AMD Radeon RX 7800 XT 16GB – TEST a RECENZE nejlepší cenově rozumné výkonné grafické karty Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Wednesday, 06 September 2023
Přejít na obsah
AMD Radeon RX 7800 XT 16GB – TEST a RECENZE nejlepší cenově rozumné výkonné grafické karty
Grafická karta a testy
Call of Duty MW2
Assassins Creed Valhalla
Far Cry 6
Cyberpunk 2077
Forza Horizon 5
Starfield
Ray Tracing výkon
Provozní vlastnosti - spotřeba, chlazení a taktování
Celkový výkon, cena a výhodnost karet
Závěr a hodnocení

 

  • Ray Tracing

Nemá smysl chodit kolem horké kaše, Ray tracing v současných hrách je neefektivní nesmysl, tak jak se v tuto chvíli používá a nasazuje. Je to jen marketing, v praxi dnes prakticky nevyužitelný a hlavně neefektivní, protože na nějaké větší a skutečné využití real time RT nemají současné grafiky dost výkonu. A mít jej nebudou ani další generace. Tohle je stará a velmi dobrá technologie, její problém byly a jsou nároky na výkon. Současný HW prostě nedokáže komplexně v RT vykreslovat celou scénu tak, jak to dokáže rasterizací s potřebnou plynulostí. Rasterizace sice není „realistická“ v oblasti nasvícení scény, odrazů apod., ale dokáže ten dojem hodně věrně napodobit se zlomkem HW nároků. Prostě na kompletní RT scény proti srovnatelným dělaným rasterizací v 60+FPS, byste potřebovali mnohonásobek dnešního HW výkonu. A tak se RT dnes do her vkládá jako dodatečný detail, většinou zpracovává odrazy, stíny a nasvícení. Nicméně jsou různé jeho úrovně. Typicky v drtivé většině her, které RT efekty dnes mají, není RT nijak výrazné a tak to běhá takle: (mezi AMD a NVIDIA není velký rozdíl):

Drtivá většina her, které RT efekty má, jej používá velmi drobně. Tedy téměř neviditelně, pokud nevíte, kdy přesně a na co se na konkrétní scéně podívat. Obvykle na stíny a nasvícení někdy odrazy. Jde většinou u multiplatformní hry, kdy RT musí fungovat i na konzolích. V těchto hrách což je třeba F1, Far Cry 6 a mnoho mnoho dalších, které mají RT efekty, není mezi AMD a NVIDIA kartami stejný třídy až tak velký výkonový rozdíl, jaký ukazují některé těžce Raytracingované tituly. Je to prostě dělané tak, aby RT nekomplikovalo hráčům život a bylo to i trochu použitelné na slabších kartách a bez výrazné nutnosti snižovat rozlišení pomocí DLSS/FSR apod. Jenže pak jsou tady také hry, které používají Ray tracing jako reklamu pro „nutnost koupě“ nové drahé karty:

CyberPunk 2077 je zářným příkladem záměrně neefektivní přehnaně náročné implementace částečných RT efektů (v nejvyšším nastavení kvality). Záměrně je to prakticky nepoužitelné, musíte zapínat DLSS/FSR což ovšem není hraní ve vyšším nativním rozlišení a v nejvyšších detailech. Zde je mezi AMD a NV velký rozdíl, protože NVIDIA jednoduše mají v čipech speciální jednotky jen na část těch RT efektů. Ovšem ve výsledku je to jedno, protože to prostě není dobře použitelné a dobře to neběhá na ničem. A hlavně to RT dělá tak málo z hlediska celkového vizuálu, prakticky tvoří jen pár % celé scény, ale konstantně žere 50% výkonu GPU, což je prostě šílené a neefektivní využití zdrojů.

Většina z nás tedy Raytracing ignoruje a vypíná jej spolu s Bloom apod. grafickými nesmysly v nastaveních her. A radím to samé. Ray tracing je skvělá věc, ovšem v současných hrách a v současné minimalistické podobě až na výjimky jde hlavně o marketing. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, což je z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné běžné ani nové GPU dost výkonu tohle reálně zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich současného výkonu, aby to zvládnutelné bylo v nějakém výraznějším měřítku, kdy by mělo smysl RT běžně primárně nasazovat. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem a často marketingem ve snaze prodat vám novou ultra drahou kartu, která to stejně tak tak zvládá (či spíše nezvládá). RT bude ještě mnoho a mnoho let pouze doplňovat jinak stále většinově rasterizovanou grafiku. A rozhodně nestojí dnes za to, si na RT výkon ve hrách připlácet, nebo jej s těmi HW náklady živit ve hrách. Speciálně když si ho v zápalu hraní vlastně ve většině hrách ani nevšimnete, zato si všimnete že máte polovinu FPS.

Podívejme se tedy dále …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Witcher 4 je v plné výrobě! Má být větší než Cyberpunk 2077.
Witcher 4 je v plné výrobě! Má být větší než Cyberpunk 2077.Monday, 02 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1042x
Komentářů: 4
Baldur’s Gate 3, nejlepší RPG dostává masivní aktualizace!
Baldur’s Gate 3, nejlepší RPG dostává masivní aktualizace!Wednesday, 27 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 839x
Komentářů: 0
Sniper Elite: Resistance v ukázce – více toho samého?
Sniper Elite: Resistance v ukázce – více toho samého?Tuesday, 26 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 770x
Komentářů: 2
War Thunder dostal nový grafický kabátek
War Thunder dostal nový grafický kabátekMonday, 25 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1072x
Komentářů: 5
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1278x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 948x
Komentářů: 2