Strana 4 z 6
- Rok Virtuální reality, dronů a 4K i zahnutých monitorů
Rok 2016 měl být ve znamení nástupu VR a také byl. Dočkali jsme se běžně v prodeji hned několika setů, kde nejlepší byl asi HTC VIVE následovaný OCULUS RIFT. Nejvíce však asi překvapilo SONY se svým PlayStation VR, které se cenově notně přiblížilo mainstreamu při podobných schopnostech jako výrazně dražší konkurenti, ačkoliv stále stojí stejně, jako samotná konzole.
První generace VR je tedy tady a co ukázala? Že je zde rozhodně hodně potenciálu. Asi každý, kdo si mohl VR letos vyzkoušet uzná, že tohle je opravdu cesta. Na rozdíl od 3D technologie VR opravdu vtahuje „do hry“ jako nic jiného. Bohužel je nutné dodat, že v současnosti je VR jen hračkou a demonstrátorem.
Vyjma několika velkých AAA závodních her a vesmírných her není použitelný pro klasické velké hraní. Všude tam, kde je nutné počítat i s pohybem hrající osoby, vzniká zatím velký problém. A tak dnes VR nemůžete používat pro hraní běžných her jako Fallout 4 apod. Kromě jiného je problémem současných VR, ovšem dle očekávání, vysoká cena, nízké rozlišení displayů a nutná kabeláž. Celkově dnes opravdu není koupě VR něco, co lze nějak doporučit. Druhá generace VR by ale mohla být v roce 2017 zajímavější, stejně jako vítáme snahu vytvořit standard VR, protože v současnosti reálně hrozí, že budou existovat určité hry kompatibilní jen s určitými VR sety, což rozhodně není cesta dobrá pro zákazníky a uživatele.
Rok 2016 také patřil velkém nástupu dronů. Kdo dnes nemá drona, skoro jako by nebyl. Paradoxní na celé situaci je, že to rozhodně není něco, z čeho lze mít radost a co lze dle zákona běžně používat. Současná generace dronů běžně prodávaných může velmi snadno posloužit jako zbraň a koneckonců je nebezpečná i sama o sobě zejména v rukách nezkušených uživatelů.
Současná technologie dronů navíc není příliš zajímavá z hlediska použitelnosti. Omezená nosnost, omezený dolet a poruchovost nelze opomíjet. Někteří obchodníci a doručovatelské služby testují doručování balíků a zásilek drony, ačkoliv to v praxi je nejen značně nepraktické, ale hlavně fakticky zakázané. Létat s drony je totiž možné jen mimo zastavěné oblasti, a to s řadou dalších logických i zákonných omezení. A rozhodně není na pořadu dne tato pravidla nějak mírnit či upravovat. Aby nám nad hlavou bzučely stovky a tisíce dronů, to rozhodně není za současné situace nic, co by bylo žádoucí. Ba dokonce nutné.
- Monitory a projektory v roce 2016 – zahnuté a se 4K rozlišením
Z dalších technologií můžeme zmínit třeba monitory. Až nečekaně velký nástup zažila FreeSync technologie, která je dostupná dnes na desítkách monitorů i velmi levných. Bohužel stále tento standard (AdaptiveSync) podporují jen grafiky AMD. NVIDIA stále umí jen GSYNC, které je řádně drahé, už se nerozvíjí, a jen k dispozici jen na několika málo monitorech a standardem se nikdy nestane. Intel bude AdaptiveSync podporovat až s další generací CPU v roce 2018, kdy ale mimochodem vyměnil NVIDIA za AMD co by nového dodavatele grafických technologií. Adaptive Sync alias FreeSync je ale standard, který se v roce 2016 opravdu prosadil a bude pravděpodobně brzy na každém novém monitoru.
Jinak rok 2016 přál hlavně výrobcům herních monitorů, zaoblených monitorů a také prvních OLED. Všechno jsou ale poměrně drahé modely, takže na trhu netvoří významné prodeje. Z hlediska příjmů jsou ale pro výrobce velmi zajímavé a tak jejich tažení bude pokračovat.
Rok 2016 byl také rokem, kdy se 4K přiblížilo mainstreamu. Koupit si dnes 4K TV nebo 4K monitor za 10 tisíc není žádný problém a nebýt kurzu dolaru, bylo by to ještě mnohem méně. 4K rozlišení prostě není nic nedostupného. Na druhou stranu nás hodně zklamali výrobci projektorů, protože počet 4K projektorů spočítáte na prstech jedné ruky a jejich ceny jdou do statisíců což je dělá naprosto nezajímavými. Čekali jsme rozhodně více.
Ovšem jak se ukazuje, absence konkurence na grafickém trhu omezuje nástup skutečně výkonných grafik, které ke 4K potřebujeme, zejména pro hraní her. Ani GTX 1080 není schopna dávat všude dostatek výkonu ve 4K a výkonnější grafika se běžně neprodává (nepočítáme-li rarity jako TITAN X či ještě raritnější Radeon PRO DUO). Paradoxně tedy máme cenově dostupná 4K zobrazovací zařízení, ale nemáme tomu odpovídající dostatek grafického výkonu.
Rok 2016 přinesl ale zajímavý vývoj i v dalších oblastech …
|