VÝHLED DO ROKU 2015 - Co nás čeká a asi nemine v letošním roce v IT a na DDWorld.cz? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 05 January 2015
Přejít na obsah
VÝHLED DO ROKU 2015 - Co nás čeká a asi nemine v letošním roce v IT a na DDWorld.cz?
Co se chystá pro na
Software a hry v roce 2015 - Evoluce nebo rovnou revoluce?
Jaký bude rok 2015 a technologickém poli a DDWorld.cz?

 

 

  • Software a hry v roce 2015 - velká evoluce či rovnou revoluce?

Skoro by se dalo říci, revoluce se čeká na SW poli v roce 2015. Zcela určitě ale novinky budou podstatně větší, než v roce 2014. Takže co se chystá?

  • Windows 10 a nový Microsoft

Tak tady není o čem diskutovat. Microsoft pod novým vedením zcela mění zvyky a svůj přístup. V roce 2014 to mohl ukázat jen na pár příkladech, v roce 2015 to ale uvidíme na konkrétních produktech. Tím hlavním nebude nic menšího, než zbrusu nový Windows 10.

Na tom si MS dává extrémně záležet, takže už nyní o něm mluví a hlavně je venku hojně užívaná testovací verze. Windows 10 má být přelomový i v tom, že je designovaný pro všechna zařízení - stolní, mobilní i kapesní PC včetně telefonu. Hodně nahlas se také mluví i o výrazné změně distribuce vlastního systému a reálně v úvahu připadá i fakt, že základní verze bude pro všechny zcela zdarma. Nového Windows se reálně dočkáme v druhé polovině roku 2014, reálně nejdříve v červenci, pravděpodobně ale až kolem září-říjnu.

Jinak MS se hodně snaží i na ostatních frontách. Existuje Office zdarma pro Apple i Android. Čeká se nový IE včetně spartánské verze. Čeká se nový DirectX a tak dále a tak dále.

  • API - aneb budeme konečně využívat CPU a GPU pořádně?

V roce 2014 nové API MANTLE všem ukázalo, jak neefektivně využívají stávající API současný HW. A tak se profláklo, že DirectX už MS nějakou dobu vůbec nevyvíjel a vývoj OpenGL dlouhodobě pokulhává díky podfinancování atd. API MANTLE všem ukázalo, že je tady výrazná nutnost nového API, které by bylo oproštěno od mnohdy velmi starých částí a skutečně využívalo možností moderních vícejádrových CPU a GPU.

API MANTLE se v roce 2015 dočká plnohodnotné první verze s veškerou dokumentací a ihned budou práce pokračovat na dalších verzích. Pokud se k jeho podpoře přidá Intel, což je zatím pravděpodobné, bude revoluce pokračovat. Tím spíše, že od API MANTLE se očekává i rozšíření na LINUX. To by z něj udělalo jediné moderní API pro všechno. AMD zatím nepotvrdilo snahu dostat MANTLE do pozice univerzálního API, ale to se očekává od tohoto roku, kdy AMD bude dělat výrazné změny ve své podpoře a SW. Minimálně je ale tento směr znám, protože AMD nabídlo MANTLE jako základ pro nástupce OpenGL. Samozřejmě přijít o vliv na poli API nechce Microsoft, který tak obnovil vývoj a chystá DirecX12, jehož specifikaci dokončí do konce roku 2015 tak, aby bylo ve Windows 10. Zatím ale umí jen částečně to, co dnes už umí API MANTLE a je otázka, zda DX bude k něčemu, když zde může být jednotné API pro všechny platformy, k čemuž svět tak jako tak míří. Nemůžeme ale vyloučit, že nové vedení MS udělá ten krok, že se bude snažit, aby tím jednotným API pro Windows i LINUX (/včetně SteamOS a Androidu), byl právě DirectX a ne MANTLE, tak aby měl alespoň trochu kontrolu nad směrem vývoje.

Každopádně vývoj API je nesmírně důležitý, protože právě v roce 2014 jsme názorně viděli, že například výkon procesoru a výkon procesoru ve hře, jsou dvě různé věci. Mnozí považují AMD procesory za slabší, než nabídka Intel procesorů. Ačkoliv řada aplikací zejména s využitím vícejader jasně ukazuje, že naopak AMD má v mnoha segmentech výkonnější CPU než Intel za podobnou cenu, právě ve hrách si AMD většinou moc dobře nevedlo. Jenže to bylo proto, že vícejader nebylo ve hrách dobře využíváno a velkou měrou se na tom podílel samotný DirectX. Pod API MANLE najednou ve stejné hře nejen že obecně procesory dosahují lepšího výkonu, ale AMD procesor nijak nezaostává za Intel procesorem. To je jen jeden z příkladů toho, že současný HW není ani zdaleka využíván tak, jak by měl a mohl. Ostatně velké rozdíly jsou ve výkonu grafických karet, kde třeba výkonově papírově slabší karta má dnes podobný výkon jako výkonově papírově mnohem výpočetně výkonnější grafika. Také nejsou možnosti současných grafik využívány tak, jak by si zasloužily. Doufejme, že i na tom se pod tlakem API MANTLE zapracuje.

  • SteamOS - uvidíme ho v roce 2015?

SteamOS měl být velkým tématem už v roce 2014, nakonec bylo ohlášeno, že se to o rok posouvá. V roce 2015 se tedy očekává více. Základní kroky k tomu byly již učiněny. Mnoho z hlavních nových herních engine podporuje nativně Windows i Linux (i Mac). API MANTLE by mohlo dodat chybějící pořádné moderní univerzální API a ovladače, které ze strany výrobců nikdy nebyly pro Linux moc řešené, se nově dostávají také do středu zájmu. Například AMD se v roce 2014 hodně pod Linuxem zlepšila a v roce 2015 v tom bude pokračovat (dokonce je zde snaha o stejné ovladače pro všechny platformy) - právě problémová podpora Linuxu, stojí za zdržením na něm postaveném SteamOS, protože ty nejzajímavější a cenově nejdostupnější Steam konzole staví na AMD CPU a AMD GPU. To hlavně pod tlakem toho, že AMD je v konzolích Xbox One a PS4 a hry jsou tak optimalizovány hlavně na něj, což nám názorně předvedl loni UBISOFT s AC UNITY, což je hra vzniklá bez spolupráce s AMD jen s NV a sekalo se to i na konzolích.

Každopádně právě vývoj na poli ovladačů je pro uvedení a vůbec životaschopnost SteamOS, zcela klíčový. Výrobci ale mají pro lepší podporu Linuxu i jiný důvod než jen SteamOS platforma. Tou je Chrome OS, který se jako operační systém ve stále větší míře protlačuje a notebooky s tímto OS už mají i 20% trhu - to nahrává i SteamOS, který na Linuxu staví. Bez pořádných ovladačů nemá SteamOS možnost vyjít a nebudou tak pro něj ani vznikat hry. Každopádně i hrozba SteamOS je jeden z důvodů, proč by Widnows 10 mohl být zdarma, navíc MS vážně mluví o větší podpoře hraní, protože mu opravdu teče do bot, takže rozhraní ala SteamOS, tedy to, které používá MS u Xboxu One, se dostane i do Windows s veškerou herní podporou a sítí. Nutno říci, že SteamOS by dával smysl, pokud by byl zadarmo, pokud ale bude zadarmo Windows s lepší SW podporou, sebere to SteamOS poněkud vítr z plachet.

  • Hry roku 2015 - aneb na co se těšit, netěšit, či radši ani nedoufat

Herní hodnocení roku 2014 bylo součástí v úvodu odkazovaného bilančního článku za rok 2014, takže víte, že rok 2014 se herně úplně nevyvedl. Jeden velký a silný titul se přeci jen ukázal a bylo to RPG se vším všudy. A i rok 2015 bude ve znamení velkého a velmi očekávaného RPG.

  • Witcher 3 (Zaklínač 3) - nejvíce očekávaná hra roku

Nejočekávanější hrou roku 2015 zejména u PC platformy a fandů RPG, je zcela určitě několikrát odkládaný Zaklínač 3. Ten má být obří, v otevřeném světě s parádní grafikou. Původně měl vyjít v roce 2014, poté na začátku roku 2015, teď se autoři dušují, že v květnu 2015 (05/2015) prý rozhodně vyjde. No naše očekávání jsou více než velká :).

  • GTA 5 - PC verze se vším a ještě vylepšená

GTA 5 vychází vlastně potřetí. Poprvé na staré konzole, podruhé ve výrazně vylepšené verzi na konzole nové generace a potřetí v ještě lepší verzi s veškerým dosud vydaným obsahem na PC. Konkrétně už na konci ledna. Hra je tedy vlastně notoricky známá, jen teď se dočká teprve největší herní platforma a podporovány mají být i módy, takže se rozhodně dočkáme dalších vylepšení vizuální stránky této velké akční otevřené akce.

  • Star Wars Battlefront - EA má zpět hvězdné války

Protože na konci roku 2015 jde do kin filmové pokračování ságy hvězdných válek, nebude letos chybět herní díl. Licenci má zpět EA a chystá se nový Battlefront. První ukázky nového herního engine vyrážely dech, takže minimálně po stránce grafiky by na silných PC mělo jít o podívanou srovnatelnou s filmovou kvalitou (možná i lepší). Jak herně? To se uvidí.

A takhle bychom mohli vesele pokračovat. Dočkáme se nového dílu strategické TOTAL WAR série a tentokrát to bude ATTILA, se kterým si zaválčíme. Po mnoha mnoha odkladech se vydání dočká konečně finální verze velkého závodní simulátoru Project C.A.R.S., dorazí také nový Battlefield, ale bude to policejní odbočka s podtitulem HARDLINE. Mezi hodně očekávané tituly patří zrestartovaný a snad konečně pořádně využití potenciál plánované akční série HOMEFRONT. Dorazit by také měl Mad Max (opět s filmovým pokračováním). Mluví se o nových HEROES MaM VII, zajímavý bude titul No Man Sky (obří vesmírný titul, který nedohrajete ani za celý život) a tak dále ... už nyní je oznámeno několik desítek titulů a dalších se dočkáme (včetně odkladů na další rok).

  • Na co se těšíme, a mohlo by dorazit, ale není jisté vůbec nic!?

Je tu pár velkých titulů, na které se velmi těšíme, ale o kterých zatím oficiálně nevíme, kdy přesně dorazí, jen, že jsou v nějaké fázi přípravy. Patří mezi ně tyto:

Mass Efect 4 - stejné universum, stejný čas, jen s jiným hrdinou ve zcela novém herním engine. Víme, že hra je již v určitě hratelné verzi, rozhodně o ní letos EA uslyšíme na velkých akcích mluvit, zda se dočkáme i stanovení data vydání nevíme, je to pravděpodobné a je zde naděje, že hra by mohla vyjít na konci tohoto roku (objektivně si ale myslím, že dorazí až z kraje roku příštího).

Fallout 4 - Po SKYRIM a ne moc podařeném TESO se logicky zraky všech upínají k Fallout sérii. Vynikající Fallout New Vegas má už pár let za sebou a Bethesda rozhodně něco kutí a letos by to mohlo vyjít.

Kingdom Come: Deliverance - Není už příliš zvykem vidět v TOP očekávaných velkých hrách něco z českých luhů a hájů, ale obří české středověké RPG Kingdom Come: Deliverance má stále stanovené datum vydání Q4 2015! Osobně si myslím, že to vyjde se zpožděním, takže v roce 2016, proto jej řadím do této sekce "není nic jisté, ale doufáme".

Čeho se ani v roce 2015 pravděpodobně nedočkáme, je nový HALF LIFE. Slibovaný, odkládaný a zatím totálně zazděný. Rozhodně by to ale byl zajímavý úvodní titul pro SteamOS do Valve.

Takže k závěru ...



 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 431x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 280x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 851x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1473x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 6