Strana 3 z 3
- Závěr a hodnocení roku 2020
Největší výzvou roku 2020 se na poli technologií nakonec ukázalo je vůbec vyrobit a také dopravit k zákazníkům. Oba aspekty těžce poznamenala Koronavirová krize. Výrobní kapacity nestíhají, továrny dokonce 2 měsíce nefungovaly, což se prostě nikdy nedohnalo a celý výrobní řetězec byl nenávratně narušen. Výrazně utlumena je také doprava, což nejen protahuje lhůty, ale také několikanásobně zdražila. Poptávka po mnoha produktech pak jednoduše převýšila nabídku a výsledkem je tak nedostupnost nebo obtížná dostupnost mnoha produktů. A to i když jste ty vyšší ceny ochotni zaplatit. Mizerná situace, která bude ještě nějakou dobu pokračovat.
Ale když od toho odhlédneme, tak byl rok 2020 opravdu zatraceně bohatý na povedené produkty a zajímavé technologie. Nemluvím jen o HW a věcech kolem, ale třeba i nové konzole, pravda je to vlastně herní AMD PC. PlayStation 5 a Xbox X představují velký skok správným směrem a spolu s RYZEN a RDNA platformou pro PC, kdy všechna tahle řešení je mají stejná, budou znamenat zásadní posun v herních technologií v dalších letech.
Je tu samozřejmě pár negativních trendů. Zdražování je jedním z nich, ale inflace, tisk peněz, zdražující výroba, práce, doprava a všechno, to se prostě musí projevit. A výrobci za to tak ve většině případů prostě nemohou. Pokud by byla poptávka pro těch věcech nižší, třeba by byly nižší i ceny, protože by se muselo o zákazníky bojovat. Takže je to vlastně naše chyba, že ty věci tak moc kupujeme jako zákazníci a uživatelé a výroba nestíhá :).
Největším akutním nebezpečím pro velkou část trhu, je pak snaha NVIDIA koupit samostatnou ARM platformu. Právě samostatnost a nezávislost ARM umožnila ten vývoj, který tahle platforma v posledních letech zažila. Pokud by bylo dovoleno NVIDIA koupit ARM, znamenalo by to pro všechny velké problémy a potíže. Rok 2021 tedy ukáže, jak to dopadne. Šance že to antimonopolní úřady zablokují, je vysoká.
Jinak negativních trendů je hodně. Znovu nastartovaná bublina v podobě digitálních měn a neproduktivní digitální těžby a pálení zdrojů, problém „her jako služba“, potíže se sociálními sítěmi, jejichž negativa v současnosti výrazně převažují pozitiva. Problém nadvlády Google a chování nového vedení. Ústupky západního světa komunistické diktátorské Číně, zejména technologických firem. I když pozitivním trendem je velké stěhování výrobních kapacit mimo Čínu a také oslabování Čínských firem. I když uvidíme, jak dlouho tento nutný a pozitivní trend bude pokračovat. Každopádně je před námi mnoho výzev a mnoho věcí mohou pomoci vyřešit nebo zlepšit přímo jednotliví uživatelé a zákazníci.
Rok 2020 určitě nebyl takový, který jsme očekávali. V mnoha směrech byl dost špatný, ale zrovna na poli technologií to byl naopak jeden z nejlepších roků za poslední dvě dekády. A speciálně díky technologiím nebyl zdaleka tak špatný, jak by bez nich být mohl. Protože bez technologií bychom ven museli a virus by se tak šířil a zabíjel v mnohem větším měřítku. Nemluvě o tom, jak zásadní roli hrají superpočítače při vývoji vakcíny, mapování šíření viru a předpovídání situace. Bez toho všeho by to mohl být jinak opravdu vážný problém. Takhle je to jen velký problém, který se ale dá tlumit a omezovat jeho dopad a snad také vyřešit. Právě díky technologiím. Jen je umět správně využívat a nebát se toho a vydržet. Bude zase lépe.
Doufejme, že rok 2021 bude lepší, ale samozřejmě realisticky víme, že situace bude ještě nějakou dobu horší, kvůli chování lidí. Ale pak snad se začne zlepšovat. Jak dlouho to bude zlé záleží jen na chování lidí, ti rozhodnou, jak moc se bude problém dále šířit. Pandemie prostě obvykle pár let trvají, minimálně 2 roky. A jsme teprve v polovině. Řešení v podobě očkování se začíná rozbíhat, ale bude trvat nejméně rok, než to bude mít skutečný dopad a než se ukáže, jak velký být vůbec může.
Technologie nám v tom pomohou a na tomto poli si myslím že bude rok 2021 zajímavý, i když bude stále poznamenaný. Ale je to prostě trénink na horší věci, které nevyhnutelně přijdou. A pokud se někteří hroutí a nedokáží se správně chovat už při relativně neškodném Koronaviru, co až se objeví vážnější krize? O to více doufám v rychlý vývoj výpočetních technologií, které nám mohou výrazně pomoci, ne-li nás možná skutečně zachránit. Tedy pokud nás některé díky tomu, jak se používají, dříve nezlikvidují :). Ale já jsem optimista. Takže rok 2021 určitě nebude takový, jaký bychom si přáli, ale bude určitě zajímavý.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
Starší články |
- Shrnutí a bilance roku 2019: Co se povedlo a nepovedlo v IT? CPU, GPU, mobility atd. Souhlasíte?
- Chcete vědět, co nás čeká a asi nemine? Plány, produkty, hry a trendy pro rok 2018!
- Shrnutí a bilance roku 2017: Co se povedlo a nepovedlo na poli IT (PC, HW, SW, her). Souhlasíte?
- Chcete vědět, co nás čeká a asi nemine? Plány, produkty, hry a trendy pro rok 2017!
- A je konec! Co se povedlo a nepovedlo v roce 2016. Kvalita na ústupu, vítězí kvantita?
|
|