Strana 1 z 2
– Co nás čeká a nemine nejen na DDWorld.cz?
Přežít rok se v roce 2020 ukázalo být zdaleka ne tak banální, jako v letech předchozích. Nicméně většině se to podařilo, a tak Vás všechny vítám v novém roce 2021. Ten nás přivádí do třetí dekády 21.století. Co nás čeká?
Inu realisticky bude minimálně prvních 5 měsíců tohoto roku opravdu těžkých na mnoha frontách, protože jsme si na to, co by společnost, zadělali v roce minulém. Postihne to i naše technologie a PC, kdy všechny novinky a akce proběhnout striktně v online distančním režimu. A začneme lednovým CES 2021, který bude hodně netypický. Nicméně novinek je naplánováno hodně, první nové produkty dorazí už právě během ledna a DDWorld.cz má pro vás hromady informací, testů a recenzí, kdy na některých produktech, o kterých se teprve dozvíte, už pilně pracujeme. Takže v rychlosti shrňme, co se chystá. Víceméně očekávejte pokračování trendů z roku 2020, tím spíše že spousta věcí měla zpoždění, byla odkládána a komplikována …
Velmi aktivní bude opět zejména AMD, které již v lednu představí nástupce výborných mobilních RYZEN 4000 procesorů. A protože už mám jeden doma, mohu vám říci, že mobilní RYZEN 5000 je ohromné zlepšení. Takže na mobilním poli to bude opravdu zajímavé. Intel se pokusí odpovědět, kdy mobilní segment je jedinou oblastí, kde má skutečně šanci s AMD vyrovnaněji soupeřit. Ale je technologicky v nevýhodě. Pokud jde o desktop, Intel dokáže odpovědět jen na maximálně RYZEN 7 5000 modely, nic výkonnějšího ale nabídnout nedokáže. Třeba RYZEN 9 je naprosto mimo jeho možnosti. A na nějaký souboji v high endu, na to rovnou zapomeňte. Intel nedokáže ničím konkurovat ThreadRipper procesorům, které mimochodem pravděpodobně na přelomu Q1/Q2 2021 dorazí v ZEN 3 variantách.
Zajímavá bude potenciálně druhá polovina roku, a hlavně závěr. Zatím máme mezery v přesných informacích, co přijde. Ale vypadá to, že se dočkáme v případě AMD příchodu AM5 platformy s DDR5 a upravených ZEN3 procesorů pro ni. Intel pravděpodobně uvede první procesory ALDER LAKE, ale spíše na papíře, nebo v mobilním segmentu maximálně. Nicméně první běžné počítače s DDR5 a PCIe 5.0 by se letos měly objevit, spolu s produkty s tím souvisejícími.
I na grafickém poli bude pokračovat souboj, který je mnohem ostřejší a těsnější, než jsme si vůbec mysleli že bude. Největší výzvou pro oba výrobce je jednoduše dostat na trh a do prodeje více karet, protože poptávka je vážně šílená a výroba tomu neodpovídá a nestíhá. Myslím si, že pokud by splaskla bublina digitální těžby, výrazně by se věci zlepšily. Tak uvidíme. Po stránce samotných produktů očekávejte souboj v mainstreamu, kdy hned v Q1 oba výrobci vyrukují hlavně s RX 6700 sérií a RTX 3060 modely karet. NVIDIA současně představí v lednu mobilní RTX 3000 grafiky. AMD s mobilní sérií RX 6000 dorazí později (podobný časový odstup jako desktopový segment od NVIDIA nabídky). A ano, uvidíme high end mobilní PC s výkonnými RYZEN procesory v kombinaci s mobilní RTX 3080. A to již velmi brzy ;).
Osobně neočekávám, že bychom v roce 2021 viděli od AMD nebo NV skutečně novou generaci GPU. Ale na těch se pilně pracuje, RDNA 3 a nástupce AMPERE jsou teď hlavní zájem obou společností a budou letos prakticky dokončeny, tak aby v roce 2022 mohly vyjít. Každopádně na další velké zlepšení nebudeme čekat roky. Letošní rok ale bude hlavně o vylepšování stávajících designů, výroby a především dostat ty karty skutečně na trh atd. NVIDIA se nepochybně pokusí vydat výkonnější verze svých RTX 3000, protože RX 6000 jsou mnohem lepší, než se čekalo. Navíc NVIDIA ví, že RX 6000 neukázaly skutečný výkon. Jejich hlavní výhodou je fakt, že jsou v obou nových hlavních konzolích a optimalizace her pro ne bude znamenat hodně. Obvykle totiž NVIDIA při vydání nových generací karet má mírně navrch, a AMD ji stahuje, a nakonec překoná v horizontu 1 - 1,5 roku. Nicméně RTX 3000 vs RX 6000? AMD nic neztrácí, dokonce už teď má v mnoha směrech navrch, a to testujeme převážně ve hrách, které nemají žádné optimalizace na RDNA2 platformy nových konzolí. NVIDIA ví, že se bude muset opravdu snažit, konkurence je zpět, a to je přesně to, co trh a další vývoj potřebuje.
A pak je tady Intel. Ten na rok 2021 slíbil vydání herních grafických karet. Má to ovšem více než jeden háček. Ovladače Intelu jsou asi tak dekádu za ovladači AMD a NVIDIA, pokud jde o podporu her. Optimalizace pro jeho architekturu prakticky nejsou. O jeho čipy není mezi výrobci tradičních karet žádný zájem a prakticky nikdy si nemyslí, že bude konkurenceschopný. K tomu Intel nemá vlastní vhodný výrobní proces a kolují zvěsti, že to celé zase odpíská. Za této situace si netroufám říci, zda se herních grafik Intel letos skutečně dočkáme. Dávám tomu šanci přinejlepším 50:50. Nějaká samostatná malá GPU Intel ale budou, ovšem jen v mobilních PC, tedy na OEM trhu.
AMD bude pokračovat v roce 2021 s X570/B550/A520 a TRX40 (+TRX80) platformami. Očekávejte jen dílčí nové modely či revize desek. Nicméně je právě možné, že letos uvidíme první AM5 desky s DDR5 podporou atd. To by tedy měla být hlavní novinka (pokud se potvrdí očekávání o tom, co je platforma WARHOL). Ale počkat si na to budeme muset až na závěr roku. Očekávám pak další propracování funkcí včetně velmi zajímavých AMD Smart Memory Access a Direct Storage.
To Intel má mnohem více co napravovat. Trestuhodná absence PCIe 4.0 podpory bude snad konečně částečně vyřešena s nástupem Z590 a ROCKET LAKE procesorů. Technicky je tu i kompatibilita se Z490. A vůbec Z590 desky by se mohly objevit na trhu dříve, než ROCKET LAKE procesory, které reálně dorazí až v dubnu. Kromě Z590 vyrazí na trh i B560, H570 atd. Novinkou má být možnost taktování, ale jen pamětí na nižších čipsetech. Jak víte, Intel prakticky nedokáže konkurovat B550 čipsetu AMD, který umožňuje plné taktování CPU i pamětí stejně jako X570. Intel tyto možnosti nabízí jen u Z verzí a některých CPU. Bohužel pokud vyhlížíte nástupce high end a X299 platformy, tak můžete přestat. Nic se nechystá. Intel nedokáže technologicky dnes s AMD soupeřit v nejvyšším segmentu.
Zastavilo se výrazné rychlé zlevňování SSD, ale mírně bude samozřejmě pokračovat i nadále. I když spíše uvidíme růst kapacit za dostupnější ceny. PCIe 4.0 NVMe SSD budou standardem, své novinky chystá a uvede každý výrobce i v cenově dostupnějších segmentech. Takže rychlosti kolem 4000 – 5000MB/s nebudou nic neobvyklého. A hlavně díky technologiím jako DirectX Storage, mohou znamenat výrazný praktický přínos. Dosud vývojáři her a dalších aplikací s SSD prakticky nepočítali.
V případě pevných disků míříme letos na 20TB+ varianty. Samozřejmě prodeje klasických HDD se propadají a propadat budou. 3,5“ velkokapacitní verze jsou ale nenahraditelné, a tak se bude pozornost soustředit hlavně na ně. Mimochodem, na scénu se vrací i pásky, co by ukládací zařízení ;).
Rok 2020 byl opravdu skvělý v této oblasti. Viděli jsme mnoho velmi povedených funkčních designů a novinek a rok 2021 bude v tomto trendu pokračovat. Už teď máme v redakci několik nových produktů, které vám brzy budeme moci ukázat. A další jsou na cestě. Někteří výrobci, kteří příliš neaktualizovali svou nabídku v roce 2020 (hlavně kvůli neřešitelným potížím s výrobou a dopravou a tím způsobenými zpožděními) chystají v letošním roce zásadní novinky. Bohužel problém pro produkty jako jsou právě skříně, zdroje a některé chladiče, zůstává situace s dopravou. Ta výrazně zdražila a je kapacitně omezená a u tohoto zůstane nějakou dobu. Bohužel produkty jako skříně a zdroje jsou objemově velké a těžké, s nízkou hodnotou a s nízkými maržemi, takže doprava je takový problém, že některé věci se jednoduše dopravovat dnes moc nevyplatí. Jsou výrobci, kteří na to trpí více, než jiní.
I některé periferie jsou zasaženy problémy s přepravou, ale také kapacitou výroby, kdy prostě ty nebyly dimenzovány na skokově výrazně větší zájem zákazníků. Většina výrobců tak bude řešit hlavně tohle a jinak budou pokračovat trendy. Obecně výběr mezi kvalitními i cenově dostupnými klávesnicemi apod. je a bude vynikající. Ve větší vývoj doufám na poli sluchátek, kde jsou přeci jen stále velké rezervy u střední třídy. Pokud jde o monitory, vysokofrekvenční 4K jsou na cestě, ale to je tak asi jediná zajímavost. Nic moc dalšího letos nečekám a vlastně nic moc jiného na trhu dnes nechybí. VR apod. zůstanou na okraji zájmu, dokud se nevyřeší problém nebezpečného pohybu hráče po místnosti, když ten set nosí. No a všechno bude mít RGB … :).
Možná si někteří všimli, že mobilní telefony byly jedním z největších průšvihů v roce 2021. Prodeje se propadly. Zájem klesl hlavně o ty drahé TOP verze. A to proto, že mnozí lidi zjistili, že je vlastně nepotřebují, nebo jsou doslova úplně k ničemu, když potřebujete udělat skutečnou práci. Proslýchá se tak, že řada výrobců výrazně proseká svou nabídku v horních cenových hladinách. Jinak samozřejmě vývoj pojede dál. Přituhuje obecně na poli ARM samotného, kde nejdůležitější bude, aby se zabránilo společnosti NVIDIA v převzetí ARM a tedy zničení jeho nezávislosti. Šance jsou stále slušné.
- Hry, Herní služby a streamování
Rok 2020 ukázal v plné nahotě, že kdo z provozovatelů zaváhal s nástupem digitálních služeb a streamování, ať her nebo filmů, bude mít problém to dohnat. Každopádně jak se ukázalo, pustit do streamování i nejnovější filmy, není žádný problém, chce to jen chtít. Velký vývoj prodělaly také herní služby, kde asi největší zprávou roku bylo převzetí BETHESDA společností Microsoft a tím tedy výrazné posílení už tak jednoznačně nejlepší herní služby na trhu Xbox Game Pass.
Tento trend bude určitě pokračovat. Výrazně se také zlepšuje použitelnost streamování her, ve smyslu využívání vzdáleného výkonu. Opět Microsoft v tom bude mít velký zájem. Na poli her pak očekáváme první generaci next GEN her optimalizovaných pro RYZEN + RDNA + využití PCIe 4.0 SSD (tedy novou platformu konzolí) atd. Jinými slovy jeden z největších technologických skoků za poslední roky, což by mělo mít přímo vliv na určité herní prvky a design her jako takových. Už bylo na čase …
A co nás čeká přímo na DDWorld.cz?
|