Nejen prací živ je člověk, a tak se podívejme do světa her. Osobně musím říci, že herní rok 2017 byl spíše zklamáním, a mě zachránilo hlavně to, že jsem prostě neměl čas moc na hraní :). tak jsem alespoň dohrál Fallout4:
Nicméně celkově tolik negativních trendů a nepovedených her jako letos, to chtělo pevné nervy. Začněme ale u toho, co se povedlo.
„Hra roku 2017“: Wolfenstein II: The New Colossus
V poměrně slabé konkurenci zazářil tento akční titul. Dvojky obecně nebývají až tak dobré, ale tenhle díl se extrémně povedl. Nejde jen o herně úžasné moderní pojetí naprosté klasiky žánru, ale také technické zpracování vytřelo zrak všem. Tahle hra díky API VULKAN dokáže běžet ve špičkové grafice na maximálních detailech plynule i na mainstreamové grafice ve 4K rozlišení! Spousta ostatních her, které letos vyšly vypadá podstatně hůře a výkonově se ani neblíží plynulostí tohoto titulu. W2 je ukázkou toho, jak se mají dělat hry, nejen po herní a grafické stránce, ale také po technologické stránce.
Tuhle hru opravdu někdo vyvíjel tak, aby byla dobrá po vše stránkách. Škoda, že DLC už tak kvalitní nejsou. Každopádně tahle hra v roce 2017 ukázala, že lze udělat po všech stránkách kvalitní hru. Je škoda, že prodeje zdaleka kvalitě hry neodpovídají.
Hra, která by si zasloužila mnohem větší úspěch, než jakého se jí dostalo. Letošní PREY je velmi silným singlplayerovým titulem, který připomíná pecky jako Half Life apod. Nicméně velmi svébytné grafické upracování, ponurá atmosféra, propracovaní herních mechanismů a velmi zajímavý příběh i prostředí dělají z PREY vynikající titul.
Je škoda, že po grafické a technologické stránce není hra o něco vyspělejší. Každopádně úžasná hratelnost a originalita zdobí tento poněkud nedoceněný herní titul.
Společnost SONY nemám rád proto, že rozděluje násilně a uměle hráče a herní publikum. Přitom dokáže vyprodukovat zajímavé hry. Hodně mě zaujalo Horizon Zero Dawn po všech stránkách (mimo ovládání). Půjčil jsem si kvůli němu PS4 konzoli. Hra má zajímavý příběh, výtvarně pěkné prostředí a zajímavé herní mechaniky. Bohužel grafika hry je slabší, na high end PC by určitě vypadala ještě o třídu lépe, stejně tak ovládání mě prostě nesedlo. Každopádně je to hra s velkým potenciálem, která by na PC mohla být ještě lepší. Definitivně škoda, že na nás náročnější hráče s PC, SONY z vysoka kašle.
„RPG roku“: Divinity: Original Sin 2
Naprosto bezkonkurenčním RPG roku je tenhle poněkud nenápadný titul, který ovšem nabízí RPG žánr v jeho nejsurovější a nejlepší podobě. Obrovský svět, větvený příběh, propracované systémy a tak dále. Bohužel to vše si žádá velkou daň v podobě času. Tahle hra žere čas po desítkách hodin, ovšem pro fandy RPG žánru je to naprosto zásadní hra, kterou nesmí minout.
„Závodní hra roku“: DiRT 4
Velice silný rok máme za sebou, pokud jde o kvalitní závodní hry. Forza Motosport 7, F1 2017, Project Cars 2 a pár dalších. Osobně si ale myslím, že DiRT 4 je všechny poráží komplexním zpracováním, herním zážitkem a přístupností. Pro mě závodní hra roku a velký návrat CodeMasters.
Bylo by férovější říci, že je to spíše obří rozšíření TOTAL WAR WARHAMMER z roku 2016, ostatně jedno z posledních DLC obě hry fakticky spojuje do velké mapy. Každopádně neuvěřitelně variabilní, propracovaná strategická hra s různorodými jednotkami a úžasném grafickém a výtvarném detailním zpracování. Baví zas a znovu a rozhodně vám dá pořádně zabrat.
Vynikající XCOM 2 se dočkal i letos nového obsahu v čele s vynikajícím rozšířením, které podstatně obohatilo a vlastně změnilo celou hru. Takže jsem si ji nadšeně střihnul s tímto DLC ještě jednou a pro každého fandu XCOM série musím jen a jen doporučit. Na vyšší obtížnost je doslova brutální a současná podoba XCOM2 se od původní verze hry při vydání opravdu zásadně liší :).
Další kvalitní herní tituly v roce 2017
Zmínit také musím několik dalších povedených her. Mezi nimi se hodně povedl Sniper Elite 4 (herně i technologicky) stále bezkonkurenční sniperský simulátor. Mezi strategiemi mě hodně zaujal Endless Space 2, který kombinuje známé velmi populární vesmírné strategie. Kupodivu úplně na nic nebyl ani nový Assassin´s Creed ORIGINS, i když mohl být i o něco lepší. Úžasné prostředí však rozhodně bavilo. Pokud máte rádi strašidelné hry, tak rozhodně nesmíte minout Resident Evil 7, který ale není mým šálkem čaje :).
A teď co se nepovedlo v herním světě roku 2017:
Letos vyšlo nějak moc her, které sice vypadají slušně, nabízejí i relativně slušnou hratelnost, ale vlastně je nikdo nehraje a jsou takové rychle zapomenutelné. A jsou tam i velká jména. Například Call of Duty WWII mělo šanci navázat na originál, ale byl z toho přinejlepším průměr s multiplayerem zpackaným lootboxy. DESTINY 2, návyková „MMO“, které však obsahuje zásadní chyby předchůdce, časem silně nudí a má i řadu mechanik, které prostě nejsou dobré a férové k zákazníkům. For Honor, které je zajímavým a originálním titulem, který ale trpěl řadou technických chyb a problémů s klíčovým prvkem hry, který zásadně negativně ovlivňil hratelnost. Middle-earth: Shadow of War, které navazuje přímo na první díl, ovšem jako celek je dost rychle nudné (s cheaty je to lepší 😉 ), obsahovalo také pěknou spoustu chyb (jedna mě zabraňuje hru dohrát) a je to škoda, protože jde stále o velmi originální pojetí akční hry. No a pak tu máme třeba TitanFall 2, Quake Champions a LawBreakers, což všechno jsou multiplayerové střílečky s velmi originálním a pěkným pojetím i hratelností, ovšem nikdo je nehraje, protože je tu třeba OverWatch a PlayerUnknown’s Battlegrounds! A právě PlayerUnknown’s Battlegrounds, které je sice nejpopulárnější hrou poslední doby, je pro mě zklamáním, protože přes obrovské peníze a sliby, nedokázali tvůrci ani verzi 1.0 uvést do stavu, za kterou by se nemuseli stydět. Hra má obrovskou spoustu chyb, používá nevhodný technický základ, zcela chybí optimalizace, včetně třeba AMD RYZEN procesorů i Radeon grafiky a i na silném HW hra nejede nijak excelentně, jak graficky zaostale vypadá. Zklamáním je rozhodně Ghost Recon: Wildlands, nejen herně, ale především technologicky a optimalizacemi zaostává za The Division, které bylo podobným titulem od stejného vydavatele. A tak by se dalo pokračovat dál a dál. Promarněného potenciálu bylo spousta a několik titulů stojí obzvlášť za „ocenění“.
„Největší herní zklamání roku“: Mass Effect Andromeda
Čistě co by hra je Mass Effect ANDROMEDA prostě totální propadák. Hra s obrovským rozpočtem, skvělým technickým základem, hra kterou tvoří legendární studio BIOWARE a hra, která navazuje na asi nejlepší herní sci-fi trilogii všech dob. Prostě tohle byl recept na zaručený úspěch a megahit. Místo toho ale ME ANDROMEDA selhala totálně ve všem!
Nová galaxie nelogicky nápadně připomínala tu starou ale bez "Šeprda", RPG prvky byly potlačeny na minimum, postavy jsou zoufale nudné, příběh a scénář hry příšerný až směšně špatný a prázdný. Hra v mnoha chvílích připomínala hratelností spíše prázdné MMORPG, a navrch toho všeho příšerné technické vyladění, včele s dnes již legendárně špatnými animacemi a dalšími chybami, které prostě nelze ničím omluvit. A i když řada patchů spoustu věcí opravila, Mass Effect Andromeda zůstává nudnou prázdnou hrou, která je doslova urážkou Mass Effectu a zaostává za originálem ve všech myslitelných ohledech. Za vše může nejspíše fakt, že EA dokázalo zlikvidovat další kdysi kvalitní herní studio. BIOWARE, které udělalo Mass Effect Andromeda totiž není to BioWare, které udělalo předchozí Mass Effect hry, natož úžasná RPG jako Dragon Age Origins či KOTOR sérii apod. Současné BIOWARE má s tím známým předchůdcem už společné jen to jméno. Lidi jsou dávno jiní a kvalitní původní tvůrci od EA už dávno utekli. Takže první gratulace EA, dokázala zkazit něco, co se zkazit prostě nedalo. Ale EA tímto zápisem letos rozhodně neskončilo.
„Nejvíce přeceňovaná hra“: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Nechápu, jak objektivně někdo může tuhle hru hodnotit na více jak 6/10. Po té vší chvále všude, jsem musel jít a půjčil si nové Nintendo SWITCH a tuhle hru vyzkoušet. Jsem velký fanda zajímavých RPG her, a tak jsem čekal hodně. Ovšem doteď nechápu, jak tohle někdo může hodnotit stejně vysoko, jako Witcher 3, Fallout New Vegas apod. ZELDA má sice zajímavou výtvarnou stránku, ale graficky je jako celek prostě ošklivá, vypadá dětinsky, herní mechanismy jsou naprosto základní, příběhově je nudná, soubojový systém hloupý až otravný některými prvky. Zajímavé jsou hádanky, ale jako celek prostě nechápu ta hodnocení. Když objektivně hodnotím hru ve srovnání s jinými, tak tohle je naprosto průměrná hra, kterých vychází kvanta. Nechápu a nesouhlasím s těmi hodnoceními, kdy někteří tento titul a staví na úroveň kvality, zpracování a propracování o galaxie lepšímu Witcher 3, Dragon Age Origin apod.
„WTF“ aneb šokujícím způsobem špatná hra: Need For Speed PayBack
EA úřaduje podruhé. NFS série šla do kytek už dlouho, v roce 2015 dopadla tak špatně, že už i EA řeklo, že NFS v roce 2016 nevyjde a připraví pořádný titul pro rok 2017. A tak vyšel nový PayBack. EA opět mělo k dispozici vše, velké peníze, kvalitní technický základ, legendární značku a seznam toho, co hráči chtějí. A co nám dodalo? Herní parodii (která se ale bere vážně!) na filmy Rychle a zběsile s neuvěřitelně hloupým příběhem a jeho podáním, s přihlouplými postavami, avšak hlavně s naprosto příšerným jízdním modelem a herními mechanismy, postavených na kartičkách a dodatečně placeném obsahu apod. Žádný pořádný tunning a úpravy aut, tedy to, co nás jako fandy aut u závodní hry tohoto typu zajímá. Dostali jsme kartičky a herní mechanismy upravené tak, aby nás donutily platit další peníze (což EA muselo dodatečně upravit, protože hra se prodávala velmi špatně). Celé NFS PayBack je plivancem do tváře, urážkou dobrého vkusu a zejména ukázkou toho, že EA nejde o to dělat kvalitní hry, ale prodat co nejvíce her za co nejvíce peněz, než si někdo všimne že za to nestojí. Ale EA ani tímhle neskončila …
FAIL roku 2017: Hamižná EA a STAR WARS: BattleFront 2
EA do třetice. Tentokrát už to ale podělala grandiózním způsobem, nejen jinak kvalitní hru, milovanou značku ale i prostou komunikaci s hráči a přijímání oprávněné kritiky. EA to přehnala se svou hamižností a celou hru postavila tak, aby nás donutila platit i při hraní. U této hry prodávané za plnou cenu je celý mechanismus a systém postupu hrou postavený tak, že hráči, co zaplatí další (nemalé peníze, mnoho tisíc korun) se dostali dříve k silnějším zbraním, postavám atd. A měli tak výhodu nad neplatícím hráči, což v multiplayerové hře je dost problém. Navíc u hry určené nedospělým spotřebitelům celý systém jako by z oka vypadl hazardním hrám a je to online kasino s reálnými penězi (které vám ale ani náhodou žádné zpět nevrátí). EA zdaleka nebyl jediný vydavatel, který pokazil velkou hru za plnou cenu lootboxy a mikrotransakcemi.
Prostě hamižnost, nic víc za tím nehledejte. EA to ale dotáhla tak daleko, že se o tom mluví úplně všude i mimo herní svět. Poškození Star Wars značky bylo jasné a Disney donutil EA změnit systém celé hry a mikrotransakce vypnout (údajně dočasně). Nicméně celý systém hry, celý systém postupu hrou je postavený prostě na tom, aby vás donutil platit, takže je to problém. A jinak velká škoda, protože samotná hra je vizuálně strhující, technicky skvěle zvládnutá a zábavná (tedy do momentu než zjistíte, že ostatní nejsou lepší, jen si zaplatili lepší vybavení, kterým vás poráží). Osobně si myslím, že celé EA, všichni, kdo tam působí, by měli dostat doživotní zákaz působit v oblasti her, což by nás bývalo ušetřilo hned několika herních zklamání tohoto roku.
Mikrotransakce jsou mor her a v roce 2017 se nebývale rozšířil. A to nás tedy přivádí k závěrečnému shrnutí roku 2017 …