Přejít na obsah |
Velké ohlédnutí 2013 - Co se povedlo a nepovedlo na poli PC, HW, IT a technologií obecně?
|
Procesory x86, ARM a základní desky - x86 na vzestupu s ARM koketuje
|
Grafické karty - tradiční souboj
|
HDD, RAM, SSD - DDR4 na obzoru, konec PATA, Helium v HDD, nové USB atd.
|
Tablety, SmartPhone, monitory a dal
|
Shrnutí roku 2013 a výhled do roku 2014
|
Strana 5 z 6
- Tablety, SmartPhone, monitory a další technologie
Největší pozornost, i když dle mě až nezasloužená, se dnes věnuje tzv. mobilním technologiím. Ačkoliv je také pravdou, že mnoho lidí se vrací zpět k velkým (dnes už menším) a výkonným PC, jelikož zjišťují, že na těch cestách jim opravdu stačí ten větší chytrý telefon a doma chtějí výkon a univerzálnost.
ANDROID a SAMSUNG určují krok - Rok 2013 zcela jednoznačně potvrdil dominanci dvou stálic na poli mobilních technologií - ANDROIDu a Samsungu. ANDROID ovládá přes 80% trhu s chytrými telefony a 60% trhu s tablety. Samsung je pak za většinu z toho přímo zodpovědný je to zdaleka největší výrobce telefonů na světě, kde všem navíc ještě více uniká a rychle stíhá Apple i na poli tabletů. Přesto je to Apple, která u tabletů stále vede. Tablety se však dostávají do úzkých. Mnoho z těch, kteří se jej pořídili zjišťují, že na něm nemají čas a nepotřebují jej. Navíc se na trh dostává stále více velmi schopných a velmi levných modelů, které rychle snižují průměrnou cenu tabletů a tím ještě více do úzkých dostávají ty, kteří na boom tabletů spoléhali. Prodeje tabletů sice rostou, ale zdaleka tomu neodpovídá růst příjmů.
NOKIA končí - Do hry se také snaží vrátit Microsoft, ale nedaří se mu to. Co se mu ovšem podařilo, bylo definitivní pohřbení samostatné společnosti NOKIA. Ta nedávno s obrovským zpožděním oznámila svůj první Phablet i tablet a pak už definitivně přešla celá mobilní divize pod Microsoft. Windows Phone dokázal získat podíl, ale rozhodně neodpovídá velkosti investic ani plánům společnosti MS a vedle podílu Androidu je význam Windows Phone zcela zanedbatelný. Nicméně MS má s NOKIA a Windows Phone velké plány.
Chytré hodinky zatím netáhnou - Na poli mobilních technologií se také letos objevily dva trendy. Dotykové mobilní počítače a rozložitelné počítače. Obojí už jsme viděli dříve, ale až letos (2013) se jich dostalo větší množství na trh. A mají zjevně smysl. O něco hůře dopadl předpovídaný trend chytrých hodinek. Ty se nakonec skutečně objevily hned u několika výrobců, ale díru do světa zatím neudělali. Ačkoliv pár chytrých designů existuje. Minimálně pro Samsung jsou zatím zklamáním, ale mohl si za to sám, i díky velmi přestřelené ceně.
4K monitory nastupují - Také jsme čekali, že se v roce 2014 objeví pořádné 4K monitory a to technologie OLED. Zatímco se 4K monitory se skutečně musí počítat a na sklonku roku byly dokonce oznámeny i první opravdu dostupné modely, s OLED monitory to vypadá bledě. Výrobci se zdá se vrací zpět k mmohem levnějším IPS panelům a těm zvyšují rozlišení. To zajímavějším trendem jsou zakřivené displeye, kdy se na trh dostaly prohnuté Televize i telefony. A tento design se má dále rozvíjet.
Brýle s rozšířenou i virtuální realitou - rok 2013 představil i řadu už funkčních prototypů brýlí s rozšířenou, nebo rovnou virtuální realitou. Google Glass, Oculus Rift a dalších několik firem předvedlo reálně použitelné koncepty s tím, že na trh se dostanou v roce 2014. Zatím tedy nemůžeme hodnotit, ale některé koncepty jsou hodně zajímavé a potenciál jasně ukazují.
Konzole už nejsou konzole ale PC - XBOX One a PS4 jsou zde. Více než prehistorické a zastaralé konzole Xbox 360 a PS3 dostaly konečně nástupce. A velká kotva vývoje tak konečně mizí. K překvapení mnoha jsou nové konzole vlastně low endová PC. Staví na X86 procesoru a DX11 grafice, kdy dokonce Xbox skutečně jede na Windows. Navíc dodavatelem obou klíčových komponent je AMD. Samozřejmě obě "konzole" jsou dále navrženy jako spotřební zboží pro lidi, co moc dobře nepočítají. Nejsou příliš výhodné, hry pro ně nadále budou mnohem dražší než stejné hry pro PC, platíte za spoustu dalších věcí okolo a více než na PC, a budou mít omezené detaily a vzhledem k tomu, že je to PC, tak už soudobá herní PC jsou většinou výkonnější. Nicméně úspěch mít budou, protože hlad spotřebitelů po novinkách je velký, zvlášť když Xbox 360 a PS3 tu byly tak dlouho. Konečně tak alespoň skutečně nastoupí moderní technologie do her a následující 2 roky tak konečně budeme svědky zase nějakého vývoje.
3D tiskárny útočí - podle mnohých jsou 3D tiskárny nastávající velkou věcí pro rok 2014 a roky následující. V roce 2013 už jasně předvedly své možnosti a stávají se čím dál dostupnějšími. Předvedly ale také svou stinnou stránku, kdy tisknout cokoliv znamená i tisknout si zbraně, což už někteří dotáhly velmi daleko. Není divu, že státy a policie z toho mají hodně těžkou hlavu. Nicméně cesta k vysněným replikátorům, které známe ze sci-fi (třeba Star Trek) je otevřena!
Tady by se dala vymyslet velká spousta věcí. Potěšil rozhodně nástup 4K monitorů, které v reálu vypadají prostě parádně. Dočkaly jsme se nových konzolí, což znamená hodně i pro nekonzolisty, tím spíše, že jsou to vlastně PC i když trochu předražená low endová a jednoúčelová. Potěšilo rozhodně zdokonalující se hlasové ovládání. Počinem roku je podle nás to, že se na všech frontách začíná opět viditelně rozjíždět vývoj a pozlátka vydávána za technologický div a novinku typu 3D zobrazení, ustupují do pozadí.
- FAIL roku aneb co se nepovedlo
Tady by se dalo najít dost věcí. Jednou z nich jsou kapesní konzole, a největší fail mezi nimi, rádoby kapesní NV SHIELD, která je úplnou zbytečností už svým pojetím. Nicméně tento produkt byl odsouzený k nezdaru už při uvedení. Za největší mobilní FAIL roku lze ale rozhodně označit Windows RT a Surface společnosti Microsoft. Produkt tak neúspěšný, že od něj dali všichni ruce pryč, MS si to kvůli svému tabletu rozházel s výrobci a pak na to stejně doplatil miliardovou ztrátou. Ústup ze slávy ale letos čekal BlackBerry, Barnes & Noble i NOKIA. Na mobilním trhu jsou zdá se rozdané karty jasně.
Podívejme se dále ...
|