Strana 8 z 9
- TOP 7 toho, co se nám v roce 2010 líbilo ...
A teď o tom, co se nám naopak líbilo …
- Notebooky za 20 000 a ACER TimelineX
Obecně musím říci, že kvalitativní skok, který udělaly notebooky mezi 15 000 – 20 000 je značný. Už na začátku roku se objevil jeden, který vlastně definuje, co by člověk od mobilního PC chtěl a který je právem označován asi za nejlepší mobilní PC roku. Mluvím o ACER TimelineX 5820G. 15,6“ šasi v ultratenkém designu s hliníkovým víkem, plnohodnotnou klávesnicí a se skvělým výkonem, který mu zajišťuje kombinace Core i5 procesory s integrovanou grafikou a přídavnou ATI HD 5650.
K tomu tam máte 640GB disk, 4GB paměti a to všechno vydrží na baterie 8-10 hodin a stojí to 20 000 korun. Co více od mobilního PC vůbec žádat? V roce 2010 se nám tenhle stroj za tyhle peníze líbil opravdu hodně, i když objevilo se i několik dalších zajímavých strojů, například herní ASUS G73, který v nádherném funkčním designu skloubil výkon Core i7 CPU s HD 5870M a ohromil výkonem. Pak to ještě korunoval cenou, protože stál kolem 35 000 korun včetně DPH. Jak říkám, mobilní PC nás v roce 2010 skutečně překvapily, kolik jsme toho měli a za jak málo …
Mnozí z nás v roce 2010 přešli na Android u svých SmartPhone a musíme říci, že za tak krátkou dobu urazil tento systém obrovský kus cesty. Jako takový je jediný, který nejen dokáže konkurovat, ale i překonat Apple jako platformu. Google se opravdu hodně snaží a každá verze je vylepšením. Škoda jen, že výrobcům telefonů trvá aktualizace jejich přístrojů tak neuvěřitelně dlouho. Na druhou stranu mnozí také zůstáváme u starých Windows Mobile, protože nám nové systémy přijdou poněkud strohé a hloupé. Možná je to jen otázka zvyku, nicméně asi je to nutné, protože jinak by SmartPhone mnoho běžných uživatelů vlastně nemohlo používat. S napětí očekáváme Android 3.0 a osobně si myslím, že je to odrazový můstek proto, aby Android reálně zaútočil i na doménu Windows, tedy samotné PC a to zejména prostřednictvím mobilních PC v horizontu 2-3 let.
Pokud byste před rokem tvrdili, že AMD bude mít celý rok 2010 nejvýkonnější grafickou kartu na světě a na poli DX11 bude dominovat s téměř 90% podílem, pošlu vás rovnou do blázince. Rok se s rokem sešel a ono se to skutečně stalo. Když řeknu, že zíráme, je to málo. Nicméně AMD celý rok skutečně pracovalo a to nejen na grafikách, ale i na ovladačích a CrossFire a řeknu to na rovinu, nikdy nebyly ovladače AMD pro Win i Linux v lepším stavu, nemluvě o fungování CF, které mnohde škáluje se 100% účinností! Pokud jde o grafiky, zejména grafické karty HD 5700, jejichž jádra jsou i základem pro mobilní HD 5800M, jsou opravdu nejlepší grafické karty roku.
Řada HD 5700 má sama o sobě přes 31% podíl mezi DX11 grafikami, za ní je s 30% HD 5800. HD 5700 se nám ale líbí proto, že miniaturní čip má jen 186mm2, karta sama má jen 128bit sběrnici a spotřeba je kolem 100W, přesto zvládne všechny hry bez problémů na vysoké detaily a stojí kolem 100-150 dolarů. Konkurence ani po roce nemá nic, co by se jí vyrovnalo, nabízí jen ve všech ohledech horší alternativu, která navíc přišla 9 měsíců poté. Radeon HD 5750/5770 jsou podle nás zaslouženě nejlepší grafické karty roku, i když HD 6800 jsou v mnoha ohledech ještě lepší, ale přeci jen přišly až v závěru roku, takže jejich čas teprve nastane.
Pro mě osobně objev roku jak na hry, tak na práci a technologie, která měla letos na mé užívání a vnímání práce a hraní na PC největší vliv. Ano, 3 monitory na jednom PC jsou stará věc, ale na jedné grafice a s herním využitím, to konečně dostalo smysl až letos. Až poté, co jsem na začátku roku přešel na Eyefinity, jsem si neuvědomoval, o co při hraní her na jediném monitoru přicházíme a že je to vlastně kravina. Je to stejné, jako kdybyste měly klapky na očích, co mají tažní koně a normálně s tím chodili po ulici. Eyefinity prostě ve hrách rozšiřuje zorné pole, tak jak to má ve skutečnosti být. Navíc to není použitelné jen pro hry, ale i pro práci, kdy se prostě velká plocha hodí. V redakci jsme 3 monitorům zcela propadli a do konce roku už má většina členů naší redakce Eyefinity systém doma a nákaza se šíří dál :).
Přitom jde o naprosto jednoduchou, vlastně nikterak novou technologii. Přesto do vnímání her a zážitku s hraní i ergonomie při práci u PC, přinesla letos zdaleka nejvíce (dokonce funguje i ve 3D, ale samo 3D nás nijak neohromilo). A na vše vám u AMD stačí jediná grafická karta. Samozřejmě že se najdou i odpůrci, kteří mi ale přijdou jak církev za středověku, kdy odmítali, že se Země točí kolem Slunce. Teď pro změnu tvrdí, že periferní vidění je vlastně blbost. Fajn, takže pánové, nasadit klapky na oči a vzhůru do běžného světa. Periferní vidění je přeci blbost? Mnoho lidí má dva monitory, pořízením třetího jen získají a to nejen pro hraní, ale i pro běžnou práci na PC. Pokud ale myslíte hraní na PC vážně a chcete si hru opravdu užít, tak si tři monitory pořiďte, stojí to za to a vidíte tak přesně to, co byste vidět měli a nekoukáte se na hru klíčovou dírkou. Eyefinity je přesně technologie, kterou máme rádi - jednoduchá, vlastně i docela stará věc, která prostě snadno funguje a má, velký přínos.
- Intel Core i7-980X a AMD Phenom II X6 a optimalizace SW na vícejádrové CPU
Výrobci Intel a AMD nás potěšili šestijádrovými procesory. Intel jako první a to modelem, který se jasně ujal pozice nejvýkonnějšího desktopového CPU. Intel navíc díky dalším aktivitám (má i 48jádrový procesory pro výzkumy a vývojáře), stojí za tím, že se softwarový vývojáři konečně začali optimalizací pro vícejádrová CPU zabývat. Dokonce i hry dnes mají běžně optimalizaci pro 4 jádra, některé i pro více jader. AMD ale asi zájemce o vícejádrové CPU potěšilo ještě více. Uvedlo totiž Phenom II X6 procesory, které sice ve špičkovém výkonu nemohou s Core i7-980X soupeřit, ale stojí 4x méně a v optimalizovaných aplikacích jsou to jedny z nejvýkonnějších CPU na trhu, takže samozřejmě na desktopu byl o ně zájem velmi slušný. Celkově ale desktop dnes tvoří jen 30% trhu, takž nemá smysl vliv desktopu a rozhodně ani Phenom II X6 nebo Core i7 nějak přeceňovat. Ale protože jsme nadšenci do výkonu, jsou to pro nás povedené produkty a v roce 2010 se nám líbili.
Ačkoliv po HW stránce se nám iPAD zrovna moc nelíbí, protože si myslíme, že mu za ty peníze chybí docela dost věcí, sám za sebe musím říci, konečně. PAD vnímám jako jasný nástupce papíru, poznámkových bloků, diářů, knížek apod. Prostě zařízení, v podobě dotykové obrazovky, které si mohu nosit po bytě, do školy a tak a nahradí všechno papírové. PAD by měl být jen doplněk k PC a rozhodně se nemá stát tím hlavním pro konzumaci multimediálního obsahu, což se ale Apple snaží, aby byl. Nicméně iPAD je konečně první PAD, který jde alespoň směrem, kterým by se tyto zařízení měly vyvinout. A proto se nám v roce 2010 líbil.
- Microsoft Kinect a Intel WiDi
Vyřadit hmat, jako jeden z hlavních vjemů nám přišlo jako blbost a upřímně řečeno, pro hraní her to stále jako blbost považujeme. Z hlediska marketingu to chápeme, ale osobně nepovažuji Kinect za moc dobré a zajímavé herní zařízení. Bohužel MS jej tak začal prezentovat a až později jej uvede jako periferie i pro Windows. Jak už ale ukázaly uplynulé týdny, Kinect má jako technologie mnohem větší potenciál, co by multimediální ovladač. Ovšem ne v současném stavu s kamerou s nízkým rozlišením atd. Nicméně jako technologie je to unikátní a i když si myslíme, že na Xbox360 se plýtvá jejím potenciálem, právě ten potenciál oceňujeme.
Stejně tak se nám líbí i technologie WiDi, tedy bezdrátový přenos obrazu, díky čemuž už nemusíme tahat žádné kabely od PC k TV apod. Jako technologie opravdu slibné a rozšíří se to nepochybně i do všeho dalšího.
Závěrem ….
|