Strana 5 z 5
- Propadáky a úspěchy roku 2015 a Závěr
Začněme tím, co se letos nepovedlo, abychom pak rok skončili pozitivně u toho, co se povedlo :). Takže co se nepovedlo?
- Propadáky a zklamání roku 2015
Některé věci už jsem nakousl v předchozích kapitolách. Zklamáním je jistě všeobecně čekání na nové výrobní postupy, které mohou za to, že výrobci čekají s významnějšími novinky a novými generacemi a řada dalších věcí tím prostě trpí. Má to i světlou stránku, kterou je optimalizace a vylepšení starších produktů, byť přejmenovávání rozhodně nefandíme.

Za zklamání lze letos označit obecně novinky na poli procesorů, kde jsme se sice dočkali zbrusu nové generace na nové výrobě od Intelu, ale s výjimkou spotřeby výrazně zaostal za očekávání z hlediska přínosu výkonu, který se absolutně nikam neposunul, nemluvě o cenách, kdy 5 tisíc za nejlevnější 4jádrový procesor, a přes 10 tisíc za ten lepší mainstreamový čtyřjádrový CPU, je prostě strašný, nemluvě o tom, jak komplikovaně a utahaně byl SKYLAKE uváděn na trh a ještě se ohýbá :). Radost také nemáme z AMD, které čeká na novou výrobu, a i když nesedí s rukama v klíně, bohužel v roce 2015 to nebylo produktově vidět a jistě to pozici AMD a její pověsti neprospělo.

Na grafickém trhu pak musíme vyjádřit silné zklamání z vývoje prodejů, které rozhodně neodpovídají reálné situaci, nabídce a vlastnostem produktů i podpoře. Díky zcela nekonkurenčnímu marketingu AMD si tak NVIDIA mohla v roce 2015 dovolil v podstatě nic nedělat, zaostávat ve vývoji a dokonce přímo obelhávat zákazníky ohledně parametrů grafik či vývoje a podpory SW. A ti ji to sežrali i s navijákem. Komu tedy nadávat za situaci, že ačkoliv máme dva srovnatelné výrobce GPU, tak prodeje a pozice srovnatelné nejsou. A hlavně, zatímco v roce 2015 přišlo s nejvíce novinkami a velmi dobrými produkty a vývojem na poli SW a dalších věcí AMD, které má rovněž ve většině segmentů nejlepší nabídku, tak prodává mnohem méně než NVIDIA. Za vyložený FAIL roku pak rozhodně lze považovat GTX 970, která není a nikdy nebyla dobrou grafickou kartou za dobré peníze, a když se přišlo na to, že má a vždy mít bude funkční problémy, protože to není 256-bit a 4GB grafika, stejně ji uživatelé dále kupovali, ačkoliv je v tomto segmentu mnohem lepší volba konkurenční Radeon R9 290/390. Jak se NV k celé situaci postavila jen dokládá tragický stav situace, kdy v podstatě lež omlouvala další lží (prý tisková chyba v parametrech) a dodnes v obchodech i jinde najdete GTX 970 prodávat jako 256-bit se 4GB. Podobných FAIL ale bylo na grafickém trhu více, ať už jde o věci jako "efektivní propustnost pamětí", Singl SLI, či chyby v ovladačích u NVIDIA a mezery ve slibované podpoře DX12 a konče naprosto mizerným přínosem GAMEWORKS technologií. O všem jsme již hovořili, takže nemá smysl to dále rozebírat. Největším zklamáním je tak fakt, že sami uživatelé vytvářejí horší konkurenční prostředí sami sobě a prodeje grafik podílově vůbec neodpovídají objektivním faktům, kvalitě podpory a funkčnosti i cenové výhodnosti samotných produktů. Nemůže to být přeci dáno jen mizerným (čti neexistujícím) marketingem AMD, který nás v roce 2015 zklamal jako několik let před tím, protože dlouhodobě na to upozorňuje řada novinářů a magazínů ve svých testech a recenzích. A uživatelé stejně navzdory tomu jdou a při svých současných nákupech vytváří problém pro nákupy a situaci v dalších letech ...

Z dalších věcí můžeme za zklamání označit rychlost nástupu FreeSync (AdaptiveSync), který bychom vzhledem k jeho automatické přítomnosti u nové standardní elektroniky a jednoduchosti funkčnosti, čekali prostě normálně u všech nových monitorů, byť výběr je slušný. Podobně je na tom i USB Type-C, který bych považoval také za standard a nechápu jeho odsouvání u stálou přítomnost microUSB a klasických USB i u nových produktů představených v roce 2015. Nicméně z hlediska HW nemohu z běžných věcí přijít na nic, co by bylo vyloženým propadákem, nejblíže k tomu má GTX 970 a některé low end grafiky s novými názvy (AMD i NV). Na fail roku z hlediska některých technologií a rozhodnutí už kandiduje více věcí, s výjimkou výše zmíněného, je to i "BEND" aféra procesorů Intel SKYLAKE, kdy vážně nechápeme proč Intel ztenčil základnu CPU, stejně tak za FAIL lze označit to, že SKYLAKE procesory dorazily kromě DDR4 i s podporou DDR3, nicméně normální DDR3 paměti díky vysokému napětí procesor zničí, takže je nemůžete použít, což ale nebylo jasně řečeno ani výrobci desek a ani Intelem, který až poté uvedl, že podpora DDR3 se týká vlastně jen DDR3L, tedy pamětí, které se běžně moc neprodávaly, tudíž podpora DDR3 u SKYLAKE nedává žádný smysl a přináší jen zbytečné problémy.

Samozřejmě jsou tu i další věci související se stálou absencí optimalizací a špatným využíváním vícejádrových CPU a GPU, což v roce 2015 bylo u mnoha her a aplikací patrné, protože řada věcí se obecně v tomto směru zlepšovala. Tím spíše pak platí, že procesory považované za slabé, nakonec slabé ve skutečnosti vůbec nejsou. Platí zejména o AMD modelech, které trpěly za svou orientaci na multijádrové zpracovávání. Bohužel, i když se v tomto ohledu udělalo hodně, někteří v roce 2015 neváhali uvést na trh hry a jiný SW, který na optimalizaci kašlal. Na poli her se v negativním směru předvedly GAMEWORKS technologie NVIDIA spojené hned s několika tituly, včetně Zaklínače 3, který pokud měl problém, tak právě kvůli Gameworks, jinak byl skvěle optimalizovaný. Korunu tomu ale nasadil BATMAN. Zkrátka kde se objeví GAMEWORKS smrdí to problémy a o slibovaných optimalizacích se nedá vůbec hovořit, což stěží můžeme považovat za podivnou náhodu.
Raději to ukončeme a podívejme se na to, co se naopak povedlo.
- Co se povedlo v roce 2015?
Překvapivě hodně věcí a od některých jsme to nečekali. Přestože procesorový trh byl z hlediska mnoha věcí v roce 2015 spíše zklamáním, přesto bych rád vyzdvihl efektivní provoz procesorů SKYLAKE, které sice nabízejí výkon svých předchůdců, ale s výrazně nižší spotřebou. Na konci roku jsem měl ten 95W Core i7-6700K v notebooku. Ano v 3cm mobilním PC a nebyl s ním žádný problém z hlediska chlazení a výkon byl stejný jako v desktopu. Myslím že 14nm výroba u Intelu a také ta u AMD v příštím roce jsou v tomto ohledu tedy hodně povedenou záležitostí.

Na grafickém trhu také překvapily některé produkty. A to i kladně. Přes to, že nefandíme přejmenovávání, zejména AMD vylepšilo starší generaci grafik až nečekaně výrazně z hlediska zlepšení efektivity. 8GB R9 390 série je vynikající a stejně tak R9 380 série se hodně povedla, přestože nejde o nové grafické karty jako takové. Příjemným zjištěním je i podpora DX12 na starých grafikách AMD (což jejich konkurence nenabízí), ačkoliv samozřejmě vzhledem k omezenému výkonu je otázka reálného využití. NVIDIA pak kromě negativních věcí překvapila v roce 2015 i kladně a to modelem GTX 980Ti, který pod tlakem R9 FURY X nakonec uvedla za zajímavější cenu, než by býval určitě stál. Nicméně nejlepším grafickým produktem roku je bez debat AMD FIJI. A to konkrétně na Radeon R9 NANO, ukazující bez nového výrobního postupu neuvěřitelnou efektivitu je po stránce výkonu vzhledem ke spotřebě, tak zejména výkonu vzhledem k minimalistické konstrukci. Škoda jen té ceny, dané pochopitelně drahým GPU a extrémně drahou a omezenou novou technologií HBM pamětí. AMD pak zabodovalo i po stránce podpory, kdy nová generace ovladačů je výrazným posunem vpřed, stejně tak vynikající funkčnost CrossFire, FreeSync a dalších technologií přinášející skutečné zlepšení, optimalizace a to bez zbytečných nákladů pro uživatele jsou příslibem do dalších let, pokud tedy zákazníci ukáží svým rozhodováním při nákupu grafiky, že o takovou podporu stojí.

Osobně se mi také hodně líbí posun na poli SSD disků, kdy 1-2TB/s už nejsou ničím nevídaným. Pravda, cena za to je stále hodně vysoká, ale když to máte v PC je to opravdu znát a váš PC jedno s jakým CPU běhá prostě jako blesk :).
A rozhodně jsme si nabušených PC letos užili nejen pro práci, ale i pro to hraní. PC platforma zažívá velkou reinkarnaci až revoluci. Bohužel ne všichni vývojáři to stále pochopili, že bez PC to nejde a soustředí se stále s vývojem hry, která vychází i na PC na výkonem omezené konzole a "PC port" je pak mizerný. Nicméně negativní věci byly letos jasně překonány parádními herními zážitky a hrou roku je zcela zaslouženě Witcher 3, který k mé radosti objektivně a zaslouženě sbírá tohle ocenění snad ve všech anketách, a dokonce je stále přitom ve vývoji a zlepšuje se. Pravý opak na rozdíl od stylu některých velkých herních vydavatelů. Potěšil tak ale rozhodně fakt, že někteří vývojáři se opravdu nebojí optimalizací, nebojí se nových technologií a nebojí se využít silný PC HW.

Povedeným v roce 2015 byl jistě i Windows 10, dobrou zprávou je i nižší zájem o tablety, a nad očekávání velký zájem o novou generaci konzolí ukazuje, že by mohly chodit v nových generacích na trh častěji a nebrzdit tak vývoj. Všeobecně se v roce 2015 představila řada technologií a věcí, které kladně ovlivní dění v dalších měsících a letech. A přesně tak by se dal rok 2015 uzavřít. Řada správných kroků a přelomových technologií, kdy jsme se dočkali i několika drobných ochutnávek jejich přínosu na reálných produktech, avšak díky limitaci dostupností nových výrobních procesů zdaleka nemohly předvést plný potenciál. Příslib do roku 2016 a dál je ale očividný a přes produktově chudší rok bych řekl, že 2015 byl jako takový zdaleka nejzajímavější od prvních let začátku tohoto století, kdy se v PC jelo vývojově opravdu naplno.
A to nás dostává k výhledu na rok 2016 .... o tom ale až v dalším článku. Tak co, jak se díváte na rok 2015 vy, a co se povedlo a nepovedlo podle vás?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|