Strana 4 z 6
- Disky, paměti, notebooky, mobily, monitory, VR a ostatní
A co nás nejspíše čeká během roku 2018 v dalších oblastech?
- Paměti – klesnou konečně ceny?
Ceny pamětí všeho druhu jsou extrémně vysoko a některé úřady už začínají prověřovat, zda nejde o nějaký kartel. Výrobci paměti uměle snížily výrobu a investice do ní a teď nestíhají poptávku, což vyhnalo ceny velmi vysoko. Existuje ale šance, že v tomto roce ceny pamětí o něco poklesnou, zázraky ale nečekejte. Nastupuje nová generace pamětí, a hlavně efektivnější výroba.
Během roku určitě uslyšíme více o DDR5 formátu, který by měl vystřídat DDR4 kolem roku 2020. Taktéž uslyšíme o GDDR6, které se budou vyrábět již letos a o HBM3, které by měly být příští rok. Všechny mají přinést podstatné navýšení výkon, rychlostí atd.
Letos se můžeme těšit na nástup ještě rychlejších cenově dostupných NVMe řešení, kdy téměř všichni výrobci už mají k dispozici „3D“ paměti. SAMSUNG, který vládne světu NAND, však udělá další krok, představí další novou generaci NAND a opět tak všem ještě více poodskočí. Konkurencí je Intel/Micron s jejich 3D Xpoint čipy, které se letos dostanou i do běžnějších SSD řešení. Téměř jistě letos uvidíme další kapacitně obrovská SSD řešení, která už předčí i HDD, ovšem rozhodně ne cenově.
V roce 2017 jsme se dočkali běžně 12TB a dokonce i prvních 14TB modelů na trhu. Během tohoto roku se dočkáme jejich běžnějších „spotřebitelských“ verzí. Oba výrobci ale slibují další vývoj, nové technologie a další růst kapacit, i když plány jsou poněkud nejasné. Netroufám si tak moc odhadovat, jakých kapacit se letos dočkáme. Každopádně reálně pouze dva výrobci HDD, kteří tvoří celý trh, si vzájemně až tak moc nekonkurují, a to pochopitelně poněkud brzdí vývoj a vůli uvádět nové a lepší produkty rychle na trh. Nicméně prodeje HDD klesají, protože samozřejmě řada počítačů HDD dnes už nepoužívá. WD na rozdíl od SEAGATE má ale o něco lepší pozici díky nákupu SANDISKu, co by významného hráče na poli klasických SSD řešení. Obě firmy chystají novinky, které nejspíše předvedou kolem COMPUTEXU.
Z předchozích kapitol o procesorech a grafikách už víte, že se dočkáme jedné velké novinky. Výkonných procesorů Intel i AMD společně s AMD VEGA grafikami a HBM2 pamětí, vše integrované na jediném malém kousku „desky“. Tyto platformy budou nabízeny v úsporných verzích kolem 45W, tak i ve výkonných verzích se 100W+. Mohou výrazně zamávat s nabídkou a zejména podílem grafických karet NVIDIA, pro které jednoduše nebude místo. Nová konstrukce také umožní udělat výkonné mobilní PC super tenké a dočkáme se i nových malých stolních PC na těchto řešeních.
Mobilní PC jsou nejprodávanějším druhem klasických počítačů, díky nástupu AMD RYZEN procesorů, které jsou v APU verzích zajímavější, než co nabízí Intel (a levnější), se Intel musel také začít snažit. A tak se konečně dočkáme ultramobilních tenkých modelů za zajímavější ceny. Tzv. 2v1 řešení, tedy počítače, které fungují i jako tablet budou stále populární, což se nelze divit. Stejně tak se ale dočkáme nové generace výkonných mobilních DTR, postavených pochopitelně na nejnovějším HW. Zde asi žádná velká překvapení neočekáváme.
- Mobilní telefony a tablety
Pokud jde o mobilní svět, ARM platforma má 100% nadvládu a SoC na této platformě dnes jako první vycházejí na nových nejmodernějších výrobních procesech. Své chtějí na tomto poli ale říci hlavně Čína a její mocenský vliv. Nástup čínských výrobců často přímo podporovaných vládou, je nepřehlédnutelný, čínští výrobci útočí jednak špičkovou kvalitou a výkonem, ale především prodávají často za výrobní náklady, kdy si jednoduše Čína kupuje vliv. V některých státech však už jsou čínští výrobci vyřazeni z veřejných soutěží atd. Zkrátka svět mobilních telefonů je stále více o politice.
V roce 2017 ztratil pozice Apple, který je ale jediný, jež vlastně nabízí něco jiného, než ANDROID telefony. Tato platforma naprosto dominuje trhu a na tom se zcela jistě nic nezmění. Řada výrobců ANDROID telefonů přichází se zajímavými novinkami a v roce 2018 čekáme i první reálné modely (možná jen funčkní koncepty) telefonů s ohebnými displayi, skládajíc telefony apod. V roce 2018 se také dočkáme nasazení 5G internetu a tomu odpovídajících technologií.
Trh s tablety je v totálním úpadku, nicméně alespoň jeden kvalitní tablet většina výrobců mít nadále v nabídce bude. Kromě Apple a ANDROID platformy se opět dočkáme „Windows RT“ platformy! Ano, někteří výrobci to zkusí opět s platformou, co už jednou neuspěla. Téměř určitě selže podruhé, jelikož nemá, co proti Android či iOS nabídnout a klasické x86 aplikace na ARM nepoběží. Pochopitelně s mobilitami je pevně spjat svět nositelné elekroniky, chytrých náramků a hodinek, které letos dostanou dokonalejší senzory na sledování všeho možného, a ještě více tedy budeme pod kontrolou a monitoringem. Už na CES se velká část těchto nových produktů pro letošní rok představí.
- Monitory, projektory a VR
Pokud jde o zobrazovací technologie, tak na poli monitorů mou prozradit, že se v roce 2018 dočkáme více běžných monitorů s úhlopříčkami přes 40“! OLED technologie bude stále dostupnější. První novinky už brzy dorazí. Rok 2018 už beru jako rok, kdy 4K rozlišení je již standardem a mainstreamem. Dočkáme se více 4K monitorů se 120Hz možná i rychlejšími. Letos však už budou výrobci ukazovat také první 8K monitory a nejen ukazovat. Během roku vstoupí do prodeje několik monitorů a TV právě s nativním rozlišením 8K, tedy čtyřnásobek náročnosti 4K.
V případě projektorů víme v tuto chvíli už o několika cenově dostupnějších 4K modelech, které brzy vstoupí na trh. Většinu zkusíme otestovat. I v případě projektorů se nejspíše dočkáme demonstrace 8K, ale běžně zůstanou zatím u 4K rozlišení, které se rozšíří i do cenově dostupnějších hladin.
Virtuální realita a rozšířená realita budou i letos patřit k technologiím, které se budou rozvíjet. Obojímu se obecně věří, avšak obojí si žádá ještě hodně práce, peněz a vývoje, takže vydělat se na tom dnes vlastně nedá. Řada věcí nejde zdaleka tak rychle, jak bychom asi chtěli. V roce 2018 obecně očekávám druhou generaci některých VR brýlí, tedy nové modely s vyšším rozlišením a lepším ovládáním. Avšak bez podpory pořádných her, to nebude stále mainstreamová záležitost. Aktuálně vydané FALLOUT 4 VR ukazuje, že VR hraní je famózním zážitkem, ovšem ovládání a optimalizace zdaleka nejsou dokonalé a bude zapotřebí ještě hodně hodně práce. O druhou generaci VR řešení se ale i osobně zajímám, první kvůli rušivě nízkému rozlišení a minimu použitelného a zajímavého obsahu, ignoruji. Rozšířená realita je druhou věcí, která by měla stále více nastupovat. Své chce letos konečně říci i Microsoft přímo v rámci Windows i Xbox platformy a také řada dalších výrobců. Již na CES uvidíme další nové řešení a produkty, které budou dostupné i od klasických výrobců PC a periferií.
Samozřejmě dalo by se psát dál a dál o novinkách, už v tuto chvíli vím o některých věcech, které nás čekají a které budou brzy představeny v mnoha různých oblastech trhu, ale zkrátka si počkejte. Rozhodně se letos nudit nebudeme. No a když jsme u té nudy, ještě se podíváme na výhled do herního světa …
|