BILANCE a NEJ roku 2015: Co se povedlo, nepovedlo na poli IT, PC, her a mobilit. Souhlasíte? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 04 January 2016
Přejít na obsah
BILANCE a NEJ roku 2015: Co se povedlo, nepovedlo na poli IT, PC, her a mobilit. Souhlasíte?
Rok 2015 v PC a Hardware - přípravy na budoucnost
Mobility - Mobilní PC, telefony a tablety v akci v roce 2015
Software a hry v roce 2015 - Evoluce či rovnou revoluce?
Propadáky a úspěchy roku 2015 a závěr

 

 

  • Software a hry v roce 2015 - velká evoluce či rovnou revoluce?

Na začátku roku 2015 jsem předpovídal velké novinky a možná až revoluci. S potěšením můžeme myslím konstatovat, že k velkým novinkám a mnoha krokům správným směrem a nápravám letitých problémů skutečně došlo! Z moha důvodů byl rok 2015 z pohledu vývoje SW opravdu přelomový.

  • Windows 10 dorazil a k šoku mnohých opravdu zdarma!

 Nový operační systém Windows zdarma a legálně? Ještě nedávno by se vám za něco takového u Microsoftu vysmáli. Jenže pak přišel rok 2015 a pod zcela novým vedením se Microsoft rozhodl jediným správným způsobem. Nejen, že nový Windows 10 nabídne jako aktualizaci starých přes Windows Update, on jej nabídne drtivé většině stávajících majitelů a uživatelů Windows 7/8/8.1 zcela zdarma. Samozřejmě MS nadále Windows 10 i prodává, protože není Apple, který se svým OS prodává i vlastní HW na kterém vydělává, ale změnila se ale i OEM politika licencí (správným směrem). Dokonce si také můžete koupit nový Windows místo na DVD tak na instalačním USB flash disku. Nicméně faktem je, že minimálně rok od vydání má drtivá většina všech majitelů legálních starších licencí Windows (7/8/8.1) nárok na bezplatný update na nový Windows 10.

A jaký je samotný Windows 10? Je zajímavé, že funkčně mu není moc vytýkáno, jediná věc je ona přetrvávají schizofrenie ovládání klasického desktopu se start nabídkou s průnikem do "Metro". Stále tedy nemá až takové možnosti nastavení jako Windows 7, nicméně ergonomie je mnohem mnohem lepší než u Windows 8/8.1 a uživatelé Windows 7 jsou skoro jako doma. Důležitá je ale hlavně funkční část a tady Widnows 10 exceluje, protože má zcela nové jádro, mnohem lépe využívá vícejádrové procesory, RAM i GPU a zkrátka v mnoha směrech běhá lépe a jak by měl a využívá moderní HW. Stinnou stránkou zůstává kompatibilita některých speciálních aplikací, ale to je pochopitelné a časem se to spraví. Nejvíce negativního tak o Windows 10 slyšíme v souvislosti s tím, že jako OS o nás posílají různé informace zpět k Microsoftu. Ano defaultně je toho dost, ale ne o moc víc než co posílaly už starší verze Windows a hlavně se to dá značně omezit. Pochopitelně rozhodně netleskáme podobnému systému sběru dat, ale lze to omezit na únosnou míru přijatelnou pro většinu uživatelů. Kritiku ale chápeme u možná až nadměrně agresivnímu prosazování update ze starších Windows a vyloženě téměř nucení uživatelů upgradovat na W10. Ačkoliv update funguje překvapivě dobře a většinou proběhne v pořádku, přeci jen je podle mě trochu nebezpečné vnucovat agresivně update uživatelům, kteří tomu moc nerozumí a mohli by se setkat s problémy, které nevyřeší a jejich PC tak bude v podstatě k ničemu.

Osobně ale shledávám Windows 10 přínosným, jdoucím správným směrem a konečně skutečně použitelnou náhradou a nástupcem Windows 7. Mnohými rozhodnutími MS také udělal správnou věc (nikoliv tedy jen přínosnou pro sebe) například možnost zrušit automatické aktualizace, či distribuce Windows na USB FlashDisku a hlavně přechod na W10 zdarma jsou kroky správným směrem a možná jsme mnozí až takovou vstřícnost od MS nečekali (od starého MS bychom se jí také rozhodně nedočkali). Takže za mě dobrý, Microsoft má za palec nahoru za rok 2015, ale rozhodně je stále co vylepšovat ...

  • Vývoj na poli API a optimalizaci využití HW

                                                      - děkujme AMD ...

Když AMD přišlo s API MANTLE v roce 2014, mnozí se mu smáli. I dnes se najdou tací, kteří se MANTLE vysmívají a tvrdí, že nic nepřineslo, je mrtvé a bylo nafouknutou bublinou. Nemohou být však dále od pravdy. V roce 2015 jsme byli svědky reálného přínosu optimalizací a vývoje budoucích technologií, kterým MANTLE a AMD přímo položilo základy, či jejich vznik přímo i nepřímo inicializovalo. MANTLE totiž ukázalo tragickou neoptimalizaci a nevyužívání moderních procesor, grafik a pamětí. A to nejen z hlediska možného výkonu, ale i provozní efektivitou, kdy bylo výkonem plýtváno, ale uživatelé za to platili spotřebou atd. Dokopalo tak všechny se optimalizacemi začít zase zabývat.

Microsoft tak obnovil vývoj svého DirectX 12 a přímo jej integroval s mnoha funkčními změnami do Windows 10 a i bez DirectX12 her a SW jsou ty přínosy znát, co teprve až se skutečně DX12 začne ve hrách používat? A není žádným tajemstvím, že mnoho věcí funguje v DX12 tak, jak je představilo API MANTLE. Příchod DX12 bude znamenat i revoluci v tvorbě ovladačů a vůbec celého systému práce s API. A u DX12 to neskončilo. V průběhu roku jsme se dozvěděli, že AMD s API MANTLE a jeho aktivním nasazováním končí, nicméně samotné MANTLE nejen že neskončilo, ale stane se novým otevřeným standardem API a zcela nahrazuje OpenGL! Pod názvem API VULKAN se MANTLE s patřičnými úpravami představí jako moderní otevřený API standard a do konce roku 2015 byla dokončena jeho specifikace, která se začátkem roku 2016 představí. A již má úspěch zaručen. Google jej v průběhu roku začlení do ANDROIDu, VALVE jej bude používat pro vývoj her a právě jako moderní API nabízející totéž co DX12, ale běžící jak na Windows i mimo něj je zajímavé pro mnoho dalších. Je škoda, že AMD se během roku 2015 nedostalo náležitého ocenění za jeho přínos a donucení v podstatě celého IT světa začít se zabývat optimalizacemi a vývojem něčeho tak zásadního a roky ignorovaného jako API a optimalizace SW jako takové. Rok 2015 tak znamenal vykročení správným směrem a doufejme, že AMD u toho ještě v budoucnu bude, až mu případně budou chtít někteří poděkovat.

  • STEAM OS - VALVE má dar vydávat věci v nejhorší dobu

STEAM OS má být platforma pro hráče, umožňující plně nahradit Windows. V roce 2015 se opravdu dostala na trh a bohužel podle očekávání je totálním propadákem, stejně jako Steam konzole. Je prostě naprosto k ničemu v současné verzi! Dokonce i těch pár kompatibilních her na něm běží často hůře než stejné hry ve Windows. Většinu her si na něm ale nezahrajete a výrobci zrušili většinu z dříve představených Steam počítačů.

VALVE se totiž trefilo asi do nejhoršího možného okamžiku s vydáním. Při jeho úvodním známení před pár lety byla situace taková, že placený Windows na vývoj her kašlal a i konzolím by podobný herní OS jistě dokázal konkurovat za lepších podmínek. Jenže Windows 10 dnes může mít většina uživatelů zdarma, je mnohem lépe optimalizovaný, DirectX12 mění hodně věcí k ještě lepšímu a to jeho hlavní čas teprve přijde, no a do této situace přichází tedy STEAM OS, který je sice zdarma (což už ale nic neznamená), ovšem spoléhá zatím jen na OpenGL, protože VULKAN (MANTLE) ještě není hotové. Je tedy jasné, že podpora her je špatná a není naděje na zlepšení, protože OpenGL se už nikdo nebude zabývat. Čeká se tedy na VULKAN (MANTLE) ale jeho nasazení ve hrách je stále ještě běh na delší trať. STEAM OS je tak v roce 2015 totální propadák, naprosto nepoužitelný OS neplnící ani základní věci, které měl přinést a nabídnout a jedinou otázkou vlastně je, proč jej sakra VALVE vůbec vydávalo. Zbytečně si tím kazí jeho pověst a jeho potenciálně mnohem lepší použitelnost za cca 2 roky. Další odklad vydání SteamOS by byl rozhodně menším zlem než jeho vydání v takové podobě a použitelnosti, v jaké dorazil.

  • Hry v roce 2015

                  - Sláva PC platformě a nejlepší herní rok za dlouhou dobu!

Ano dámy a pánové, rok 2015 byl z herního pohledu tím nejlepším za mnoho posledních let. Vyšlo hned několik velmi dlouhých a kvalitních herních titulů nabízející obrovskou porci zábavy. Mnohé překvapily také výborným technickým zpracováním a zejména PC verze vyrážely dech a posouvaly hranice.

Z herního a technického pohledu zaujaly zejména dva tituly. Z kraje roku vyšla PC verze GTA 5, která byla proti starší verzi pro minulou generaci konzolí téměř k nepoznání a na PC přinesla skvělou grafiku obřího detailního a fungujícího světa s parádní optimalizací. Hratelností je to pak nejlepší GTA díl vůbec.

No a poté jsme se dočkali třetího Zaklínače. Obří očekávání byla mohutně překonána. Witcher 3 přinesl nevídanou úroveň grafiky a propracování plně otevřeného různorodého světa a pomineme-li některé prvky GAMEWORKS, tak výbornou optimalizaci vzhledem k tomu, jak hra vypadá. Minimum nahrávacích obrazovek no a to všechno v úžasné hratelnosti, famózním příběhu, který jste ovlivňovali každým rozhodnutím na každém kroku a hranice posouvající filmovostí rozhovorů, propracování postav atd. není žádných pochyb o tom, která hra je hrou roku.

Dočkali jsme se také nových Hvězdných válek v podobě Star Wars Battlefront, které předvedly úchvatnou audiovizuální stránkou se skvělou optimalizací, ale poněkud značně omezený herní rozsah :(. No a ačkoliv jsme to na začátku roku 2015 nevěděli, ale hádal jsem, že by přijít mohl, dorazil i FALLOUT 4. Pravděpodobně nejvíce návyková AAA hra letošního roku, ovšem trpící v mnoha problémy, zejména proti všem výše jmenovaným titulům trpí zoufale zastaralou technologickou a grafickou stránkou, navíc s mizernou optimalizací, že s moderním HW máte problémy hru vůbec rozjet a hrát. Fallout 4 tak zaostal za očekáváními a v mnoha směrech předvedl naprostý opak toho, co má přinášet herní vývoj.

Objevilo se i dalších několik zajímavých herních titulů. Mezi nimi herně zajal zejména lednový Dying Light, který přinesl asi nejlépe zpracovanou zombie tématiku vůbec a stejně jako Witcher 3 tvůrci celý rok od vydání hru neustále zlepšují po herní i technické stránce! Za příjemné překvapení považuji i Mad Maxe, který co by filmová hra nebyl zdaleka tak špatný, jak jsme čekali a hrál se slušně. Na strategickém poli pak zaujal zejména datadisk k nejnovější Civilization Beyon Earth. Ta sice vyšla loni, ale působila sice zábavně, leč nedodělaně. Datadisk Rising Tide opravdu výrazně zlepšil řadu věcí a pár dalších přidal, takže opravdu parádní hra.

Na MMO poli bylo tentokrát poměrně mrtvo a nezajímavo. Hodně živo je ale v souboji tankových her, kdy upadající World of Tanks značně protěžující špatně hrající a nové hráče na úkor těch dobrých a skutečně hrajících, trápí výrazná konkurence v podobě Armored Warfare od Obsidianu, jež v mnoha věcech nabízí zajímavější propracování i férovější přístup. Nicméně oba tituly se hratelností lehce liší a nejsou zaměnitelné. Oba však oslovují stejnou skupinu hráčů, takže pro WoT velmi nevítaná konkurence. A to je tady ještě WarThunder, všechny tyto tři hry se předháněli v novinkách. Živo bylo i na poli závodních simulátorů, kde si to hodně rozdávají Project C.A.R.S. a na poli simulátorů nečekaný černý kůň Assetto Corsa!

A tak by se dalo pokračovat. Bohužel nebyly zde jen kladné věcí. Vzhledem k tomu, že se objevilo několik velmi dobře technologicky zvládnutých a optimalizovaných her, tím více vynikly hry, u kterých se na optimalizace a vývoj kašlalo. Ať už je to právě FALLOUT 4, který však alespoň jde hrát a je zábavný, tak zejména poslední Batman (Arkham Knight) předvedl nevídané divadlo. Mizerná hra, která nešla na PC vůbec hrát, byla dokonce stažena na čas z trhu, aby se vrátila stále nehratelná. Jistě za čas problémů mohou opět NVIDIA GAMEWORKS technologie, které se vždy zajímavě objevují u her, které mají s optimalizacemi problémy. Náhoda? Těžko. A nebyl to zdaleka jediný případ. Negativním vývojem byl také způsob, jakým se některé hry snaží vydělávat na DLC a mikrotransakcích, kdy v podstatě platíme plnou cenu za torzo hry a ještě jednou (i víc) tolik pak zaplatíme za jednotlivý obsah. Přeborníkem v tomto jsou zejména hry od EA či UBISOFTu a pár dalších titulů.  

Každopádně rok 2015 byl převážně velmi dobrým rokem z pohledu hráčů a těch několik povedených titulů zabavilo na převážnou část roku více než dostatečně, některé posunuly i hranice a posouvají je dále, protože ještě nekončí!

Takže se podívejme k závěru na to co se nejvíce povedlo/nepovedlo ...



 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 443x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 286x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 854x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1473x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 6