Strana 2 z 2
TOP X - co se v roce 2007 tak úplně nezdařilo ...
Letos příliš mnoho technologických zklamání na poli Hardware naštěstí nebylo. Nicméně sem tam se černá ovce najde. Čipová sada Nvidia Nforce 780 rozhodně nepatří k tomu technologicky nejpovedenějšímu v roce 2007. Po výkonové stránce ji lze vytknout málo, ale po technologické stránce až mnohé. 780 je bohužel vlastně starší čipová sada NF680 s nepříliš povedeným upgradem. V době, kdy Intel i AMD mají čipové sady velice jednoduché, přesto technologicky i výrobně vyspělé, nemluvě o příjemných provozních vlastnostech, Nvidia na trh vrhne něco, co je mírně řečeno, neohrabané. Že tři velké čipy v čipové sadě jsou opravdu hodně a přinášejí ve skrze negativa, ponechme teď stranou. Nicméně rozdíl mezi NF680 a NF780 je právě ten třetí čip. Nvidia totiž musela přijít s čipovou sadou s podporou PCIExpress 2.0. Žádnou však nedisponuje a tak vytvořila jakýsi čip Nforce200, který zrychluje PCIExpress 1.1 na rychlost 4,5GT/s a vydává to za PCIExpress 2.0, které má ve standardu jasně uvedeno 5,0GT/s. Nic více, nic méně. Že čip NF200 v čipové sadě NF780 tak je spíše pro zlost než pro reálný užitek asi nemusím zdůrazňovat. Inu, tudy technologická cesta nevede. Naštěstí bude mít Nvidia ještě reparát v podobě Nforce790 a doufejme, že s čipovou sadou konstrukce NF780 to bylo jen takové zalaškování, zda dáváme pozor.
Už loni se tato moderní herní konzole dostala mezi zklamání roku, letošní vývoj však byl černější než kdokoli z nás vůbec čekal. Přesto si stále mnoho lidí myslí, že PS3 má naději stát se v roce 2008 nejprodávanější konzolí. Letošní výsledky však k takovým předpovědím zrovna nevybízí. Ztráta herní divize SONY je kvůli vysoce ztrátové výrobě téhle konzole obrovská. Sony se díky tomu zbavilo výroby procesorů CELL a snaží se na trhu uchytit i s levnější verzí, která sice prodeje nastartovala, ale je pořád dražší než konkurence, není kompatibilní se staršími hrami pro PS2 a na prodeje konkurence stále nestačí. Ačkoli se prodeje PS3 zvedli, konkurence je stále daleko vpředu. XBOX360, ačkoli měl nevídané patálie s kvalitou konzole a poruchovostí, je stále v prodejích hodně nad prodeji PS3. Navíc se pro Xbox360 prodává i mnohem více her a mnohem více příslušenství a co více, Microsoft už XBOX360 výrobně nedotuje. Po technologické stránce je PS3 nejlepší, nicméně málo skutečně kvalitní her, vysoká cena a hlavně nečekaná konkurence udělaly z PS3 toho třetího vzadu a se značným odstupem. Aby toho nebylo málo, i starší PS2 je stále každý měsíc v prodejích před PS3. S tímto přístupem těžko PS3 prosazovat. Nepomáhají ani vývojáři her, kteří mnozí kritizují náročnost vývoje pro PS3. Navíc čáru přes rozpočet udělalo PS3 i Nintendo se svým Wii, díky kterému všichni producenti her museli notně přehodnotit plány a dnes se většina her soustředí právě na Wii, XBOX360, stále na největší herní konzolovou platformu PS2 a až pak je PS3. Nejsem si tedy jist, zda bude rok 2008 pro PS3 v něčem jiný než ten letošní. Osobně si myslím, že současný stav bude zachován a PS3 bude stále příliš drahá s technologií, která při hraní proti XBXO360 nebude vidět. PS3 v roce 2007 je jasné zklamání a pro SONY velmi ztrátový podnik, který však v zájmu rozšiřovaní Blu ray formátu musí držet při životě, ačkoli je podpora tohoto nového formátu dle výzkumů to poslední, co zákazníky na PS3 zajímá a mnozí o Blu ray mechanice ani netuší a to SONY na lákadlo v podobě této technologie na PS3 při prodejích spoléhalo.
Pokud mluvíme o nečekaných a nepříliš příjemných událostech v technologickém světě v roce 2007, pak se zkrátka nelze zmínit o situaci v AMD. Ať jste z nějakého důvodu fanoušky téhle značky, nebo z nějakého jiného důvodu jimi nejste, situaci v AMD asi stejně sledujete. Že je AMD ve finančních potížích už asi každý ví. Sečteno a podtrženo, AMD letos nevydělalo ani cent a vykazuje vysokou ztrátu. To je způsobeno několika faktory. Tím hlavním je zejména akvizice firmy ATI. Ke konci roku se ale stalo, že celé AMD i s ATI má nyní nižší hodnotu, než za kolik AMD před rokem a něco ATI pořizovalo. To je velmi špatný vývoj. AMD má dále problémy i na trhu s procesory, kde díky velkému zpoždění architektury K10 zcela vyklidilo cenové pozice nad 5000 korun, kde zkrátka nemá šanci soupeřit s výkonem procesorů Intel. Obyčejně by nás problémy nějakého výrobce asi tolik nezajímalo, kdyby AMD, ačkoli je celkem malé, nebylo pro trh s x86 procesory tak významné. Na tomto stěžením a bohužel uzavřeném trhu totiž působí jen dvě firmy, které velikostně mají do konkurentů daleko a přesto konkurenty jsou. AMD a Intel. Pád AMD by způsobil zcela logicky to, že Intel by najednou získal absolutní dominanci a prostě by nebyla konkurence. To by zcela jistě omezilo vývoj, zvýšilo ceny procesorů, zbrzdilo pokles cen procesorů a celkově by prostě nebylo výběru. V zásadě tak doufáme, že AMD se z potíží nějak vyhrabe, ať samo, nebo ho někdo odkoupí. Pokud by přesto padlo, a s ním i konkurence na x86 platformě, jistě bychom nebyly proti, kdyby se v roce 2008 konečně prosadila i nějaká jiný platforma, protože Intel a AMD nejsou zdaleka jedinými firmami, které procesory vyrábějí. Bohužel s osudem AMD je dnes pevně spjat i osud ATI, tedy druhého výrobce grafických karet. To, co platí pro procesory tak bohužel víceméně platí i pro trh s herními grafikami. Z pohledu AMD a vývoje jeho situace byl rok 2007 katastrofa a nejhorší rok v historii téhle firmy.
- 8.Klávesnice Optimus Maximus
Pokud se o některém HW dá říci, že se o něm v roce 2007 hodně namluvilo a pořád nic, tak kromě jednoho procesoru, je to i klávesnice Klávesnice Optimus Maximus. Technologicky velice pokročilá OLED klávesnice, která na trhu těžko bude hledat srovnání, již byla původně slibována na rok 2006. Píše se konec roku 2007 a po několika dalších zdržení pořád nic. Cena klávesnice, které se již prodávají v předprodeji, je závratných 1564 dolarů. Vyrábět se ale i má nespecifikovaná levnější verze. Otázkou ale je, kdy už konečně se toho OLED zázraku na poli klávesnic dočkáme a zda to vůbec bude státá za to. Klávesnice Optimus Maximus silně začíná připomínat jednu již kultovní počítačovou hru, Duke Nukem Forever.
Slibná grafická technologie. Realistické efekty za cenu nižších hardwarových nároků. Bohužel je Microsoft v jejím rozšiřování sám proti sobě. Nabídnout DirectX10 jen pro Windows Vista je z našeho pohledu věc, která DirectX10 uškodila ze všeho nejvíce. Těžko přesvědčíte většinu vydavatelů a vývojářů her, že by měly tvořit a soustředit se na DX10 aplikace, když potenciál jejich zákazníků je omezen na několik málo procent z celé Windows platformy. Těžko také přesvědčíte hráče, aby se na DX10 vybavili, když musí požívat operační systém, který má do dokonalého sakra daleko. Windows Vista vzal DirectX10 jako své rukojmí a bohužel mu tím zabránil v rozšíření a kladné přijetí. Není proto divu, že slyšíme mnoho hráčů tvrdit, že DirectX 10 stojí za starou belu, ačkoli hry na něm obsahují řadu efektů v DX9 nepřítomných. Vývojáři pak také DX10 příliš pozornosti a pečlivosti nevěnují, když vědí, že si ho zdaleka tolik lidí neužije. Sám o sobě DX10 není špatný, ale způsob snahy o jeho prosazení a rozšíření je dosti nešťastný. Škoda, čekalo s mnohem více.
Činnost Applu kolem jeho iPhone se sama nominuje do našeho žebříčku toho, co se v roce 2007 příliš nepovedlo. iPhone je mobilní telefon firmy Apple, který sám o sobě není sice kdovíjakým technologickým udělátkem ale není rozhodně špatný. Špatným ho udělala až činnost Applu kolem něj. Apple, to je především o penězích. Po vydání tohoto přístroje, který rozhodně nebyl zadarmo. Bohužel měl ještě omezení v podobě uzamčení na síť AT&T s tím, že zákazník musel uzavřít smlouvu na 2 roky s minimální účtovanou částkou 59,99 dolarů měsíčně. Tento postup je minimálně unfair a dokonce je i možná za hranou zákona. Žaloby se tedy jen hrnuly. Nicméně šikovní uživatelé mezi tím přišli s prográmkem, který odemkl iPhone i pro jiné sítě. Apple zareagoval způsobem, že vydal firmware, který uzamkl pro jakékoliv používání odemčené iPhone. Apple takové telefony odmítá jakkoli opravit, což samozřejmě rozjelo další vlnu žalob. Tím problémy kolem iPhohe ale neskončily. Apple díky malé dostupnosti iPhone omezil počet prodaných kusů na dva pro zákazníka, ovšem díky tomu musí odmítat poukázky, které dříve vydal na nákup jakéhokoli zboží, čímž se ale dopouští dalšího porušení zákona. A aby toho nebylo málo, Apple, aby zajistil, že dva iPhone si skutečně koupí jen jeden člověk, shromažďuje nejspíše podrobné identifikační údaje kupujících, což je opět porušením několika zákonů. Apple iPhone a akce Apple kolem něj si rozhodně zasluhují pozici v našem žebříčku. Apple na rok 2007 asi hned tak nezapomene a ještě dlouho na něj vzpomínat bude muset v mnoha soudních sporech, které jej čekají.
Nemůžeme si pomoci, ale do žebříčku technologických událostí a produktů, které jsou zklamáním, musíme zařadit i operační systém Windows Vista. Ačkoli se v jádru o špatný produkt nejedná, záleží na tom, na jak rychlém stroji ho hodnotíme a co od něj očekáváme. Nemá cenu tvrdit, že Windows Vista jsou nějak zvlášť skvělý či dokonce revoluční operační systém. Jejich kladem je bezesporu technologická pokročilost, dobrá funkčnost podpory vícejádrových procesorů a aplikací a vynikající správa paměti. Bohužel to je na nich to jediné kladné. Nyní následuje celá řada nevýhod. Na slabší počítače se vyloženě nehodí. Jistě, Windows Vista mají komerční úspěch, o který se léta snaží Linux. Vista za rok zvládla rozšíření z 0 na 10% světových počítačů. Nicméně většina distribucí byla dodána s novými výkonově nevyhovujícími počítači a slabými notebooky. Přítomnost ochrany DRM, problémy se staršími i novějšími zvukovými kartami, mnohé nesplněné sliby ohledně přítomných technologií a zasypávání uživatele neustálými požadavky na potvrzení toho a toho kroku. Neposledním záporem je DirectX10, který byl vzat jako rukojmí. Že Vista de facto nemá mnoho co inovativního nabídnout, dokázala i prezentace při jejich uvedení na trh, kdy se Microsoft soustředil na vychvalování několika nesmyslů. WoW efekt se nekonal. Vychvalované Aero je soubor několika obyčejných efektů, kterých lze dosáhnout i ve Windows XP. Hledání sice bezvadně funguje, nicméně v operačním systému patří spíše mezi méně užívané věci a to že je Vista bezpečnější tak nějak plyne z logiky věci, kdy je to nový systém, málo rozšířený a tak se do něj má mnohem méně lidí potřebu trefovat. Sečteno a podtrženo, rok s Vista se nijak nelišil od roku s Windows XP, slibované Wow se nekonalo. Zkrátka jsme čekali mnohem více.
Rok 2007 pomalu ale jistě začíná ukazovat, že úspěch Googlu nemusí být do dalších let kladným přínosem. Již dnes má Google na svědomí většinu výsledků vyhledávání (65%). Kromě toho je jasnou jedničkou na poli textové reklamy. Google se také netají svou snahou o zařazení do vyhledavače všeho, co zařadit jde, poskytnout veškeré služby, jaké lidé chtějí a udělat svou vlastní encyklopedii. Známé jsou i případy cenzurování výsledků vyhledávání, zejména v Číně atd. Letos se tak mnoho lidí začalo ptát, zda je tento vývoj žádaný. Nebude mít nakonec Google až přílišnou moc nad kontrolou výsledků vyhledávání a vůbec nad největším bohatstvím lidí - informacemi a přístupem k nim. Z tohoto pohledu tak pro rok 2007 zařazujeme rozpínající se Google do technologických mínusů s varovně zdviženým prstem pro roky následující. Neradi bychom se dožili doby, kdy Google bude více než zákon.
Pojem, který hýbe odbornou veřejností. Mnozí dělají z Web 2.0 jako něco nevídaně nového. Ačkoli jsem na toto téma přečetl řadu článků a názorů na WEB 2.0 nevidím nic, než prázdný pojem a snahu někoho přijít s něčím rádoby novým. WEB 2.0 není. Nic takového neexistuje a existovat nebude. Existuje jen WEB. Ten má nekonečné množství podob, jak je každému tvůrci libo. Má nekonečné množství zdrojů, opět na libovůli tvůrců, mezi které počítáme i uživatele a čtenáře, kteří se na jeho obsahu podílejí třeba jen jednoduchým hlasováním v nějaké anketě. WEB je něco, co se neustále vyvíjí. WEB 2.0 je jen pokus o připsání si objevení Ameriky, když už v Americe žije půlka internetového světa. Pojem WEB 2.0 zařazujeme do našeho žebříčku jako jeden z největších technologických nesmyslů a mýtů roku 2007.
- 2.Microsoft Office Open XML (OOXML)
Za jednoznačně nulový technologický i jakýkoli jiný kladný přínos, nelze do žebříčku nezařadit formát společnosti Microsoft. Microsoft by se rád stal vládcem a diktátorem na poli informačních formátů a snaží se využít svého vlivu k prosazení svého OOXML jako ISO formátu. Zde však naráží na problém, že aby byl obecně schválen, musí být přijat jednotlivými schvalovacími komisemi mnoha států. Zde okamžitě začali zákulisní praktiky připomínající nezřídka až mafiánské jednání. Microsoftu se přes veškerou snahu naštěstí zatím nepodařilo tento formát prosadit. Proč máme problém s tímto formátem? Microsoft rozhodně nemá zájem udělat otevřený formát. Jinými slovy, k používání tohoto formátu musíte být vybaveni odpovídajícím softwarem z dílny Microsoftu. To jde samozřejmě proti všemu, co charakterizuje svobodný software a vůbec svobodu přístupu a rozšiřování informací. Navíc OOXML nepřináší zhola nic nového ani technologicky převratného. Doufejme, že Microsoft nedokáže i přes veškerou moc a tlak, který vyvíjí, prosadit tento formát jako standard. Stačí nám, že na x86 platformě de facto konkurence jeho Windows (nikoli z kvalitativní stránky) neexistuje a dost dobře se nedokáže prosadit. Rozhodně nechceme stejný výsledek i co se aplikací pracující s informačními zdroji, soubory atd. Konkurence je důležitá a otevřenost přístupu k informačním zdrojům ještě více, rozhodně nikdo z nás nechce být odkázán na software jediné firmy.
- 1.Protipirátské aktivity, ochrany DRM, AACS
Stejně jako loni si i letos palmu „vítězství" za nejmenší technologický přínos a propadák roku, odnášejí protipirátské aktivity a jejich úspěchy. Za technologický vtip roku prohlašujeme neprolomitelnou technologii AACS3. Touto údajně naprosto neprolomitelnou technologií ochrany obsahu, jsou vybaveny nejnovější filmové optické disky Blu ray a HD-DVD. Údajně nejdokonalejší neprolomitelnou ochranu obsahu se, ač je rozšíření těchto nových optických formátů minimální, podařilo prolomit ještě před samotným vypuštěním disků na trh. Vývoj této technologie stál miliony dolarů, prolomena však byla dříve, než vůbec mohla začít plnit svou činnost. Tato selhání nových a dokonalých ochran mají ale stále stejný a starý systémový původ. Nicméně vydavatelé se ne a ne poučit.
Technologie DRM je další z notně kritizovaných protipirástkých opatření, která ale omezují jen poctivé uživatele a jako taková je dávno překonána. Mnohé společnosti od ní tento rok začaly ustupovat. Ostudou je však přítomnost DRM ve Windows Vista. Letos také došlo k výraznému protiútoku na tzv. autorské svazy a samozvané organizace, které „bojují" za práva autorů. Zejména ve spojených státech už těmto organizacím, které většinou spoléhají na to, že podaná žaloba zastraší žalovaného natolik, že se radši mimosoudně dohodne, se uzavřely tyto dveře, protože mnohé soudy již tento způsob trpět nebudou. Rozhodně špatným příkladem je jednání distribučních společností i Microsoftu ohledně cenové politiky. Microsoft a některá filmová vydavatelství se totiž rozhodla bojovat proti pirátství v Číně jedinou možnou cestou, výrazným snížením cen a výrazným urychlením dostupnosti nových produktů tak, aby legální verze byly konkurenceschopnější pirátským. Bohužel tento kladný vývoj ve vztahu cen nikde jinde ve světě zatím nebyl aplikován, což je dle našeho názoru skutečně špatný příklad. Jinými slovy se nám totiž firmy a vydavatelé snaží říci, že pokud jejich produkty budeme krást jako o život, tedy nekoupíme od nich vůbec nic a všechno ukradneme, výrazně sníží ceny tak, aby pirátství nebylo lákavé. Avšak pokud krást nebudeme, tak stále budeme mít na trhu jen předražený filmy, hry a další software s nefungujícími ochranami, které obtěžují jen poctivé zákazníky a dále prodražují software a v Číně, kde si tuto reakci firem vynutili kradením a kopírováním všeho, se budou radovat z legálního stejného softwaru skoro zadarmo. Za tento technologický přístup je první místo v našem žebříčku prostě předem rezervováno. Výherci gratulujeme a doufáme, že napřesrok už se s ním neshledáme (asi marně).
Sečteno a podtrženo, rok 2007 zase tak moc po technologické stránce zajímavý a strhující nebyl. Úplné propadáky mezi výroby a produkty nebyly, i když se někteří snažili, na druhou stranu nebyly ani žádné revoluční produkty, které by obrátily náš svět vzhůru nohama. Radost jsme tak měli hlavně z cenového vývoje. Do roku 2008 vstupujeme s mírným optimismem, ale i s určitými obavami. Troufám si říci, že rok 2008 bude technologicky a dějově na poli IT o něco zajímavější než rok 2007. Tak snad ho všichni ve zdraví přežijeme.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|