Strana 3 z 5
- NVIDIA a AMD aneb grafické karty v roce 2017
Od roku 2016 jsme čekali trochu více a vlastně jediní spokojení byli ti, kteří nakupovali v mainstreamu a níže, tady byly zásadní novinky, výrazně lepší než předchozí generace a hlavně vládla tvrdá konkurence. Pokud jste ale chtěli více výkonu (pro 4K třeba), názorně jste mohli vidět, jak by vypadal trh, pokud by na něm byl jen jeden výrobce GPU. AMD se totiž rozhodlo vzhledem ke svým možnostem, stáhnout se z vyššího segmentu GPU, soustředit se na dodělání ZEN CPU a VEGA GPU a vrátit se s nimi až v roce 2017. NVIDIA se tak i ke svému velkému překvapení ocitla bez konkurence a řádně toho využila. Vyšponovala ceny do nebes, účtovala si příplatky i za referenční karty a pozdržela i uvedení a prodeje výkonných high end grafik, takže GTX 1080Ti jsme se vůbec nedočkali a TITAN X v běžných obchodech také ne. Pevně doufáme, že rok 2017 tak bude z hlediska konkurenčního boje a podmínek pro zákazníky zajímavější.
- NVIDIA – konečně high end a přípravy na budoucnost
Už za pár dní pravděpodobně NVIDIA představí záměrně odkládaný high end, tedy nástupce GTX 980Ti. Měla by to tedy být GTX 1080Ti 10GB, jež by mohla nabídnout výkon zhruba 25-30% nad GTX 1080. Jedinou neznámou je cena, kdy v době stálé nepřítomnosti konkurence od AMD, si může NVIDIA diktovat ceny. I proto stojí GTX 1080 stále 649 dolarů a TITAN X je za 1200 dolarů. Reálně tak hrozí, že by GTX 1080Ti mohla stát až 1000 dolarů, zhruba kolem 30 tisíc korun vč. DPH. Ale to uvidíme.
Kromě této nové PASCAL grafiky však není moc jasné, co od NVIDIA v roce 2017 lze čekat. Své úsilí bude soustředit hlavně na dodělání a výrobu P100 s HMB2 a různých výpočetních TESLA řešení. Pracovat bude také na VOLTA generaci grafik, která už by i v rámci GTX grafik mohla nabídnout modely s HBM2, což ale v roce 2017 na běžném trhu od NVIDIA reálně nečekáme. Určitě o VOLTA bude v roce 2017 NVIDIA mluvit, ale reálně bude rok patřit stále PASCAL grafikám řady GTX 1000(2000). Je možné, se se dočkáme vylepšených verzí stávajících karet, což ale bude záležet na konkurenčním AMD.
Nejen na procesorovém, ale i grafickém trhu chce AMD hlásit návrat. A plány má velké. Nutno připomenout, že zatímco NVIDIA vyvíjí a bojuje vlastně jen na grafickém trhu a Intel na procesorovém, AMD bojuje na obou ve stejných kategoriích, k čemuž má ovšem prostředky menší, než oba konkurenti na tu svou jedinou oblast. Na to prostě nelze zapomínat. Přesto to vypadá, že by AMD mohlo překvapit.
Rok 2016 byl o POLARIS, tedy o GCN architektuře a přechodu z 28nm na 14nm výrobu. Přes fakt, že AMD nakonec uvedlo jen dva čipy a jen tři grafické karty na desktopový trh, několik málo mobilních karet a až v závěru roku profi modely, stejně si AMD podstatně polepšilo v tržním podílu, i když určitě ne tak, jak by si zasloužilo a mohlo, za což ale může prostě i fakt, že marketing AMD vlastně neexistuje, zatímco NVIDIA jede naplno. V roce 2017 budou POLARIS modely pokračovat, ale víme, že ve vylepšené podobě. Někdy v průběhu první poloviny roku se nejspíše dočkáme oznámení vylepšených verzí RX 480/470/460 série s novými revizemi čipů přinášející hlavně zlepšení efektivity. To je důležité zejména pro mobilní trh, kam míří i třetí zatím neohlášený nový a nejmenší POLARIS 12 čip. Ačkoliv POLARIS grafiky budou tvořit nabídku grafik AMD kolem a do 200 dolarů, pro AMD je hlavním produktem roku zbrusu nová architektura VEGA.
VEGA je výrazná inovace samotné GCN grafické architektury, největší od jejího uvedení před mnoha lety. Na VEGA budou stavět také nové velké čipy v čele s VEGA 10, který vrátí AMD do high endu a vyššího segmentu a bude také prvním, kterého se na trhu na nových grafikách Radeon dočkáme. Už za pár dní AMD pravděpodobně odhalí podrobnosti a možná i nějakou tu chystanou kartu. Na trhu je pak očekáváme v prodeji nejdříve v závěru Q1 či začátkem Q2 (03-04/2017). Určitě dorazí minimálně jeden výkonný model, který by se měl výkonem postavit nad GTX 1080, očekáváme ale i další varianty, včetně nástupce hodně zajímavé Radeon R9 NANO. AMD však ohledně výkonu zatím dokonale mlží, víme jen, že jedna karta bude mít něco kolem 12,5TFLOPS, což je více než 2x více než má RX 480! Jedním z hlavních prvků VEGA architektury je použití HBM2 pamětí s konstrukcí karty, která tomu patří. A mělo by se dostat i na mainstream, kdy AMD má i menší VEGA 11 grafické jádro, které by se výkonem mohlo postavit někam zhruba na úroveň od spodu blíže GTX 1070. K uvedení levnějších VEGA grafik s tímto menším jádrem ale dojde nejspíše až v polovině roku, spíše v létě.
AMD taktéž pracuje na TOP modelu, novém duálním Radeonu, nesoucí dvě VEGA 10 jádra, který by mělo ukázat v červnu na Computexu a nemělo by jít o nic menšího, než novou nejvýkonnější grafiku světa, kterou NVIDIA téměř jistě bez nějakého svého duálního modelu (které jí ale moc nejdou) pokořit nedokáže. VEGA se však jako architektura objeví asi i na menších čipech, minimálně v integrovaných grafikách v nových 14nm APU ZEN, stejně tak v novém Xbox One Scorpio (pravděpodobně níže taktovaná VEGA 11 vedle níže taktovaného 8jádrového RYZEN v „SoC“ variantě). VEGA se asi podívá i do mobilní oblasti, ačkoliv tady konkrétní plány zatím neznáme, stejně tak je možné, že AMD bude mít ještě nějaké další VEGA jádro. Zcela určitě nás však VEGA architektura doprovodí skrze rok 2017 až do roku 2018. Pak už by se ale měla objevit 7nm VEGA 20, těsně následovaná už novou architekturou a generací NAVI, jež už bude výhradně 7nm (2019). V současnosti tak AMD bude představovat produkty nejen pro rok 2017, ale vlastně i pro rok 2018. Aktuální verze VEGA tak bude velmi pravděpodobně stát nejen proti současnému NVIDIA PASCAL (2016-2017), ale i NVIDIA VOLTA (2018-2019).
- Co v souboji AMD a NVIDIA může sehrát roli?
Obrovské peníze (miliardy dolarů), které NVIDIA nyní vydělává a jež může třeba vrhnout do extra agresivního marketingu, bude-li to třeba. Ale také fakt, že AMD kompletně technologicky ovládá vývoj her. V roce 2016 už to bylo dobře vidět, hry jsou stále více optimalizovány na míru pro AMD grafiky. A to jednoduše proto, že vznikají přímo pro Xbox a PS4, které AMD, dokonce už v nejnovější verze VEGA architektury obsahují (PS4 PRO a Xbox One Scorpio). Další nové hry nové generace v roce 2017 tuto výhodu budou jen zvýrazňovat, ostatně fakt že NV je ve hrách prakticky neviditelná a že už i hry s její podporou zdaleka neobsahují tolik NV technologií, nelze popřít. AMD se tak nemusí moc snažit tlačit své technologie a optimalizace, zatímco u NV je to už většinou něco navíc, čistý marketing a není to většinou ani ku prospěchu majitelů NV grafik, kdy „vylepšení“ NVIDIA dělají hru hlavně náročnější na výkon a ještě často přidávají technické problémy samotné hry. No a pro vývoj na trhu možná nejzásadnější věc, zatím ještě nepotvrzená, ale s potenciálně obrovským vlivem, zůstává dohoda mezi Intelem a AMD.
Údajně totiž Intel vyměnil NVIDIA za AMD, co by hlavního dodavatele grafických technologií a patentů. NVIDIA si před lety vymohla dohodu, která jí zaručovala miliardové příjmy a značný vliv. Údajně díky tomu v podstatě ovládla mobilní grafický trh a do značné míry i ten desktopový, protože technologie jako OPTIMUS a další přímá spolupráce s Intelem, jsou odpověď na to, proč kombinace Intel a NVIDIA byla a je značně preferována výrobci počítačů. Od roku 2017 má však Intel spolupracovat s AMD místo s NVIDIA, což by situaci mohlo v následujících letech fakticky zcela otočit. Ačkoliv AMD a Intel stále mlčí, pravděpodobně se brzy potvrzení dočkáme.
Každopádně u AMD nelze popřít, že by se opravdu nesnažilo a chystá toho hodně. Doufejme, že to vyjde, protože pro dobro každého z nás, ať už kupuje AMD nebo NVIDIA, nechceme zažít opakování situace bez konkurence ve vyšším segmentu, jak tou bylo v roce 2016. Zpomalení vývoje a zvýšení cen grafik bylo zcela zjevné.
A co nás čeká dále?
|