Strana 3 z 7
- Grafické karty - tradiční souboj Intelu, AMD a NV pokračuje
Pokud někde byl vidět i cítit výkonový a technologický posun, bylo to na poli grafických karet. Letošní rok by ve znamení 28nm novinek a asi jen málokdo nebude souhlasit, že rok 2012 byl na tomto poli rokem AMD a jeho Radeon HD 7000 GCN generace. O tom, že AMD všechny své konkurenty porazilo minimálně technologicky a výkonově na hlavu, svědčí celá řada faktů.
1, AMD dokázalo na jalovém, drahém a obtížně dostupném 28nm výrobním procesu TSMC uvést jako první velká GPU a to hned na nové architektuře. Dokázalo uvést celou mobilní i desktopovou generaci 28nm grafik dříve, než konkurence předvedla byť jediný model. Několikaměsíční náskok, který v některých segmentech je i přes půl roku by sám o sobě měl stačit jako argument.
2, Výkon zcela nové architektury GCN předčil všechna očekávání. Nemluvě o neuvěřitelném nárůstu výkonu přes ovladače, který meziročně činí v průměru napříč hrami kolem 15% a jsou i případy, kde je to ještě více! Radeon HD 7970 GHz je s přehledem nejvýkonnější jednojádrovou herní grafickou kartu a duální model HD 7990 pak nejvýkonnější dvoujádrovou a vůbec nejvýkonnější grafickou kartou.
3, Skvělý výkon a pokrok ale předvedly i integrované grafiky AMD v procesorech, kde na rozdíl od neintegrovaných karet vlastně nemají srovnatelné soupeře. Stejně ale musím podotknout, že být CPU část výkonnější, byl by výkon té integrované karty ještě lepší.
4, spolupráce s vývojáři her byla ze strany AMD rekordní a bude nadále pokračovat a mít svůj vliv na řadu věcí. Za to ovšem AMD vděčí i tomu, že ve všech hlavních nových konzolích (WiiU, XBOX a PS) bude čip AMD Radeon.
Přesto všechno je AMD i kandidátem na FAIL roku. Ačkoliv tomu možná někteří nebudou věřit, ale i přes ten několikaměsíční náskok, přes zjevnou technologickou výkonovou a navrch i cenovou převahu, AMD nedokázalo situace využít a přetavit to ve větší podíl na trhu, či výrazně větší prodeje. V čem je chyba? No v produktech to zjevně nebude. Snad jedinou dobrou zprávou pro AMD v této souvislosti je fakt, že GPU divize je v zisku. Pokud jde o celkové poměry na trhu, vzhledem k vývoji, kde jsou klasické low-endové grafiky nahrazovány těmi integrovanými v CPU Intel a AMD, padá celý grafický trh a klasické karty zaznamenaly velké úbytek.
Podílově je pak leaderem trhu stále s přehledem Intel se 60% trhu. Za ním je AMD s více než 21% a NV s 18%. Mezi neintegrovanými grafikami, tedy AMD a NV je to dnes 40% ku 60%, za což NV vděčí hlavně tomu, že AMD přecenilo integrované grafiky, či spíše schopnost své integrované grafiky a tedy i procesory dostat do běžných hlavně mobilních PC, jež tvoří dnes většinu trhu i odbytu grafik. AMD neudělalo 28nm low end, díky čemuž tratilo podílově, protože konkurence vesele své levné low endové grafiky udávala, i když ne vždy jsme jako zákazníci a uživatelé z kombinace integrovaná grafika a jen o málo lepší neintegrovaná grafika, nadšeni.
Obecně řečeno, pokud by o bytí a nebytí na trhu rozhodovaly jen produkty a jejich schopností, byla by na trhu situace o dost jiná. Stávající architektura KEPLER na GTX 600 se příliš nevydařila. Ačkoliv se NV dušovala, že se nebude opakovat situace s problémy a zpožděním nových grafik, stal se pravý opak. Zpoždění bylo obrovské a problémy s vývojem a 28nm procesem tak velké, že se plánovaný nástupce GTX 580 a velký čip GK100 vůbec na trhu neobjevil. Až na konci roku se jich pár dostalo do výpočetních karet TESLA K20X, ale pro běžný trh se ho nedočkáme. Obecně vzato až na duální model GTX 690, který jediný dokázal v době uvedení nabídnout výkon, který jsme tu od konkurence ještě v podobě jedné karty neměli, každá nová GTX 600 karta, která přišla na trh, nabízela výkon stejný, nebo spíše často nižší, než co už jsme ve formě HD 7000 grafik měli na trhu i několik měsíců. A nejhorší byla cena novinek, kdy AMD mělo již zvládnutou výrobu u TSMC a hlavně výrobci těch grafik zvládnutou výrobu grafik, takže ceny HD 7000 i přes vyšší výkon byly nižší než ceny konkurenčních GTX novinek. Asi nejabsurdnější panovala a panuje situace u GTX 680 modelů, který nemá ani herním natož výpočetním výkon na konkurenční HD 7970 GHz modely a přesto je i o několik tisíc dražší. Pokud bychom tedy hledali produktová zklamání, rozhodně bychom jich mohli jmenovat několik.
Přesto všechno můžeme být za vývoj na grafickém trhu a poli v roce 2012 rádi, protože tam alespoň nějaký viditelný vývoj byl a bylo o čem mluvit a co zkoumat.
Objektivně musíme ocenit odvahu a um společnosti AMD, která na nevyladěném, drahém, kapacitně velmi omezeném 28nm způsobu výroby u TSMC, dokázala nejen vyrobit, ale také uvést po všech stránkách povedený výkonný čip a následně tedy i grafiku. S velkým náskokem před konkurencí atd. Takže Radeon HD 7900 série je pro nás jedním z nejlepších počinů roku a myslím, že zaslouženě.
Nejpopulárnější grafikou roku, ale vzhledem k prodejům a oblíbenosti u největší části uživatelů bude z 28nm generace asi Radeon HD 7850 nebo Radeon HD 7770, u kterých lze jen těžko hledat vady na kráse.
Zpožděné uvádění, výkon stejný, nebo nižší než za stejnou cenu nabízela konkurence a v mnoha ohledech výkon podobný předchozím GTX 500 modelům. U mnoha GTX 600 grafik to rozhodně není na nějaké velké jásání a ačkoliv nejsou špatnými grafikami, prostě konkurence byla letos až nečekaně výrazně lepší. Přesto, i když by si to některé GTX 600 modely zasloužily, neúspěchem roku podle nás nejsou. Neúspěchem roku je počínání AMD, které s výrazně lepší nabídkou grafik dokázalo na trhu oslabit! Ba co více, některé kroky AMD už jsou vyloženě podivné. Z hlediska trhu sice skoro bezvýznamné, ale přesto uvedení-neuvedení duálního HD 7990 modelu, je jen jednou z ukázek, jak AMD nezvládá situaci ani za stavu, kdy má téměř bezkonkurenční produkty. Radeon HD 7990 AMD oficiálně neuvedlo, i když být měl a existuje nejen jako profesionální grafika, ale hlavně jako běžný produkt od několika výrobců grafik. Takže zatímco se řada firem chlubí bezvýznamnými benefity svých produktů, jako že jsou nejfialovější, nejmenší, nejužší apod., AMD je tak snad jedinou firmou na světě, která se ani nepochlubí tím, že má nejvýkonnější produkt na trhu. Tedy nejvýkonnější desktopovou grafiku a to ani několik měsíců poté, co se objeví na trhu hned od několika společností.
Upřímně řečeno celá věc nejen mě, ale i řadě novinářů začíná lézt silně na nervy (o to absurdnější je od některých udělování nálepek fandů AMD). Za situace, kdy funguje jen marketing jedné firmy a uživatelé jsou jím bombardováni, tak objektivní novinář musí uživatelům ukazovat, že ve skutečnosti jsou věci trochu jinak. Pokud by fungoval marketing AMD, nic takového by se nedělo, protože marketing druhé firmy by nemohl zacházet tak daleko a ani by neměl takovou účinnost, takže ukazování stejných objektivních faktů jako vám ukazujeme i nyní, by nebylo vnímáno jako nějaké nadržování a fandovství té společnosti, která žádný marketing v podstatě nemá. Přitom za stávající situace prostě DDWorld a řada dalších nedělá nic jiného, než objektivně informuje o produktech a jejich vlastnostech a srovnání. Toho zneužívají ti, kteří nějakou tu společnost jako novináři záměrně propagují, ale i další, kteří rozdávají nálepky. Chápeme sice a souhlasíme, že kvalitní produkt by se měl prodávat sám a měl by se obejít bez reklamy, ale síla reklamy a propagace je dnes taková, jaká je, takže to bez ní nejde. A pokud rok 2012 neukázal AMD, že mít kvalitní produkt bez kvalitní propagace a PR nejde, tak vážně nevím. Já a další novináři však PR AMD suplovat nebudeme, rozhodně si ale nenecháme dávat nálepky jen proto, že objektivně bez zkreslování a přikrášlování situace a ovlivnění jednou nebo druhou společností, informujeme tak jak se má, i když čtenáři jsou bombardováni PR a marketingem jedné firmy, protože u té druhé nefunguje. Novinář i DDWorld má samozřejmě za úkol objektivně informovat i za této situace, ale je to AMD, které nám to dělá těžké, ne konkurence, která jen využívá příležitosti. Informovat objektivně nadále budeme, ale stejně bych byl rád, kdyby AMD jako jeden ze svých produktů roku 2013, představilo i funkční PR/Marketingové oddělení a dělalo oponenta konkurenci a převzalo si i flame diskuse příznivců obou značek a nás z těchto věcí vynechalo.
Podívejme se na další oblast ...
|