Strana 11 z 12
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování
Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr ze všech našich herních testů a takhle to vypadá:
A přichází další velký šok! Po letech a několika generacích, kdy NVIDIA měla zjevně navrch v herních grafikách pokud jde o efektivitu, kdy jednoduše nabízela lepší výkon při lepší spotřebě, se věci obrací. V souboji nových generací je AMD Radeon RX 6800 XT znatelně o několik desítek W úspornější než NVIDIA RTX 3080/3090, což vzhledem k dost podobnému výkonu těchto karet znamená, že AMD je jasně efektivnější! Stejně dobře si vede i RX 6800, která je úspornější než RTX 2080 Ti, přitom má větší výkon a více paměti. A to není všechno!
Pamatujete si na ty hlučné blower referenční chladiče na referenčních RX 5700 XT, RX VEGA 64 atd.? Vyřešeno! Referenční RX 6800 XT i RX 6800 jsou jakoby z jiného světa. Ty karty jsou tiché! Dokonce bych řekl neuvěřitelně tiché na referenci od AMD :). Nezadají si s většinou normálních ne-referencí! Jedinou věcí, kterou určitě výrazně mohutnější ne-nereference přinesou, budou ale nižší teploty.
RX 6800 má nižší pasiv než XT verze, ale také chladí o několik desítek W odpadního tepla méně. Překvapivě je chladnější než XT model a dosahuje v běžném režimu jen 69°C. Ovšem je o něco hlučnější, a podle mě by se to dalo nastavit na to, aby teploty byly o něco výše a hlučnost níže. Ale není to nijak hlučné. Tedy zcela bez problémů, speciálně vzhledem k normálně tichému provozu karty a tomu, že to není přerostlé chlazení. Karta je kompaktní, klasicky 2 slotová a mnohem menší než třeba ASUS STRIX nebo Sapphire Nitro+ edice. Ty tak nabídnout určitě podobně tichý provoz, ale díky většímu chlazení nižší teploty, a tedy i možnost vyšších taktů při zachování tichého provozu. A když už jsme u toho…
Tuhle oblast prozkoumáme podrobně jindy, hlavně u ne-referencí nebo u chlazení vodou. Dnes tedy jen zběžně. Karta v běžném nastavení se pohybuje kolem 2105 – 2205MHz, což je více, než oficiálně uvádí AMD pro boost. Překvapivě zde není nějaký zřejmý umělý limit taktů, jako byl u RX 5700 proti RX 5700 XT. Radeon RX 6800 jde taktovat vysoko, ale nepřekvapivě o něco hůře než XT verze vybavená kvalitnějším kusem GPU. Zatím je ale samozřejmě omezené na straně dostupných aplikací a možností ovladačů.
Nám se nicméně podařilo RX 6800 dostat a udržet stabilně na 2300MHz jako nic. Paměti pak 17 200MHz. Ani jedno z toho nepovažujeme za mezní hodnoty, ale bude třeba dalšího zkoumání, a vývoje aplikací pro OC. Z hlediska přínosu výkonu to ale nabídlo jen 4%, což se od cca 100MHz zvýšení taktů na GPU i pamětech dalo očekávat. Každopádně s naší kartou jsme dokázali v některých hrách najet i při 2,5GHz, ale nebylo to všude stabilní. Jak říkám, bude to chtít ještě další testování. Potenciál by tu ale evidentně nějaký byl :).
Takže k závěrům …
|