Strana 6 z 9
- Internet a technologické trendy
Rok 2010 je rokem Facebooku a sociálních sítí. To je nezpochybnitelné. Facebook je fenomén, přitom v zásadě nejde o nic tak nového ani světoborného. Ale to už tak u zajímavých věcí bývá. Nejjednodušší věci prostě fungují nejlépe. Facebook je vlastně jen velké diskusní fórum s mnoha komunitními funkcemi s jednouché podobě pro celý svět. Úspěch, který zaznamenal, se však těžko dá s něčím srovnávat.
Osobně si myslím, že podobné síti patří budoucnost, ale ne určitě v té samé podobě, v jaké se Facebook nachází. Zejména musí chránit uživatele a to hlavně uživatele před jimi samotnými. To dnes Facebook nedělá a jako takový je tak pro většinu populace naopak kontraproduktivní. Mluvím zejména o ochraně soukromí a důsledcích. Nemyslím si však, že by Facebook měl být jen nějaký módní výstřelek.
Na poli hlavních trendů a internetu nás asi nejvíce všechny děsí lobbing vydavatelských firem a rádoby autorských svazů, kteří podplácejí politiky, aby jim na objednávku schválili potlačení občanských svobod a práv. Výsledkem je dohoda ACTA, jejíž projednávání už samo o sobě bylo porušením snad úplně všech demokratických veřejných principů. Podle které by dokonce měly být přípustné i prohlídky disků a záznamových zařízení na hranicích, zdali máte všechen multimediální obsah legální. O odstřihávání stahovačů od internetu už se zase tak moc nemluví, i když stále to mnohé vlády myslí vážně, i když se to dá v praxi těžko vymoci. Celkově je jasné, že si zkrátka vydavatelské společnosti nedokáží poradit s internetem a online distribucí a snaží se zůstat u modelů z minulého století, kdy vydavatel bral v podstatě všechen zisk a měl kontrolu a diktoval podmínky. Pro vydavatele stále není zákazník partner, je to jen otrok.
Digitální distribuce je ale také jeden z fenoménů roku 2010. A to nejen na poli PC, které je hlavní herní platforma a byla záměrně znevýhodňováno ve statistikách, protože neexistují statistiky online prodejů her. Spočítat krabice je prostě asi jednodušší. Během roku 2010 ale pod tlakem, kvůli snížení příjmů herního průmyslu, museli společnosti přiznat, že PC platforma na tom není zdaleka tak špatně, jak to může vypadat a protože digitálně se na PC prodá podle všeho mnohem více her než v krabicích, je PC důležitou platformou. Nicméně digitální distribuci rozhýbal právě takový Apple iPAD a také SmartPhone, kde ani jiný distribuční model SW a her neexistuje. Díky bohu za to. Stahování už tak nebude jen noční můrou a vydavatelé chtě nechtě budou muset změnit politiku.
Takže pojďme ten rok 2010 uzavřít.
|