Strana 11 z 11
Překvapilo mě, že ASUS poslal na testy tuhle méně okázalou edici, která není tak zdobná jako jeho luxusní OC verze ROG STRIX. Nicméně musím říci, že pro běžné uživatele, kteří nejsou nadšenci do taktování, je TUF určitě zajímavější. ROG STRIX je totiž nezanedbatelně dražší, má extra zpracování a výbavu pro extrémní OC, je také nazdobenější s výrazným RGB, což vše samozřejmě stojí extra peníze. I když nějak zásadně vyšší výkon v základu prostě nemá.
TUF edice má tak vlastně vše, co je třeba. Pořádné velké chlazení, bez zbytečných okázalostí. Na druhou stranu, možná jste si všimli, že ASUS vlastně tu klasickou vzduchovou ROG STRIX edici u RX 6800 XT vůbec nepředstavil. TUF je vlastně dnes nejvýkonnější nejluxusnější klasicky chlazená verze. ASUS sice udělal svou ROG STRIX verzi, ovšem nově jde o LC, tedy kartu s AiO kapalinovým chlazením:
Ta tak dává smysl za tu extra cenu, protože dokáže udržet takty a nabídnout výkon po taktování, kterého běžně klasicky chlazené edice při zachování tichého provozu, nejsou schopny. Nicméně cenový rozdíl je samozřejmě značný. TUF je tak nyní vlastně základní nereferenční verze s klasickým chlazením v případě ASUS RX 6800/6900 modelů (mimo tedy referenčních edice, které už ale ASUS nenabízí). Nemám moc co vytýkat. Je to výborná karta.
Co mě nejvíce překvapilo, je při použití nových aktualizovaných her proti rok starému systému a setupu, jak moc se AMD za ten rok s RX 6000 série obecně zlepšilo. V řadě her je dnes výrazně výkonnější, za což mohou nejen aktualizace her samotných a jejich optimalizace, ale také ovladače AMD. A ten rozdíl je opravdu zásadní. Před rokem, když RX 6000 série vycházela, tak testováno ve starších hrách, které samozřejmě nebyly na RDNA vůbec optimalizované, tak RX 6800 XT byla +/- podobně výkonná jako RTX 3080. Jenže o rok později, v nových aktualizovaných hrách, které mají optimalizace nejen pro NVIDIA RTX sérii ale i AMD RX 5000/6000, je najednou RX 6800 XT jasně výkonnější než RTX 3080. Běžné OC edice RX 6800 XT dokonce dosahují výkonu až RTX 3090, speciálně v nižších rozlišeních jsou skoro pořád lepší. Až ve 4K se to srovná. I když započítáme RT testy u novějších her, které už berou ohled na RDNA 2 architekturu, tak se RX 6800 XT pod RTX 3080 celkově nepropadá. Už tak dává smysl, proč NV uvedla nedáno RTX 3080 Ti, ale i tu AMD s RX 6800 XT zejména v nižších rozlišeních jasně překonává, a NV je jen ve 4K o malinko výkonnější.
Nicméně přímým konkurentem RX 6800 XT 16GB je a byla NVIDIA RTX 3080 10GB, kterou máme otestovanou ve velmi podobném provedení, jako dnes ASUS TUF RX 6800 XT. A není sporu o tom, že AMD má v tomto souboji prostě lepší základ. Je měřitelně výkonnější, pokud jde o herní grafický výkon jako takový, má více paměti, a přesto všechno je výrazně úspornější = efektivnější. NVIDIA potřebuje u srovnatelné RTX 3080 edice téměř o 70W více, a už se tak blíží 400W spotřebě karty, což je krajně nepříjemné pro klima v běžně velké místnosti. A protože má RTX 3080 i jen 10GB paměti, dokonce už existují hry, kde si kvůli tomu některé detaily nezapnete. 10GB je prostě málo, speciálně v high endu. 16GB je dnes v této třídě ideál. Více by zase bylo zbytečné, protože to hry používat nebudou a jen stojí peníze navíc a víc žerou.
Takže ano, i tahle generace AMD grafik zraje pro AMD velmi obvyklým způsobem, tedy jako víno. Platilo to u všech AMD grafik v posledních generacích, a platí to speciálně i u této generace. Radeon RX 6800 XT už tak znatelněji překonává konkurenční RTX 3080 výkonem a výrazně ji překonává efektivitou, což je velké překvapení, když mnoho posledních let tomu bylo přesně naopak. AMD udělalo s RDNA 2 obrovský skok, a viditelně se stalo to, co jsem říkal. Tedy přítomnost RDNA 2 architektury v konzolích, bude mít vliv na optimalizace a výkon aktuálních a nových her, což se přesně v roce 2021 stalo a projevilo.
Pokud narazíte na recenzi opírající se o testy starých her, nebo používající výsledky při uvedení, nebo hry bez nejnovějších aktualizací a optimalizací, bude rozdíl výkonu prostě jinde, než když použijete jako v našem případě co nejnovější hry s nejnovějšími aktualizacemi a ovladači. Jsem tedy rád, že jsem se nemýlil a jsem si nyní naprosto jistý tvrzením, že se budou nůžky mezi RX 6000 a RTX 3000 sérií rozevírat ve prospěch AMD stále více tím, jak budou nové hry optimalizované pro RDNA 2 (zejména kvůli konzolím) přibývat. Tohle je pořád jen začátek.
AMD Radeon RX 6800 XT je tak naprosto ideální současná karta pro náročné hráče. Oficiálně ještě nestojí nesmysl jako o pár % výkonnější, ale i 2x dražší TOP modely typu RX 6900 XT a hlavně NVIDIA RTX 3080 Ti/3090, které mají v praxi velmi podobný výkon, či dokáží být v mnoha případech i pomalejší než 6800 XT. Ta má navíc výhodu výrazně lepší efektivity (i když 6900 XT je ještě lepší). Samozřejmě bohužel vzhledem k současné situaci můžeme jen litovat, že je nám tahle karta (a všechny ostatní), za normální ceny prakticky zcela odepřena. Stejně tak jsme přišli o ten velký souboj v této generaci mezi NV a AMD o zákazníka. Vše mělo být mnohem zajímavější. Ale protože velká část karet jde dnes k těžařům, kteří jsou nenasytní a výroba nestíhá, jsou ceny i dostupnost celý rok tam, kde jsou …. Takže se ani nebudu snažit pokoušet se tu operovat s nějakými cenami a počítat poměr cena/výkon.
Celkově ASUS s TUF edicí RX 6800 XT 16GB odvedl dobrou práci. Je sice fyzicky větší, ale dokáže být tišší než už tak tichá reference. A dokáže tak udržet i potenciálně vyšší takty(a tedy i výkon) tišeji. Osobně bych možná zrušil úplně to RGB podsvícení, i když je u této edice nezvykle decentní. Celkově prostě skvělá karta, jedna z nejlepších v dané třídě, jednoznačně lepší volba než konkurenční edice postavené na slabším a méně efektivním modelu RTX 3080 10GB. Kéž by samozřejmě okolnosti na trhu a v obchodech byly jiné, než jsou.
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|