Strana 8 z 10
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování
Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr ze všech našich herních testů a takhle to vypadá:
AMD RX 6600 XT má oficiálně 160W TBP, její spotřeba je velmi nízko. I u OC edici jako ta od ASRock je na úrovni RX 5600 XT a pod úrovní konkurenční RTX 3060. A mnohem nižší než u RX 5700 XT z minulé generace, ačkoliv mají ty karty velmi podobný výkon! AMD opravdu skvěle zapracovala na efektivitě.
Nicméně protože těch 170W u ASRock verze je reálných, nemá samozřejmě chladič velikosti toho na Phantom edici absolutně žádný problém tuhle kartu chladit. Do 50°C jede navíc pasivně, tedy bezhlučně. Ale i s aktivními ventilátory je tichá. A také chladná, kdy teploty nepřekročí 60°C v zátěži. Prostě tohle dostanete, když použijete přehnaně velký chladič na menší a slabší GPU.
Ale za to si také v případě této edice připlácíte. Žádná z levnějších variant s podstatně slabším chlazením se přes podobný výkon, teplotám této velké edice asi ani nepřiblíží. Ale na rovinu, tahle PHANTOM edice je trochu přehnaná :).
Taktování
U AMD RX 6000 série je docela solidní potenciál k OC. Zejména vzhledem k tomu, co známe z NVIDIA RTX 3000 karet, kde není OC potenciál dnes prakticky žádný. U RX 6600 XT je však boost takt už v základu hodně vysoko. ASRock jej u své edice poslal na 2607MHz, což je neuvěřitelná hodnota zejména vzhledem k tomu, že předchozí RX 5600 XT z minulého roku běhala jen maximálně kolem 1800MHz a čip je stále vyráběný stejnou 7nm výrobou.
Pokud zvýšíte power limit, dá se jít s taktem GPU až na 2790MHz, což je opravdu šílená hodnota, ještě nedávno nedosažitelná ani s dusíkem. U tohoto GPU s tímhle chlazením ale pořád tiché a bez potíží. Paměti pak jdou z 16GHz přetaktovat na 18GHz. Celkově tak taktováním lze zvýšit výkon karty přibližně o 10%, což je dost slušné vhledem k téměř nulovým OC potenciálům mnoha karet současných generací. Spotřeba se přitom zvýší jen nepatrně.
Takže k závěrům …
|