Strana 11 z 11
- Závěrečná doporučení ve výběru grafik
Účelem dnešního velkého, testu a hlavně přehledu a průvodce, bylo vybrat prostě tu nejlepší grafickou kartu. Bez ohledu na značku čipu. Prostě nejlepší model grafické karty.
Grafická karta je zkrátka grafická karta a nemá smysl do jejího výběru montovat nějaké subjektivní preference. Všechno se dá objektivně změřit a spočítat. Logo na čipu vám nepřidá vůbec nic, naopak trvání na něm vám může ublížit, protože prostě koupíte něco, co za ty peníze nestojí a můžete nakoupit mnohem lépe. A jen blbec by prostě kupoval něco horšího, než může mít, bez ohledu na to, kolik peněz hodlá utratit. Hlavní radou tedy je:
Vybírejte grafiku, ne značku a rozhodně nevybírejte na základě předchozích zkušeností, protože nic z toho, co platilo pro starší modely, neplatí pro modely aktuální!
Jediné, co vás při výběru grafické karty má zajímat, je výkon, poměr cena-výkon a provozní vlastnosti hlavně spotřeba (efektivita) a hlučnost chlazení. S hlučností chlazení dnes už až na výjimky problém není, takže se můžete naplno věnovat třem hlavním zmíněným oblastem.
Výběr grafické karty není vlastně nijak složitý a v podstatě jej komplikují až recenze na webu, kde mnozí recenzenti do výkonu grafik započítávají i testy v nízkých rozlišeních, v nastaveních bez AA/AF, zkrátka nesmysly. V našem případě jsme u low endu udělali testy v 1680x1050 4-8AA. Ve vyšších segmentech pak už výhradně v 1920x1200 a 2560x1600 v plných detailech se 4-8AA. U nejvyšší kategorie už jsme rovnou uvedli výkon v rozlišeních 2560x1600 a 5760x1200 s plnými detaily a 4-8AA. Prostě tak, jak tyto grafické karty budou v praxi používány. Nic míň a nic více.
Takže si dávejte pozor, kde používají podobné testy, také testy her jako jsou Batman, HAWX2 či Crysis2, což jsou hry, kde došlo k podivným a nestandardním optimalizacím znevýhodňující některé čipy před jinými a tyto hry výrazně nabourávají jinak běžné poměry výkonu grafik v 99% ostatních her, pokud je do hodnocení zahrnete. Pokud chcete rychlou orientaci, tak se budete dívat na benchmarky. Ovšem pozor, nekoukejte na testy jako Stone Mark či Unigine, to nejsou benchmarky, ale technologická dema, neměřící celkový výkon grafiky, ale ukazující jen jednu technologii. Jediným benchmark testem, který lze prohlásit za trochu směrodatný, je dnes 3DMark 11, který zohledňuje všechny aktuální technologie kolem DX11 a OpenCL, a tedy to, co mají současné grafiky zvládat. Nepoužívá technologie omezené jen na jednoho výrobce čipu. Používá předpisové DX11 technologie a otevřený standard GPGPU fyziky Bullet Physics akcelerovaný přes OpenCL. Hlavně to testuje v takové míře, jak se skutečně mají používat a sám o sobě je 3DMark 11 postaven na enginu, na kterém se objeví několik her, takže vlastně není jen teorií.
Jako rychlá orientace ve výkonu je tedy 3DMark 11 (starší verze 3Dmarku ne, ty nejsou aktuální a nejsou schopny využít současné technologie) velmi vhodný, ale samozřejmě herním testům ve skutečných hrách se rovnat nemůže. Většinou se také měří jen v jenom rozlišení a to nízkém 720p nebo 1080p, což nezohlední výkon grafik ve vyšších rozlišeních jako 2560x1600 či Eyefinity rozlišeních, což jsme dnes našimi testy udělali. Není to tedy úplně nejvíce vypovídající test, ale pro orientaci výkonu v 1080p (extreme) je dostatečný a lepší rychlý benchmark ani vlastně není.
Podobný přehled s aktuálními modely a cenami se opět za nějakou dobu objeví aktualizovaný. Ve stejném duchu připravíme ještě přehledy procesorů a základních desek. Výhledově chystáme i průvodce výběru dalších komponent a periferií. Samozřejmě se nadále budeme věnovat i testům jednotlivých modelů, dnes to bylo hlavně přehled a průvodce. Dobrý nákup v daných cenových hladinách je prostě objektivně jen jeden, ostatní jsou špatné. A dělat dnes špatné nákupy a rozhodnutí není určitě příliš žádoucí. Minimálně ode dneška díky nám už prostě nemůžete koupit a vybrat špatnou grafiku :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|