Strana 2 z 11
- Sapphire PULSE RADEON RX 6400 4GB – Grafická karta a TESTY
Začněme jako obvykle balením a představením karty. Tohle je vlastně nejlevnější aktuální model od Sapphire na trhu vůbec. A balení tomu odpovídá.
Samotná karta je tak malá, jak je pro desktopovou kartu vůbec možné být. PCB samo má délku jen toho PCIe x16 slotu (ve skutečnosti má jen 4linky PCIe 4.0), ale až teprve s přesahujícím chladičem má ITX rozměr (délku 170mm). Nicméně vidíte že je pouze 69mm široká, tedy nízko-profilová. Sapphire ovšem do balení přidalo i ten větší výměnný zadní plech tak, aby se dala namontovat do klasické ATX pozice.
PCB je opravdu základní, ale co také čekáte od karty s pouze 107mm2 miniaturním GPU, 64-bit sběrnicí a 4GB paměti. Nemá ani přídavné napájení, takže je o to jednodušší, přesto že má poměrně rychlé 16GHz GDDR6. Maximální spotřeba karty je udávaných 53W. Ač nemá konektor pro napájení, Sapphire uvádí, že by měla být osazována jen do PC sestav s minimálně 350W zdrojem.
S ohledem na to nepřekvapí, že nevyžaduje nijak náročné chlazení. Takže má jen ten jeden slot. Ale poměrně robustní hliníkový pasiv doplňuje ještě heatpipe, která je v přímém styku s GPU. To vše pak doplňuje malý 50mm axiální ventilátor. Přesto překvapí, že karta má maximální boost značných 2321MHz a 16GHz GDDR6 paměti k tomu.
Karta není vybavena žádnými extra prvky, ani RGB podsvícením. Ve výbavě a technicky vše, co nabízí samozřejmě AMD Radeon RX 6000 série, ovšem mimo schopnosti akcelerace některých video-formátů. V praxi si toho většina lidí nevšimne (funkce přebere CPU). Má jen dva grafické výstupy. Tedy DP 1.4 a HDMI 2.1, ovšem na nízko-profilovou jednoslotovou kartu se ani více nevejde :).
Na všem podporováno FreeSync Ultimate atd. A všechny další technologie s touto generací grafik spojené (Ray Tracing, FSR, akcelerace AI, atd). Dokonce umí i Ray Tracing, kdy jde suverénně o nejlevnější grafiku s HW akcelerací DXR, která se kdy objevila na trhu. Samozřejmě vzhledem k omezenému výkonu to v praxi nebude příliš k použití ve hrách :).
Tohle je další recenze/TEST, který vzniká na zcela nové sestavě, a hlavně skladbě testů. Starší sestavu/skladbu jsme používali více než rok. Nyní přišel čas vše pořádně aktualizovat (obvykle bychom tak činili každých několik měsíců, ale vzhledem k situaci s dostupností karet a nutností jejich testování to nebylo příliš důležité). Takže jsme nasadili nové hry, aktualizované na nejnovější verze, nejnovější ovladače atd. Výsledky by tak měly být docela dost rozdílné proti staré sestavě a mnoha výsledkům a recenzím, které vznikají na starých testech
V sestavě jsme udělali ale jen minimální změny. Zůstal AMD RYZEN 5950X procesor se stejným aktivním PBO režimem. Vyměnili jsme desku za novější ASUS ROG CrossHair DARK HERO X570 variantu a také jsme změnili paměti za agresivnější rychlé modely, přenastavené na DDR4 3800MHz CL17 nastavení. A udělali pár drobných vylepšení, pokud jde o chlazení atd. Nicméně v případě sestavy vlastně celkově žádné velké změny nejsou. Hlavní změna se týká testovaných her a jejich nastavení. Tady je všechno nové.
Testujeme také prakticky výhradně nereferenční modely, tedy s výjimkou některých Radeon karet, které ovšem jsou/byly dostupné běžně v obchodech i v těch referencích. U NVIDIA jsme vyřadili z testů všechny tzv. „FE edice“ a nahradili je standardními OC nereferencemi. Důvodem je to, že NVIDIA svými FE edicemi, které normálně v obchodech nekoupíte, manipuluje s recenzemi a výsledky testů. FE edice jsou totiž ve skutečnosti speciálně vyladěné luxusní OC modely, které mají jeden z nejvyšších výkonů, vyšších než skutečné reference a běžné levnější edice. Ovšem mají nejnižší spotřebu a také uváděnu nejnižší cenu. Jenže realitou je, že v obchodech jsou výhradně dostupné nereferenční modely, které mají buď nižší, nebo když už podobný výkon, tak vždy s mnohem vyšší spotřebou a mnohem vyšší cenou. NVIDIA FE edice vůbec nereprezentují skutečnou realitu NVIDIA karet, které jsou nám v obchodech a PC skutečně nabízeny a prodávány. Těmi jsou vždy nereferenční OC edice, které mohou mít podobný, ale často spíše i nižší výkon než FE, ovšem vždy prostě žerou více a hlavně stojí více.
U AMD takový problém není, reference AMD RX 6000 se běžně prodávají. Navíc nereference jsou většinou skutečně OC edice, tedy jsou vždy výkonnější než reference, a rozdíl ve spotřebě tomu odpovídá. Z hlediska testování jsou to tedy skutečně reference, čímž NVIDIA FE modely rozhodně nejsou. Nicméně snažíme se obecně používat (pokud máme možnost a seženeme) pro testování tedy běžně prodávané edice jednotlivých karet, v testu tedy používáme následující modely AMD Radeon:
- Sapphire RX 550 4GB PULSE
- Sapphire MiniITX RX 570 4GB
- Sapphire NITRO+ RX 580 OC 8GB
- ASUS ROG STRIX VEGA 64 OC 8GB
- Gigabyte GAMING RX 5500 XT 8GB
- Sapphire PULSE RX 5600 XT 6GB
- Gigabyte AORUS RX 5700 XT OC 8GB
- Gigabyte EAGLE RX 6600 8GB
- Sapphire PULSE RX 6600 XT 8GB
- AMD Radeon RX 6700 XT 12GB
- AMD Radeon RX 6800 16GB
- AMD Radeon RX 6800 XT 16GB
- AMD Radeon RX 6900 XT 16GB
V případě NVIDIA grafik jsou použity následující modely:
- Gigabyte GTX 1050 2GB
- Gigabyte GTX 1650 Gaming 4GB
- ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB
- PALIT StormX GTX 1660 SUPER OC 6GB
- ASUS ROG STRIX GTX 1080 Ti 11GB
- MSI VENTUS RTX 2060 6GB
- MSI Gaming X RTX 2080 Ti 11GB
- ASUS ROG STRIX RTX 3060 12GB OC
- EVGA XC Gaming RTX 3060 Ti 8GB
- Gigabyte Gaming OC RTX 3070 8GB
- EVGA XC3 Ultra RTX 3070 Ti 8GB
- ASUS ROG STRIX RTX 3080 10GB OC
- MSI Gaming X TRIO RTX 3090 24GB
Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací. Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme nyní 8 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 72 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože nedokáží architekturu a výkon nových GPU využít. Všechny testy jsou také již s aktivním sBAR/SAM režimem.
A jaký je výkon karty v praxi? Podívejme se na pár testů …
|