Velké ohlédnutí 2012 - Co se povedlo a nepovedlo na poli PC, HW, IT a technologií obecně? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 31 December 2012
Přejít na obsah
Velké ohlédnutí 2012 - Co se povedlo a nepovedlo na poli PC, HW, IT a technologií obecně?
Procesory x86 a základní desky - tradiční duo Intel a AMD
Grafické karty - tradiční souboj Intelu, AMD a NV
HDD, RAM, SSD a ukládací technologie
Tablety, SmartPhone, ARM, Android, Apple a dal
technologické události roku 2012 hodné pozornosti - Boj o net!
Hodnocení roku 2012 a výhled do roku 2013

 

 

 

  • Hodnocení roku 2012 a výhled do roku 2013

V předchozích kapitolách jsme myslím připomněli a zhodnotili to zajímavé a důležité v roce 2012. Zbývá tedy pár slov závěrem.

Rok 2012 nás nepotěšil tolik, kolik jsme čekali. Je tu hned několik negativních trendů, které jsme pozorně rozebrali hlavně v první kapitole. Přesto si myslím, že mohlo být ještě hůře, protože nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. Na druhou stranu bylo celkem dost o čem mluvit a co zkoušet, takže jsme se rozhodně nenudili. Dozvěděli jsme se, jak velká je hloupost a nevychovanost lidí a kam jsou někteří schopní až zajít. Asi jste si všimli, že jsme vás neobtěžovali zprávami o konci světa, protože podobná blbost opravdu není hodna ani připomínky. Ostatně to, že si před lety někdo špatně vyložil kamenný kalendář, ve kterém by tak jako tak autor na jeho konci prostě jen vzal nový kámen, a někteří v tom viděli nějaký konec světa, samo svědčí o tom, že lidská blbost je bezbřehá. A že k ní přispívá určitý směr vývoje a určité technologie, je také čím dál více evidentní.

Rok 2013 bude rokem, kde se mnohé trendy roku 2012 budou pravděpodobně dále prohlubovat. Ostatně z finanční krize se nikdo nepoučil, kola ekonomiky stojící na zadlužené budoucnosti vyrábějící a produkující spotřební nesmysly se točí dál a blíží se k další krizi. Místo kvalitních užitečných produktů, se vyrábí jen spotřební konzumní zboží, které rychle odejde.

Rok 2013 bude na poli technologií opět ve znamení tabletů, kde se ale mnozí výrobci dočkají hořkého poznání, že ani zde není růst nekonečný. Nová generace SmartPhone už ukáže, že proti té předchozí nenabízí zhola nic užitečného navíc. Pravděpodobně se dočkáme nejméně jedné nové konzole, která se bude snažit zachránit situaci. Na poli PC pak můžeme čekat další renesanci PC jako herní platformy a růst prodejů výkonného HW, který nás v roce 2013 potěší více než v roce 2012. Dorazí totiž zbrusu nová generace a architektura Intel procesorů, ale hlavně nové high endové velké Intel procesory pro X79 platformu. Stejně tak se dočkáme vylepšených, ještě výkonnější a ještě efektivnějších grafických karet, kde zejména Radeon HD 8000 modely budou významné, protože stejné čipy budou i v nové generaci konzolí, což bude mít zásadní vliv na vývoj a optimalizace her. Nicméně lednový CES bude spíše je ve znamení novinek jako jsou právě mobility včetně mobilních grafik AMD (své tam ale na poli mobilních CPU chystají i AMD s Intelem) a ve velkém budou k vidění i 4K obrazovky a televize a také další OLED panely. Až březnový CEBIT bude ve znamení nových grafických karet pro desktop, minimálně v podobě HD 8000 série. Následovat pak bude červnový COMPUTEX, který zase bude ve znamení 22nm HASWELL procesorů Intel a nové platforma LGA 1150 pro ně určené.

Počítačům budou dominovat hlavně mobilní, takže opět nám zlevní tenké modely a také o něco zrychlí. Velká otázka visí nad Windows 8, který je v současné podobě všechno, jen ne vhodný a platformě PC zrovna nepomůže. Hovoří se tak o tom, že se v polovině roku dočkáme významného updatu. Celkově se nedá čekat, že by rok 2013 byl nějak výrazně lepší pro PC než rok 2012. Osobně si myslím, že pokud skončí stejným výsledkem, jako letošní rok, tak to ještě bude super výsledek. Přesto rozhodně nebude nouze o kvalitní a výkonný HW. Doufejme, že rok 2013 bude klidnější, pokud jde o souboje o svobodný internet, i když situace není zdaleka vyřešená. Jak autorské, tak patentové právo by potřebovalo řádnou revizi.

Rok 2012 je tedy na samém závěr a nezbývá než si přát, aby ten rok nový, byl bohatší na skutečně smysluplné a zajímavé technologie, a ve zdraví jsme se tu na jeho konci sešli, abychom si jej podobným bilančním přehledem hlavně pochválili :).

     

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Fry [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - WP8 2012-12-31 14:26:09
avatar
Mne sa nezdá WP8 až taký fail, ako je tu popisovaný, je to niečo iné ako IOS, prípadne Android ale má to čosi doseba (samozrejme samotný Windows8 už FAIL je, to je bez debaty a hlavne na desktop PC)

momentálne používam Android ale kľudne po novom roku by som siahol aj po nejakej Nokií s WP8

určite tento systém není dokonalý a aj on má chyby ale celkom sa mi pozdáva...
Kastan42 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-12-31 17:37:37
avatar
Správně, mě WP8 připadá jako docela slušná alternativa oproti Android a iOS.

Pokud vychytají těch posledních pár much, co mi na něm vadí, tak si dokážu představit, že můj další telefon poběží právě na tomto systému.

A druhý souhlas, Win 8 na desktopu je dost úlet...
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-12-31 14:55:20
avatar
Proti tomu aký je Win7 podarený je Win8 Fail s veľkým F.
Vojtaci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-12-31 18:02:56

Souhlasím, win7 dokonce donutil spoustu lidí přejít z winXP a poslal vysloužilé XP konečně do důchodů. Win7 byl asi nejpodařenější počin MS za mnoho let. V tuhle chvíli nevidím jediný důvod proč na win8 přecházet... naopak vidím hned několik, proč ne.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - VIA x86 / ARM 2012-12-31 20:13:32
avatar

V roku 2013 sa prechádza na 28nm litografiu, ktorá výkonnostne dovolí opäť odpútať sa od konkurencie teraz v podobe AMD Kabini (AMD Jaguar CPU core) a nového Atom-u, nakoľko kompletne sa prekopala x86-64 microarchitektúra VIA Isaiah z roku 2008 do podoby VIA "Isaiah II" čo by nový 28nm natívny štvorjadrový monolit VIA QuadCore CN-R s pridaním vyrovnávacej pamäte tretej úrovne 2MB L3 cache a SIMD až po (včetne) AVX2! pri frekvenciách medzi 1.2GHz až 2.0GHz (nechýba samozrejme modernizovaný adaptívny overclocking, power saver technológie ako aj modernizovaný kryptografický koprocesor VIA PadLock) a keďže s párovaním monolitickým jadier sú reálne skúsenosti (>0) "zlepenec" tak asi si viete spočítať koľkojadro bude nasledovať s dvoma natívnymi VIA QuadCore CN-R...

PF. všetkým >0 vo vertikálnom segmente PC trhu = Embedded všetko dobré v roku 2013 a pozdravujem aj consumer horizontálny segment trhu, kde opäť nejaká ta vlaštovna čo léto nedelá sa opäť ako "odpad" pre validáciu platformy určite objaví tak ako ZOTAC ZBOX nano VD01 Mini-PC za krásnych 3 599,- CZK s DPH ako barebone a 6 419,- CZK s DPH s 320 2,5"HDD + 2GB SO-DIMM DDR3 RAM. V consumer segmente sa však doba mení a radšej sa dodajú Asusu pár miliónov VIA WonderMedia WM8950 1.0GHz (Cortex-A9 CPU + Mali-400 3D GPU) ARM SoC. pre low-cost 7" tablet Asus ME172V...

zdroj: Odkaz
zdroj: Odkaz
BOB ! [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-12-31 20:14:15
avatar
Vdaka DD pri tvojom hodnoteni grafik som sa ako vzdy vyborne pobavil. Super silvestrovsky vtip.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-12-31 21:26:46
avatar
No mě to tedy moc vtipné nepřijde. Spíše smutné. Mít tak výborné produkty a tomu neodpovídající výsledky atd. ... Jestli ti to přijde vtipné, tak to je mi tě líto.
BOB ! [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-12-31 21:32:37
avatar
Poviem k tomu jedine to, ze ak sa AMD s HD8000 nepodari skutocne natvrdo potvrdit herne vitazstvo nad GTX700 tak to bude pruser ako latrina. Myslim tym predaje AMD grafik vs Nvidia grafik v hracskej sfere.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-12-31 23:10:57
avatar
myslím že vzhledem k optimalizacím her a jejich engine přímo pro HD 7000/8000 (díky GCN v konzolích) má HD 8000 vítezsví téměř jisté, navíc HD 8000 i GTX 700 se od současné generace příliš výkonem lišit nebudou. 28nm výroba, GDDR5 6GHz a zasadní architektonické prvky zůstávají bezezměn ...

jediné, co by to mohlo možná zvrátit je GTX 780 postavená na GK100 ale pochybuji o této kartě že vůbec dorazí, a pokud bude, tak herní výkon nebude o tolik vyšší jako o co bude astronomicky vyšší cena.

Jinak ono je celkem jedno jaký ten výkon bude, protože situace s rozdělením výroby je taková, že AMD v podstatě nižší podíl mít nemůže, stejně jako jej nemůže mít vyšši NV. TSMC už si to ohlídá ;).
BOB ! [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-01 16:03:29
avatar
Nuz DD uvidime ci si mal pravdu a to vtedy ked sa budu hodnotit predaje HD8000 a GTX700. Uzivatelia sami rozhodnu na com sa im lepsie hra. A podla toho budu vyzerat aj predaje grafik pre hracov. Kazdopadne si tuto nasu diskusiu ulozim.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-01 17:06:18
avatar
vzhledem k tomu co jsme viděli letos ale i v dalších segmentech, prodeje málokdy odpovídají tomu, jaký produkt je nejkvalitnější.

Ford F150 je nejprodávanější auto světa a je to křáp
sepacek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-04 13:30:16

Docela by mě,jakožto vlastníka Fordu F150,zajímalo,proč je to křáp a hlavně s čím ho srovnáváš...Možná by to chtělo zamyslet se nad tím kde a proč se tenhle ford dobře prodává
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-04 14:06:07
avatar
Fakt vlastník? Zrovna včera jsem nějaké takové monstrum s dvojmontáží viděl. Samozřejmě že se tyhle auta nesmí srovnávat třeba s produkcí BMW (např. jízdní vlastnosti), tož to ber tak, že DD je asi víc na sporťáky . Jen mě u Fordu trochu štve, že jako jeden z prvních opustil rozvod OHV v kombinaci s nadprůměrným objemem V8 motorů, což je IMHO jeden z nejdůležitějších prvků staré dobré americké školy. Šetření s palivem zřejmě jednou dostane každého a Ford je v tomhle nejvíc poevropštělý.
sepacek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-04 15:01:48

No spíš spoluvlastník je to už starší 2002 4.6l SOHC,a že by to šetřilo palivo,to zrovna ne

Jasně,jenže F150 je takovej skoro náklaďák s valníkem,což např. BMW pokud vim vůbec nenabízí a cena tohohle auta/užitná hodnota bych řekl že je skoro bezkonkurenční,vzhledem k tomu že se nový prodávají za 20k USD a napsat o něm, že je to šrot mi přijdou jako hodně silný slova.Zajímalo by mě, jaký má s ním zkušenosti.
VIL [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-01 10:25:35
avatar
myslím že vzhledem k optimalizacím her a jejich engine přímo pro HD 7000/8000 (díky GCN v konzolích) má HD 8000 vítezsví téměř jisté, navíc HD 8000 i GTX 700 se od současné generace příliš výkonem lišit nebudou. 28nm výroba, GDDR5 6GHz a zasadní architektonické prvky zůstávají bezezměn ...

DD takto nestranosť nevyzerá. Možno NV prekvapí,ale to nikto nevie na 100%.Ja si prajem vyrovnané a konkurenčné výrobky na oboch stranách
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-01 12:42:31
avatar
Přesně takto ale nestrannost vypadá - nestraně informuji o situaci jaká je/pravděpodobně na základěm současného vývoje bude bez ohledu na značku! Opravdu nemůžu za to, že AMD obsadilo konzole a vzhledem k multiplatfomnímu vývoji her vývojáři her rovnou hry optimalizují pro GCN (důkazů na o máš všude dost). NV překvapit může, nicméně fakta hovoří spíše pro opak a tak to také píši, jaký je nejpravděpodobnější vývoj vzhledem k současným technickým možnostem karet, výroby i technologií. Takře hodnocení že HD 8000 má vítězství téměř jisté je nestranný kvalifikovaný odhad na základě současného vývoje a faktů.
hugostieglitz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-02 20:44:07

hodně štěstí a pevné nervy přeju do nového roku a nic si nedělej z těch některých žvanilů.tento magazín je to nej co může český odborný magazín nabídnout a hlavně je (na firemním bakšiši)nezávislý a to se cení,bohužel tuto nezávislost dokáže poznat pohých 30% populace(těch 30% co dokáží vyprodukovat svůj vlastní názor a ne jen papouškovat co kde kdy za zhovadilost přečetly),těch 30% pro které jsou bratři Mašínové hrdinové a ne vrazi(ale to jsem trochu odbočil)
Takže ještě jednou vše nej v roce 2013
Fishbed [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-01 13:21:33
avatar
Optimalizace pro GCN diky konzolim je samozrejme naprosta hloupost(jedina vyhoda pouziti GCN v konzolich pro AMD je ze s toho ma penize)...nove konzole budou porad od kalasickeho PC dost vzdalene a urcite na nich nepobezi Windows s directX tzn o optimalizaci rozhodujou jenom ovladace a ty ma porad jeste lepsi Nvidia.AMD ma u spousty produktu super pomer cena/vykon ale obavam se ze kdyby Nvidia a Intel nasadili ceny stejne nizko po AMD by nikdo ani nestek.
miki75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-02 22:26:04
avatar
DD musim reagovat imho pekny clanok ale system hydra od lucid logix neni ukonceny...
Tento system je nasadeny takmer do vsetkych top modelov MB od najsilnejsich vyrobcov pre obe platformy. Ja som si kupil nedavno Z77X platformu od Gigabyte, kde samozrejme hydra je a pouzivam ju na spojenie vstavanej intel HD4000 a ati 6850 kde sa nestiham divit aky to ma celkovy zmysel fungovania. celkovy narast herneho vykonu je 40-60% aj u hier ktore niesu priamo optimalizovane od LucidLogix a tie co su, tak tam je to az do 100-130% za co teda "smekam klobouk" Ak by tento system bol ukonceny preco by ho popredny vyrobcovia ako Gigabyte, Asus a dalsi nasadzovali pre svoje TOP dosky?
btw tu je odkaz na dosky ktore "mrtvu" technologiu podporuju
Odkaz
http://www.lucidlogix.com/mvp-product-list.shtml
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-03 21:27:48
avatar
Pre boha živého, kombinovať 6850 so sračkou intel (non)hd 4000 je viac než na hlavu. Som zástancom využívania Lucidu ale pri kombinácii "výkonných kariet" a to kľudne aj pri kombinácii ATI s Nvidiou.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-06 20:13:10

Pleteš si Hydru s Virtu. Virtu je v podstatě něco jako Optimus od Nvidie, ovšem vázáno je na Intel GPU, druhá GPU může být jakákoliv a je hlavně dostupný v desktopu. Výkon se neskládá, ale naopak se v případě nepotřeby dedikované GPU automaticky vypíná a práci přebírá integrované GPU od Intelu. Není to tedy obdoba CF/Sli, jako měla být Hydra. Hydra skutečně "umřela".
miki75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-06 18:20:44
avatar
Neviem co je tu na hlavu. Jednak si nepochopil moj prispevok a jednak ziskat navyse 30% vykonu z grafiky, ktora by inac lezala ladom asi ties nebude na hlavu. Najradsej mam ked tu reaguju ludia co si tento system nevyskusali a hned kopu reci okolo
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-01-06 21:52:13
avatar
Za prvé ten nárast výkonu je obyčajná lož HD 4000 nemá ani 30 ani 40 ani 60 percent výkonu z 6850. Baviť sa o rýchlostiach pamäte na 6850 a o rýchlostiach superpomalých DDR3 RAM z ktorých HD 4000 ťaží tiež nie.
Rozdiel v kvalite vykresľovania 6850 a HD 4000 je tak priepastný že spájať tieto grafiky za účelo mzvýšenia výkonu je počin na psychiatriu Možno získaš nejaký ten výkon navyše ale celková kvalita obrazu bude na grc.
Načo ti je silná zostava a výkonná grafika, mal si ostať pri 17"CRT hrať Quake II
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 479x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 318x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 874x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6