Strana 16 z 16
A jsem na samém závěru a můžeme hodnotit. Celkové výsledky, matematicky vyjádřené % dnes neuvedu z jednoho prostého důvodu. Zatímco u grafických karet s jedním jádrem sice nějaké to zkreslení ovladači být může, ale nikdy se nemůže státá, že by daná grafika vyloženě nefungovala, takže zkreslení není velké. Horší je to u duálních grafik, kdy pokud nefunguje, tak to ovlivní procentuálně testy opravdu hodně. A to by se dnes bohužel stalo. Co výsledky dost zkresluje je fakt, že většina her je dnes stále jen DX9, a tyto obstarožní záležitosti honíme na grafikách primárně navržených na DX10 v případě ATI dokonce už DX10.1 včetně tesselace. Bohužel vývoj her se nám zadrhl.
Takže hodnoťme slovně na základě výsledků v testech. Na úvod musím opět zopakovat, že testovat duální grafické karty v nižším rozlišení než 1920x1200 či omezených detailech je opravdu pitomost a nesmysl. Dnes dá celkem rozum, že na 22“ monitor a plné detaily v 1680x1050 dá i HD 4850 a tak není potřeba duální grafiky v tomto rozlišení testovat, protože pro tato rozlišení nejsou určeny. Navíc když už má někdo 10 000 na grafiku, má i na monitor s alespoň 1920x1200 a ví, proč si tu grafiku kupuje. Musím také připomenout fakt, že na 60Hz LCD je vlastně více než 60FPS k ničemu a navíc má většina současných her lock na 60FPS, tak se nedivte, že vám u vás doma nepodávají námi testované grafiky přes 60FPS, protože pro účely testů tento lock vypínáme. Víc než 60FPS ale opravdu na 60Hz LCD neužijete, je tedy poměrně zbytečné jich víc hledat a požadovat. Duální grafiky jsou zde pro nejvyšší rozlišení a detaily a stále jsou zde hry, které na plné detaily nedají ani ony.
STALKER Clear Sky a Crysis Warhead v plných detailech jsou nad síly HD 4870 X2 i GTX 295 a hrát tak můžete plynule jen se sníženými. Většina her ale nepředstavuje pro obě duální grafiky problém. S poměrně slušným náskokem nechávají za sebou nejvýkonnější jednojádrovou záležitost v podobě GTX 285. Samozřejmě když fungují. Zapomeňte na řeči typu: „SLI funguje líp než CrossFire“. Není to pravda. Máte stejnou pravděpodobnost, že narazíte na hru, kde nepojede SLI, jako že nepojede CrossFire. Bohužel duální grafiky jsou stále záležitostí SLI nebo CrossFire a ovladače s tím musí počítat, což je u nových her trochu občas problém. Když máte štěstí, tak výkon i poloviny grafiky stačí na bezproblémové hraní naplno, když máte smůlu, tak nestačí. Je to opravdu hra od hry jiné.
To je otázka za milion. Nechme stranou výpočetní výkon, který teoreticky má HD 4870 X2 o čtvrtinu vyšší než GTX 295 a zaměřen se na herní výkon. Tvrzení, že GTX 295 je nejvýkonnější grafika na světě lze úplně stejně, jako že tou nejvýkonnější grafikou je HD 4870 X2. Záleží na spoustě věcí – jednak na testované hře, optimalizaci ovladačů CF a SLI, nastavení stupně AA a podobně. Upřímně řečeno já vítěze nějak nevidím. Většinou, když CF s SLI fungují, mají obě buď velmi podobný výkon, nebo je výkon jedné vyšší, ale tak, že vzhledem k tomu, že se obě pohybují vysoko nad 40-60FPS, je v to v podstatě jedno.
Zůstal bych u toho, že 8 měsíců starý Radeon HD 4870 X2 tři měsíce stará NVIDIA GTX 295 maximálně dohonila a srovnala krok. Z hlediska konkurence tu máme výkonově dva srovnatelné produkty, které za poměrně slušnou cenu, nabízejí opravdu královský výkon, a když fungují, tak ne o moc levnější jednojádrová GTX 285 rozhodně svou cenu obhájit nedokáže.
Pokud bych se měl zaměřit více na testované modely grafik, tak ASUS HD 4870 X2 s nereferenčním Tri-fan chlazením se opravdu hodně povedl. Co jej trochu sráží je poměrně vysoký příplatek proti referenčnímu modelu HD 4870 X2, který stojí běžně pod 10 000 korun, zatímco HD 4870 X2 tri-fan je jen o pár set korun levnější než GTX 295. Vzhledem k vyrovnanému výkonu je ale poměr cena-výkon jasně na straně HD 4870 X2.
Z hlediska provozních vlastností budu hodně upřímný. GTX 295 bych v současně sendvič podobě doporučil jen těm, kteří plánují nebo mají vodní chlazení. S referenčním chlazením je to přespříliš hlučná grafika. Pokud bychom to srovnávali s referenčním HD 4870 X2, tak ten není zase o tolik lepší, i když tišší je, tichý rozhodně také není. Jenže do testu nám ASUS poslal Tri-fan verzi a ta se mu opravdu povedla. Jak účinností, tak tichostí vzhledem k výkonu a jednoduchosti, je to vážně hodně povedené chlazení. Jen ta cena. Jako celek je ale tato ASUS HD 4870 X2 Tri-fan ale lepší grafika než refereční GTX 295, hlavně kvůli provozním vlastnostem. Pokud si chcete koupit GTX 295, tak jedině s vodníkem, nebo s klapkama na uši.
Protože většina z nás má v redakci u svého PC dva monitory, musíme si také postěžovat na fungování s GTX 295 a SLI. Stále přepínání a vypínání monitorů při různých hrách a programech. Situace se vyřešila jen u několika málo her, ale jinak to pořád moc dobře nefunguje. U ATI HD 4870 X2 je to celkem bez problémů až na to, že se u mě občas jeden nechce vzbudit z režimu spánku, ale to bude možná tím, že jeden honím přes DVI-HDMI.
8 měsíců starý HD 4870 X2 se rozhodně i přes svůj věk, před GTX 295 nemusí krčet v koutě. Celkově vychází levněji, a pokud jde o výkon, tak v průměru je to s GTX 295 více než vyrovnané a skutečně záleží na jednotlivých hrách i nastaveních. Většinou patí, že co je hratelné na jednom, je hratelné úplně stejně i na druhém a co není hratelné na jednom, není hratelné ani na druhém.
Od GTX 295, která na trh dorazila až letos, jsme určitě vzhledem k parametrům i časovému odstupu čekali víc. Stojí poměrně dost a to běžně o více než 2000 korun více než konkurence. V sendvičové podobě je GTX 295 o krok pozadu, co se konstrukce duální grafiky týká. Nicméně musím také dnes již říci, že NVIDIA to s GTX 295 ještě nebalí. Těšit se můžeme za měsíc na GTX 295 s jedním PCB ala HD 4870 X2, a to už by to mohlo být lepší i s tím chlazením. Pokud se ptáte, zda pořídit HD 4870 X2 nebo GTX 295, tak má odpověď je, vezměte to levnější. Výkonově to je stejně použitelné – co je hratelné na jednom, je hratelné i na druhém a samozřejmě připojte to k odpovídajícímu monitoru. Pro rozlišení 22“ LCD je to opravdu absolutní zbytečnost a vyhazování peněz za kartu i elektřinu.
Pokud se ptáte, kdy přijdou nástupci HD 4870 X2 nebo GTX 295, tak bohužel nemohu sloužit. Myslím, že až tak na konci letních prázdnin budeme ohledně nového high endu chytřejší. Nějakou dobu tak ještě můžete nosit oběti současným modlám, ať už uctíváte silný Radeon HD 4870 X2 nebo mocnou GTX 295.
"ASUS HD 4870 X2 Tri-fan - skvělé nerefereční řešení chlazení HD 4870 X2!"
Za zapůjčení grafik děkujeme společnosti ASUS
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|