Strana 11 z 12
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení a taktování
Co nás samozřejmě zajímá u jednotlivých nereferenčních edic grafik, jsou provozní vlastnosti. Tedy chlazení i spotřeba. Začněme spotřebou, kdy AMD výrazně zlepšilo efektivitu provozu RX 580/570! Ano, 580 sice žere o něco více v herní zátěži, jenže je podstatně úspornější všude jinde proti RX 480! Zejména v klidových stavech při sledování videa nebo připojení druhého monitoru. AMD konečně napravilo letité zaostávání za NVIDIA, která v těchto stavech měla výrazně lepší optimalizaci spotřeby. Rozdíl je 25-30W běžně, což z hlediska toho, že dva monitory máte připojeny pořád, nebo že videa sledujeme dnes i více než hrajeme, podstatnější z hlediska dlouhodobé spotřeby. Radeon RX 400 série byla jen o něco málo lepší než starší Radeon, které za GTX grafikami zaostávaly v těchto ohledech hodně. RX 500 ale došlo ke znatelnému zlepšení a AMD zcela srovnalo krok s NVIDIA. Opravdu zásadní zlepšení! Ve finále je tak RX 580 přes vyšší spotřebu v herní zátěži vlastně efektivnější karta než RX 480 … a výrazně neztrácí na GTX 1060 konkurenci. Sami si spočítejte, jak často hrajete a jak často používáte grafiku v klidových stavech, zejména když máte dva monitory.

V herní zátěži je nicméně spotřeba vysoká a odpovídá spíše úrovni GTX 1070, což není ale až tak překvapivé vzhledem k tomu, že celkovým výpočetním výkonem 6,5 TFLOPS (GTX 1070) proti 6,17TFLOPS (RX 580) a také parametry (obě mají 256-bit a 8GB) k sobě mají blíže než RX 580 s GTX 1060, která má jen 192-bit, 6GB paměti a 4,4 TFLOPS výkonu. Bohužel málokterá hra dokáže výkon RX 580 opravdu pořádně využít, snad jen DooM s jeho API VULKAN, který opravdu nadstandardně a výrazně lépe využívá skutečného potenciálu grafik.

Bohužel většina her, kdy stále vycházejí DX11 tituly, jsou zoufale špatně optimalizované a většina výkonu leží nevyužita. Nicméně s nástupem DX12 a VULKAN her se to postupně trochu zlepšuje.
Tady Radeon RX 580 v nových špičkových edicích vyloženě září. Ano vyšší spotřeba v zátěži by byla problém, pokud by karta topila a byla hlučná, jenže ono to nějak neplatí. Zejména u takových edic, jako STRIX RX 580. Obří pasiv, který je jen o něco málo menší než u high end grafik (no vlastně je skoro stejný), funguje skvěle.

S taktem až 1411-1431MHz (takt karty se dost stabilně drží na nastavených 1411 v gaming režimu nebo 1431MHz v OC režimu) se teploty karty dostaly maximálně na 66°C(!) v maximální zátěži v OC režimu s 1431MHz, v gaming režimu se 1411MHz teplota dosahuje 64°C. V klidu je na vás, zda s teplotami kolem 40°C budete spokojeni s možností pasivního chodu karty a nebo chcete kolem 30°C, kdy se ventilátory lehce otáčejí, a tiché je to ovšem také. DUAL verze je o poznání jednodušeji chlazená. Takty jádra mají vyšší dynamické změny a běhají mezi 1310-1360MHz nebo až 1380MHz dle nastavení režimu. Teplota se dostane až k 75°C v zátěži.

Rozdíl v chladičích je tedy znát jak v teplotách, tak i hlučnosti. V klidových stavech jsou na tom karty ale podobně, tedy zcela tiché v pasivním režimu a velmi velmi tiché, když jsou ventilátory aktivní. Ono těch 55°C není pro RX 580 žádný problém v klidu nedosahovat. Je to úsporný čip mnohem lepší než starší verze čipu na RX 480 sérii. V zátěži je nicméně přeci jen znát vyšší spotřeba, a výkonné chlazení na STRIX zůstává velmi tiché. Tak tiché, že o té karty prostě nevíte.

DUAL verze na druhou stranu je o něco hlučnější, ale není to zdaleka taková katastrofa jako některé starší RX 480 edice. Za hlučnou kartu bych ji neoznačil, ale je znát, že je to kompaktnější chlazení.
V případě DUAL verze bych se o taktování osobně moc nepokoušel. Chlazení karty je dostatečné, ale pro další zvyšování taktů a tedy i napětí už stavěno vážně není. Dostal jsem se na 1400MHz a 8600MHz u pamětí, je to posun výkonu kolem 6-7%, ale musím mít chlazení nastaveno na vyšší otáčky a karta není rozhodně tichá. Prostě u této edice bych taktování už neřešil.

ASUS STRIX je jiná věc. Chlazení karty je tak obrovské, že se obávám zase přerůstá možnosti karty samotné. ASUS tuhle edici nedělal tak extrémní, pokud jde o možnosti taktování. Naše TOP verze, která má asi i nejkvalitnější čipy taktovat jde. Ale ne o moc. Stabilní výsledek 1475MHz na GPU a 9GHz na pamětech je působivý, ještě působivější je, že chlazení je pořád tiché a teploty stejně nepřekročily 70°C! :). Možná by si někteří troufli na víc, s vyšším přidáním napětím. Nárůst výkonu je jen kolem 5-6%, což není moc, ale chlazení to zvládá naprosto úžasně, tak asi proč ne :).
Takže k závěrům …
|