Strana 2 z 9
R600 - Unifikace v podání ATI
Nový čip ATI R600 je druhou generací v pravém slova smyslu. R600 je pokračovatelem čipu Xenos v konzoli XBOX360. ATI ale nezapomnělo ani na končící řadu ATI X1000, ze které si R600 bere několik funkčních prvků, počínaje dynamickým větvením apod. Zcela nové jsou pak tzv. superskalární shader jednotky a notně vylepšený je ultra dispatch procesor. Výsledkem je pak uspořádání R600, jak ho vidíte v diagramu ...
Zabývat se případně dopodrobna tím, co dělá to a co dělá toto, budeme v pozdější recenzi. Dnes to bude jen představení, takže jen stručně a v bodech ...
Tím stěžejním je právě přechod od jednotek pixel a vertex shader k unifikované architektuře dále rozvíjející architekturu čipu Xenos. ATI jim říká Superskalární jednotky a ačkoli se to mnohým zdálo divné, tak zvládají plných 5 instrukcí za tak. V případě Vektor+ Skalárních jednotek to bylo dvě instrukce za takt v uspořádání 3 a později 4 +1. Celkem nalezneme v R600 64 bloků po pěti jednotkách. Odtud tedy pochází často uváděné číslo 320 stream processing jednotek. Proti 48 jednotkám na R580 se to může zdát jako celkem významný krok, nicméně musíme mít na paměti, že v obou případech se mluví o zcela jiných jednotkách s rozdílnou funkcí a tak z těchto čísel nelze vyvozovat jednoduché závěry, že například R600 je 6-7x výkonnější apod. ;).
Samotné texturovací jednotky jsou v R600 jen čtyři. V tomto ohledu by se R600 mohla zdát proti starším kartám jako chudinka, nicméně tyto jednotky jsou zcela jiné kafe než byly texturovací jednotky na starších generacích. Vzhledem k nové stavbě a doplnění o větší cache by například filtrování HDR 64bit textur mělo být až 7x rychlejší než u předcházející generace karet X1000. Rozlišení jednotek je 8192x8192, tedy velké textury a podporují všechny shaderové úlohy.
Zajímavou změnou je přechod z ROP jednotek na Render back-end. Za tímto poetickým názvem se neskrývá nic jiného, než část jádra starajícího se o antialiasing apod. Opět se díky R600 posouváme v optimalizacích obrazu výrazně dále. Mnoho odedneška uslyšíte o tzv. CFAA, což je volně přeloženo možnost tvorby vlastních AA filtrů. Celkově vzato je právě Render bac kend jednou z vůbec nejzajímavější součástí čipu R600 a o jejích schopnostech a možnostech AA určitě ještě uslyšíme ...
Na konec jsem si nechal jednu důležitou věc a tím není nic jiného než 512bit paměťová sběrnice. Proti předcházející generaci jde opět o něco dále i ve své konstrukci. ATI a její R600 je v tomto ohledu o krok před nvidií G80. R600 disponuje plnohodnotnou 512bit sběrnicí a vnitřní má dokonce plných 1024bit. Architektura je decentralizovaná, což by mělo být více flexibilní a lépe využitelné do budoucna. Propustnost pamětí díky takto široké sběrnice jde za hodnotu 100GB/s a to R600 začíná na relativně malé frekvenci pamětí - s nasazením rychlých GDDR4 půjde tato hodnota daleko za 100GB!.
ATI dnes zároveň kromě jádra R600 vypustila i jádra RV610 a RV630. Obě jsou deriváty jádra R600. Zatímco R600 je však vyráběna prozatím 80nm procesem, tak oba menší deriváty jsou vyráběny dnes nejpokročilejším 65nm výrobním procesem, který lze u výroby grafických karet spatřit.
Bohužel to je prozatím z nové generace jader všechno. Další varianty, zejména očekávaný RV670 bude představen až v 3Q letošního roku ...
|