Strana 2 z 3
- Rok 2025 v trendech a technologiích
Čeká nás nepochybně velmi turbulentní rok. Jak ekonomicky, tak geopoliticky. Což obojí bude mít vliv samozřejmě i na situaci na poli technologií a reality kolem toho. Když všechno dobře půjde, Evropa donucená USA se konečně vzpamatuje a vytáhne totální blokádou proti russku, v ideálním případě i vojensky. Tím odradí také Čínu od vojenského útoku na Taiwan, ale i další diktátory od toho, aby to zkoušeli jako russko na své sousedy jinde. Bohužel slušná šance je, že Evropa a její politici budou dělat to co doposud. Tedy hezky mluvit ale reálně nic moc nedělat a celá situace se tak pro všechny bude zhoršovat a vše se potáhne další roky, a svět bude pozorovat, jak se války a nejistoty rozšiřují. Protože místo řešení problémů se na ně zkouší naházet peníze a problémy prostě vysedět a vyhnít.
Současně na poli „globalizace“, která byla ale vlastně jen globální lokalizací přesunu výroby do Číny, nás čeká přesun výroby mimo dnes už drahou Čínu. A snahu (do značné míry neúspěšnou) dostat část produkce také zpět na Západ, který však nemá vybudované zpracovatelské řetězce a cenově dostupnou energii. Čeká nás i řada voleb, nepochybně ovlivněnými algoritmy a dezinformacemi na kterých jsou dnešní sociální sítě postaveny. A protože velká část společnosti žije a čerpá informace jen na sociálních sítích, je to sakra velký problém. Prostě bude to rozhodně zajímavý rok, jehož dění hodně ovlivní situaci v IT a tom, co bude dál normální a jak se věci změní. Ty už se totiž mění …
- AI ukazuje naplno stinnou stránku
Přes neoddiskutovatelně pozitivní přínosy „AI“ v některých oblastech a funkcích, negativní dopady drtivě „AI“ převládají. Už v roce 2024 se ukázalo, jak extrémně neefektivní celá technologie strojového učení (vydávaného dnes za AI) je. Problémy s energiemi a plýtváním, které ty AI farmy představují, jsou ohromující. Množství energie a zdrojů které jsou třeba na vygenerování jednoho jediného AI obrázku, jsou naprosto neakceptovatelné. Navíc učící algoritmy narážejí na problémy, že jsou sice lepší a rychlejší, současně ale protože nejsou skutečnou umělou inteligencí, jsou vlastně stále hloupější a dávají stále více problematičtější výstupy, které bude nutné člověkem regulovat a upravovat. Nemluvě o tom, že tyhle nástroje na ohýbání reality a šíření dezinformací, bude mít prakticky každý, což v kombinaci s divokým fungováním sociálních sítí, je recept na totální katastrofu.
- Blíží se omezení sociálních sítí a dezinformací?
V této souvislosti už v roce 2024 byly zaznamenány první snahy o změny. První země na světě zakáží přístup mladším 16ti let na sociální sítě. Stejně tak se stále více řeší otázka potírání dezinformací, zejména když ty jsou na západě šířeny nepřátelskými zeměmi jako Čína a russko, které se snaží záměrně rozbít důvěru v demokracii a fungující právní systém. Regulace sociálních sítí a jejich algoritmů vytvářející dezinformační bubliny, ve kterých udržují velkou část uživatelů/občanů, jsou problém, jež se musí řešit. K tomu se mluví konečně o plošném zákazu mobilních telefonů ve školách atd. Zkrátka čím později lidé přijdou do styku se sociálními sítěmi a škodlivým aspektem neustálého online života, tím lépe. Máme tu jako varování již minimálně celou jednu generaci, která na tom vyrostla a nedokáže v běžném životě prakticky existovat, kdy mají problémy s prach obyčejnou komunikací, kritickým uvažováním a žitím jako takovým. Takže rok 2025 doufejme přinese první funkční plošné změny i v Evropě, kdy nelze prostě současný stav jen tak nechat pokračovat.
- Problém jménem digitální služby a vlastnictví
Pokračující věc, která se v roce 2024 moc nevyřešila. Největším posunem bylo, že obchody nyní výrazněji upozorňují, že při nákupu digitálního obsahu (třeba hry na STEAM), si hru vlastně nekupujete. Kupujete si jen dočasný přístup k ní, který vám může být kdykoliv odebrán. EU by se podle mě měla masivně zaměřit na reformu digitálního obsahu a práva. Všechny programy a hry by měly mít povinně offline režim, být tedy dostupné v maximálně funkční verzi bez nutnosti online připojení a aktivace tak, aby uživatel, který je koupí k nim měl plný přístup. A to i když provozovatel vypne servery. Technicky to možné je a je na čase, aby se to zaručilo zákonem.
- Část uživatelů dává najevo nechuť k mikrotransakcím
a live service, část je na nich závislá!
Udělat se něco bude muset i s nekontrolovanou stránkou mikrotransakcí a live service službami. V roce 2024 jsme viděli první zásadní krach některých live service služeb, které hráči a zákazníci prostě odmítli. Současně jsme ale viděli, že loot boxy, mikrotransakce atd. generují obrovské peníze a poškozují zákazníky zejména mladší generace na celý život. Kdy jde o gambling v nejhorší podobě, ovšem bez regulací a pravidel, které se na gambling jinak vztahují. Dopady jsou příšerné. První státy pak už omezují, nebo o tom uvažují, mikrotransakce ve hrách apod. Na tomto poli je třeba udělat více a dát mu jasná pravidla. Systémy lootboxů by se ve hrách neměly vyskytovat vůbec apod.
V roce 2025 se také můžeme dočkat nové generace PC platformy jako takové. O tom, že Intel s AMD a dalšími kutí strukturální změny v x86 architektuře, byla řeč a nepřekvapilo by měl, kdybychom o tom v druhé polovině 2025 slyšeli oficiálně více. Musí totiž rychle jednat, protože do PC se jim najednou tlačí ARM, kdy Qualcomm a dost možná i NVIDIA. Mohou tak začít na x86 procesory a platformy AMD a Intel s Windows PC, tlačit více, než kdy dříve. Současně se ale možná změní PC jako takové. AMD chystá opravdu výkonná APU (CPU+GPU) které nahradí i klasické CPU s neintegrovanou grafikou. PC tak budou moci být zase o něco kompaktnější. A tak se i pro desktop mohou objevit nové formáty desek. Mluví se také o novém fyzickém formátu mobilních pamětí atd. Sám Microsoft evidentně míří směrem být univerzálnější platformou, tedy nejen pro x86 ale i pro ten ARM apod. Je tu zkrátka hodně důvodů, proč by se v roce 2025 mohly projevit větší změny v konceptu PC samotného.
A co nás čeká na DDworld.cz?
|