Strana 1 z 5
- BILANCE a NEJ roku 2015: Co se povedlo, nepovedlo
na poli IT, PC, her a mobilit. Souhlasíte?
Rok 2015 je definitivně minulostí, takže se podívejme, co přinesl a nepřinesl a jestli se spolu shodneme.
Jako již tradičně každý rok tu máme první ze dvou článků, ve kterém se věnujeme bilancování uplynulého roku, a to znamená, že se brzy dočkáte i článku s výhledem na rok, který máme před sebou. Dnešním článkem nejdříve jdeme uzavřít rok 2015 a jako obvykle se nejprve podívejme na to, co jsme si od něj slibovali a co jsme předpovídali, že můžeme čekat:
- Jak se naplnila našeho očekávání ohledně roku 2015?
Docela ano :).
Na začátku roku 2015 jsme si řekli o pár věcech, produktech a o několika technologiích a směrech vývoje, které měl rok 2015 přinést. Je tedy dobré se ohlédnout zpět a zjistit, jak moc jsem se třeba v předpokladech spletl, jakých novinek jsme se nedočkali, či co se naopak událo podle předpokladů. Tak pojďme na to ...
- 4K (UHD rozlišení) 3820x2160 bude v roce 2015 standard
Předpovídal jsem, že rok 2015 bude rokem 4K rozlišení a že tyto monitory (TV) budou rychle padat na cenách. Přes velmi negativní vývoj kurzu dolaru, který místo obvyklých 20 korun se držel celý rok na 25 korunách, ceny 4K monitorů opravdu výrazně padly a dneska jej normálně pořídíte už za 9-11 tisíc ve slušné výběru a to už se bavíme o IPS nikoliv jen o TN panelech.
Monitor se 4K rozlišením se tak v roce 2015 stal opravdu dostupnou záležitostí, avšak mnoho nově uváděných monitorů nemá 4K rozlišení, ovšem také nejdou na trh jen s přežitým FullHD. Hodně do popředí se dostávají panely s 2560x1440 či ultra širokoúhlé 3440x1440. Je to pravděpodobně především z důvodu, že chybí dostatečně výkonné běžné grafické karty na 4K rozlišení.
- Adaptive Sync (FreeSync) aneb sbohem trhání obrazu ve hrách!
S novými monitory souvisí i tato technologie synchronizující snímky grafiky a monitoru. Kdo ji má a mohl vyzkoušet, ten jistě ví, o co jde a chce ji mít všude jako standard. Nakonec se v roce 2015 objevila na trhu opravdu řada monitorů s touhle technologií ve výbavě a výběr je tak už hodně pestrý. Bohužel zdaleka stále není standardní výbavou u všech nových monitorů, což ale pravděpodobně souvisí s tím, že stále jen grafické karty AMD Radeon tento standard podporují.
Intel však již ohlásil přípravy na podporu této věci u jeho nových grafik a NV se pravděpodobně u nové generace grafik asi také přidá, ale zatím propaguje vlastní G-SYNC řešení, které však nemá žádnou budoucnost a také počet monitorů na trhu s ní je malý a další spíše nebudou. Každopádně, i když není výběr ještě úplně ideální, rozhodně je na trhu řada pěkných monitorů s FreeSync a jako taková funguje velmi dobře a nadále se zlepšuje!
- USB Type-C (USB 3.1) převezme vládu - jedno USB vládne všem?
Tak tady jsem měl "velké oči". Nástup USB 3.1 formátu a hlavně nového Type-C konektoru, je hodně pozvolný. Ačkoliv je ve výbavě většiny nových základních desek, stále většinou jen jeden a ještě přes přídavný řadič. Hlavně však na mobilních zařízeních, a to i těch představených v druhé polovině roku 2015, stále masivně dominuje starý microUSB konektor. Osobně nechápu, proč výrobci telefonů, tabletů a všeho, s USB Type-C tak otálejí. Může to někdo vysvětlit prosím?
- HBM, 3D Memory a vůbec vícevrstvé paměti ve velkém
Slibovaný nástup nových paměťových technologií opravdu přišel. Zatímco u SSD disků se vícevrstvé NAND paměti používají ve velkém a vývoj na tomto poli letí kupředu (viz například představený nástupce FLASH technologie Intel 3D XPoint), tak u ostatních druhů pamětí je to pomalejší. AMD ale dokázalo nové HBM skutečně dostat na grafické karty, ale zaplatilo za to vysokou daň v podobě technických omezení této první generace HBM pamětí (vysoká cena, nižší rychlost a jen 1GB kapacita na čip).
Očekávali jsme možná trochu rychlejší vývoj v této oblasti, ale jak masivní nástup vícevrstvých pamětí v SSD, které mají i levnější disky, tak nástup HBM na trh u reálných produktů s reálným kladným přínosem byl v roce 2015 splněn.
- Mobilní telefony - 5" jako standard, zaoblené displaye se 4K?
U mobilních telefonů jsem předpovídal, že většina nových telefonů bude mít kolem 5" a blížit se k 6" a bude mít rozlišení 1080x1920, ale že se objeví i modely se 4K rozlišením a možná i zahnuté. S tím vysokým rozlišením a zahnutím to nakonec nebylo tak horké, i když jeden dva modely se s takovými vychytávkami skutečně prodávají. FullHD na mobilech však za splněný standard pro rok 2015 prohlásit můžeme, protože jej mají běžně i modely s cenou už dost pod 10tisíc a také 5,0 - 5,5" je obvyklá velikosti většiny nových modelů. Bohužel další slibovaný posun v oblasti vývoje baterií byl jen takový, že někteří výrobci zvedli kapacitu (velikost) baterie na úkor neustálého ztenčování telefonů. Slibovaná vodotěsnost a vůbec odolnější zpracování je pak záležitostí bohužel jen velmi mála modelů.
- Nižší výrobní procesy naplno - 16/14nm na všech frontách
V roce 2014 jsme se trápili s důsledky odložení nových výrobních procesů a spousta výrobců musela odkládat a úplně rušit produkty, které pro rok 2014/15 měly přijít. Předpovídal jsem, že v roce 2015 se většině výrobců podaří problémy vyřešit a v závěru roku se začne naplno novými procesy vyrábět, ale že v roce 2015 se s běžnými produkty na těchto postupech běžně nesetkáme. A trefil jsem se přesně.
Na mobilním poli je sice 14nm zavedené, ale jinak se teprve v roce 2015 podařilo vyladit takový proces i pro větší čipy. Intel tak konečně uvedl 14nm procesory ve velkém a GlobalFoundries pak dokončilo přípravy vlastní 14nm výroby pro AMD CPU/GPU a totéž hlásí TSMC, ale sériová výroba velkých čipů těmito procesy začne až v Q1 2016. Bohužel právě zdržení nových výrobních procesů ovlivňuje negativně řadu oblastí a produktů, a na trhu se tak trochu více přešlapuje na místě, než by bylo dobré.
- PC v roce 2015 - nikdy nebylo silnější a nemělo víc podob, tvarů a druhů
Přestože celkové prodeje PC v roce 2015 opět mírně poklesly, je to dáno hlavně tím, že klesají prodeje typických levných PC, které jsou dnes nahrazovány třeba tablety apod. Jinými slovy, uživatel, který dříve potřeboval PC i pokud si chtěl jen prohlížet web, si dnes vystačí klidně s větším telefonem nebo právě tabletem a PC tak nemusí pořizovat. Avšak tento logický výpadek prodejů levnějších PC (tvořil největší segment prodejů) samozřejmě nedokáže nahradit fakt, že zájem o výkonnější PC a high end opět trhal v roce 2015 rekordy a rozhodně neopadal. A potvrdil se také trend nové podoby výkonných desktopů, které mohou být menší než kdy dříve, díky novému HW (například Radeon R9 NANO). Ještě nedávno pohřbívané PC je tedy na koni a bývalo by bylo lépe, pokud bychom se dočkali výraznějších HW novinek a hlavně nových generací grafik a produktů na nové generaci výrobních procesů.
Až na pár maličkostí jsem tedy na začátku roku 2015 odhadl velmi dobře, co nás čeká a většinou byla otázka hlavně v rychlosti nástupu nových trendů, které jsou evidentně vždy o něco pomalejší, než bychom si asi přáli :). Každopádně nyní se podívejme na to, jaký byl skutečně rok 2015 ohledně HW, SW, her a dalších technologií, v malém přehledném bilancování.
|