Strana 4 z 4
- Propadáky a úspěchy roku 2014 a Závěr
Začněme tím, co se letos nepovedlo, abychom pak rok 2014 skončili pozitivně u toho, co se povedlo :). Takže co se nepovedlo ...
- Propadáky a zklamání roku 2014
Nepovedlo se toho docela dost. Osobně vnímám jako propadák ony chytré hodinky (vůbec oblast nositelné elektroniky), ač zajímavý nápad, výrobci evidentně netuší, co by přesně měly chytré hodinky umět a na co jsou. Výsledkem jsou tak modely, které skoro suplují telefon, ovšem mají výdrž na baterii sotva den, vodotěsné ani zvlášť odolné nejsou a celkově tak to, co by měly být především, tedy hodinkami, vůbec dobře neplní. Zákazníci to také dali výrobcům docela sežrat a prodeje chytrých hodinek skoro nestojí za řeč. Mnozí výrobci tak začali uvažovat, zda jim to za tu snahu vůbec stojí.
Brýle Oculus Rift, Virtuální, či rozšířené reality je další věc, co se moc nepovedla a dost se od toho slibovalo. Zase, není problém v tom to udělat, ale udělat to tak, aby to mělo smysl. Hodně za očekáváním tak zaostaly Google Glass či Oculus Rift. První má neurčité problémy s tím, že Google neví, jak je přesně uchopit a zároveň je pod palbou kritiky ze strany uživatelů, starajíc se o problematiku soukromí. Druhé, brýle virtuální reality má problém v tom, že ačkoliv nabízí úžasný zážitek, vydrží jen chvíli, pak to rychle přestane být příjemné a použitelné. Zkrátka se nedaří vychytat tuhle technologii tak, aby se dala používat bez omezení. Obojí tedy proti očekáváním dosti zaostává.
Na HW poli se letos také podařilo udělat pár bot. Za dosti problematickou považuji osobně G-SYNC technologii společnosti NV. Hlavně proto, že od počátku bylo snad každému jasné, že je to překombinovaná a předražená blbost (a nepochybuji, že to dobře věděli i u NV). Na to, co by v klidu zvládla stávající elektronika monitoru a mohlo běžet s jakoukoliv grafikou, NVIDIA "potřebovala" speciální ultra drahý modul, který značně prodražil monitory a stejně to funguje jen na jejích grafikách a to ještě ne úplně dobře a všude. Fakt, že to celé byla prostě ptákovina a past na zákazníky téměř okamžitě dokázala AMD se svým FreeSync, jež přesvědčilo všechny natolik, že se ještě během roku stalo průmyslovým standardem technologie synchronizace snímkové frekvence (AdaptiveSync). FreeSync umí to samé a stačí mu k tomu jen tak elektronika co už v monitoru je - náklady na zprovoznění FreeSync tedy minimální a G-SYNC tak naštěstí bylo posláno na smetiště dějin už při jeho uvedení na trh - zajímavé tak bude sledovat, jak se k FreeSync postaví NV jako ke standardu - pravděpodobně to celé zahraje do autu a od další generace GTX 1000 bude FreeSync nromálně podporovat a o G-SYNC se slovem nezmíní.
Velký fail se podařil NV ještě jednou s GTX TITAN Z. Tahle grafika, která byla odpovědí na nový Radeon R9 295X2, byla totální výbuch a hlavně výsměch komukoliv se špetkou soudnosti. Nejen, že nedosahovala a nedosahuje výkonu dříve uvedené konkurence R9 295X2, ale neměla ani tak dobré chlazení a korunu tomu nasadila cenovka - neuvěřitelných astronomických 3000 dolarů proti konkurenčním 1500 dolarům?! Tohle byl opravdu těžký FAIL, a každý kdo si to koupil, by měl dostat papíry na hlavu.
Drahé telefony a FAIL jménem iPhone 6 Plus - v mobilním světě asi nikdo neodpáře selhání společnosti Apple a jejímu iPhone 6 Plus. Ačkoliv je prodejně úspěšný, selhání návrhu, kdy se telefon ohýbal v kapse, to je u takového produktu prostě neodpustitelné. Přesto se to ke škodě uživatelů i sobě vlastní, Apple podařilo zamést pod koberec, každý kdo na to upozorňoval, byl vymazán ze spolupráce s Apple a tak dále.
Osobně ale považuji za fail roku obecně to, že si spousta lidí kupuje šíleně předražené telefony kolem 20 tisíc+, ačkoliv neumí a nenabízí fakticky nic zásadního, co by prokazatelně kvalitní modely do 10 tisíc nezvládly. Fakt že si je hlavně pořizují ti, kteří na to nemají, aby se falešně všem kolem snažili dokázat opak, to ještě umocňuje. Zatímco když si koupím nejdražší CPU nebo grafiku, poznám to na výkonu PC, tak u nejdražšího telefonu prostě nic nepoznám. Telefonuje to stejně a dělá to vše, co se na telefonu dělá, stejně svižně a dobře, jako telefon podstatně levnější. Tento FAIL tedy patří zákazníkům, kteří kupují něco, co se prokazatelně nevyplatí. Místo toho, aby si koupili telefon za půlku, co jim bude sloužit úplně stejně, a za ten zbytek si udělali třeba dovolenou :).
30FPS prý stačí každému - Tohle je asi rozhodně zdaleka největší a do nebe volající nesmysl, o kterém se nás někteří herní vývojáři snažili letos přesvědčit. V čele opět byl UBISOFT, kterému se v roce 2014 opravdu dařilo dělat jeden přešlap za druhým. Právě UBISOFT zjistil, že neumí hry dobře optimalizovat (z politických důvodů nespolupracuje s AMD, což je problém, když hlavní herní platformu udělalo AMD), takže ve výsledku často proti slibům a prvním ukázkám, jeho nové hry vypadají hůře. UBI se tak snažil hráče přesvědčovat, že údajně hry vypadají při 30FPS lépe a to jen proto, že se tím chtěl vymluvit z faktu, že nedokáže zajistit plynulejší chod jeho her. Jak už jsem napsal v herní částí, má to i vypočítavý důvod - nové herní konzole jsou HW skoro low end, a aby UBISOFT zamaskoval ten rozdíl proti běžnému PC a konzolisté si mysleli, jak extra výhodně nakupují proti PC, snížil úroveň grafiky i pro PC verze a není jediným vývojářem, který se snažil zamčené 30FPS i na PC verze vysvětlovat, jako že je to nejlepší pro herní zážitek a pro všechny. Celá tahle kauza navíc spadla zrovna do období, kdy Google na Youtube zavedl možnost nahrávat 60FPS videa a všichni viděli, o kolik je to video prostě lepší než se standardními necelým 30FPS.
Ale dost už o tom, co se nepovedlo. Napadlo by nás toho jistě mnohem víc. Pojďme na to, co se povedlo.
- Co se povedlo v roce 2014
Co nás, soudě podle reakcí, vyloženě v roce 2014 potěšilo, byl vzestup PC platformy. Tahle mrtvola, kterou už před časem mnozí pohřbili, v roce 2014 dosáhla největších prodejů a příjmů v celé historii. PC platformou se vlastně staly i ty herní konzole, velký návrat slaví stolní výkonná PC, kterých se prodalo rekordní množství (jak sestav tak komponent pro ně). Vrací se i klasické NB, kde se konečně už také prosazuje FullHD jako standard i u levných modelů. S potěšením jsme také sledovali prodeje tabletů, které místo mnohými očekávaného strmého růstu, rostly jen málo a dokonce v některých obdobích i klesaly. Lidé zkrátka zjistili, že ten tablet je tak trochu k ničemu. Výrobci se tak pustili spíše do smysluplnějších konvertibilních PC zařízení a výsledkem jsou velmi zajímavé a funkční návrhy a produkty. V roce 2014 tak PC platforma zažila růst a dosáhla neuvěřitelné variability - jen tak dál!
Pokud jde o konkrétní produkty, tak na poli procesorů je tím nejlepším určitě Intel Core i7-5960X pro jeho výkon a vlastnosti, ale hned za ním bych vyhlásil hodně zajímavým AMD Athlon 5450 pro AM1, SoC platforma pro desktop do patice, tedy CPU vše v jednom včetně integrované grafiky i čipsetu,. Je skvělý proto, že za těch pár korun co stojí, nabízí neuvěřitelný poměr výkon za watt (spotřeba celého PC klidně do 40W v maximální zátěži!) a dostatek výkonu na vše základní.
Na poli grafik není objektivně moc pochyb o tom, že nejlepší grafikou roku je duální AMD Radeon R9 295X2. Najdou se jistě tací, kteří by na pozici TOP produktu tlačili třeba GTX 970/980, ale ruku na srdce. Kromě skvělé efektivity vlastně nic zajímavého nepřinesly, nemluvě o poněkud ceně neodpovídajícímu zpracování a pískajícím cívkám na GTX 970. Na 4K výkon nemají, vůbec výkonově neukázaly žádné nové výšiny a výbava ani cena také vyloženě neohromí proti tomu, co zde bylo do jejich uvedení. Objektivně Radeon R9 295X2 přinesl něco, co žádná jiná karta. Je to totiž stále nejvýkonnější grafika na trhu a dokonce jediná, která hry ve 4K opravdu zvládá (a nenechte si namluvit, že ne, nebo že se snad hry sekají, není to pravda, grafiku máme a používáme a vývoj ovladačů AMD v polední době znamená žádný microstuttering a krásně plynulý chod i na nejvyšší detaily ve 4K u většiny her!). Jako referenční model pak přinesl něco nevídaného - referenční vodní chlazení! Výsledek vyrazil dech každému, kdo si tohle 500W monstrum mohl vyzkoušet a měl zkušenosti s podobnými duálními monstry předchozích generací - fenomenálně nízké teploty na jádrech a nízká hlučnost (úplně tichá, pokud jste jednoduše osadili kvalitnější 120mm ventilátory), nejlépe a nejtišeji chlazená referenční grafika na trhu. O tom, jak technicky povedená karta to je, svědčí i fakt, že ještě pár týdnu před jejím vydáním se našli tací v oboru, kteří tvrdili, že duální R9 290X nemůže vzniknout, protože by se nedala vyrobit a uchladit. Takže posuďte sami, která grafika v roce 2014 byla lepší?!
Jinak zpět k počítačům, kromě pěkných 4K monitorů zaujal dokonce i konkrétní model počítače. Apple iMac Retina 5K. Úžasný All-in-one počítač, který v parádním 27" 5K DELL monitoru má Core i7 procesor a Radeon R9M295X grafiku a vše ostatní, a je tak nejen výkonný a krásný, ale překvapivě ani tak předražený (na poměry toho co jsme čekali). U mobilních PC hodně zaujaly konvertibilní modely s otočnými, ohebnými či úplně oddělitelnými obrazovkami. Díky novým úsporným platformám pak konečně můžeme mluvit o opravdové mobilitě. Škoda, že Intel to nové Core M nedokázal dodat ve větších počtech a levněji. Pokud jde o další komponenty, tak potěšili výrobci chladičů, skříní a desek. U základních desek výbornými návrhy PCB včetně konečně trochu slušných integrovaných zvukovek. Objevily se i konečně pořádně zpracované mini-ITX desky a také pořádné skříně pro ně. Na poli chlazení se ve velkém objevuje využití kapaliny ala vodní chlazení. V neposlední řadě jsme se v roce 2014 dočkali i nových SSD, HDD a pamětí, ale o tom už řeč byla. Přišla i nová generace zvukových karet a takový ASUS ESSENCE STX II, to je naprostá paráda. Věci se zkrátka hýbou ve všech oblastech!
Dalo by se toho vymyslet ještě víc. Osobně musí říci, že rok 2014 byl hodně zajímavý na poli počítačů a mohl být ještě zajímavější, kdyby nevázla nová generace výrobních procesů. Kvůli nim se řada věcí zpožďuje a to už o celé roky. Přesto celý rok hodnotím víc než kladně. Z pohledu počítačů i technologií kolem jsme se dočkali celé řady novinek a to ne všechny se naplno v roce 2014 dostaly na trh. Jsou příslibem do dalších měsíců a let v čele s několika zcela zásadními věcmi. Nudit se tak určitě nebudeme.
A co vy? Jak se díváte na rok 2014? Vynechal jsem v přehledu něco zásadního, nebo je tam vše, co by být mělo? Poslední příležitost se za rokem 2014 ohlédnout, protože právě končí. Ale nezoufejte, začíná rok 2015 s příslibem dalších zajímavých novinek.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|