Technologické bilancování 2010 – nejlepší i nejhorší trendy, produkty a události v IT za rok 2010 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Friday, 31 December 2010
Přejít na obsah
Technologické bilancování 2010 – nejlepší i nejhorší trendy, produkty a události v IT za rok 2010
Rok 2010 na poli procesorů
NVIDIA, ARM, VIA a platformy obecně v roce 2010
Grafické karty ATI a NVIDIA v roce 2010
Tablety, mobilní PC a ostatní IT technologie
Internet a technologické trendy
TOP7 toho, co se nám v roce 2010 nelíbilo
TOP7 toho, co se nám v roce 2010 líbilo
Závěrem

 

 

  • TOP 7 toho, co se nám v roce 2010 nelíbilo …

Na závěr bych se tedy zmínil o několika konkrétních věcech, které se nám v redakci nejvíce líbili, nebo nelíbili, či nás jinak zaujali. Začněme tím, co se nám nelíbilo …

  • Grafické karty NVIDIA GeFroce 400

 Jediným (který na trhu hraje nějakou větší roli díky většímu množství) grafickým modelem, který se letos NVIDIA relativně povedl, a nad kterým stojí (stálo) nejen zauvažovat o koupi, byly GTX 460 grafiky. Všechny ostatní G400 desktopové a mobilní grafiky jsou naprostým přehmatem. Prvním problémem je, že přišly pozdě. Druhým problémem je, že až do GF500 modelů vlastně FERMI nefungovalo, jak mělo. Třetím problémem je, že konkurence potřebuje ke stejnému grafickému výkonu čip o 1/3 menší a to je vyrábí stejná továrna stejným způsobem. Konkrétně pak GTX 480/470 přišly pozdě a ve stavu, kdy nefungovaly, jak měly, a v podstatě nebyl jediný rozumný důvod, proč o nich vůbec uvažovat, jako spotřební herní grafiky jsou to jedny z nejhorších nových modelů v historii NVIDIA.

 Aby toho nebylo málo, přišla NVIDIA s naprosto děsnými modely GTX 465 a hlavně mobilní GTX480M, na které nebylo mobilní vůbec nic, protože se do normálního mobilního PC nedala osadit. Nemluvě o tom, že více než 3x levnější grafika konkurence (HD 5870M) byla jen o 10% pomalejší při poloviční spotřebě. Jestli tohle není FAIL, tak fakt nevím. NVIDIA ale nedokázala s G400 uspět ani v nižším segmentu. Celých 9 měsíců po vydání grafiky Radeon HD 5700 dorazila konkurenční GTS 450, která má větší jádro, vyšší spotřebu a nižší výkon. Opravdu jsme si při 9 měsíčním zpoždění slibovali něco více. Grafické karty NVIDIA GF400 se opravdu moc nepovedly a výsledkem pro NVIDIA je, že z grafického leadera, který si troufne i na Intel, jak se NV ještě nedávno chvástala, je ten třetí vzadu … NVIDIA tedy má co napravovat, ale možnost bude mít až na 28nm v roce 2012.

  • SmartBooky

V roce 2010 se jich mělo představit poměrně dost. Nakonec jich dorazilo jen pár a jeden jsme měli na testy. Diplomaticky řečeno, nepřinesl naprosto nic, co jsme čekali, tedy s výjimkou opravdu muší váhy. Od SmartBooku jsme čekali díky ARM platformě nízkou cenu, výdrž na baterie v řádu desítek hodin a jednoduché a bezproblémové používání. To co přišlo, snad nemohlo být našim očekáváním dál. Cena malého SmartBooku s velikostí běžného Netbooku je stejná, jako u luxusních netbooků. Výdrž na baterie mizerná a netbooky to hravě překonají a použitelnost ve skrze žádná. Tedy ne se stávajícím Androidem, který na podobné zařízení prostě není stavěný. S Linuxem by to možná šlo, ale to není to, co jsme čekali. Celkově jsme od SmartBooku čekali v roce 2010 dost, ale realita je zatím opravdu tristní …

  • 3D s aktivními brýlemi

Viděl jsem, vyzkoušel snad na všechny způsoby, ale řeknu na rovinu, je to k ničemu. 3D s aktivními brýlemi je na první dojem pěkné, ale pak se začnou projevovat nedostatky a tím nejzásadnějším je omezená doba používání, po čemž následuje únava a vyřazení uživatele z provozu na několik dalších hodin. Někteří to nejsou schopni používat vůbec. Vysoká cena za 3D efekt a to nemluvím o ceně. 3D s brýlemi je zastaralý a nefunkční koncept. Dobrý je maximálně do kina, za pořízení domů ale v pravdě nestojí. Naprostá šílenost je to používat na normální TV pořady nebo hraní her. Mohu vám říci, že takové sportovní utkání sledované ve 3D je naprostý vyšťavovač a vjemový zmatek, ze kterého se nejednomu pozorovateli udělá i špatně od žaludku. Opravdu se na to nedá dívat a 3D s aktivními brýlemi opravdu ne. Na druhou stranu viděli jsme letos i několik pokusů o 3D bez brýlí a nevypadalo to zle. Nicméně osobně si myslím, že budoucnost jsou jedině prostorové hologramy. 3D na ploché obrazovce je pasé.

  • Přístup vydavatele k MAFIA2 a DLC a PhysX

MAFIA2 a PhysX můžeme vzít najednou. Obě věci nás docela dost zklamaly. MAFIA2 není špatná hra, ale zdaleka nedosahuje toho, čeho měla, avšak o hře samotné to není a ta není až tak špatná. Horší je ten naprosto úděsný přístup, který 2K zvolilo v její distribuci a podobě. Je na ní vidět snaha vydavatelství vydělat za každou cenu na DLC, takže prostě před vydáním hru vykradli a oholili až na kost a prodávají ji za plnou cenu. K této ohlodané kosti pak nabízejí k zakoupení zpátky to, co tam bylo původně a co samostatně stojí víceméně za starou belu. Je to opravdu hrozný příklad nenažranosti a naprosté překroucení původního smyslu DLC, které měly motivovat hráče k nákupu originálních her. Vydavatelství 2K s MAFIA2 z celé myšlenky DLC udělalo frašku.

U MAFIA2 ještě zůstaneme, protože v ní se objevila GPU fyzika PhysX. Je to vlastně jediný významná hra, kde se PhysX letos ve větším významu objevilo a výsledek je dost tristní. Od herní fyziky očekáváme hlavně destrukční prostředí, to však MAFIA2 vlastně postrádá a tak jsme se dočkali v podstatě nezničitelném prostředí, fyzikálních simulací oblečení, kouře, odlétajících trosek ve zcela nerealistickém množství. Všechno se to ale krásně dalo udělat jednoduše a hlavně s minimální HW náročností skripty, a vypadalo by to ve výsledku úplně stejně. MAFIA2 ukázala PhysX a herní fyziku tak, jak to přesně nemá vypadat a dala zapravdu těm, kteří tvrdí, že PhysX je pro NVIDIA jen marketingový nástroj. Vzhledem k tomu, že krátce na to odešel z NVIDIA i původní tvůrce PhysX (a přešel k AMD), je otázka, co s PhysX bude dál. Pokud bychom měli soudit podle toho, co předvedl tento systém v roce 2010, tak zaklapneme víko rakve a zakopeme ji pod křížek s nápisem R.I.P.. Osobně bych ale dodat toto, vzhledem ke konstrukci a určení samotných čipů a oblasti kam se celá NVIDIA ubírá, lze se vůbec divit tomu, co PhysX ve hrách v roce 2010 předvedlo? Těžko, koho v profi oblasti zajímá herní fyzika …

  • Snahy o omezení práv a svobod a uplácení politiků vydavateli

Za naprosto bezprecedentní vnímáme snahy o omezení práv a svobod všech uživatelů a zákazníků, o které se snaží ACTA a podobné dohody mezi vydavateli, kteří uplácení politiky, aby jim zákony protlačili. Místo toho aby se vydavatelé snažili vyrovnat se s nástupem digitální distribuce a udělali stahování přístupné a ceny férové, snaží se udržet věci ve stavu 80tých let minulého století. Boj sice vyhrát nemohou, ale život nám znepříjemnit chtějí. Autor má dostat spravedlivou odměnu za své dílo zákazník má za své peníze dostat pořádný produkt, jak do toho zapadá vydavatel v době digitální distribuce, je otázka.

  • Herní konzole Xbox360 a PS3 a zdržování herního a technologického vývoje

5 let neaktuální telefon si nikdo jako nový koupit nepůjde. 5 let neaktuální PC si také nikdo nový koupit nepoletí. 5 let staré konzole se prodávají po milionech a jsou údajně hlavní herní platformou. Výsledkem je upadající kvalitativní úroveň her a brzda technologického vývoje. Přitom hru v detailech a rozlišení, ve které to zvládnou současné herní konzole, zvládne několik let starý, průměrný PC, který toho umí několikrát víc. Neustálé zveličování prodejů her na konzole vzalo za své, když se letos zjistilo, že všechny statistiky prodejů her jsou k ničemu, protože na PC dominuje digitální prodej, který tvoří minimálně polovinu prodejů her, ale protože nikdo nemá skutečná čísla, do statistik se neuváděl. Začalo se s tím, až když v první polovině roku šel konzolový trh rapidně dolů a vydavatelé potřebovali ukazovat vyšší čísla. Konzole Xbox360 a PS3 jsou jen pračka na peníze, umělá marketingová herní platforma, bez které bychom se krásně obešli, a rok 2010 to ukázal v plné nahotě. Bohužel zastaralé jednoúčelové krabice Xbox360 a PS3 s předraženými hrami tu budou strašit ještě minimálně celý rok 2011.  

  • Facebook

Ano, Facebook je fenomén roku, přesto ho vnímáme spíše negativně. Nepřišli jsme mu na chuť. V redakce je nás několik, přesto nikdo z nás Facebook aktivně nevyužívá a nemáme ho moc rádi. Chápeme jej jako nutné zlo a to rozhodně není věc, kterou bychom o dobré technologie čekávali. Vadí nám zejména zacházení se soukromými daty, nedostatečná ochrana uživatelé před jimi samotnými a fakt, že někteří jsou schopni u něj promarnit život a čas pouhým vyměňováním Statusů a psaním: „co děláš, nic“, „sedím na Facebooku“. Ačkoliv obecně věříme, že podobná velká síť má budoucnost a je budoucností, Facebook je její velmi ranou podobou a uběhne ještě hodně vody, než se budoucností stane. Rozhodně mu ale nebereme to, že dokázal v roce 2010 zaujmout.

 



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 478x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 316x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 872x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6