Strana 9 z 10
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování
Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru všech testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. Samozřejmě naši spotřebu ovlivňuje i zbytek sestavy, kdy máme v sestavě RYZEN 9 3900X v X570 desce s aktivním PBO. Nicméně všechny karty mají stejné podmínky:

NVIDIA měla roky výhodu u herního nasazení speciálně, v lepší efektivitě. Tedy nižší spotřebě karet a v rámci TURING architektury udělala rozhodně další zlepšení. Ale AMD udělalo větší. Opravdu zásadně zlepšilo efektivitu a snížilo spotřebu, a to se bavíme jen o první verzi a generaci nových karet.
Výrazně nižší spotřeba u Radeonů se tak odráží i ve skvělých provozních vlastnostech. Speciálně ASUS a jeho velký chladič u STRIX verze je až přehnaný na RX 5500 XT. Teplota dosahuje jen 60°C maximálně! A karta je naprosto tichá.

STRIX verze GTX 1650 SUPER je o něco menší, ale i v jejím případě teploty dosahují ani ne 60°C a karta je velmi tichá. Obě verze mají přitom ještě výkonově o něco slabší SILENT BIOS, kdy po jeho přepnutí karty dokáží běžet pasivně i většinu doby v zátěži.

Ale rozdíl mezi pasivním módem a točícími se ventilátory u těchto dvou karet je v praxi neslyšitelný.
Obě karty jdou taktovat. Vzhledem k chladičům, které rozhodně mají potenciál zvládnout více, tak nejste moc omezeni. A co z nich tedy lze vytáhnout? V případě GTX 1650 SUPER edice jede jádro prakticky na limit. Z 1995MHz, kde se běžně pohybuje, jej v praxi lze posunout na nějakých 2070MHz stabilně. Zajímavý je ale takt pamětí, který je v základu jen 12GHz a lze je tedy posunout na 14,9GHz! To je hlavním zdrojem posunu výkonu ve hrách, který dokáže jít až o dalších 8 - 9% vzhůru.

Radeon RX 5500 XT v provedení STRIX si ale také nevede špatně. Takt jádra se dal posunout z 1865MHz na stabilních 2085MHz. To je skvělý výsledek na AMD. 8GB paměti už ale běží na těch 14GHz v základu a nejvýše se daly v našem případě dostat na 15,1GHz. Posun výkonu byl také kolem 8%. V obou případech u obou karet navíc tohle přetaktovávání neznamenalo rapidní navýšení spotřeby ani hlučnosti karet. Spotřeba u obou karet narostla zhruba jen o 20W a chladiče jsou stále tiché.
K hodnocení a závěru …
|