Strana 1 z 3
- Crysis VERY HIGH na Windows XP vs Vista
Dnešní malý test je tak trochu netradiční. Nebudeme testovat výkony grafických karet a různých počítačových sestav v závislosti na nastavených detailech. Avšak podíváme se na výkonnost operačních systémů s indentickým nastavením detailů běžící na stejné sestavě.
- DirectX 10 - teorie nebo mýtus?
Podle většiny zdrojů se jedná pouze o předělávku stávajících efektů DX9, kdy sice nepřináší mnoho nového, avšak podle tvrzení vývojářů by měl\ být znatelně rychlejší ve výpočtu pokročilých efektů, hlavně těch s plovoucí desetinou čárkou. Nejvíce by měl být rozdíl znatelný při výpočtů particle efektů, volumetických efektů a dalších proměnlivých. Jako novinku přinášejí přímou optimalizaci, pro v té době nové, Unifikované Shadery používající s genialní jednoduchostí více účelové procesory namísto jednoúčelových GPU kdy se jen jedna část zabývá výpočtem a zbytek karty zůstává nevyužitý. Ale dost historie. DX10 jsou zde, a k jejich rozšíření brání zejména to, že jsou k dispozici pouze a výhradně pod Windows Vista. Tak se dnes podíváme na první DX10 hru a zda nám to stojí za to ...
Všichni na něj čekali a při vypuštění DEMA se servery pod zájmem hroutily, jako domečky z karet. Ano mluvím o hře Crysis. Její dlouhý vývoj byl a stále je velice sledovaným a často diskutovaným tématem. Jakož to správný pařan, jsem si předem vymazlil svůj počítač na příchod Crysis. Windows Vista - mám. 8800GTS s DX10 - mám. A k tomu nějaké to proslulé Core 2 Duo. Tak počítač bych měl a těď už jen čekat na příchod Dema. Hurá:"Demo je na serverech tak stahovat než to zase spadne". Po instalaci Crysis DEMA a po prvotním spuštění, jsem rovnou zabrousil do kolonky nastavení. Stejně jako mnozí další, jsem si sebevědomě nastavil Very High. Mám přece výkonný počítač, říkal jsem si. Po pár minutách poněkud trhané hry jsem se rozhodl náročnost přezkoumat i ve starším operačním systému Windows XP, zda někde není problém ...
Jenže najednou jsem se zarazil, DX10 je sice exkluzivně pro Windows Vista, ale pokročilé efekty přeci ne? Vždyť DX10 neumí nic moc efektově nového, tak proč není pod Windows XP možnost nastavit nejvyšší detaily? Odpověď je, že je to tak schválně, aby byl rozdíl mezi DX9 a DX10 a tedy Windows XP a Vista větší a viditelný a byla tak podpořena chu´t zákazníků upgradovat jak počítače, tak operační systém.
Tento nešvar jsem obešel tak, že jsem maximální nastavení hře vnutil. Test probíhal následovně: Dvě separátní instalace hry. Jedna instalace pod windows XP a Druhá pod Windows Vista. Každý screen představuje uloženou pozici. Nejprve se testovalo ve Windows XP a pak ve Vistách. Uložené pozice jsem překopíroval. Na internetu je hned několik takových návodů na to, jak rozchodit ultra maximální detaily pod XP, ale podle mého zjištění jsou neúplné. Hra bude vypadat pod XP přeci jen hůře. Ovšem pouze za předpokladu, že si nedáte záležet a neprojdete všechny soubory s nastavením. Pak lze dosáhnout vizuálně mnohem lepšího výsledku. Všechny screenshoty jsem nafotil i s hodnotou FPS přes Fraps. Také jsem důkladně v obou systémech prošel a zkontroloval stejné nastavení nVidia Control panelu, hlavně pak záložku: "Manage 3D settings", který má větší než významný vliv na vzhled a chod 3D aplikací. V obou případech byla testována 32bitová verze hry. Objevuje se ale také mnoho informací o tom, že je 64bit verze rychlejší. Nám ale jde dnes o trochu něco jiného ...
Testovací sestava:
- Procesor: Core 2 Duo E6600 4BM L2
- Motherboard: Asus P5B Commando
- Grafická Karta: ASUS 8800GTS 320MB
- Operační paměť: 2x 1GB Kingmax DDR800
- Disk: WD Raptor 10000ot. 37.5GB
- Zdroj: Fortron Epsilon 600W
- Zvuk: Soundblaster X-Fi Extreme Music.
1.OS OEM Windows XP Home - Test byl prováděn s nejnovějšími dostupnými ovladači, včetně BETA driverů ke grafice 169.04
2.OS OEM Windows Vista Ultima x32. - Test byl prováděn s nejnovějšími dostupnými ovladači, včetně BETA driverů ke grafice 169.01
A na co jsme přišli?
|