Software a hry v roce 2016 - po výborném roce 2015 přijde útlum?
Rok 2015 se na herním poli rozhodně povedl, ačkoliv asi více než kdy dříve byl vidět rozdíl v přístupu některých vývojářů a vydavatelů. Někteří vyvíjí hry, aby byly co nejlepší, a pracují na optimalizacích a vývoji a dokonce hru vyvíjejí i řadu měsíců po vydání, někteří jiní kašlou na herní stránku, někdy i na optimalizaci a jediné co vyvíjí, jsou nové způsoby jak vytřískat z hráčů na DLC ještě víc. Bohužel, pokud bude dost idiotů, kteří to zejména na konzolích budou podporovat a špatné hry a vykradená DLC k nim kupovat, budeme svědky podobného přístupu stále.
Rok 2015 na poli SW také přinesl Windows 10 a díky AMD a jeho MANTLE konečně pořádné optimalizace pro moderní HW, kdy výsledkem je tedy nový DirectX12 a z MANTLE vzniklý otevřený standard API VULKAN. Znamená to tedy, že bude v roce 2016 útlum a vrátíme se zpět ke stagnaci? Máme naději, že nikoliv.
Nové DirectX12 a API VULKAN (MANTLE) jdou do akce!
Zatímco rok 2015 byl hlavně ve znamení dokončování obou API a přípravu na jejich využití s několika málo ukázkami prvních přínosů, rok 2016 bude rokem jejich prvního širšího nasazení. Co od nich čekat už dobře víme. Podstatně lepší využití HW prostředků, tedy vícejádrových procesor, moderních grafických karet a atak dále. Obě API řeší zejména to, že starší API měla na sobě nabalený letitý balast zpětné podpory a novější HW v podstatě nevyužívala. Nemusí tu samozřejmě nutně znamenat, že hry budou hezčí, ale znamenat to bude lepší využití výkonu, tedy že se nám procesor nebude flákat, že výrobci grafik nebudou muset ovladači opravovat, co napáchali vývojáři her a tak dále. Samozřejmě hry by mohly být i hezčí, kdy plné využití CPU a GPU povede k vyššímu dostupnému výkonu. Pochopitelně obojí platí jen v případě, že daná aplikace je skutečně nativně postavena pro DirectX12/VULKAN, tedy že nemá podporu pro starší API a starší HW, který by výrazně přínos optimalizací limitoval.
V roce 2016 dorazí první DirectX12 hry, mezi nimi i některé nativní. Jsou vývojáři, kteří by nejraději už DX12 hry dělaly rovnou, otázkou je, co na to marketing herních studií, protože DX12 funguje jen na Xbox One a PC s AMD Radeon grafikami od HD 7000 řady a omezeně s GTX 900 grafikami. Nicméně snad nás čeká přeci jen rok ještě lépe optimalizovaných her než doposud. Velkou otázkou je poté API VULKAN, který vznikl přímo z API MANTLE, tedy ve své podstatě umí vše co DirectX12, protože ten se v MANTLE hodně "inspiroval". VULKAN je nástupce OpenGL bez zpětné kompatibility a vazeb na něj, je to od píky nové univerzální a otevřené API a to je jeho výhoda. Teoreticky by tak pro vývojáře her mohlo být atraktivnější udělat hry na VULKAN než na DX12, protože VULKAN jede i mimo Windows 10 (pochopitelně opět musíte mít odpovídající HW k jeho využití). Podporu má však VULKAN od výrobců již zaručenu a značnou. Z kraje roku se představí jeho první finální verzi, kterou Google začlení do ANDROIDu v průběhu roku.
Na VULKAN si brousí zuby i VALVE, jehož linuxová herní platforma STEAM OS, dnes jedoucí na odpískaném OpenGL, bez něj nemá šanci na prosazení. Výrobci HW obecně již na podpoře VULKAN pracují, takže tady by být neměl, velkou otázkou tak je podpora ze strany aplikací a her. I na to nám ale rok 2016 poskytne odpověď, a tvůrci VULKAN budou po celý rok vstupovat s dalšími vývojáři na mnoha konferencích, takže se určitě dočkáme představení konkrétních aplikací a her, které budou VULKAN využívat. Naším tajným přáním pro rok 2016 je, aby vznikl jedno univerzální a standardní API, aby se tedy DX12 a VULKAN spojily a všem to ušetřilo hodně práce a starostí. Vzhledem k tomu, že nové vedení Microsoft dělá v poslední době kroky, na které by starý MS nikdy ani nepomyslel, není to úplně nerealistický scénář a abych byl upřímný, myslím si, že všechno k jednotnému a jedinému API stejně směřuje, ačkoliv pro některé je jejich vlastní trochu odlišné API hlavně otázka politiky (MS, Apple, SONY s PS4).
Ovládání hlasem, "real-time" překladače a asistenti
Hlasová ovládání nejsou novinkou posledních let, nicméně až na výjimky je většinou nepoužíváme. V roce 2016 se jim ale bude hodně věnovat. Chytré domácnosti, chytrá auta, vše bude pohodlnější ovládat hlasem. K tomu všemu řada firem pracuje na již existujících a stále se zdokonalujících asistentech. Známe třeba Apple SIRI nebo Microsoft CORTANA. Jejich možnosti nadále porostou a někteří by rádi viděli podobné asistenty i v autech či domech a pracují na jejich vytvoření.
Velkým tématem v roce 2016 bude další generace překladačů jazyků. Microsoft loni demonstroval real-time překladač pro SKYPE a funguje (samozřejmě v omezeném počtu jazyků) překvapivě slušně. Na zlepšování a širší jazykové podpoře se neustále pracuje a tak je reálné, že překladače budou stále více použitelné. Zabrat na tomto poli musí i Google a je pravděpodobné, že na nás v roce 2016 na tomto poli chystá nějaké oznámení. Pokud tedy neholdujete cizím jazykům, v roce 2016 snad dostanete možnost se v reálném čase i bez znalosti cizího jazyka domluvit s někým přímo, prostřednictvím vašeho mobilního telefonu (a internetu).
Na jaké hry se v roce 2016 můžeme těšit a jakých se bojíme?
Rok 2015 přinesl hned několik velkých a velmi povedených her, kdy zejména Witcher 3 posunul herní i technologické hranice toho, jak má velké příběhové RPG v otevřeném světě vypadat. A tak začněme u něj. Ano, i v roce 2016 budeme hrát třetího Zaklínače!
The Witcher 3: Blood nad Wine datadisk
Už první datadisk Hearts of Stone se hodně povedl, druhý ale bude ještě 2x větší a komplexnější. Přinese zcela nové prostředí a oblast hry, přinese nový hlavní příběh, řadu vedlejších a tvůrci plánují i větší úpravu některých mechanismů hry.
Slibováno je dalších více než 20h herní doby (což je i o dost více než řada jiných her) a myslím, že tak právem můžeme očekávat opravdu hodně dobrou herní zábavu a možná opět jednu z nejlepších za celý rok. DLC vyjde někdy spíše v Q2 2016.
MASS EFECT: ANDROMEDA
Asi možná nejočekávanější velká hra roku 2016, pokud tedy slibované Q4 2016 stihne. Každopádně tvůrci slibují hodně. Čemu můžeme určitě věřit je, že graficky nám vyrazí dech. Jede totiž na poslední generace FrostBite engine, který už byl k vidění v nedávno vydaném Star Wars Battlefront a ten bude ještě vylepšen, dostane DX12 podporu atd. Takže tady se hodně těšíme.
Otázkou je samotná hra. BIOWARE se totiž moc nedaří v poslední době. Dragon Age 2 bylo průser, ultra drahé MMORPG Star Wars se také úplně nepovedlo (tedy až na poslední expanzi) a Dragon Age: Inquisition? Pěká hra, ale poněkud nudná a působí na vás jako MMO :(. Takže na Mass Effect jsme hodně zvědaví, zda konečně Bioware najde odvahu udělat pořádné RPG, nebo to zase dopadne nemastně neslaně. Jinak hra nenavazuje na původní trilogii a odehrává se mimo. Zatím je plánována na Q4 2016.
DooM
Ano! Návrat nejlegendárnější legendy akčních a 3D FPS her vůbec. Nový DooM oficiálně bez číslovky byl už představen a prezentován a vypadá mimořádně brutálně a jde na rozdíl od DooM 3 ve stopách původních dvou dílů.
Máme ale obavu, zda nás to bude bavit a druhou obavu z technologické a grafické stránky. idSoftware totiž používá dost mizerný engine, který zatím měl ve všech hrách, kde se objevil, značné problémy. DooM každopádně dorazí v Q2 2016.
Kingdom Come: Deliverance
Tohle je hodně vyhlížená hra. Jedna z nejúspěšnějších her pokud jde o komunitní financování a hlavně největší herní projekt všech dob realizovaný v ČR většinou s českými vývojáři. Jak víte, jedná se také o realistické středověké RPG zasazené do husitského období v Čechách. Hra vypadá skvěle díky použití CryEngine v nejnovější specifikaci.
Tvůrci věnují značné úsilí realistickému podání středověké doby, soubojům a vlastně všemu. A to nás přivádí k otázce, zda nás tahle RPG hra bude bez draků, kouzelníků a fantasy věcí vůbec bavit. Ono nic podobného vlastně ještě nikdo nikdy neudělal, takže se můžeme dívat na fenomenální úspěch, nebo grandiózní propadák, který nikdo nebude hrát. Hra podle aktuálního plánu dorazí někdy v létě 2016, ale můžeme se dočkat i dalšího odkladu.
MAFIA 3
Další hra, kdysi s českými kořeny. Ovšem třetí díl vyhlížíme hlavně s obavami. Vypadá totiž poněkud akčněji než předchozí díly, což může hodně ubírat na atmosféře a kvalitě příběhové linie.
Přesto doufáme v lepší výsledek, stylizovaně hra vypadá zasazena do New Orleans velmi zajímavě. Dočkáme se někdy v roce 2016, aktuálně se mluví o tom, že již v tomto prvním půlroce.
Další hry ...
A tak bychom mohli pokračovat dál a dál, takže to zkraťme a řekněme si pár dalších her. Hodně se očekává od DeusEx Mankind Divided, které nás zavede do Prahy budoucnosti. Hra bude využívat DX12 a dorazí na konci léta 2016. Dalším pokračováním slušné hry bude druhý díl Dishonored, které rozvine příběh a hlavně originální hratelnost původního titulu (tedy snad). Vyjde někde ke konci roku. Pak tu máme reboot Homefront: The Revolution, který jakoby maže předchozí hru, jež byla spáleným potenciálem. Novinka by měla zajímavý námět využít mnohem lépe. Dorazí pravděpodobně v první polovině roku. Hodně se mnozí těšíme na pokračování strategického UFO XCOM2, které nabralo zpoždění, ale ještě že tak. Dorazí už v únoru. Následovat ho bude i "spin-off" Far Cry 4 s názvem PRIMAL, ve kterém se vydáme do pravěku. Herně i námětem tedy zajímavé, grafika výborná a dorazí už v březnu. Ale ani to není zdaleka všechno. Mezi zajímavé a vyhlížené tituly patří i třeba vesmírné No Man´s Sky, pak klasické RPG Divinity: Original Sin 2, nový Hitman, otevřená akční hra Tom Clancy´s The Division. Už velmi brzy si na PC zahrajeme také nový Tomb Raider a dorazí i původně loňské ale nově vylepšené Dying Light s novým velkým datadiskem. Napravit reputaci bude chtít i reboot série Need for Speed, které loni vyšlo už na konzole, ale moc nezazářil a PC verze tak byla raději odložena pro další vývoj a dorazí až někdy tento rok.
No a pak je tady ještě spousta dalších her, o kterých zatím nevíme a to klidně včetně některých velkých titulů. Vzpomeňte, že třeba Fallout 4 byl představen až pár měsíců před vydáním, takže uvidíme, zda na nás Bethesda nechystá nějaké překvapení. Do finále jde i vývoj obřího high end vesmírného simulátoru Star Citizen, od kterého čekáme hodně. Mnoho her se bude snažit už začlenit podporu pro VR, což by mohlo herní zážitky posunout na úplně jiný level.
Zkrátka nevypadá to, že bychom se letos měli nudit ;). A co nás čeká na DDWorld.cz?