Strana 3 z 4
- DD o roce 2008 - část II.
Ceny výkonných grafik jsou jasně nejlepším kladem roku 2008 pro uživatele, hlavně zásluhou ATI RV770, škoda, že přínos přímo pro ATI nebyl tak velký, jak by být měl, co se podílu na trhu týká - zkrátka dnes už se kvalitní a dobrý produkt sám prodávat nedokáže. Také se mi líbí, že se konečně začalo něco dít na poli GPGPU, i když ne všechno je kolem toho super, a došlo dokonce k dohodě o OpenCL jazyku na grafických kartách - Super.
Poznámka: Ať už je přístup Nvidia jakýkoliv, díky skvělému konkurenčnímu prostředí ATI vs NV, se máme jako zákazníci opravdu dobře. Snad ta konkurence vydrží.
Zde je opravdu hodně co říci. Kromě militarizace, která je zapříčiněná skutečně agresivním marketingem, kdy se NV podařilo přesvědčit řadu lidí o naprostých bludech, které pak šíří jako slovo boží dál, a dalo to vzniknout situaci, které jsme svědky, je to právě i to, že v roce 2008 převládl marketing nad realitou. Upravená pravda pečlivě naporcovaná a servírovaná masám je mnohým milejší. Zejména se mi na tomto poli nelíbí situace kolem NVIDIA CUDA, ze které se dělá něco extra, přitom je to poměrně stará záležitost, kdy konkurenční ATI STREAM je to samé a dokonce je tu déle. Vůbec marketing nenávidím po roce 2008 ještě více, a když se proti tomu člověk postaví, je téměř umlácen některými odborníky i některými jejich přikyvovači - militarizace vládne.
Druhý trend, který mě hodně vadí, je zaostávající vývoj na poli her. Grafiky máme super, ale hry nám stagnují a to kvůli herním konzolím, ze kterých se uměle vytváří hlavní herní platforma. Herní konzole, jako je XBOX360 a PS3 neměly ve stávající podobě nikdy přijít na svět, zpomalují herní i technický vývoj a vrací nás ve vývoji zpět. Sorry konzolisté.
Špatných věcí bylo více, ale já jsem spíše pozitivně laděný člověk, takže už si nechci kazit náladu vzpomínáním a rozepisováním o tom, co současný svět IT, novinařinu IT a tak dále, trápí a tíží.
ATI XGP - přídavná grafika, jejíž podpora je začleněna hned v platformě AMD Puma. Proti ASUS XG station je to úplně jiná dimenze. ASUS se sice snažil, ale prostě podporu Intelu a platformy Centrino nemá. ATI XGP je naděje, že herní grafiky přetrvají i ve světě, kde se mobilní počítače stávají oblíbenější.
Pokud bych měl jmenovat mobilní průser roku, tak je to NVIDIA a její mobilní čipy, které firma produkovala po řadu měsíců s velmi zásadní výrobní chybou. Rozsah problému se nikdy nedozvíme, opět to bylo mistrovsky marketingově zameteno pod stůl. Že je to problém vážný ale jasně ukazuje i žaloba na vedení společnosti NVIDIA jejími vlastními akcionáři. Stát se to komukoliv jinému než NVIDII, tak si na mobilním trhu už ani neškrtne. Je snad zapotřebí cokoliv dodávat?
Intel ATOM :). To je král(íček) letošního roku. Žádné Core i7, žádný Phenom.
Pokud jde o zbytek, tak mě příjemně překvapili tříjádrové procesory AMD Phenom X3, které vznikly jaksi náhodou. Nakonec ale musíme uznat, že za danou cenu nabízejí hodně a ačkoliv to mnozí stále nechtějí připustit, jsou z pohledu uživatele v mnoha aplikacích lepší volbou, než sice v některých aplikacích rychlejší, ale celkově jen dvoujádrové procesory Core 2 Duo. Co se mi ale moc nelíbí je až příliš pomalý nástup optimalizovaných aplikací pro vícejádrové procesory. Zklamáním jsou pro mě 45nm QuadCore 9xxx Intel procesory, který za celý rok neklesly na cenově přijatelné pozice. Překvapením a to příjemným a nečekaným je stálá popularita modelu Q6600.
To samé je u grafických karet. Pomalý nástup DX10, což je podle mě zapříčeno konzolemi a firmou NVIDIA. Proč konzolemi jsem vysvětlil u kapitoly nejhorší trend roku. Proč NVIDIA? Teď mě zase budou někteří označovat za fanATIka, ale já to přežiju a na skutečnosti to nic nemění. NVIDIA totiž nebyla schopna dodat DX10.1 na své grafiky a protože je DX10.1 vylepšením DX10 a jednoznačně pro vývojáře platí, když dělat DX10 grafiku tak pro DX10.1, navíc když DX11 výrazně na DX10.1 navazuje. Bohužel NVIDIA vedla celý rok kampaň o zbytečnosti DX10.1 protože jej neměla. Opravdu zpátečnicky to bylo provedeno u Assassins´s Credd, kde DX10.1 původně bylo a pak bylo za vtipného vysvětlení odstraněno. NVIDIA s podporou pouze starší verze DX10 zazdila vývoj a svým chováním tomu jen napomohla. Můžete se zlobit, jak chcete, ale faktem je, že moderní DX10.1 ze kterého hodně vychází i DX11, tu je už dlouho, ale protože jej nemá jeden výrobce grafik (ATI i S3 ji mají) a dokonce vede kampaň o jeho zbytečnosti, DX10 hry tu ve větším počtu nemáme. Není to samozřejmě jediná příčina. Skutečně si myslím, že kdyby NVIDIA měla DX10.1, tak tu DX10 herních titulů máme více ...
RV770 a GPGPU pro běžné desktopové grafiky. K tomu asi není co dodávat.
Pozn. PhysX označit za inovaci roku? No jo, ať žije marketing - to chce vážně kus drzosti. PhysX se jen přesídlilo z jedné karty a jednoho čipu (Ageia PhysX) do druhé karty a druhého čipu. Přínos stále minimální a nic abyste s kartou Ageia PhysX neměli, kdyby zde stále byla. PhysX je zklamání, vázanost na CUDA (přitom bez CUDA vznikla a funguje klidně i nadále, třeba na CPU), což zabránilo rozšíření na ATI grafiky a rozšíření tohoto jinak zajímavého fyzikálního engine - to je dostatečný důvod proč PhysX považovat za zklamání na poli inovací roku. Uznat můžeme jen to, že tedy na grafických kartách ho máme a grafika by tedy mohla dělat více, a konkurence zatím nic takového nenabízí. K čemu je to ale obecně všem uživatelům dnes dobré, aby to dostalo titul inovace roku, to fakt nevím, navíc když se spíše prosazuje přes procesory, kde mezi PhysX CPU a Havok CPU nepoznáte rozdíl a PhysX tak nepřináší nic nového a nic, co by tady dávno nebylo...navíc je to technologie stará a její budoucnost není příliš jasná.
The RV770 Story: Documenting ATI's Road to Success - Anandtech/ Chris Hook - jj tohle je kus pořádného článku, chtěl bych to takhle umět a ovládat :/
Podívejme se dále ....
|