňuje vše, co má.

Záměrně je uvedena jen hodnota od 230V, samozřejmě můžeme tam dát celou tabulku i se 115V, ale na věci v našich podmínkách to nic nemění ;).
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-09 00:32:06

DD, já vím, že se snažíš dělat kvalitní recenze a oceňuji to, ale kdyžtak se zaměř jen na komponenty, jejichž recenze ti jdou.

Co se chyby měření týče, tak ti řeknu na 100%, že se tvé výsledky mohou od reality lišit i o více než 1% účinnosti. To z několika důvodů. Zásuvkové wattmetry nebývají nijak extra přesné a nejdražší Voltcraft, co se u nás prodává, má přenost +- 1% do tuším 2500 W, což však u 800W zdroje s účinností 80Plus Gold a při maximální zátěži udělá na přesnosti naměřené účinnosti už více než půl procenta, přesněji to bylo tuším 0,76 %. Dále tu je nepřesnost klešťových wattmetrů, která u těch "levnějších" jde jen hodně občas (nebo snad vůbec) pod 2 %. Když spočítáš maximální odchylku měření, tak ti vyjde, že tvé měření může na spočítané účinnosti z příkonu a výkonu udělat i více než 1 %. Ale nemám ti to nijak za zlé, protože chápu, že si nemůžeš dovolit pořizovat drahé laboratorní wattmetry, elektronické zátěže, multimetry, apod. Co se týká měření napětí na větvích, tak tomu není ani co vytknout, jelikož to je naprosto prosté a přesnost závisí jen a pouze na multimetru.

Btw, jak jste tedy měřili ten odebíraný výkon, respektive proud? Pomocí klešťových ampérmetrů, nebo pomocí vlastnoručně vyrobených bočníků, či jinak?

Co se té tabulky týče, tak ta právě nemá s napětím v síti nic společného, viz popisky na stránkách Plug Load Solutions (80Plus.org):

115V Internal - lists power supplies certified for desktop, workstation and non-redundant server applications.

230V Internal - lists power supplies certified for redundant, data center applications.

Ano, účinnost se mírně mění s napětím v síti, protože u napětí 115 V je potřeba vyšší proud, ale běžný desktopový zdroj na 115V i 230V síti musí splňovat účinnosti z tabulky 115V Internal Non-Redundant. Každopádně nejsi první a ani poslední, kdo se v tomhle zmýlil a celkem chápu, že to lidi mate.

//edit: Omlouvám se, neklikl jsem na tlačítko "Odpovědět".
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-09 14:08:15
avatar
přeháníš ... zdroje jsou komponenta jako každá jiná. Budeme se jim věnovat i nadále.

Kolega co to měřil má odstatečně kvalitní vybavení na správné a dostatečně přesné změření zdroje. Máme otestováno už několik zdrojů a naše výsledky s minimální chybovostí v rámci právě toho 1% odpovídají měřením výrobců těch zdrojů, tudíž jej máme dobré a dostatečné. Takže to zbytečně nedramatizuj a nedělej z toho větší vědu, než je nutné. Naše měření i s tou chybovostí je zcela dostatečné pro zjištění, zda výrobce o parametrech toho zdroje nelže a zda je tedy kvalitní jak má být.

uvedení certifikační 80Plus tabulky jen s 230V je zcela v pořádku, opravdu nás to nijak nemate a víme co děláme.
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-09 20:21:07

Ano, mate. Já se s tebou nechci nijak hádat, jen se snažím ti kdyžtak pomoct ty recenze aspoň trochu zlepšit. Schválně si klikni na záložku 230 V Internal, od které dáváš v recenzi tabulku OdkazFractal Design tam vůbec není a to z toho důvodu, že ty zdroje jsou 115V Internal Non-Redundant, pro které jsou minimální účinnosti u 80Plus Bronze 82, 85 a 82 procent.

Jsem rád, že si za svými výsledky stojíš (a tak to má být), ale sám vím, že ty chyba měření je větší. Pracuji v elektrotechnickém průmyslu, pracuji s profesíonálními měřicími přístroji a vím, o čem mluvím. Ale tím samozřejmě neříkám, že je tvá metodika špatná. Naopak na to, že nemáš profesionální vybavení, je i při maximální chybě přes 1 % přesnost stále slušná a výpovědní hodnotu to určitě má. I kdyby ten zdroj třeba o procento nesplnil certifikaci, tak to není nic strašného, pokud to neklesá pod 80 %.

Rád bych kdyžtak pomohl s rozvojem recenzí zdrojů, jelikož prakticky na žádném českém magazínu nejsou pořádné recenze zdrojů a to, co předvedl bOBR, to byla komedie a ne recenze zdrojů.

Vyřiď prosím kolegovi, že ho prosím, jestli by se tady k metodice nevyjádřil. Ocenil bych to a kdyžtak bych vám pomohl metodiku ještě trochu vylepšit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-09 20:51:17
avatar
já tě chápu. můžeš být v klidu, ty zdroje u nás testuje člověk co má Elektrotechnickou fakultu a slušné vybavení ;).

Jinak zadání z mé strany znělo jednoduše, protože chceme dělat jednoduché recenze a testy pochopitelné pro úplně každého. Nebudeme dělat tabulky a grafy a zaobírat se 0,001% odchylek apod. Jde nám prostě jen o to, zjistit jestli ten zdroj splňuje co splňovat má. Takže bohužel ti asi nebudeme moci vyhovět s nějakými složitějšími recenzemi.

Upřímě řečeno, on by to dnes nejen málokdo pochopil, ale ti, pro které by měly být předně určeny )běžní uživatele kupující běžné zdroje), by nějaké složitosti jen odradily. Samozřejmě nechceme ale uveřejńovat nějaké bláboly, vím na co narážíš, snažili jsme se ale skutečně o rychlou a jednoduchou konktrolu základních věcí, které výrobce každého zdroje udává a má smysl o nich tedy i psát do recenzí. Takže tak jak jsem ti to napsal, tak to měříme a zjišťujeme. Nic složitého ani přehnaně laboratorního je to měření a výpočet hotový i s tím několikanásobným proměření za hodinu max dvě ...
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-09 21:02:33

O složitější recenze mi nejde, protože naprosto chápu ten třetí odstavec. Příliš odborných věcí na laika = jeho nezájem o článek. Ale aspoň třeba taková základní zmínka o použitých kondenzátorech (konkrétně zmínit značku, jelikož každý má s různou značkou různé zkušenosti) by se hodila, jelikož to je velký ukazatel toho, jak dlouho ten zdroj bude fungovat bezproblémově.

Vím, že už jsem trochu otravný, ale i tak bych stále trval, jestli by se tady mohl případně člověk, který to měřil, vyjádřit. Jinak máš ještě v článku tu špatnou tabulku.
MrAmu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-09 00:38:28
avatar
Je nádherná. Fractal Design dělá asi nejhezčí skříně, bez zbytečných nálepek a nápisů. Kdybych chtěl kupovat nové komponenty, byl by to rozhodně jeden z kandidátů na skříň. Mini-ITX má budoucnost. Dnešní Piston od Valve to dokazuje. Ikdyž tam to bude ještě snad daleko menší formát
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-09 00:43:13

Jo jo, Piston je o dost menší než Mini-ITX. I když tam to je zase takové na pováženou, jelikož to má celkem tři PCB, jestli se nepletu, tak se to za formát nedá ani považovat.

A s tím hodnocením Fractalu souhlasím. Kvalitní a jednoduché skříně. Jak se říká, v jednoduchosti je síla.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-11 11:01:37
avatar
Hledat něco malého, tak se poohlížím po tomhle
miraleo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-23 18:20:42

rád bych se zeptal, jaké vodní chlazení na procesor se hodí do této skříně a jak jej namontovat, děkuji
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 478x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 314x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 871x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6