Je zde ještě jedna věc, kterou jsem se pokoušel ověřit.
U SLI a CrossFire systémů existuje jev, kterému se říká MicroStuttering. Obecně řečeno je to jev, kdy vznikají prodlevy v komunikaci mezi jádry a tím dochází k tomu, že místo relativně vyrovnané hladiny FPS, to máte jak ostrou sínusovku mezi maximálními a minimálními FPS. Ovšem je nutné si uvědomit, že mluvíme o výkyvech v řádech milisekund. A to znamená, že i když tam nějaké takovéhle výkyvy budou, tak je okem stejně nerozpoznáte. Navíc tento problém se objevuje hlavně u nižších hladin FPS, což je tak 30 a méně. Jenže výkon HD 4870X2 je o dost výše. Během testování jsme si nikdo žádného vlivu tohoto jevu nevšiml. Snad jen u Crysis, když jsem se pozorněji díval do číselných výpisů výsledků, tak tam byl náznak pravidelného střídání vyšších a nižších hodnot mezi snímky - ovšem při samotném hraní jsem si žádného trhání nevšiml. Pochybuji tedy, že tento jev bude v praxi s HD 4870X2 nějaký problém, i když určitě existuje, můžeme ho v tomto případě považovat za neškodný ...
EDIT by DD: Zkoušel jsem se ještě dnes přímo zaměřit na tento jev. Musím říci, že kromě Crysis, kde jsem si všiml při podrobném zkoumání výpisů FRAPSu, že by se tam mohl tento jev trochu projevovat, jsem u žádné hry žádný MicroStuttering nepozoroval - rozhodně jej nelze zachytit běžným okem při hraní. A ani u zmíněného Crysis si jej při běžném používání karty nevšimnete. Tento jev považuji sice za prokázaný, ovšem v případě HD 4870 X2 za víceméně vyřešený. Všimnete si ho jen, pokud po něm budete usilovně pátrat a to ještě musíte vědět, kdy, kde a za jakých podmínek může nastat. Pochybuji ovšem, že komukoliv bude v souvisloti s HD 4870 X2 dělat jakékoliv problémy - takže MicroStuttering u HD 4870 X2? Bez jakéhokoliv vlivu na praktickou funkčnost, tedy problém evidentně víceméně vyřešen.
Pak jsem se ještě zaměřil na test zátěže CPU, při přehrávání HD filmu, kdy zátěž spočívá právě na grafice. ATI karty k tomu mají tzv. UVD čip. Mimo jiné má ATI ve svém vybavení i AVIVO HD, které výrazně vylepšuje obraz přidání HDR efektů. Protože už delší čas funguji osobně na GF8800GTX, musím říci, že ten obraz obecně u HD4000 je rozhodně jiný a upřímně řečeno zejména u filmů s nižší obrazovou kvalitou je ten rozdíl dosti vidět. Samozřejmě srovnání obrazové kvality je dost subjektivní, a tak se věnujme raději snadno měřitelným věcem. Pokud jde o tu zátěž na procesor při HD, pak si HD4000 série vede opravdu velmi dobře a to HD v názvu nemá jen tak pro parádu.
Přehrávání HD Blu Ray - Piráti z Karibiku (zátěž CPU průměr):
- HD 4870 - 22%
- HD 4870X2 - 22%
- GF 260GTX - 37%
- GF 280GTX - 36%
Není jistě bez zajímavosti, že současná generace grafických karet AMD-ATI má při přehrávání HD videa o něco nižší zátěž procesoru. Snad je to dáno právě UVD čipem. Každopádně kladné body pro AMD-ATI.
Zakončeme to samotným herním výkonem. Testujeme běžné aktuální hry s aktuálními updaty, přímo v dané hře a běžná nastavení. Podmínky jsou během praktického testování pro všechny stejné. Výkon HD 4870 X2 je impozantní. Není zcela pochyb o tom, že HD4870X2 je s obrovským náskokem nejvýkonnější grafickou kartou současnosti.
V průměru je skoro o třetinu rychlejší než cokoliv, co tu kdy bylo. Její výkon vyniká zejména ve vysokých rozlišení. Tedy v HD rozlišení 1920x1200 nebo vyšším 2500x1600. kde nemá tahle karta dnes žádnou konkurenci - samozřejmě pro jiné ji také dnes nemá moc smysl pořizovat. Samozřejmě výkon závisí na škálování CrossFire, ale to už je dnes opravdu velmi dobré. Jsou případy kdy je výkon HD4870X2 skoro 2x takový jako jedné HD4870. Nicméně jsou i hry, kde to tak skvělé není. Příkladem může být třeba Supreme Comander, kde evidentně je co vylepšovat. Ve většině současných hrách na současných technologiích ale CrossFire funguje a funguje velmi dobře. HD 4870X2 tak podává bezkonkurenční výkon, což ji řadí na pozici jediné high-endové grafické karty na současném trhu a to za cenu více než dobrou. Nicméně musím říci, že v nižších rozlišení než je HD 1920x1200 bude takřka vždy limitování procesorem! Zkoušel jsem testovat i s naším Phenomem přetočeným na 3,3GHz a výkonový nárůst v nižších rozlišeních je znatelný ...
Pokud jde o taktování, tak jsem si s tím hrál jen minimálně - většina lidí dnes netaktuje ani procesor, takže taktovat grafickou kartu napadne ještě méně lidí. V obyčejných Catalyst Control Center jsem dal maximum, co šlo nastavit - 800MHz pro jádro a 3800Mhz pro paměti. Takže takty proti referenčním + 50/+200Mhz. Výsledkem bylo dalších skoro 10% výkonu navíc. Nepochybuji, že s lepším chlazením a jiným taktovacím softwarem půjde dosáhnout daleko lepších hodnot. Díky duální koncepci roste výkon i při minimálně zvýšených taktech znatelněji než na jakékoliv jednojádrové grafické kartě.
Pojďme si udělat nějaký ten závěr ...