Strana 3 z 6
- Grafické karty – rok 2017 byl ..... divný ...
Od grafických karet jsme v roce 2017 čekali dost. Od AMD vylepšené mainstreamové POLARIS grafiky, a hlavně nové VEGA karty. Od NVIDIA pak DX12 VOLTA grafiky. Z hlediska nabídky grafik byl rok 2017 ještě nakonec celkem dobrý (mohl být i lepší), ovšem těžaři digitálních měn nám ho totálně pokazili. Ceny a dostupnost řady jinak zajímavých grafik šly totálně do háje a s tím i naše nálada a vnímání spousta věcí kolem grafických karet.
- NVIDIA: „máme hodně peněz a nevíme co s nimi“
Když to vezmeme kolem a kolem, NVIDIA nevydala v roce 2017 žádnou novou grafickou kartu pro běžné uživatele! Tedy s výjimkou ne běžně prodávaného TITAN V, což je grafická karta založená na výpočetním řešení VOLTA V100, určená ale spíše čistě pro výpočty. Tahle úžasná technologická demonstrace toho, co se dá udělat, když dáte GPU vývojářům 3,5 miliardy dolarů na hraní, je ovšem jediným skutečně novým produktem na grafickém trhu, se kterým NVIDIA za celý rok 2017 přišla!
Někteří teď začnou o tom, že zapomínám na GTX 1070 Ti a hlavně GTX 1080 Ti. Ano, ty sice na trh uvedeny byly, ale objektivně vlastně novými grafickými kartami roku 2017 nejsou. Obě karty jsou 16nm PASCAL architektura z roku 2016, hlavně však používají stejná grafická jádra, uvedená na kartách na trh už v roce 2016. GTX 1070 Ti je doslova jen „GTX 1080 s GDDR5 místo GDDR5X“ a GTX 1080 Ti je jen přejmenovaný TITAN X („P“). Obě karty mají podobný výkon jako zmíněné karty z roku 2016, ze kterých vychází, nic nového technologicky neumí a liší se jen ceny, kdy GTX 1080 Ti ano, je ten high end, na který jsme čekali s tedy nástupce GTX 980 Ti. Ale prostě je to TITAN X („P“) vydaný už v roce 2016, stejná karta jen s jinou cenou a běžně prodávaná i v nereferencích.
NVIDIA nadále zaostává v DirectX12/VULKAN podpoře a není technologicky tahounem trhu, neumí stále FreeSync (Adaptive Sync) průmyslový standard dostupný u drtivé většiny nových monitorů a těží tak jen ze své pozice většího výrobce, a hlavně bohatšího výrobce, který si může dovolit vyrábět, a především finančně podporovat a propagovat věci tak, které prostě jediný zbylý konkurent v podobě AMD nemůže. Ve vyrovnaném konkurenčním prostředí by to NVIDIA zdaleka neměla tak jednoduché, a s končícím partnerstvím a licenční dohodě s Intelem, bude mít situaci o něco těžší. Tím spíše, že AMD a Intel spolupracují a evidentně ji chtějí vyhnat z mobilního trhu díky procesoru Intel s AMD grafikou. NVIDIA také fakticky zdaleka nedominuje a nenabízí to nejlepší ve všech segmentech trhu, přesto to na trhu vypadá, jako by tomu tak bylo. NVIDIA dnes prostě a jednoduše vyrábí více čipů než AMD (70% vs 30%), což situaci pro nás zákazníky rozhodně nezlepšuje.
Pro nás hráče je ale jednoznačně herní grafickou kartou roku GTX 1080 Ti, ovšem z hlediska skutečného technologického posunu, předvedlo AMD přeci jen více, tedy alespoň pro běžný trh. Monstrózní NVIDIA TITAN V alias 12nm VOLTA V100 s 815mm2, je jednoznačně technologický skvost, ale pro běžné uživatele (hráče) tento produkt opravdu není určen v žádném ohledu (a NV jej tak ani nepropaguje). TITAN V je ale jedinou skutečně novou grafickou kartou a zajímavým technologickým posunem, který NVIDIA za celý rok předvedla. NVIDIA končí rok 2017 tak stále bez skutečné plné podpory DirectX12/API VULKAN a standardu FreeSync (AdaptiveSync), což vývoji her a optimalizacím dalších her rozhodně nenapomáhá. Osobně jsem čekal přeci jen od největšího výrobce klasických GPU více snahy a větší posun (snad nám to v roce 2018 vynahradí). Pravdou ale je, že herní grafické karty jsou i u NVIDIA až na druhém místě :/. Nicméně NVIDIA má takový finnanční náskok, že bude pro AMD nemožné v dalších letech ji nějak výrazně stáhnout a tak nám zůstanou alespoň snad v některých segmentech srovnatelné produkty ...
- AMD: Máme vyprodáno, ale nechceme více!
To u AMD se dělo přeci jen více zajímavého. Bohužel, pokud by na tom bylo AMD finančně lépe, mohlo se dít ještě víc. Problémem AMD, trhu a nás všech je, že AMD vyrábí jen třetinu počtu GPU, které vyrábí NVIDIA. S tímto stylem asi těžko může pomýšlet na konkurování, a tak máme všichni smůlu z hlediska skutečně funkčního konkurenčního prostředí, zejména když máme jen AMD a NVIDIA :(. Problémem AMD zjevně není produktová nabídka, ta je v jeho situaci více než výborná. Soudě podle prodejů, AMD totálně vyprodalo vše, co v roce 2017 bylo schopno poslat výrobcům grafik. A ti si neustále stěžovali, že zákazníci chtějí více grafik, ale prostě nemají je kde brát.
Vzhledem k tomu, že poptávka po RADEON grafikách letos výrazně převyšovala nabídku, nelze se divit tomu, kam se ceny zejména Radeon grafik dostaly. AMD uvedla vynikající RX 570/580 modely, které jsou nejlepšími mainstreamovými grafikami na trhu, dnes v novějších hrách i znatelně výkonnější a technologicky vyspělejší než GTX 1060, jenže dlouho jsme se z nich a jejich skvělých cen neradovali. RX 580 měla stát 249 dolarů se během roku běžně prodávala i za 400-500 dolarů. Ojeté RX 480 jste mohli střelit klidně za více jak dvojnásobek jejich původní hodnoty. Zkrátka kryptošílenství způsobilo, že univerzálně použitelné RADEON grafiky se skoro nedaly sehnat a když, tak za ceny, že místo mainstreamu, šlo najednou o high end karty.
Bohužel AMD, které se spálilo u minulé kryptokrize, nechtělo navýšit výrobu GPU. AMD totiž nemá žádný finanční polštář a pokud by se opakovala situace, že by najednou poptávka opadla a ceny karet také, NVIDIA by v tomto souboji o prodej alespoň něčeho, měla finanční rezervu. Takže by si mohla v omezené poptávce své karty protlačit různými „úplatky“ pro prodejce a OEM výrobce počítačů, či snížit ceny karet, a měla by kde na to vzít. AMD má akorát dluhy, takže si podobný risk nemůže dovolit. A tak výrobu navýšilo jen o málo a poptávce tak zdaleka neodpovídala.
Pro mnoho lidí ale byla tématem hlavně VEGA (ještě že tak, protože by jinak nebylo v roce 2017 vlastně o čem novém mluvit). Jediný skutečně úplně nový grafický produkt pro běžný trh, který se během roku 2017 vlastně objevil. Zbrusu nová architektura AMD a jediné GPU na trhu, s kompletní podporou DirectX12/API VULKAN a dalších technologií, které NVIDIA stále ještě nemá. Vzhledem k podmínkám, za kterých VEGA vznikala, je celé GPU fenomenální úspěch. A největší FAIL roku je označovat VEGA za FAIL.
FAIL je produkt, který totálně selže na trhu, ne produkt, který představuje jediné a nejmodernější skutečně DX12/VULKAN řešení na trhu pro hráče, a produkt, na který se stojí fronty. FAIL je produkt, který se neprodává a musí zlevňovat, což určitě není případ RX VEGA, která místo 399/499 dolarů, co by měla stát, se běžně prodává za téměř 699 dolarů, a i tak se o ní zákazníci perou.
Osobně bych řekl, že VEGA je hlavně velmi nepochopený produkt. Zejména těmi, kteří fakticky nemají přehled ani znalosti, ale jsou rádi hlasití v diskusích. Nutno ovšem dodat, že samo AMD tomuto nepochopení krásně nahrálo. Propagace VEGA půl roku před uvedením na trh sice nebylo to nejhorší, ovšem už tehdy bylo jasné, že první a zatím jediné VEGA 10 GPU, je produkt určený primárně pro výpočetní a profesionální trh. Jenže AMD z nějakého důvodu nazvala nejen architekturu, nejen GPU samotné, ale i karty samotné, jako VEGA. A rázem tak nemohlo být mnoha méně znalým a pozorným čtenářům jasné, kdy AMD mluví i VEGA jako o architektuře, kdy jako o GPU a kdy jako o grafice. A že je mezitím velký rozdíl. Doteď si teď někteří myslí, že AMD celou první polovinu roku propagovala RX VEGA karty, přitom ve skutečnosti AMD propagovala architekturu VEGA a VEGA 10 co by výpočetní GPU.
RX VEGA jako herní grafické karty jsou bohužel pro nás jen okrajovým produktem této řady. AMD nemělo finance na to, udělat čistě herní VEGA GPU ořezané a spoustu věcí, které herní karta nepotřebuje. Zatím. Pro karty pro klasický herní trh tak použilo výpočetní řešení VEGA 10, která však je koncipované pro HPC, AI a profesionální použití, čemuž odpovídá i její SW podpora a úsilí, které AMD této oblasti věnovalo. Také tomu odpovídá i počet profesionálních a výpočetních modelů, které navíc byly uvedeny dříve než pouhé dvě RX VEGA herní karty. Stejně tak fakt, že AMD prostě dávalo přednost svým modelům před nereferencemi. Zkrátka VEGA 10 GPU je podobně jako VOLTA V100 na TITAN V především výpočetní řešení (obě firmy se na tuto oblast primárně soustředí). Obě tato GPU sice vyšly na „normálních“ grafických kartách použitelné i pro hraní her, ale to jen proto, že kromě výpočtů také prostě umí hry. VEGA je v toto ohledu určitě univerzálnější a cenově mnohem dostupnější a technologicky extrémně pokročilé řešení.
Není podle mě fér, komplexní a univerzální RX VEGA řešení srovnávat jen s čistě herními GTX grafikami, a navíc v DX11 a starších hrách. RX VEGA architektura je evidentně dělaná pro DX12/VULKAN, kdy ji limituje zkrátka současná technologická úroveň her. Nicméně náznaky a důkazy toho, že VEGA je velmi schopná i herní architektura, tady jednoznačně jsou. A zdaleka neukázala vše. Osobně tedy fakticky nemohu objektivně souhlasit s tím, že RX VEGA jsou prý špatné grafiky. Naopak, univerzálnější, modernější řešení s větším potenciálem do dalších let na trhu nenajdete. AMD Radeon RX VEGA 56 je pak pro mě osobně grafickou kartou roku, kdy za těch oficiálních 399 dolarů nabízí prostě skvělý výkon, technologie, provozní vlastnosti atd. Pokud jste zklamaní z VEGA, je to proto, že nechápete, že VEGA prostě nemůže v mnoha starších stále jen DX11 hrách předvést to, co umí, neboť je dělaná do DX12/VULKAN a pokud se kouknete na výkon v modernějších hrách, je VEGA výkonem přesně tam, kde má být. A to se bude zlepšovat, protože DX12/VULKAN teprve začínají a samotná VEGA architektura vlastně vstoupí ve více, již čistě spotřebních produktech na trh až během roku 2018.
- Na grafickém trhu se rozhodně nenudíme a nudit nebudeme
Je škoda, kam se situace dostala kvůli těžařům. Rok 2017 je tak pro nás určitě rozporuplný. Zajímavá bude spolupráce mezi AMD a Intelem, kdy procesor s AMD grafikou je zkrátka realitou. AMD taktéž bude pokračovat v uvádění svých CPU s GPU a také velkých SoC s výkonnými GPU a HBM. Největším problémem pro nás všechny je ale nevyrovnané konkurenční prostředí.
Můžeme sice srovnávat produkty, ale ty nemají srovnatelné podmínky vzniku ani prodeje, kdy zkrátka musíte mít dnes nejen peníze na vývoj, ale i marketing a prodej. Bohužel na trhu máme jen jednoho výrobce, který má obojí. A tak jsme v situaci, kdy ačkoliv třeba Radeon RX 580 nebo RX 570 jsou fakticky o něco lepší grafiky než konkurenční GTX 1060 6GB/3GB po všech stránkách, a přestože jsou tyto Radeon karty „vyprodané“ a je o ně obrovský zájem, stejně NVIDIA prodá ve výsledku minimálně trojnásobek GTX 1060 proti nim. Rok 2017 jednoznačně ukázal, že nemáme funkční konkurenční prostředí na grafickém trhu, a že je fakticky úplně jedno, jaké jsou samotné produkty, či kolik stojí. Rozhodují zcela jiné věci, než produkty a jejich ceny.
Zatímco pro nás hráče a netěžaře byl rok 2017 na poli grafik těžký, a hlavně drahý, AMD, NVIDIA a výrobci grafik obecně, měly opačné starosti a téměř jistě vnímají rok 2017 jako fenomenálně úspěšný. Vyprodané sklady a výroba nestíhající poptávku, to tu opravdu ještě nebylo.
Podívejme se do další oblasti ….
|