Strana 9 z 9
K otestování jsme tedy použili aktuální hry, všechny z roku 2017 (ať vydané, nebo masivně aktualizované) a nemáme tak v testech žádné hlouposti, jako hry, které vyšly dříve, než vůbec vzniklo GPU některých ze současných grafik. Současné srovnání výkonu tak celkově dopadá takto:
RX VEGA 64 je dnes už o něco blíže GTX 1080 Ti, v novějších hrách se RX VEGA dokáže výrazně GTX 1080 Ti přiblížit na malý rozdíl, přičemž GTX 1080 ani v OC edicích už zkrátka nestíhá. Není to ale moc velké překvapení, protože technicky je zkrátka celá PASCAL architektura starší, DX12/VULKAN pořádně neumí a RX VEGA je mladší a pro nová API postavena. A to RX VEGA stále vlastně jako VEGA architektura nefunguje, kdy jsou klíčové prvky neaktivní a také řadu nových technologií začínají hry teprve využívat. Výkon RX VEGA tedy zcela určitě poroste, naopak GTX modely se proti ní budou nadále propadat. Zcela logické.
Nicméně to se stále bavíme o herním výkonu. RX VEGA je ale fakticky výpočetní HPC grafika převlečená za herní kartu. GTX 1080/1080 Ti jsou čistě herní řešení a nad nimi je TESLA P100, co by výpočetní produkt. VEGA je mnohem univerzálnější. RX VEGA 64 je sice herním výkonem mezi GTX 1080 OC a GTX 1080 Ti, ovšem výpočetní výkon je teoreticky i prakticky výrazně výše. RX VEGA 64 má v SP režimu o 40%(!) vyšší výpočetní výkon než GTX 1080 a o 12% překonává i GTX 1080 Ti, v náročnějším DP režimu je dokonce VEGA brutálních 2,85x (!!!) výkonnější než GTX 1080 a 2,2x proti GTX 1080 Ti. V běžné praxi je to vidět zejména v dnes široce rozšířené těžbě digitálních měn s mnoha různými systémy, kdy často jediné, co dokáže s výkonem RX VEGA grafik soupeřit je obří VOLTA V100 v podobě nové TITAN V (zdaleka ne všude je přitom výkonnější). Ovšem to se bavíme o úplně jiné třídě GPU řešení.
Je tak lež tvrdit, že RX VEGA nějak výrazně žere a je proto neefektivní, když opak je pravdou. Vzhledem k univerzalitě a velmi vysokému výkonu ve hrách + výpočtech je to naopak extrémně efektivní GPU a ta spotřeba více než odpovídá tomu, jaký univerzální výkon tahle karta nabízí. Koukat jen na herní výkonu můžeme u GTX grafik, které skutečně jsou jen herními kartami a výpočetní výkon a výbavu mají omezenu, ale v případě RX VEGA řešení je to fakticky hlavně výpočetní karta, která náhodou dobře umí i ty hry. AMD nemělo na výběr a muselo udělat prostě jedno řešení pro vše, výpočetní segment byl ale zjevně prioritou v případě VEGA 10 řešení. Nikdo nepochybuje o tom, že herní RX VEGA má spousta věcí, které by čistě herní grafika mít nemusela a mohla být o to levnější, úspornější a možná i o něco herně výkonnější.
RX VEGA však dnes neukazuje svůj plný herní výkon. Je to nativní DirectX12/VULKAN GPU, první a zatím jediné svého druhu, kdy však DX12/VULKAN hry teprve nastupují. Ovšem je zde už více než jedna hra, která ukazuje, že výkon RX VEGA karet výrazně poroste a má velký potenciál. Taktéž sama architektura VEGA je aktivní tak maximálně z jedné třetiny, více AMD zatím nezprovoznilo, protože jednoduše to nebylo u VEGA 10, co by předně výpočetního řešení pro profesionální a HPC použití, prioritou. Ale VEGA architektura se objeví u mnoha dalších už čistě spotřebních řešení, takže vše je stále před námi.
ASUS STRIX RX VEGA 64 Gaming je celkově skvělá karta. Jedna z nejvýkonnější herních grafik na trhu a pokud umíte využít její výpočetní výkon, tak je to neskutečně levná supervýpočetní grafika (ve srovnání s tím, kolik mnoho tisíc dolarů tento výkon normálně stojí). V ASUS STRIX edici je to také konečně rozumně normálně tiché řešení, na které jsme u herních grafik s tímto chlazením zvyklí. Řeší tak vlastně jediný problém referenčních edic, tedy hlučnost. Stále si ale osobně myslím, že RX VEGA je ale řešení, které je ideální chladit vodou, protože pak i bez taktování dosahuje stabilních uváděných boost taktů a tomu odpovídajícího výkonu (byť s ještě vyšší spotřebou). Tyhle vzduchové edice jsou ok. Fungují a rozhodně lepé a hlavně tiše než ta obyčejná reference.
Asi jste si všimli, že jsem dosud nehovořil o ceně. To proto, že ceny grafických karet (všech) je v současnosti něco, co se velmi špatně přesně uvádí. Už už se zdálo, že těžební mánie poleví a grafické karty tak opět zamíří hlavně k hráčům a na trhu tak budou běžně skladem v obchodech. Ale ne, v uplynulých týdnech se to zase všechno po**** a jsme tam kde jsme byli poslední měsíce. Obrovský zájem, karty se vyrábí sice naplno, ale nic nejde na sklad vše se hned prodává (nicméně karty jsou, i když je zrovna skladem nevidíte). Ceny tomu bohužel odpovídají. AMD také s ukončením výroby referencí už nemůže garantovat ty ceny VEGA karet, tedy 399 dolrů za RX VEGA 56 a 499 dolarů za RX VEGA 64. Výrobci nereferenčních grafik si ceny stanoví po svém, a budou více odpovídat tomu, co karta nabízí výkonem, co skutečně umí, a hlavně situaci na trhu. Oficiální cena ASUS RX VEGA 64 O8G je tak 649 dolarů, v ČR ji můžete objednat zhruba za 18 499 korun vč. DPH a co myslíte? Ano, po kartách se jen práší. Nutno říci, že v případě ASUS STRIX karet, vychází RX VEGA 64 jako velmi výhodná karta, protože ve stejném STRIX provedení, a v našem testu také testovaný, slabší model STRIX GTX 1080 A8G se prodává za 17 000 korun, a STRIX GTX 1080 Ti 11G je pak k mání za 22 900 korun! Takže vzhledem k tomu, že RX VEGA verze má herním výkonem často blíže GTX 1080Ti než 1080, je 18 499 korun cena velmi zajímavá. Nemluvě o výpočetním výkonu, kterým strká obě GTX karty s velkým náskokem do kapsy, což ji bohužel dělá ještě atraktivnější hlavně pro těžaře apod.
Pokud se ptáte na doporučení, tak jestli se rozhodujete mezi GTX 1080 a RX VEGA 64 ve STRIX verzích, tak tady není o čem se rozhodovat. VEGA je výkonnější řešení, v novějších hrách i výrazně )(e starších DX11 je na stejno někdy už i o kousek lepší) a zejména pokud jako já hrajete ve 4K, tak prostě není co řešit. RX VEGA je také o rok mladší technologicky, podporuje DX12/VULKAN plně, což PASCAL ne, a i proto bych dnes už GTX 1080 nekupoval, ne když je zde už VEGA (samozřejmě záleží i na ceně konkrétních edic). No pak je tady podpora FreeSync (Adaptive Sync), což je něco, co bych u monitoru dnes prostě chtěl, vždy.
Ještě je tu ale také dražší GTX 1080 Ti. Ta má stejná negativa s ohledem na zastaralost (fakticky je na trhu skoro 2 roky, TITAN X=1080 Ti), neumí pořádně DX12/VULKAN a neumí FreeSync/Adaptive Sync. Její výhoda je ale obecně vyšší herní výkon, ačkoliv u novějších her už není rozdíl propastný a rozdíl bude klesat. Takže tady je to ještě na zvážení, zejména pokud jsou vám peníze jedno a stejně vyměníte grafiku v příštím roce za novější generaci, tak 1080 Ti je stále jasně TOP řešení. Pokud ale uvažujete jen mezi GTX 1080 a RX VEGA a chcete ji 2-3 roky používat, je dnes RX VEGA jasná volba, teď navíc když už je ve stejně tichých edicích.
Dnes mohu přihodit i osobní dlouhodobé zkušenosti, protože používám STRIX RX VEGA 64 od ASUSu už přes 2 měsíce. Vyměnil jsem ji za GTX 1080 OC, protože ve 4K je prostě výkonnější. A protože hraji hlavně nové vycházející hry (kvůli recenzím atd.) je to prostě dnes už lepší řešení. Musím také říci, že během té doby AMD výrazně zapracovalo na ovladačích, zejména ten ADRENALIN update o několik % zvedl výkon i ve starších DX11 hrách (ve všech). Nicméně stále si myslím, že karta by mohla být výkonnější, protože takt se v průměru pohybuje jen kolem 1420-1430MHz nanejvýše a k 1547MHz v boostu a 1670MHz v maximu, se ani neblíží. Nepoužívám SILENT režim, o 20-25W nižší spotřeba za několik jednotek nižšího výkonu, mě nevytrhne. Z hlediska hlučnosti je na tom karta dobře, žádný problém, žádné stížnosti z mé strany v praxi stejná hlučnost jako u STRIX GTX 1080 OC /1080 Ti se kterými mohu srovnávat.
Nejsem těžař digitálních měn, tak jsem nezkoušel, jak moc, a co vše, zvládne v této oblasti, tak na to se mě neptejte :). Herně ale super, vývoj ovladačů je vidět, a hlavně v nových hrách s DX12/VULKAN ten výkon jde stále výše a výše, což vidíte i v našich testech. Nemám FreeSync monitory, jen na testování tu máme zapůjčeny nějaké kousky, a docela lituji. Dnes bych jednoznačně FreeSync monitor upřednostňoval. Celkově nemohu proti ASUS STRIX RX VEGA 64 nic namítat, běží v PC a funguje skvěle (mám ji v kombinaci s ThreadRipper 1950X), stejně jako před tím dnes už ale někde znatelně slabší GTX 1080 OC STRIX. Je to slušně tichá a velmi výkonná grafika a pro hráče nejpokročilejší řešení na trhu, jediné s plnou 100% podporou DX12/VULKAN. Skvělá karta, škoda že tu alespoň v tomhle stavu nebyla nejméně o půl roku dříve :). Na druhou stranu, situace na grafickém trhu je taková, že by to vlastně nic moc nezměnilo. Takže hlavně, že už tu je a minimálně produktová konkurence a výběr tak opět existuje.
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|