Strana 3 z 6
- NVIDIA a AMD aneb grafické karty v roce 2018
Rok 2017 byl pro běžné uživatele grafických karet dost špatný. Kryptošílenství vyhnalo ceny mnoha grafických karet neuvěřitelně vysoko, mainstream v podstatě neexistuje a k tomu stejně je řada zajímavých modelů obtížně sehnatelná. V roce 2017 navíc NVIDIA neuvedla fakticky jedinou skutečně novou grafickou kartu pro běžné uživatele a AMD uvedlo jen VEGA 10 řešení, které ale směřuje hlavně do výpočetní oblasti, a tak to v roce 2017 příliš dobré pro nás hráče a herní grafiky nebylo. Situace navíc hrozí pokračováním …
- NVIDIA – "VOLTA GTX" zrušena(?),
objeví se asi 12nm "AMPERE" co by DX12 PASCAL.
Pokud jste si toho nevšimli, VOLTA grafiky měly dorazit už v roce 2017. Nepřišly. Jediná VOLTA V100 je čistě výpočetní řešení a její použití na TITAN V je v pravdě pouze demonstrace síly a není to grafická karta pro běžné spotřebitele. NVIDIA celý rok 2017 strávila s produkty, které uvedla už v první polovině roku 2016, tedy 16 (a 14) nm PASCAL. Ten však během roku 2017 viditelně zastarává, kdy v nových DirectX12/API VULKAN hrách přeci jen modernější VEGA architektura od AMD nabízí zajímavější výsledky, a to není plně využita. PASCAL neumí pořádně DX12/VULKAN a neumí třeba ani FreeSync standard, což obojí rozhodně nenapomáhá zákazníkům a rozšíření dobrých technologií.
V tuto chvíli to dokonce vypadá, že NVIDIA VOLTA grafiky jako takové, dávno zrušila. Tedy že GTX „VOLTA“ grafické karty pravděpodobně vůbec nevyjdou. Má se za to, že problémem jsou jak výrobní procesy, tak dostupné nové paměti, kdy dříve plánovaná VOLTA by téměř jistě nebyla proti PASCAL kartám o moc výkonnější. NVIDIA tak připravila náhradní řešení, v podstatě upraví PASCAL pro 12nm proces a vylepšení jeho podporu DirectX12/VULKAN. Nová generace by se tak měla jmenovat „AMPERE“.
Očekáváme její oznámení během první poloviny roku (nejpravděpodobněji v dubnu nebo květnu), kdy téměř určitě bude NVIDIA následovat standardní scénář. Tedy úplně nahoře zůstane NVIDIA TITAN V, pod kterou se nově seřadí GTX 2080 a GTX 2070. obě postavené na mainstreamových řešeních, ovšem za high end cenovky. Počítejte tedy zhruba s tím, že nová GTX 2080 s nižší spotřebou bude dokázat vyrovnat výkon GTX 1080 Ti, ale cena nebude o moc nižší. Až později a podle nutnosti NVIDIA vydá high end, pravděpodobně opět nejdříve nějaký ultra drahý TITAN model, který možná až v roce 2019 bude následovaný GTX 2080 Ti, která vystřídá GTX 2080 na její cenové pozici ovšem s výkonem skutečného high endu. Reálně neočekávám 12nm GTX 2080 a GTX 2070 na trhu dříve, než na konci května a v průběhu června (tedy kolem Computexu).
Pochopitelně se dočkáme nové generace mobilních modelů odvozených od desktopových atd. NVIDIA nemá důvod zase nějak moc spěchat, ani vymýšlet nějaké složitosti. Vzhledem k většímu objemu výroby, než má v současnosti AMD, vzhledem k tomu že si část grafik (zejména TOP modely) prodává sama, není AMD v tuto chvíli vyrovnanou konkurencí. Konkurovat dokáže jen výkonem a vlastnostmi produktů, ovšem nikoliv nutným marketingem kolem a objemem výroby. Téměř jistě od NVIDIA během roku 2018 uslyšíme také něco o nástupci velkého VOLTA V100, kdy pro NVIDIA je prioritou výpočetní segment a především strojové učení. Osobně doufám, že NVIDIA u nových „AMPERE“ grafik, nebo co to bude, nabídne také podporu FreeSync (Adaptive Sync).
- AMD – postupný návrat do normálu a hledání nového směru?
U AMD byl rok 2017 prvním, kdy po mnoha letech uvedlo první novou architekturu. S velmi omezeným rozpočtem a na zelené louce znovu obnovená grafická divize AMD poté, co ji bývalé vedení v podstatě před lety zlikvidovalo, je VEGA ohromným úspěchem a rozhodně základem na kterém se dá stavět. A také bude. VEGA je nejen jméno GPU, ale i jméno grafické karty, ale především aktuálně nejpokročilejší herní architektura, jediná, která 100% zatím podporuje DirectX12 a VULKAN.
AMD však prostě nemělo finance a sílu uvést v roce 2017 na trh více, než jediné GPU řešení v podobě výpočetně orientovaného VEGA 10 s HBM2. Až letos se tak dočkáme dalších VEGA čipů a tedy skutečného nástupu VEGA architektury, kdy se snad dočká dalšího využití ve stále modernějších DX12/VULKAN hrách. Vzhledem k tomu, že má AMD hlavní slovo při vývoji her dnes díky tomu, že tvoří herní platformu PS4 a Xbox One konzolí, má to o něco jednodušší.
Architektura VEGA je zkrátka prioritou pro tento rok. Není přesně jasné, kdy a jaká řešení se přesně objeví. Odhadujeme, že AMD v první polovině roku oznámí mainstreamové VEGA GPU, které je evidentně součástí nové KABY LAKE-G platformy (nejen). V průběhu první poloviny roku bychom se tak mohli dočkat 12nm VEGA pro nástupce RX 570/580 grafik. V úvahu také přichází 12nm verze VEGA 10 GPU někdy v polovině roku. Je ale téměř jisté, že AMD se vůbec nebude pokoušet vyrobit větší GPU, než je právě VEGA 10. Během roku 2018 je totiž pro AMD z hlediska vývoje hlavní už NAVI architektura. A ta by měla přinést podstatnou novinku. Kromě 7nm procesu, který bude mít AMD k dispozici ke konci roku, by měla následovat strategii v procesorech, tedy osazování více malých čipů do jednoho pouzdra. Obecně se předpokládá, že NAVI architektura (vylepšená VEGA) bude stavět na jednom středně velkém 7nm čipu, který bude osazován ve více kusech „do jednoho GPU“ pro high end řešení, jež bude fungovat podobně jako EPYC/Threadripper procesory jako jeden celek. Ovšem výrobně neskonale efektivnější než klasické monolity.
Nečekáme ale, že NAVI grafiku letos na trhu uvidíme, maximálně AMD oznámí nějaké profi verze. NAVI ale bude záležitost až roku 2019. V letošním roce tak od AMD očekávejte jen rozšíření nabídky VEGA grafik, kdy hlavní bude mainstream a zvýšení produkce. V tomto směru se očekává, že AMD se vrátí s výrobou i k TSMC. AMD potřebuje navýšit produkci, která je v současnosti zhruba na třetině toho, co vyrábí u TSMC NVIDIA. AMD ale má hodně zákazníků, exkluzivně AMD Radeon grafiky používá a bude ve velkém používat Apple do všech svých stávajících i nových počítačů, Intel potřebuje pro své procesory také více čipů, nemluvě o samotném AMD. Osobně bych tedy neočekával nějaké velké zázraky na grafickém trhu od AMD, to se musí soustředit na využití a optimalizaci VEGA architektury, stabilizací a zvýšení svého podílu a výroby.
Mám také divný pocit, že AMD poněkud rezignuje na to, nabídnout nutně lepší poměr cena-výkon než má NVIDIA a vůbec bych se nedivil, kdyby AMD své grafiky zdražilo. Poptávka je vysoko a pravděpodobně se bude držet. NVIDIA téměř určitě ceny svých karet také nesníží. Naopak bych se nedivil, kdyby novou generací také zdražila. Ostatně výrobní náklady obecně na křemíkové čipy výrazně stouply, ceny pamětí stouply, nové procesy a nové paměti jsou také dražší než ty staré atd. Mám takový nepěkný pocit, že za ten nový mainstream těch až 10 tisíc korun běžně platit letos prostě budeme, a high end za 20 – 30 tisíc bude taky standard.
A co ostatní hardware?
|