Strana 2 z 12
Začněme představením grafické karty samotné. V případě RX 7800 XT, AMD uvedlo na trh referenční verzi, kterou však nabízí běžně oficiálně jen Sapphire a i to je příliš nedodává do obchodů. Všichni výrobci tak plně vsadili výhradně na vlastní edice s vlastním chlazením, které je obvykle větší a mohutnější než reference.
Gigabyte zatím neudělal nějakou vyloženě očesanou základní edici, Gaming OC je luxusnější, ale není výrazně dražší než reference. Asi víte, že Gigabyte stejnou Gaming OC edici se stejným (či mírně modifikovaným) WindForce 3X chladičem, používá na všechny současné RTX 4000 i RX 7000 modely. I provedení PCB těch karet je velmi podobné. Nabídka Gigabyte je tedy skvělá příležitost udělat přímé srovnání AMD a NVIDIA edici ve stejném provedení a srovnat i reálné ceny. Většinu jeho Gaming OC modelů tak máme k dispozici pro naše testování.
V tomto případě má 7800 XT Gaming OC rozměry 302 x 130 x 56mm, zabírá 2,7 slotu a váží 1,3kg. Na dnešní poměry OK, ale je to výrazně větší než dost kompaktní reference. Zdaleka ale není největší edicí 7800 XT na trhu.
Má tedy tři 90mm ventilátory, ten prostřední se točí protisměru těm dvěma krajním. Karta má přepínatelný BIOS, který ale neovlivňuje výkon, jen nastavení otáček ventilátorů, a tím pádem i teploty a hlučnost. Samozřejmě v klidových stavech jsou vypnuté a karta běží pasivně, což je dnes běžné i na referencích. AMD k radost většiny uživatelů u této generace zůstalo ještě u klasických 2x 8-pin konektorů pro napájení. Oficiálně má RX 7800 XT TBP 263W, Gigabyte to zvedlo o necelých 30W, nejen kvůli přetaktování, ale hlavně kvůli tomu extra ventilátoru a RGB podsvícení, kdy obojí prostě několik W navíc proti referenci sežere. Doporučený zdroj je 700W.
Výstupy pak nabízí 2x DP2.1 a 2x HDMI 2.1, což je překvapivě výhoda proti zastaralým RTX 4000 kartám v tomto ohledu, které mají „jen“ starší verze těchto standardů, což Radeon RX 7000 sérii umožňuje podstatně vyšší Hz ve vyšším rozlišení apod. V praxi by to ale dnes u běžných 4K neměl být ještě problém, nicméně je divné, že nejdražší karta na trhu nové generace, má starou generaci výstupů.
RX 7000 série přichází s novou multimediální výbavou, má AV1, H.264. HEVC podporu, AMD údajně také přepracovalo SW pro vše, zejména kvalita streamování by měla být zřetelně lepší. Jinak má karta samozřejmě podporu všechno aktuálních technologií FreeSync, FSR, RayTracing (nová generace jednotek, ale stále součástí samotných SP nejde o samostatné jednotky) atd. U RDNA 3 jsou i nějaké nové AI obvody a výbava, ale AMD neprozradilo, co a kde mají přesně mají dělat. Vypadá to, že k jejich SW využití dojde později.
- Testy a testovací sestava
Samozřejmě novou generaci grafických karet nebudeme testovat na naší staré sestavě, ale máme novou. Takže všechny testy jsou nové, na nových ovladačích, hrách a jejich updatech atd. Testovací sestava osahuje:
Testujeme tři základní rozlišení, tedy 1920x1080, 2560x1440 a 3840x2160. Všechny hry v maximálních detailech a pokud není řečeno jinak tak v nativním rozlišení (tedy bez FSR či DLSS, které rozlišení dynamicky snižují) a bez Ray tracingu. U všech karet je také aktivní AMD Smart Access Memory alias Resizable BAR, který je na rozdíl od AM4 platformy u AM5 platformy zapnutý ve výchozím stavu automaticky. Nemusíte jej tedy zapínat sami. Samozřejmě tato technologie má přínos různý u AMD i NV či Intel, ale obvykle již přínos má prakticky a je tak na stávajících platformách Intel a AMD aktivní v základu vždy.
Kvůli zjednodušení a přehlednosti grafů uvádíme jen hodnotu průměru FPS, který je vypočítám průměrem tří měření ve stejné 120s sekci hry. Nastavení a vše jsou pro všechny testované karty stejné. Takže jak si vedou naše karty?
|