Shrnutí 2021: Ocenili jsme CPU, GPU, hry, technologie a trendy! Co se povedlo a nepovedlo? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 31 December 2021
Přejít na obsah
Shrnutí 2021: Ocenili jsme CPU, GPU, hry, technologie a trendy! Co se povedlo a nepovedlo?
To nejhorsi a nejlepsi z procesorů 2021
To nejlepsi a nejhorsi - Grafické karty 2021
To NEJ co dorazilo na trhu - základní desky, disky, periferie, mobility ...
To nejlepsi a nejhorsi na poli PC her
Závěr a hodnocení roku 2021
alt

 

 

 

 

  • Shrnutí roku 2021: Co se povedlo a nepovedlo

                                                         nejen ve světě PC, her a technologií?

Říci, že rok 2021 byl náročný a v mnoha ohledech jiný, než jsme doufali, by bylo opravdu hodně zdrženlivé :). V mnoha ohledech byl letošní rok opravdu příšerný, nicméně pro část lidí a firem byl zejména finanční úspěšností nejlepším rokem za hodně dlouhou dobu. Zkrátka 2021 byl určitě rokem velkých extrémů a výzev …

  • Naše očekávání vs realita … rok 2021 byl „shitshow“?

Tradičně se nejdříve vrátím k prvnímu článku celého roku, kterým je vždy výhled a odhady na to, co nás v daném roce čeká. Jak moc jsem střílel vedle ohledně předpovědí pro 2021? :) V mnoha směrech, zejména pokud jde o mé odhady vývoje technologií a produktů, jsem se docela trefil. V jedné věci jsme se ovšem prakticky všichni mýlili. A jak bychom byli rádi, pokud zrovna tohle by bylo jinak ...

Hodnocení roku 2021 z pohledů počítačových komponent, zejména cen a dostupnosti počítačů a dalších produktů kolem, ale také vydaných her atd., by se dalo shrnout velice jednoduše. Angličtina má na to opravdu výstižný výraz: „shitshow“. Už rok 2020, zejména jeho závěr byl z hlediska dostupnosti a cen některých produktů obtížný, ale co nám předvedl rok 2021, to překonalo všechna negativní očekávání. Alespoň z pohledu zákazníků, tedy těch, kteří všechno platí. Naopak pro většinu výrobců a firem v oblasti IT byl rok 2021 mnohem lepší a finančně úspěšnější, než si většina vůbec představovala.

COVID však byl a je stále větší problém, kdy omezení v průmyslu, dopravě a tak dále, jsou stále všudypřítomná a spíše se celkově věci dále zhoršují. Bohužel situaci výrazně „pomáhají“ sociální sítě, s jejichž významnou pomocí se z původně zdravotního problému, jehož řešení vyžadovalo přesný koordinovaný vědecký přístup řízený vědci a lékaři, stal problém čistě politický a dezinformační. Umělé zvýrazňování marginálních hlasů velmi malé části společnosti, stačilo na zasetí pochybností. A zničily se tak jakékoliv šance na rychlé a skutečné řešení pandemie a všeho okolo. Velmi výstižný film přesně vykreslující současný svět vyšel nedávno:

A tak z hlediska obrovského počtu zbytečných úmrtí, dlouhodobého zdravotního poškození mnoha dosud zdravých, a způsobování obrovských ekonomických problémů, byl rok 2021 ve výsledku mnohem horší, než rok 2020.

A nejen že řešení není na obzoru, ono dost možná může být brzy ještě hůře. V roce 2020 se zadělalo na ještě větší problémy, které se přitom už v roce 2021 projevily s takovou silou a dosahem, že to překonalo všechna negativní očekávání. A skutečné řešení situace zůstává nedohlednu. A ta malá, ale díky sociálním sítím neadekvátně hlasitá část společnosti aktivně dělá vše proto, aby odmítáním jednotného postupu, jednotných opatření díky technologiím povinného očkovaní a podobně, řešení a konec covidové krize, maximálně oddálila. Takže rok 2022 bude velmi pravděpodobně, zejména první část, ještě horší v mnoha ohledech, než byl rok 2021.

Pokud jde o PC novinky v roce 2021. Očekávané novinky dorazily a jsou přesně takové, jaké jsme je čekali. Bohužel abnormálně zvýšená poptávka po všem, v kombinaci s nestíhající výrobou, korunovanou naprosto selhávající dopravou, vytvořila situaci, která nepochybně vejde do historie. Výrobci všeho zásadního kolem PC hardware vůbec letos neřešili, jak své produkty prodat, tedy nemuseli bojovat o své zákazníky. Zákazníci museli bojovat o produkty. Během roku jsme byli svědky ještě před pár lety absolutně nepředstavitelných situací. Mainstreamové grafické karty prodávané za ultra high end ceny, a přes neustále rekordní produkci a dodávky, jsou i tak zcela vyprodané. Uvádění nových produktů horších než předchozí generace a za horší ceny, a i to se dalo v mnoha případech bez potíží úspěšně prodávat. Zkrátka v roce 2021 jsme byli svědky událostí, které by v normálních časech nemohly nastat.

Byl to tak rok extrémně úrodný na opravdu špatné produkty. Nemyslím teď špatné produkty kvůli třeba jen vysoké ceně. Myslím opravdu designem, parametry a vlastnostmi špatné produkty, jejichž uvedení na trh by za normální situace nikdy nenastalo. Nicméně je tu také řada dobrých produktů. Ovšem za ceny, které odpovídají nevyzpytatelné a neobvyklé situaci = masivního zdražování vstupů a všeho kolem. Stejně tak je tu řada zajímavých trendů apod. Vůbec rok 2021 nebyl zdaleka tak nudný jak bychom si mnozí přáli, i když zdaleka nebyl pro uživatele a zákazníky tak veselý, jak by za normálních časů být mohl.

  • PC slaví další rekordní rok a zájem

                                     – bohužel radost ze stavby PC se často vytratila!

Abnormálně vysoká poptávka po PC a komponentách zůstala. Z velké části speciálně na poli grafických karet, zdrojů a dalších věcí, byla poptávka hnána těžaři digitálních měn. Ovšem pokračující pandemie, nutnost práce z domova atd., to vše vytvořilo současně tlak na vylepšování domácí technologické výbavy uživatelů. A tak zájem o PC všeho druhu trhal rekordy. Ke všemu se navíc hlavně AMD postaralo o produktově největší posuny ve vývoji CPU i GPU za více jak dekádu, takže konečně je po letech opravdu důvod upgradovat a radost objevovat ztracený vývoj.

Bohužel vše hatila nestíhající výroba mnoha klíčových součástek, která nebyla jednoduše dimenzována na takový objem poptávky. A tak se věci začaly rychle komplikovat. Ceny všeho zamířily rychle vzhůru, materiály jsou běžně 2x dražší než bývaly. To vše navíc zhoršovala situace v dopravě, včetně nevídaného zablokování klíčové světové obchodní tepny na více jak týden. No a radši ani nemluvme o obecné finanční inflaci, kdy vysoké zadlužování států a nezodpovědné žití na dluh (tedy tisk nových nekrytých peněz), znehodnotilo peníze, úspory a skutečnou reálnou hodnotu práce natolik, že nevídaná inflační spirála a zdražování zachvátilo celý svět. ČR nevyjímaje. A to nejhorší je teprve před námi. Jinými slovy, zapomeňte na cenové hladiny, jak bývaly. 5000 korun před pár lety má dnes hodnotu přinejlepším 3000 korun atd., přičemž ale náklady proti době před pár lety jsou dvojnásobné. A tomu odpovídajícím způsobem se tedy navyšují ceny komponent v jednotlivých třídách.

Koupě PC a některých komponent, speciálně grafických karet, přestala být radost a zábava. Byla to v roce 2021 bez přehánění noční můra. Speciálně pokud jste nové PC prostě nutně potřebovali. Postavit si ale v roce 2021 doma PC svépomocí, ze samostatně koupených komponent, se stalo téměř nemožné, především díky nedostupnosti grafických karet. Tedy pokud jste nechtěli platit naprosto nehorázné ceny. A tak jedinou šancí pořídit si stolní PC se slušnou grafikou za trochu rozumnou cenu, se staly hotové OEM sestavy :(. A i tady byly ceny výrazně vyšší, než na jaké jsme byli zvyklí, hlavně proti cenám, které by ty karty normálně měly stát  …

Během roku jsem často viděl absurdní výjevy, kdy samostatně prodávaná high end grafika stála kolem 100 tisíc korun, a hned vedle ten samý prodejce inzeroval svou kompletní PC sestavu s tou samou grafikou, ovšem celý ten celek byl za prakticky tutéž cenu. Není tedy moc divu, že nálada mnoha počítačových nadšenců, byla na bodu mrazu. Návštěvnost i zájem o některé testy a články, podle toho u všech magazínů po celém světě vypadaly.

  • V roce 2021 umřel PC mainstream! Definitivně?

Současně kvůli tomu, že výrobci nestíhali produkovat ani ty drahé komponenty, které by se v takovém objemu normálně nevyráběly, tak pro ně museli ve výrobě vyčlenit více místa, což znamenalo jediné. Omezení produkce klasických levnějších komponent, což mělo za následek jejich prudký růst cen … a tak situace v roce 2021 doslova zabila klasický mainstream!

Dlouhé roky nejpopulárnější a největší segment komponent, speciálně grafických karet, kde dobrá a dostupná cena byla vším. Bavíme se například o procesorech za typicky 3 – 6 tisíc korun, o grafických kartách za 4 – 8 tisíc. Tedy produktech jako býval procesor AMD RYZEN 5 2600 nebo AMD Radeon RX 580 8GB, které sice nenabízely zdaleka nejlepší výkon, ovšem disponovaly solidním výkonem, sice třeba polovičním proti high endu, ovšem stály přitom třeba jen čtvrtinu i méně ceny high endu. Tedy poměr cena/výkon byl excelentní, výkonu dost pro běžné uživatele a vše za přístupné ceny. Tato kategorie procesorů však prakticky zmizela z obchodů. Speciálně v případě nabídky AMD, protože kapacity výroby této firmy nestíhaly zájem ani o výrazně dražší produkty. Těžařská mánie pak zabila obecně jakékoliv cenově dostupné slušné grafické karty, protože současná generace mainstreamu sice měla stát do 7 - 10 tisíc, za což i původně vyšla, ale reálné ceny jsou běžně kolem 20 tisíc, spíše více. A i tak jsou ty karty neustále vyprodané, protože velká část speciálně těchto efektivnějších karet jde rovnou k těžařům. Poptávka po těch kartách převyšuje výrazně výrobu, a i když AMD s NV navýšily dodávky GPU meziročně o plných 25%, zdaleka to nestačí.

Bohužel tak většinu roku 2021 se nedal za skutečně rozumnou cenu a podmínek, postavit normální mainstreamový PC. Mainstream v roce 2021 bez přehánění umřel a s ním i zajímavost a atraktivita PC pro obrovskou část lidí. Natož chuť něco kupovat. Zda je to definitivní stav věcí? Tedy zda už se nikdy cenově dostupných PC a GPU nedočkáme? To bude záležet hlavně na poptávce (s kapacitami výroby už se nedá nic moc dělat v dohledné době). Takže pokud uživatelé i těžaři budou společně kupovat ty produkty za stávající vysoce přehnané ceny, a produktů stále nebude dost, tak nemají důvod jít ceny níže. Nadějí by byl zákaz těžby digitálních měn, což by znamenalo nejen okamžitou dostupnost nových grafických karet, protože zhruba 30% grafik jde k těžařům a přesně o tolik výroba dnes nestíhá poptávku. Znamenalo by to určitě téměř okamžité prudké snížení cen, ale také záplavu bazarových grafik atd. Zda se tak stane v roce 2022, to je ovšem otázkou. Můžeme jen doufat … bez toho ovšem výrazně lepší situace nebude, to je naprosto jisté.

  • Streamovací služby slaví, na kvalitní filmy už nemusíme do kina!

Rok 2021 také dokázal, že nemusíme chodit do kina na kvalitní filmy a zážitky z nich. Že dobrý film vůbec nemusí jít do kin. Žijeme ve zlaté době streamování, kde máme vysokou konkurenci a jednotlivé konkurenční služby investují obrovské peníze do vytváření kvalitních originální seriálů, filmů apod. Výsledkem jsou tak opravdu špičkové filmy a seriály, které mají obrovské rozpočty. A je to na nich vidět. Bohužel kina a Holywood se brání, stále tlačí zastaralý a zákazníka omezující koncept, kdy dávají exkluzivní premiéry do kin a nutí nás tak jít do hnusného kina s předraženým občerstvením atd., ačkoliv mnozí dnes máme doma špičkové TV nebo projektory a mohli by si ten film vychutnat mnohem lépe doma.

A tak jsem osobně řekl, že do kina mě už nikdo nedostane. Pokud daný film nenabídnou studia současně s kino-premiérou i na streamu, beru to tak, že o mé peníze nemají zájem. A tak je nedostanou. Ten film podporovat nebudu. Počkám si až bude dostupný zdarma. Navíc těch několik streamovacích služeb si dnes konkuruje obsahově natolik, že máme neustálý přísun filmů i seriálů, takže nudit se dnes nelze a zaplivané kino premiéry můžeme s klidem ignorovat.

A pak jsou tady herní služby, kdy Microsoft a jeho Game Pass naprosto válcuje všechno a všechny. Nabízí nepřekonatelně výhodou nabídku a tuny her, včetně mnoha nejnovějších pecek. A MS se opravdu snaží, posiluje i na poli tvůrčích teamů. Tak moc, že SONY pravděpodobně nezbude nic jiného, než zkusit vlastní obdobnou službu. Ostatně ledy už se pohnuly, SONY prakticky končí s exkluzivitami pro konzoli PlayStation, budou už jen časové, a většina her (ne-li všechny), dorazí ve verzích i na PC platformu. SONY potřebuje víc hráčů, aby vývoj her zaplatila, ovšem Microsoft a jeho herní akvizice a služba Game Pass, si zajišťuje pozornost a také čas většiny hráčů. Takže se SONY bude muset více snažit.

Celkově ovšem skvělý rok pro streamovací filmové/seriálové i herní služby. Pro některé více, pro jiné méně, ale streamování už rozhodně nikam nezmizí. Naopak se bude ještě rozvíjet, NETFLIX oznámil vlastní herní službu a produkci atd. V ČR to mělo být v roce 2021 také ještě veselejší, protože jsme měli dostat Disney+ a HBO Max oficiálně. Ovšem obojí bylo nakonec odloženo dále do roku 2022. Čehož využil NETFLIX, který to v ČR rozjel opravdu ve velkém. Český NETFLIX nabízí jednu z nejbohatších knihoven na světě, dabuje jak vzteklý (což mě osobně hodně vadí, je to kontraproduktivní pro české uživatele, kteří pak neumí jazyky. Titulky by měly být dostatečným řešením, dabovat zahraniční produkci bych zakázal pro dobro jazykových schopností české poupulace, podobně jako to mají třeba ve Skandinávii). Už jen chybí originální česká produkce pro NETFLIX a místní české televize v čele s kvalitativně extrémně mizernou produkcí TV NOVA a TV PRIMA, budou mít opravdu problém.

Takže tohle je zběžné hodnocení některých věcí v roce 2021, teď se ovšem podívejme na vyhlášení konkrétních produktů a technologií kolem PC, her, trendů atd. …



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 473x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 310x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 869x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1162x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6