Strana 4 z 6
- Ostatní hardware, mobility, periferie, VR atd.
Už o tom byla řeč v úvodu, takže zopakujme, že rok 2017 se nám velmi nepovedl v situaci kolem pamětí všeho druhu. Jediným světlým bodem je rozšíření výkonných a rychlých NVMe SSD M.2 do dostupných cenových hladin, kdy dnes SSD disk s rychlostí 1000 – 2000MB/s není žádný problém. Bohužel to je tak jediné pozitivum trhu s operačními paměťmi, SSD a dalšími paměťovými řešeními.
Jinak to byl pěkně mizerný rok. V hlavní roli uměle vyhnané ceny operačních pamětí, které díky kombinaci se silnou poptávkou vystoupaly o dvojnásobek. Nároky na paměť přitom rostou, takže za standardních 16GB dnes zaplatíme skoro 6 tisíc, což je strašná pálka, zejména u cenově dostupnějších sestav. Snad alespoň někteří oceňují, že i výrobci operačních pamětí se vrhly na RGB osvětlení ;).
O něco méně mizerné to bylo na poli SSD disků, tedy NAND řešení. Dobrou zprávou je přechod téměř všech výrobců na „3D VNAND“ paměti. Méně pozitivní zprávou je, že SAMSUNG extrémně dominuje trhu, má minimálně roční náskok předevšemi a ten navyšuje. Velkým zklamáním je Intel a jeho OPTANE, v podobě řešení 16 a 32GB Optane M.2 SSD za cenu a s výkonem 120/240GB SSD NAND řešení, bylo opravdu špatným vtipem. Na konci roku Intel ale uvedl i klasické výkonné Optane SSD postavené na novém typu pamětí 3D Xpoint, ale ani vzdáleně nedosahuje toho, co bylo slibováno. Ale jistý potenciál ukazuje. Cenově však o dostupné řešení nejde.
Na poli klasických pevných disků jsme se konečně také dočkaly posunu a na trhu tak už máme až 14TB disky a oba výrobci slibují ještě více. Do stále větší módy se pak dostává domácí NAS řešení všeho druhu, tedy takový domácí CLOUD.
Ve světě mobilit pokračovalo vystřízlivění z Tabletů. Tento typ řešení přitom měl v těchto letech naprosto dominovat, tedy alespoň tak nám to předpovídali analytici a různé agentury. Místo toho trh s tablety neustále klesá, kvalitní tablet dnes lze mít za pár šupů a tak nejsou pro výrobce ani zajímavým businessem.
Tablety jsou částečně vytlačovány velkými mobility, ale především renesancí PC platformy, kdy mnohem univerzálnější 2v1 řešení postavených na klasických x86 procesorech a Windows 10, která fungují jako klasický počítač i jako tablet, jsou výrazně populárnější. Zde bych vypíchl asi největší událost, kdy Intel pod tlakem AMD zdvojnásobil počet jader. Do 15W SoC (Procesor s grafikou) se nyní vejde se 4jádry/8vlákny, zatímco dosud nám za stejné nemalé peníze nabízel jen 2 jádra. AMD totiž uvedlo nové 15W RYZEN Mobile procesory, které mají 4jádra/8vláken, v některých ohledech tak výkonově Intel řešení dokonce překonávají, současně ale mají až 2,5x výkonnější integrovanou grafiku. Právě 15W RYZEN APU jsou nejlepší mobilní platformou na trhu a je velká škoda, že je nemáme na trhu v tolika PC a takovém množství, v jakém by si to tento produkt zasloužil.
A pak jsou tady mobilní telefony. Kladným přínosem je stále kvalitnější výbava, zpracování telefonů v nízkých cenových hladinách, kdy za 5 tisíce koupíte skvělý mobil, za 10 tisíc pak vynikající. Rozšíření duálních fotoaparátů, tedy velké posunutí kvality fotografií a záznamu u běžných telefonů bylo znát. Nicméně stejně tak je znát zoufalost výrobců, že už se příliš neodlišují. A proto APPLE přišel s novým iPhoneX, což je pro mě osobně nejhorší mobilní produkt roku.
Nový iPhone X je ukázkou produktu, který se snaží být za každou cenu jiný, ačkoliv to jde často proti smyslu a účelu zařízení, kterým je mobilní telefon. Je křehký, designově neefektivní a především drahý. Apple však dokázal zblbnout lidi tak, že telefon, který nemá cenu více než 500 dolarů, prodává za 1000 dolarů a spousta blbců mu ty peníze za to dá. iPhone X je za současných podmínek ukázkou totální ignorace, plýtvání, hloupého designu na efekt nikoliv pro funkčnost mobilního telefonu jako takového. Na trhu je hromada funkčně mnohem lepších telefonů, které stojí výrazně méně, jenom prostě na sobě nemají logo nakousnutého jablka. Nový iPhone X rozhodně není cestou, kam se má svět mobilních technologií ubírat.
- Monitory – 4K, velké úhlopříčky a FreeSync
V roce 2017 se rozlišení 4K (3840x2160) stalo definitivně mainstreamem. Nicméně jen velmi pomalu nahrazuje FullHD, které jednoduše nevyžaduje takovou porci grafického výkonu. Pokud by grafické karty byly dostupnější, asi by byl nástup 4K rychlejší. Nicméně nabídka cenově dostupných 4K monitorů tu je. Nelze si také nevšimnout trendu zvětšujících se panelů, kdy modely kolem 40“ už nejsou až tak neobvyklé. Dobrým trendem je také rozšíření FreeSync (Adaptive Sync standardu), který chce určitě každý, kdo si jej vyzkoušel. Negativem je, že jej stále podporuje jen jediný výrobce grafik a druhý na něj kašle.
- Projektory konečně se 4K!
V roce 2017 jsme přeci jen očekávali více od projektorů. Především 4K rozlišení za dostupnou cenu. Ovšem během roku jsme měli k dispozici podobná řešení jen za 100 – 250 tisíc korun. Až na samém sklonku roku představil BENQ první skutečně cenově dostupný 4K projektor, který se ale začne prodávat za těch cca 40 tisíc až začátkem roku 2018. Stejně tak je to posun.
Osobně jsem očekával trochu více od VR, avšak až na samém konci roku vyšly konečně první velké VR hry v podobě DooM VR, SKYRIM VR a FALLOUT 4 VR. Bohužel jsem přes samou práci ještě neměl čas se vůbec podívat, jak se tomu daří. Přestože VR jako technologii věřím, současná první generace VR řešení mě kvůli nízkému rozlišení a malé nabídce klasických velkých her neoslovuje. V roce 2018 se tak snad na tomto poli dočkáme zlepšení, i když výrobci VR setů i vývojáři her přiznávají, že to bude ještě běh na dlouhou trať a v současnosti zejména pro vývojáře her je vývoj VR titulů čistě ztrátovou záležitostí. I výrobci VR setů a setů rozšířené reality poněkud zpomalili, a některé produkty jsou tak odkládány a zdokonalovány. Stále věřím, že VR je budoucnost, ovšem nebude instantní a bude chtít ještě hodně času a peněz to dotáhnout do použitelné podoby.
Záplava klávesnic, myší, sluchátek a dalších periferií byla v roce 2017 ohromující. Objevují se další a další značky a výrobci těchto věcích, tlačí se se tradiční HW výrobci a zkrátka nuda nebyla. Stále jsme se ale během roku 2017 nedočkali žádného kvalitního nástupce Microsoft Ergonomic 4000 klávesnice, která prostě ani po tolika letech nemá důstojného nástupce a nedávno jsem si objednal nový kousek. Na trhu neexistuje lepší klávesnice :(.
Obecně u periferií všeho druhu bylo letos dominujícím novým prvkem RGB osvětlení. A to i u levnějších modelů. Jestli je to trend pozitivní, to nevím. Co mě potěšilo je vylepšení bezdrátových technologií, kdy jak myši, klávesnice tak i sluchátka s bezdrátovým provozem jsou dnes již téměř bez negativ a za solidní ceny.
A co dál? Podívejme se do světa her …
|