Strana 4 z 9
- Grafické karty ATI a NVIDIA v roce 2010
V roce 2010 došlo k jedné velmi důležité události, která však reálně nemá žádný dopad. Po vlastní společnost ATI, která zcela zanikla po sloučení s AMD, mizí z mapy světa i logo a název ATI. Rozloučení to však bylo více než důstojné. ATI Radeon HD 5000 je poslední generací grafických karet ATI a jako takové zaznamenaly úspěch mnohem větší, než si kdo dokázal představit. AMD u nové řady HD 6000 už ale nasadila název AMD Radeon a logo ATI s prvními lednovými Catalyst ovladači zmizí i ze všeho ostatního. Rok 2010 je tedy definitivní sbohem ATI.
Pro AMD dopadl rok 2010 nad očekávání skvěle. Q1 měla na poli DX11 grafik sama pro sebe. GTX 400 modely konkurence ale až do uvedení GTX 460 žádnou výraznější konkurenci neznamenaly. Až do konce roku už se na tom nic nezměnilo. AMD ovládlo první generaci DX11 grafik s minimálně 85% podílem.
Nakonec jsme se nedočkali modelů jako HD 5790/5890/5990, místo toho přišla taková půlgenerace HD 6000. Ta bohužel není tím, čím měla být, protože 32nm proces byl zrušen a AMD si muselo vystačit se 40nm. Nicméně HD 6800 se na konci roku staly nejpopulárnějšími grafikami a spolu s HD 6900 technologicky dominují. Jejich čipy jsou menší, efektivnější než čipy konkurence, vyráběné ve stejných továrnách.
AMD více než splnilo všechny své cíle, které před začátkem roku 2010 mělo. Rozhodně si ani ve snu nepředstavovalo, že by její celkový podíl na grafickém trhu překonal podíl NVIDIA. Stalo se. Dokonce vůči NVIDIA dosáhlo na poli diskrétních grafik obecně podílu 51:49%. Na nejdůležitějším mobilním diskrétním trhu pak AMD získalo neuvěřitelných 65% trhu. V situaci, kdy pravidla hry určuje TSMC a kvalita a technologie čipů jednotlivých výrobců nehraje roli, protože jeden nemůže vyrobit výrazně více než druhý (nemá kde), jsme opravdu takový úspěch AMD nikdo nečekal. AMD to navíc doplnila vynikající prací na ovladačích, které dostala dokonce do STEAMu. Spokojenost zní i z tábore OpenSource, protože AMD uvolnila potřebnou dokumentaci a ovladače pro Linux apod. jsou stále lepší a lepší. Celkově nelze AMD na poli grafik za rok 2010 vlastně co výrazně vytknout, snad jen, že HD 5970 se dočká nástupce až v roce 2011, což ale reálně trápí velmi malé procento lidí, kupující grafiky.
Po blamáži s ukazováním nefunkčních atrap nových grafik, kterou NVIDIA kontrovala vůči HD 5800 na konci loňského roku, se první generace FERMI příliš nepovedla. NVIDIA o problémech věděla, ale marketing se samozřejmě snažil věci líčit jinak. Faktem je, že GTX 470/480 které se reálně na trh objevily a v dubnu, byly jako spotřební grafické karty tragické a neexistoval rozumný důvod, proč si je koupit místo HD 5800/5900 modelů konkurence. Přesně jak jsem já říkal už v listopadu 2009, objevily se GTX 470/480 až v dubnu. Mainstream jsem předpovídal někdy na prázdniny a tak se také stalo. Dorazila GTX 460, která obraz FERMI v očích běžných uživatelů notně vylepšila. Ne že by to byla nějak zvlášť povedená grafika, spíše se trefila (schválně) do mezery, kterou AMD nechalo na trhu a hlavně to byla skutečně první cenově dostupná a zajímavá FERMI grafika. Nic jiného za 200 dolarů vlastně kromě GTX 460 nebylo. Nicméně to, že GTX 460 není nijak zvlášť povedená, zejména proto, že její velké jádro se pro cenový segment pod 200 dolarů nehodí, ukázalo až uvedení HD 6800, které proběhlo jen 4 měsíce po uvedení GTX 460 a mezitím musela NVIDIA několikrát snižovat cenu těch karet. To se u úspěšného a povedeného produktu nestává, například konkurenční AMD nemuselo vlastně na ceny HD 5800 sáhnout od jejich uvedení před rokem. Před GTX 460 se na trhu objevil ještě model GTX 465 díky kterému NVIDIA musela, ať už chtěla nebo ne, po přejmenování grafik s novou revizí čipů GF100 po názvosloví řady G500.
Na konci roku se tak objevily GTX 570/580, které konečně nesou čip GF100 v podobě, v jaké byl plánován a jsou to přesně ty grafiky, které nám NVIDIA na konci roku 2009 slibovala. Jenže je o rok více a konkurence je zase o něco dál, i když ne o moc. Po stránce výkonu je to vyrovnané, ale v ostatních ohledech …. G500 a FERMI zůstávají neefektivní a na pole spotřebních herních grafik se moc nehodí. NVIDIA si ale FERMI představovala hlavně na profi trhu, kde jasně vládne. Ostatně šéf vývoje GPU u NVIDIA je vědec a proto jsou grafiky NV takové, jaké jsou. NVIDIA navíc přišla definitivně i o čipsety a integrované grafiky, obojí letos přestala oficiálně vyvíjet i vyrábět.
NVIDIA se také příliš nepovedl rok 2010 po stránce PhysX, kdy ji opustil jeden z tvůrců PhysX a přešel ke konkurenčnímu AMD. PhysX navíc jako takový v roce 2010 vůbec nic neukázal, snad jen v MAFIA2 ukazoval, jak je zbytečně některé věci dělat fyzikou a přes GPU. V jiných hrách bylo účelnější fyziky, která navíc byla jen skriptovaná, vidět mnohem více. NVIDIA také zaznamenala několik kiksů se svými ovladači, kdy dokonce jednu verzi stahovala, protože uživatelům grafik se zastavilo automatické ovládání ventilátoru a některé grafiky se tak upekly. Na konci roku se navíc objevily zástupy majitelů GTX 460, které mají se svými grafikami vážné funkční potíže. Celkově rok 2010 bude rokem, na který by NVIDIA asi nejraději zapomněla a konkurence ji s výjimkou profesionálního trhu, kterému zase ale NV podle mě obětovala vše ostatní, porazila na všech frontách. Nemyslím si, ale že by to bylo nutně špatně, čas od času je dobré spadnout z piedestalu, ale musí si to člověk uvědomit. Bohužel NVIDIA nemá v roce 2010 moc nadějí svou situaci vylepšit, protože některé věci prostě nemůže ovlivnit.
Před rokem jsem říkal, že rok 2010 bude rokem upevňování pozic AMD a Intelu, co by plnohodnotných platforem. A to se přesně stalo. NVIDIA definitivně přišla o čipsety a integrované grafiky, což oficiálně potvrdila až před pár měsíci. Uzavírání platforem AMD a Intel, které začalo poté, co AMD koupilo ATI, se v roce 2010 výrazně zrychlilo a na NVIDIA prostě nezbylo místo. Obecně se ale vědělo, že až rok 2011 bude pro APU čipy (tedy CPU+GPU na jediném křemíku) tím hlavním.
Za očekáváním zůstal HPC segment a nasazení grafik. Kromě jednoho či dvou významnějších počinů se zatím grafiky v tomto segmentu nijak zvlášť neprosazují, ačkoliv ukazují svou sílu. Osobně mám rozporuplné dojmy z GPGPU, kde snad všichni s výjimkou NVIDIA spoléhají na standardy DirectCompute nebo OpenCL, ale jediná NVIDIA pro GPGPU skutečně něco ve velkém dělá, bohužel ale jen na svém vlastním písečku CUDA. CUDA sice nemá k využití OpenCL daleko, ale NVIDIA o to moc nestojí, protože v případě použití OpenCL by daná aplikace jela i všude jinde. CUDA ačkoliv je jasně nejvíce vidět ze všech GPGPU prostředí a funguje všude možně, díky tomu, jak ji NV všude tlačí, však začíná být přítěží pro rozšíření skutečných standardů. Změnit by to mohly zásadně dvě věci – AMD (také ve spolupráci s Apple) se chytí za nos a začnou dělat více humbuku kolem OpenCL. Hlavně ale musí přijít Intel, prásknout do stolu a OpenCL prostě podporovat ve velkém a všude. Pak nebude mít NV jinou možnost, než přejít v CUDA na OpenCL a pak už nás dále nemusí CUDA ani jiné prostředí zajímat. Nicméně abychom nebyl tak negativní, v roce 2010 se obecně grafiky těšili dobrému výpočetnímu využití i v běžných aplikacích a hlavně uživatel není omezený na jednu značku, protože většina výrobců SW nejsou idioti a nebudou se omezovat na technologie jednoho výrobce a dělat problémy uživatelům a potenciálním zákazníkům. Třeba na stříhání a práci s videem je použití čehokoliv jiného, než GPU, prostě nemyslitelné.
Celkově na grafickém trhu nadále vládne Intel, který svou pozici ještě posiluje a posílí. Dnes už má 55% trhu s GPU. Za ním je nakonec už letos trochu překvapivě AMD, které si pozici udrží díky integrovaným grafikám v CPU, NVIDIA pak už bude muset spoléhat jen na diskrétní grafiky, kdy navíc přijde o segment low end grafik, které vyřadí ze hry výkonné integrované GPU v procesorech Intel a AMD. V tomto ohledu tedy rok 2010 až tak nečekaně nedopadl. Snad jen nástup DX11 je rychlejší a zajímavější, než jsme si představovali a v současné situaci (zastaralé herní konzole vs PC) vůbec mohli doufat. Rozhodně ani v nejmenším nepřipomíná nástup DX10 …
Podívejme se na ostatní IT technologie
|