Strana 8 z 9
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování
Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to.
Mnohé grafiky mají také duální BIOSy, či lze v aplikacích přepnout mezi normálním, herním nebo tichým režimem. ASUS RX VEGA STRIX má všechno z toho. V našem případě testujeme na normální BIOS, ale karta má ještě jeden (SILENT), který má o něco nižší nastavení TDP (240W), tedy o něco nižší takty, výkon i spotřebu. V našem případě je tak spotřeba testovaná na ten standardní režim (240W TDP), nikoliv „silent“.
ASUS a jeho STRIX edice jsou nám velmi dobře známé, testovali jsme v podstatě všechny jeho aktuální karty s tímto chlazením. VEGA verze používá stejný chladič, který najdeme třeba na GTX 1080 Ti verzi. A tak nás moc nepřekvapí, že tomu odpovídají i jeho vlastnosti.
S velkým nadšením tak oznamuji, že tohle je konečně tichá RX VEGA edice! Teploty jsou OK a hlavně hlučnost odpovídá tomu, co známe z GTX 1080 Ti nebo GTX 1080 OC STRIX edic. Tedy naprosté ticho v zátěži díky pasivnímu chodu (aktivní režim stáhne tepoty v klidu až na 33°C), v zátěži zůstává karta rozumně tichý, ne neslyšitelná, ale prostě běžný standard. Tedy něco, o čem jsme si u referenčních RX VEGA mohli nechat akorát zdát.
Taktování RX VEGA grafik je stále poněkud hlavolam. Je zde hned celá řada podivností, někdy výkon zvýší i snížení napětí, což dovolí snížit teploty GPU a dosáhnout tak vyšších taktů, aniž byste vlastně taktovali. Jde o to, že boost takt je 1670MHz a karta ho nedosahuje v praxi …. Běžně nikdy. Zvýšit výkon se dá prostě tím, že přidáte výkon na chlazení (tedy zvýší se hlučnost), což dovolí zvednout takty k 1500+MHz a nárůsty výkonu jsou dost zajímavé. Ale to vlastně není taktování.
Celkově vzato, zvýšit výkon karty lze tím, že zlepšíte chlazení, a to o až 5-6%. Následně můžete zvýšit napětí a power limit a zvednout takt, což přinese další %. Ovšem cokoliv z toho zvedne hodně spotřebu a takty stále budou poletovat někde kolem 1500MHz v průměru. Celkově vzato RX VEGA 64 není jednoduchá karta na taktování, kdy je problém v komplexnosti řešení a hlavně obrovském počtu tranzistorů na malé ploše, kdy VEGA GPU 10 je poměrně malé GPU na to co je všechno uvnitř. ASUS řeší i nějaké vyladění ohledně řízení taktů a spotřeby, kdy některé verze ovladačů to snižují a stahují tak výkon. Celkově se mě podařilo s nastavením +50% PT 1670MHz na GPU a 1000MHz na HBM2 dostat z karty zhruba o 11-12% více výkonu, než kolik vidíte v našich testech. Ovšem to bylo vyváženo nárůstem spotřeby o dalších 60W, což znamená větší zátěž na chlazení, které dosahuje už hlučnosti kolem 44dBA, což je pořád dobrý a výkonem se tak karta hodně blíží GTX 1080 Ti.
Takže k závěrům …
|