Radeon HD3870X2 opravdu funguje a nutno říci, že nad očekávání dobře i pokud vezmeme do úvahy, že ovladače jsou stále ve verzi beta. Nejdříve začněme souhrnnou tabulkou, která zachycuje celkové rozdíly výkonu v každé jednotlivé hře. Jako 100% jsem bral nejvýkonnější jednočipovou grafickou kartu, tedy 8800Ultra.

HD3870X2 a CrossFire funguje ve všech hrách, někde ovšem jen s malým přínosem. Nejhorší je to asi v ET: QuakeWars, což nás ale na druhou stranu nemusí až tolik zajímat, protože se jedná o OpenGL technologii, se kterou žádná další nová hra nepracuje. 99,9% her staví na DirectX technologii. V testovaných nepracuje příliš dobře (jak se to vezme) nový HD3870X2 jen v Test Drive Unlimited a Crysis. V obou ale není od 8800Ultra příliš daleko. Podobné je to se samotným CrossFire HD3870.

HD3870X2 mnohem více funguje než nefunguje. A funguje hlavně v těch enginech, které jsou aktuální a nejvíce používané, což je rozhodně vítané zjištění. Pokud HD3870X2 funguje, dokáže 8800Ultra zdolat rozdílem i 40% vynecháme-li trochu atypický Call of Juarez. Pokud to všechno zprůměrujeme, tak nám HD3870X2 vyjde v testovaných hrách výkonnější o cca 22% než 8800Ultra. Tím pádem je současná situace jasná.

Vzhledem k vysokým cenám duálních karet, za což zdaleka neposkytnou 100% nárůst výkonu, je poměr cena-výkon ke dvěma kartám vždy trochu horší. HD3870X2 vychází stejně jako 8800GTS, která ale není o tolik levnější a je nejbližším cenovým konkurentem. 8800GTX/Ultra se sice prodávají, ale oficiálně už byla jejich produkce ukončena. Jejich cena v doprodejích ale překračuje i tak cenu HD3870X2.

ATI uděluje Nvidii tvrdou ránu v jejím nejcitlivějším místě - highendu. ATI Radeon HD3870X2 nejen že opravdu funguje, ale funguje dobře. A to tak dobře, že často poráží cokoli, co ve formě jedné karty Nvidia dnes má v jakékoli cenové hladině včetně 8800Ultra. Pro Nvidii, která si na své pověsti výkonového leadera zakládá, je to zdrcující porážka a procitnutí z více než ročního poklidného vegetování. Nic zkrátka netrvá věčně ...

Uklidňovat ji může jen fakt, že výkon SLI 8800GTS 512MB zatím ATI nedokáže překonat. Nevýhodou konceptů SLI i CF zůstává neschopnost přinášet trvale stejný přínos výkonu. SLI je na tom trochu lépe, ale do dokonalosti stále hodně chybí. Pozice Nvidie ale díky vývoji CrossFireX ovladačů pro dvě HD3870X2 nebude stejná nadlouho. Není tajemstvím, že Nvidia vyvíjí GF9800GX2, duální kartu se dvěma PCB na bázi 8800GTS 512MB. Ta s největší pravděpodobností bude disponovat výkonem někde mezi SLI 8800GT a 8800GTS (kvůli nižším taktům), což by v celkovém měřítku mělo na překonání HD3870X2 stačit. Problém ale bude o dost vyšší cena a vysoká spotřeba takového řešení. Navíc se GF9800GX2 na trhu neobjeví dříve než během března. Do té doby je HD3870X2 s výrazným náskokem nejvýkonnější grafickou kartou na trhu za velmi slušnou cenu a navíc s podporou DirectX10.1, čímž se žádná karta nvidia stále nemůže pochlubit.
"... za funkčně řešený koncept duální karty a vysoký výkon"