Strana 1 z 7
- Velké ohlédnutí 2012 - Co se povedlo a nepovedlo
na poli PC, HW, IT a technologií obecně?
S koncem roku nesmí chybět ani náš velký bilanční článek s malým výhledem do roku následujícího.
Rok 2012 utekl doslova jako voda a už je tu jeho definitivní konec. Je tak dobrý čas si za ním udělat tečku a podívat se na to, co se povedlo a co se nepovedlo a shrnout si i směry vývoje.
- Rok 2012 ve znamení krize? Ne, jen umřelo dogma nekonečného růstu
V roce 2012 jsme často slyšeli o různých propadech prodejů, zisků apod. Nicméně o krizi jako takové se mluvit příliš nedá. To nám jen definitivně umřelo přesvědčení o tom, že lze růst donekonečna a každý kvartál proti tomu předcházejícími. Prostě rok 2012 nám ukázal, že planeta ani trh nejsou nafukovací a všechno má své hranice. I když jsou oblasti, kde o prognózách nekonečného růstu slyšíme stále, například Tablety.
Pro mnohé asi největším šokem je, že poprvé za mnoho mnoho let se počítačový trh se propadl. Ano, poprvé snad od začátku prodejů osobních počítačů, se jich prodalo meziročně méně. S tím samozřejmě souvisí i propady prodejů, či marží výrobců jednotlivých komponent, kdy jsou na tom biti hlavně ti menší.
Důvodem poklesu poptávky po PC je kromě rostoucího tlaku Tabletů, hlavně v podstatě stojící softwarový vývoj a to jak na poli běžných aplikací, tak na poli her. Zkrátka není žádný velký tlak na uživatele, aby si vylepšovali PC a vzdělávali se v tomto ohledu. Vývoj je zpomalován jak právě nástupem spotřebních výkonově mnohem slabších ARM zařízení, tak zcela zastaralými konzolemi či zaměřením některých SW firem spíše na CLOUD, který neklade nároky na HW uživatele apod. Nicméně řeči o nějakém vymírání PC, či konce PC éry, které jsme mohli letos také slyšet, jsou značně předčasné a přehnané. Stále se bavíme o trhu se stovkami milionů PC ročně, kde navíc roste počet i podíl těch opravdu výkonných.
- Z většiny uživatelů se stávají jen konzumenti a techničtí analfabeti
Za poklesem prodejů PC stojí také prostý fakt, že zařízení typu SmartPhone a hlavně tabletů přesně sedí trendu, který vnímáme už několik let. Řada lidí se totiž z uživatelů stává jen pasivními spotřebiteli. Rozdíl je velmi zásadní. Zatímco uživatel ví, co a proč používá, a je schopen také něco vytvářet a řešit, spotřebitel jen spotřebovává, co je mu předkládáno. S příchodem zařízení typů Tabletů, SmartPhonů apod., které nevyžadují v podstatě žádné technické znalosti ani dovednosti a jsou přímo dělané jen pro konzumaci obsahu, se danému trendu nelze divit. Nejhorší na tom je ten fakt, že uživatelé nejsou nuceni se něco učit apod. Jistě, ne každý má na to čas, chuť a schopnosti. Ovšem horší je, že se spotřebiteli stávají i ti, co by čas, chuť a schopnosti na to měli. Ztráta zájmu o to, jak věci fungují, je možná na celém trendu to vůbec nejsmutnější, nicméně není to jen oblast IT, kde se z velké části uživatelů stává nemyslící snadno manipulovatelné stádo. Takže nevyhnutelný vývoj, který bude i v roce 2013 dále pokračovat? Pravděpodobně ano ...
- Úbytek kvalitních redaktorů - kvalitním se ale daří a přechází na online
Rok 2012 byl také ve znamení velkého úbytku kvalitních IT novinářů. Část novinářů z nich je již otrávená právě přesunem uživatelů ke konzumentům. Část z nich je otrávená zařízeními jako jsou SmartPhone a Tablety, protože na nich v podstatě není co testovat. No a část vinny je také nutné přisoudit škrtům některých vydavatelů a tím pádem i finančně méně zajímavým ohodnocením některých kvalitních novinářů. A tak mají prostor různí pochybní pisálkové a notoričtí flameři, kteří jsou všechno možné, jen ne objektivní a s potřebným rozhledem a nedá se jim věřit ani nos mezi očima. Fakta, objektivita, a v některých případech ani elementární lidská slušnost jim nic neříkají, takže když jim dojdou "argumenty" v podobě zesměšňování a urážek, začnou fyzicky napadat ostatní. O sprostých urážkách, výhružkách, zesměšňování (v konečném důsledku hlavně sama sebe) a pomluvách kohokoliv, kdo se jim znelíbí dnes a denně, by se dalo napsat hodně, ale postačí, že je dobře vidět, kdo koho ustavičně napadá a uráží, což o mnohém svědčí. Je zajímavé, že se někteří mylně domnívají, že objektivita je jen o tom, udělit stejný počet ocenění a recenzí produktům různých značek a podle toho posuzují objektivitu daného autora. O tom to ale přeci není, dokonce bych řekl, že to jde přímo proti objektivitě. Ocenění a věnování pozornosti má být předně jen ty nejlepší a kvalitní produkty a v IT, kde se dá všechno změřit a objektivně posoudit či spočítat, je prostě možné snadno ten nejlepší a nejkvalitnější produkt najít a označit. Je smutné, že i v roce 2012 jsme svědky toho, že lepší produkt nemá automaticky lepší prodeje, což pro nás znamená hlavně fakt, že si mnozí uživatelé vybrali horší produkt, než za své peníze mohli mít a možná se pro ně dalo v oblasti doporučení a výběrů udělat třeba i z naší strany, nebo i dalších novinářů, více.
DDWorld.cz jako takový je od počátku koncipován jako uživatelský magazín, jehož autoři jsou sami zákazníky, tudíž nám nesejde na tom, jako logo je kde na jakém čipu a podle toho budeme daný produkt hodnotit. V roce 2012 se nám podařilo dokázat všem, na kterých záleží, tedy našim partnerům i čtenářům, že na nějaké značky prostě nehrajeme a jde nám prostě jen o produkt jako takový, o čemž svědčí i podpora, které se nám v roce 2012 dostalo. DDWorld.cz se nemusí zodpovídat žádnému vydavateli a vykazovat pravidelné růsty návštěvnosti a příjmů z inzerce. Nemusíme si ani honit triko a ego, protože už dávno jsme překonali všechna naše očekávání, která jsme ohledně DDWorld.cz, kdy měli. Nyní prostě děláme tenhle magazín jen z čistého zájmu o věc, otestovat zajímavé produkty a vybrat ten nejlepší pro náš i váš nákup. Můžeme si tedy dovolit hodnotit produkty a nazývat věci pravými jmény. A v roce 2012 jsem se osobně znovu přesvědčil o tom, že právě tento přístup je ze strany mnoha i vzájemně konkurenčních firem stále velmi pozitivně vnímán a oceňován. Samozřejmě každá firma chce, aby její produkt sbíral ocenění a byl chválen, ale většina moc dobře ví, co vyrábí a cení si hlavně objektivního názoru, i když třeba k nějakému produktu nebude pozitivní. O to větší hodnotu pak mají právem udělená ocenění opravdu povedeným produktům. Náš magazín nemá bohužel zdroje pro testování každého produktu, tak se snažíme vybírat hlavně ty povedené, na které se přeci jen dělá recenze snadněji :).
V roce 2012 se DDWorld.cz dostalo velké podpory ze strany snad všech významných IT firem a máme podporu i těch, o kterých jsme ani netušili, že nás mohou sledovat :). Děkovat za to částečně můžeme malé skupince uživatelů, jejichž jedinými argumenty do diskusí už je pouze ono urážení, napadání, překrucování reality a všeho, co napíšeme, a kteří svým nepříliš inteligentním (a rozhodně ne slušným) chováním, jež dokonce u dvou individuí přešlo ve fyzické napadání, dosáhli zcela opačného efektu, než v jaký doufali. Masivní podpory, které se mě osobně a následně celému magazínu ze všech stran dostalo, si nesmírně cením a pokusíme se na nic navázat dále. Rok 2012 byl pro magazín DDWorld.cz historicky nejúspěšnějším rokem vůbec! Dosáhli jsme nejvyšší návštěvnosti a získali dosud nejširší podporu a spolupráci. Dost slušný výsledkem na "blogísek" s návštěvností pravidelně převyšující sto tisíc unikátních čtenářů, který už má u těch, na kterých skutečně záleží, tedy u slušných a inteligentních čtenářů a partnerů z řad předních světových výrobců, velmi dobré jméno. Za celou redakci děkuji.
Přesto se potýkáme s nedostatkem zejména finančních a časových zdrojů, takže jste si všimli, že v určitých částech roku toho mnoho nevychází. Nesmíte prostě zapomenout, že DDWorld.cz není klasickým velkým magazínem. Je to prostě nezávislý uživatelský magazín, na kterém většina jeho redaktorů pracuje ve volném čase z čirého zájmu o věc. Všem bych chtěl velmi poděkovat za další úspěšný rok a doufejme, že nám HW udělá více radosti i v roce 2013. Totéž platí ale i o našich čtenářích, kterým děkuji za podporu i trpělivost.
Dnešní článek ale je o takovémto bilancování. Takže abych to uzavřel. Rok 2012 je rokem, kdy na některých serverech dostala objektivita a novinařina rány z milosti a už ji tam snad nikdo nikdy nebude hledat, a také se definitivně oddělilo zrno od plev a pokud někdo měl nějaké pochyby, už má definitivně jasno. Přesto musím říci, a si budete souhlasit, že jsou weby, kde se věci i zlepšovaly. A třeba i v ČR jsou 2 magazíny, kde se dá hovořit o udržení, nebo i zlepšení situace. V zahraničí bohužel byl zaznamenán úbytek některých kvalitních lidí větší. Myslím si však, že nepotřebujeme 10 webů, ale třeba ty 2-3 kvalitní weby úplně stačí. Zvlášť, když se dokáží doplňovat zaměřením i stylem svého obsahu. A že se někdy názorově mohou v určitých věcech trochu rozcházet? To přeci není na škodu, zvlášť, když to mají všichni podložené skutečnými fakty a argumenty a ne urážkami a pomluvami. A obecně o novinařině jako takové se hodí připomenout jeden fakt, který je rozhodně také jedním z trendů roku 2012: tradiční papírová média končí a jsou nahrazovány online verzemi. A v roce 2012 se k tomuto kroku rozhodla celá řada velkých novin a časopisů. Opět za to do jisté míry mohou Tablety a SmartPhony.
Nyní se ale podívejme oblast po oblasti, co se v roce 2012 přihodilo a zvolme si to nejzajímavější ...
|